نحوه خرید میلگرد از بورس با پروانه ساختمان

در این مقاله به مواردی همچون: نحوه خرید میلگرد از بورس کالا، سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان، نماد میلگرد در بورس و دیگر موارد مرتبط با بورس کالا توضیح داده میشود
انتشار: 1399/07/14
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
نحوه خرید میلگرد از بورس با پروانه ساختمان
پادکست: خرید میلگرد و تیرآهن از بورس - 2:54 دقیقه

 

با توجه به نابسامانی‌های اخیر بازار آهن و فولاد و وجود دلالان در این بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه مستقیم مقاطع فولادی در بورس کالا را در دستور کار خود قرار داده است. انتظار می‌رود با خرید میلگرد در بورس کالا آشفتگی بازار فولاد کاهش یابد و شرایط بهتری برای مصرف‌کنندگان این محصول فراهم شود. در خرید تیرآهن از بورس کالا هم شرایط مشابهی وجود دارد.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به برخی از سؤالات متداول در زمینه نحوه خرید آهن‌آلات از بورس بپردازیم؛ مثل نحوه تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا، کاربرد نمودار قیمت میلگرد در بورس کالا و حداقل خرید میلگرد در بورس کالا.

 

 

کارکرد بورس کالا چیست؟

بازار بورس کالا در سال 1382 در ایران به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بورس اوراق بهادار آغاز به کار کرد. در حال حاضر انواع کالاهای صنعتی، معدنی، شمش طلا، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران موجود است.

میلگرد و تیرآهن از کالاهایی هستند که در بورس کالا توسط کارگزاران مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار خریدوفروش می‌شوند. البته خرید میلگرد و تیرآهن از بورس کالا محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد؛ اما با وجود تمام این محدودیت‌ها، می‌توانید اطمینان داشته باشید که قیمت روز میلگرد و قیمت روز تیرآهن در این بازار منطقی‌تر و شفاف‌تر از سایر مراجع خرید است. این مقاله به نحوه خرید میلگرد از بورس کالا می‌پردازد و معضلات معاملات این بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد که تمام این موارد برای خرید تیرآهن از بورس کالا نیز صدق می‌کند.

 

قیمت میلگرد

 

 

بورس کالا چیست؟

 

در گروه کالاهای صنعتی زیرگروه فولاد وجود دارد که در زیرگروه فولاد، محصولاتی چون تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، سیم فولادی، میلگردهای صنعتی، ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه و... معامله می‌شوند. معامله این محصولات در بورس کالا بر قیمت آن‌ها در بازار آزاد نیز تأثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان‌مثال قیمت روز میلگرد در بورس کالا نسبت به میزان عرضه و میزان تقاضای آن در بورس کالا متفاوت خواهد بود.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، فولاد البرز ایرانیان، فولاد جاوید بناب، صنایع آهن، فولاد سرمد ابرکوه و فولاد آذربایجان از عرضه‌کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا هستند.

 

میلگرد در بورس کالا در چه روزهایی عرضه می‌شود؟

برای خرید میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش می‌توان از طریق بورس کالا اقدام نمود. البته در حال حاضر عرضه میلگرد در بورس کالا و تیرآهن در بورس کالا تنها در روز چهارشنبه صورت می‌گیرد. میلگرد جزو محصولاتی است که در تالار صادراتی نیز عرضه می‌شود.

 

قیمت میلگرد در بورس کالا چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت میلگرد بورس کالا دارای شفافیت بالایی است؛ زیرا قیمت این کالا در بورس بیشتر به نسبت عرضه و تقاضا بستگی دارد تا قیمت‌گذاری توسط کارشناسان این حوزه. البته نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت دلار نیمایی در تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا مؤثر است. زمانی که نرخ دلار بالا می‌رود صنایع بالادستی و پایین‌دستی تمایل بیشتری برای صادرات محصول خود دارند و این امر سبب کاهش عرضه و در نتیجه بالا رفتن قیمت فولاد در بورس کالا می‌شود. البته قیمت مقاطعی مثل میلگرد به قیمت شمش نیز وابسته بوده و بایستی نسبت به یکدیگر دارای یک Margin یا حاشیه سود باشند.

اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به بازار بورس کالا باید یک کارگزار را برای انجام خریدوفروش خود انتخاب کنند. سپس می‌توانند با انجام فرایند ثبت‌نام، کد مشتری در بورس کالا را دریافت نمایند. این کد بورسی به افراد اجازه می‌دهد تا بتوانند در این بازار فعالیت داشته باشند.

برای خریدوفروش در بورس باید روند خريد كالا در سیستم معاملاتی بورس را بدانید. اولین گام برای این کار خواندن قیمت‌ فولاد در بورس کالاست که بر روی تابلو نمایش بورس مشخص است. به‌طور مثال می‌توانید قبل از تعیین رقم درخواستی خود قیمت میلگرد را روی نمایشگر بخوانید.

