چرا استفاده از میلگرد A4 به‌صرفه‌تر است؟

همه ‌چیز درباره میلگرد A4 و کاربردهایش
انتشار: 1399/11/13
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
چرا استفاده از میلگرد A4 به‌صرفه‌تر است؟

 

میلگرد در بتن برای جبران مقاومت کششی به کار می‌رود. میلگردهای آجدار باید برای استحکام و مقاومت بیشتر، کربن بیشتری داشته باشند؛ اما با افزایش کربن، احتمال شکنندگی نیز بالا می‌رود. استاندارد میلگرد در ایران، این محصول را به 4 دسته تقسیم می‌کند که میلگرد A4 جزو محصولات آجدار و آخرین دسته از این طبقه‌بندی به شمار می‌رود. در تولید میلگرد A4 این مشکل حل شده است؛ طوری‌که این میلگرد علاوه بر استحکام بالاتر، شکل‌پذیری بهتری نیز دارد. در حال حاضر مهندسان ساختمان بیشتر از میلگرد A3 استفاده می‌کنند؛ اما اگر با مزایای میلگرد A4 آشنا شوید، احتمالاً متوجه خواهید شد این محصول گزینه بهتری برای پروژه‌های ساخت‌وساز شماست. در این مقاله به معرفی میلگرد A4 و مزایا و معایبش می‌پردازیم.

 

 

استاندارد میلگرد A4 چیست؟

تقریباً تیرماه سال 1392 بود که اداره ملی استاندارد ایران در ویرایش استاندارد ملی با شماره 3132 استفاده از میلگرد A4 را مجاز اعلام کرد. میلگرد A4 دارای آج‌های دوکی‌شکل یا مرکب است که به‌صورت مارپیچ یا هفت هشت روی سطح میلگرد قرار می‌گیرند.

 

ظاهر میلگرد a4

 

بر اساس استانداردهای میلگرد ایران، می‌توان از این نوع میلگرد غیر از دیوارهای برشی ویژه و قاب‌های خمشی، در دیگر موارد بتن آرمه ساختمان استفاده کرد.

اگر به استاندارد میلگرد ایران مراجعه کنید، می‌بینید که میلگرد A4 در 2 نوع آج 500 و آج 520 تولید شده است که مشخصات آن‌ها طبق جدول زیر تعریف می‌شود:

 

مشخصات انواع میلگرد A4

ردیف

آج

مقاومت کششی

(نیوتن بر میلی‌مترمربع)

تنش تسلیم

(نیوتن بر میلی‌متر مربع)

1

500

-

650

2

520

675

690

 

 

میلگرد A4 قابلیت جوش‌پذیری و شکل‌پذیری خوبی دارد و باید ازدیاد طول نسبی آن حداقل 16 درصد داشته باشد.

 

مشخصات میلگرد A4

 

قیمت میلگرد A4 چقدر است؟

اگر دائما قیمت آهن را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که قیمت میلگرد A4 از دیگر انواع میلگرد بیشتر است. البته باید در نظر داشته باشید که با انتخاب میلگرد A4، مقدار میلگرد مصرفی شما تا 25 درصد کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین درنهایت قیمت میلگرد A4 مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر انواع آن خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع کافی است به محاسبه وزن میلگرد مصرفی خود بپردازید و قیمت میلگرد امروز را ببینید.

 

 

مزایای استفاده از میلگرد A4

میلگرد A4 جزو انواع میلگرد به‌روز در صنعت آهن و فولاد است که مزایای بی‌شماری دارد:

  • > افزایش فضای مفید ساختمان
  • > افزایش سرعت اجرای پروژه
  • > کاهش هزینه
  • > آسیب کمتر به محیط‌زیست
  • > استفاده در اعضا با مقاومت فشاری بیشتر
  • > افزایش مقاومت در برابر خوردگی
  • > استحکام بالاتر سازه

آیا می دانید تفاوت میلگرد a2 و  a3 چیست؟

مزایای میلگرد A4

 

فرآیند تولید میلگرد A4 با سایر انواع چه تفاوتی دارد؟

در تولید میلگرد A4 باید درجه حرارت و سرعت کاهش دما به‌صورت دقیق کنترل شود؛ زیرا تنها از این طریق است که می‌توان شمش‌های فولادی با کربن پایین (تا 0.5) را ساخت. میلگرد A4 به روش ترمکس تولید می‌شود.

در حال حاضر کارخانه‌های فولاد کویر کاشان و فولاد کاوه (تیکمه‌داش) تولیدکنندگان مهم میلگرد A4 در ایران هستند. کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد A4 موظف‌اند گواهی سازمان ملی استاندارد (ISO) داشته و نشان کارخانه و رده میلگرد را روی محصول تولیدی خود حک کنند. 

 

میلگرد a4 کویر کاشان

 

صنعت ساخت‌وساز از صنایعی است که همواره با پیشرفت تکنولوژی گام برداشته و اغلب فعالان این حوزه از به‌کارگیری فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند. یکی از مهم‌ترین محصولات مورداستفاده در ساختمان‌سازی، میلگرد است که نقش مهمی در استحکام سازه نهایی دارد. درواقع هرچه دانش تولید این محصول بالا رود، می‌توان چشم‌اندازهای بهتری برای صنعت ساخت‌وساز متصور شد.

در چند سال اخیر انواع میلگردهای با استحکام بالا توسط کارخانه‌های فولادی مختلف در سرتاسر جهان به بازار معرفی شده‌اند. میلگرد A4 یکی از این محصولات است که استفاده از آن می‌تواند علاوه بر بالا بردن استحکام ساختمان، هزینه‌های پروژه را کاهش دهد. البته در حال حاضر استفاده از این نوع میلگرد در میان مهندسان ساختمان کشورمان به‌خوبی جا نیفتاده است.

ندا حیدری
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

میلگرد A4 جزو انواع میلگرد به‌روز در صنعت آهن و فولاد است که مزایایی مثل افزایش فضای مفید ساختمان، افزایش سرعت اجرای پروژه و کاهش هزینه دارد.

پاسخ :

میلگرد A4 دارای آج‌های دوکی‌شکل یا مرکب است که به‌صورت مارپیچ یا هفت هشت روی سطح میلگرد قرار می‌گیرند.

نظرات
کیا شمس
شنبه 1 خرداد 1400
در شمال غربی ایران از کدوم کارخونه میلگرد a4 بخرم؟ می خوام نزدیک باشه
مدیر سایت
شنبه 1 خرداد 1400
کارخانه کاوه تیکمه داش و امیرکبیر خزر میتونه انتخاب خوبی برای شما باشه.
کامران حقی
چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400
کدوم کارخونه ها از این میلگرد a4 تولید میکنند؟
مدیر سایت
چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400
در حال حاضر کارخانه هایی مانند کویر کاشان، روهینا و سمنان میلگرد A4 را در خط تولید خود دارند.
کوروش محمدی
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
چه کارخونه هایی میلگرد a4 تولید می کنن؟
مدیر سایت
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کارخونه کویر کاشان و تیکمه داش از معتبرترین تولیدکنندگان میلگرد آجدار A4 هستند. 
ارسال نظر جدید