 

نماد میلگرد در بورس کالا

 

نماد میلگرد در بورس چیست؟

هر کارخانه تولیدکننده مقاطع طویل فولادی یک سبد میلگرد را در بورس کالا عرضه می‌نماید. در زیر به تعدادی از سبدهای میلگرد عرضه‌شده در بورس اشاره شده است:

1. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب)

2. سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد آذر فولاد امین)

3. سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد فولاد آذربایجان)

4. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)

5. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان)

6. سبد میلگرد 14 تا 25 (میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب)

7. سبد میلگرد 14 تا 28 – A3 (میلگرد مجتمع فولاد خراسان)

8. سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه)

9. سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صبا فولاد زاگرس)

10. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد فولاد روهینا جنوب)

 

نماد تیرآهن در بورس چیست؟

تعداد کارخانه‌های عرضه تیرآهن در بورس کالا زیاد نیست. در سال 99 کارخانه‌های زیر تیرآهن خود را در بورس کالا عرضه کرده‌اند:

1. سبد تیرآهن متوسط سایز 14 تا 18 (مجتمع ذوب‌آهن اصفهان)

2. سبد تیرآهن متوسط سایز 16 (کارخانه جهان فولاد غرب)

3. سبد تیرآهن متوسط سایز 14 (گروه صنایع فولاد صبح پارسیان)

4. سبد تیرآهن متوسط سایز 14 (مجتمع ظفر بناب)

5. سبد تیرآهن متوسط سایز 14 (کارخانه فولاد البرز ایرانیان)

6. سبد تیرآهن متوسط سایز 14 تا 18 (گروه ملی صنعتی فولاد ایران)

7. سبد تیرآهن نیمه سنگین سایز 20 تا 30 (ذوب‌آهن اصفهان)

8. سبد تیرآهن نیمه سنگین سایز 20 (مجتمع فولاد ظفر بناب)

9. سبد تیرآهن نیمه سنگین سایز 20 (کارخانه فولاد البرز ایرانیان)

 

در این میان تحویل کارخانه ظفر بناب فوری بوده اما تحویل محصولات مجتمع ذوب‌آهن اصفهان گاهی از یک تا دوماه نیز به طول می‌انجامد.

 

نمادهای تیرآهن در بورس

 

این‌ها برخی از نمادهای میلگرد و تیرآهن در بورس کالا بودند که این روزها خریدوفروش می‌شوند. شما برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید پیش از همه قیمت میلگرد را روی سایت فروشگاهی آهنگر ببینید. به‌طور مثال قیمت روز تیرآهن در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، قیمت میلگرد بناب و دیگر قیمت‌ها در این سایت قابل مشاهده است.

در این میان تحویل کارخانه ظفر بناب فوری بوده اما تحویل محصولات مجتمع ذوب‌آهن اصفهان گاهی از یک تا دو ماه نیز به طول می‌انجامد.

 

 

مراحل خرید میلگرد از بورس

 

تحلیل نمودار قیمت میلگرد در بورس کالا چه کمکی به شما می‌کند؟

برای خریدوفروش در بورس باید روند خريد كالا در سیستم معاملاتی بورس را بدانید. اولین گام برای این کار خواندن قیمت‌ فولاد در بورس کالا و تحلیل نمودار قیمت میلگرد در بورس کالا است که بر روی تابلو نمایش بورس مشخص است. به‌طور مثال می‌توانید قبل از تعیین رقم درخواستی خود، قیمت میلگرد را روی نمایشگر بخوانید.

برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید پیش از هر جای دیگر، قیمت میلگرد را روی سایت فروشگاه آهنگر ببینید. به‌طور مثال قیمت روز تیرآهن در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، قیمت میلگرد بناب و دیگر قیمت‌ها در این سایت قابل مشاهده است.

 

نحوه خرید فولاد از بورس کالا چگونه است؟

شاید تاکنون راهنمای خرید میلگرد و تیرآهن متعددی را مطالعه کرده باشید، اما احتمالاً در هیچ‌یک نحوه خرید میلگرد در بورس کالا، نحوه خرید تیرآهن از بورس کالا یا نحوه خرید آهن از بورس کالا نیامده است. در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

برای خرید میلگرد از بورس کالا باید برای هر معامله فرم درخواست خرید پر کنید که در آن بایستی مشخصات کامل و دقیق کالا، تولیدکننده کالا، حداکثر قیمت خرید و موارد دیگر را مشخص کرده باشید. برای برخی از کالاها مانند میلگرد نیاز به ارائه مدرک (پروانه ساختمان و ...) و داشتن شرایط خاصی لازم است تا بازار سیاه ایجاد نشود. خرید میلگرد با پروانه ساختمان رایج‌ترین روش بین خریداران است.

 

سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان در بورس کالا برای اشخاص حقیقی، حداقل 20 تن است.

 

پس از تکمیل فرم درخواست خرید، کارگزار مربوطه شرایط را بررسی نموده و در صورت امکان، معامله انجام می‌شود. ممکن است کارگزاری صحبت‌هایی را نیز با تولیدکننده در مورد عرضه میلگرد در بورس کالا داشته باشد.

 

در نحوه خرید از بورس کالا باید بدانید که معمولاً مبلغی را به‌حساب کارگزاری واریز می‌کنید. به‌طور مثال برای میلگرد این مقدار می‌تواند بین 10 تا 50 درصد از مبلغ میلگرد خریداری شده باشد. واریز این مبلغ نشان‌دهنده متعهد بودن خریدار بوده که در صورت وقوع تخلف، کارگزاری می‌تواند از این مبلغ برداشت نماید. البته اگر در این خرید نیاز به کسر کارمزد هم باشد از همین مبلغ ودیعه کسر خواهد شد. در مورد کالایی مثل میلگرد که جزو رینگ صادراتی نیز هست، باید مبلغ 5 درصد از ارزش کل کالای مورد سفارش نیز به‌حساب کارگزاری واریز ‌شود.

در ادامه روند خرید میلگرد از بورس کالا کارگزار طبق فرم درخواست که در آن میزان، نوع، وزن، تعداد و مبلغ میلگرد آورده شده، با دیگر کارگزاران به رقابت می‌پردازد. اخیراً سازمان بورس کالا برای جلوگیری از برخی شبهات محدودیت‌هایی را برای خریداران ایجاد کرده به‌نحوی‌که هر خریدار می‌تواند تنها مقدار مشخصی میلگرد سفارش دهد و تنها درصورتی‌که کالا به مقدار کافی و با قیمتی متناسب با درخواست مشتری وجود داشته باشد، معامله انجام می‌شود. پس از انجام معامله اطلاعیه مربوط به جزئیات این معامله که شامل حق‌الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و قانون و… از سوی کارگزاری به دست خریدار می‌رسد. برای خرید تیرآهن از بورس کالا نیز باید همین فرایند را طی کنید.

 

1.    پیش از هر کاری، اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به بازار بورس کالا باید یک کارگزار را برای انجام خریدوفروش خود انتخاب کنند. سپس می‌توانند با انجام فرایند ثبت‌نام، کد مشتری در بورس کالا را دریافت نمایند. این کد بورسی به افراد اجازه می‌دهد تا بتوانند در این بازار فعالیت داشته باشند.

2.    برای خرید میلگرد در بورس کالا باید برای هر معامله فرم درخواست خرید پر کنید که در آن بایستی مشخصات کامل و دقیق کالا، تولیدکننده کالا، حداکثر قیمت خرید و موارد دیگر را مشخص کرده باشید. برای برخی از کالاها مانند میلگرد نیاز به ارائه مدرک (پروانه ساختمان و ...) و داشتن شرایط خاصی لازم است تا بازار سیاه ایجاد نشود. خرید میلگرد با پروانه ساختمان رایج‌ترین روش بین خریداران است.

3.    پس از تکمیل فرم درخواست خرید، کارگزار مربوطه شرایط را بررسی نموده و در صورت امکان، معامله انجام می‌شود. ممکن است کارگزاری صحبت‌هایی را نیز با تولیدکننده در مورد عرضه میلگرد در بورس کالا داشته باشد.

4.    سپس باید مبلغی را به‌حساب کارگزاری واریز ‌کنید. به‌طور مثال برای میلگرد این مقدار می‌تواند بین 10 تا 50 درصد از مبلغ میلگرد خریداری شده باشد. واریز این مبلغ نشان‌دهنده متعهد بودن خریدار است و در صورت وقوع تخلف، کارگزاری می‌تواند از این مبلغ برداشت نماید. البته اگر در این خرید نیاز به کسر کارمزد هم باشد از همین مبلغ ودیعه کسر خواهد شد. در مورد کالایی مثل میلگرد که جزو رینگ صادراتی نیز هست، باید 5 درصد از مبلغ کل کالای مورد سفارش نیز به‌حساب کارگزاری واریز ‌شود.

5.    در ادامه روند خرید میلگرد در بورس کالا، کارگزار طبق فرم درخواست که در آن میزان، نوع، وزن، تعداد و مبلغ میلگرد آورده شده، با دیگر کارگزاران به رقابت می‌پردازد.

6.    در صورت برنده شدن کارگزاری، خریدار 3 روز کاری فرصت دارد تا قرارداد را تسویه نماید و در غیر این صورت باید به ازای هرروز تأخیر 0.25 درصد ارزش معامله را به‌عنوان جریمه به فروشنده بپردازد و این روند تا 10 روز کاری برقرار بوده و در پایان این ده روز معامله فسخ خواهد شد. در این صورت خریدار علاوه بر لغو قرارداد، باید جریمه کارمزد کارگزار فروشنده را نیز بپردازد که از محل همان بیعانه اولیه برداشت می‌شود.
 

 

کارمزدهایی که باید مشتری پرداخت کند

  • > 0.117 درصد از ارزش معامله برای کارگزار
  • > 0.0475 درصد برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا
  • >  0.02 درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادر

خریدار 3 روز کاری فرصت دارد تا قرارداد را تسویه نماید و در غیر این صورت باید به ازای هرروز تأخیر 0.25 درصد ارزش معامله را به‌عنوان جریمه به فروشنده بپردازد و این روند تا 10 روز کاری برقرار بوده و در پایان این ده روز معامله فسخ خواهد شد. در این صورت خریدار علاوه بر لغو قرارداد باید جریمه کارمزد کارگزار فروشنده را نیز بپردازد که از محل همان بیعانه اولیه برداشت می‌شود.

 

حداقل خرید میلگرد در بورس کالا چقدر است؟

اخیراً سازمان بورس کالا برای جلوگیری از برخی شبهات، یک سقف و کف سفارش را برای خریداران ایجاد کرده به‌نحوی‌که هر خریدار تنها می‌تواند مقدار مشخصی میلگرد سفارش دهد و درصورتی‌که کالا به مقدار کافی و با قیمتی متناسب با درخواست مشتری وجود داشته باشد، معامله انجام می‌شود. پس از انجام معامله، اطلاعیه مربوط به جزئیات آن که شامل حق‌الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و قانون و… از سوی کارگزاری به دست خریدار می‌رسد.

" حداقل خرید میلگرد در بورس کالا برای اشخاص حقیقی، 20 تن است."

 

مهم ترین نکات نحوه خرید میلگرد از بورس کالا و خرید تیرآهن از بورس کالا

در خرید میلگرد و تیرآهن از بورس کالا این موارد را در نظر بگیرید:

1.    هر مقطع فولادی زمان‌بندی خاص خود را برای عرضه دارد و باید طبق آن زمان‌بندی اقدام به خرید کنید. می‌توانید اطلاعات کامل زمان‌بندی را در سایت رسمی بورس کالا به آدرس https://www.ime.co.ir/arze.html ببینید.
2.    ناظر و منشی تالار یا رینگ بر روند معاملات صورت گرفته از طریق کارگزاری‌ها نظارت کامل دارند.
3.    در حال حاضر ۸۶ کارگزاری در قسمت بورس کالا فعال هستند.
4.    عرضه میلگرد در بورس در ساعت 11 انجام می‌شود.
5.    میلگرد در روزهای چهارشنبه عرضه می‌شود.
6.    قیمت‌ها در بورس معمولاً رقابتی هستند.

 

چگونه از بورس کالا میلگرد بخریم؟

 

همواره کارشناسان اقتصادی بر تعیین قیمت آهن و مقاطع فولادی از طریق میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا تأکید داشته‌اند. آن‌ها معتقدند تنها در این صورت است که چرخ صنعت فولاد به‌درستی می‌چرخد و می‌توان به شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت امیدوار بود. قیمت‌گذاری از طریق بورس کالا روندی است که سال‌هاست در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود و نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است. در ایران نیز تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده که برخی به سرانجام رسیده، بعضی با شکست مواجه شده و برخی دیگر در حال اجراست.

در این مقاله، خرید میلگرد در بورس کالا، خرید تیرآهن از بورس کالا و دیگر محصولات فولادی به‌طور کامل بررسی شد. با کمک این مقاله می‌توانید نمودار قیمت میلگرد در بورس کالا را بررسی کرده و حداقل خرید میلگرد در بورس کالا مطلع شوید.

 

راهنمای خرید میلگرد ، تیرآهن و سایر مقاطع از بورس کالا (قسمت اول)
این روزها دولت و وزارت صمت برای شفاف شدن هرچه بیشتر معاملات بازار آهن و فولاد، پافشاری زیادی برای انجام خرید و فروش‌ها در بورس کالا دارد. پس اطلاعاتتان را درباره اصول پایه‌ای خرید مقاطع فولادی ساختمانی از بورس بالا ببرید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

0.117 درصد از ارزش معامله برای کارگزار، 0.0475 درصد ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا و 0.02 درصد ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار

پاسخ :

مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین نرخ مقاطع فولادی در بورس کالا، قیمت ارز، قیمت جهانی شمش و میزان عرضه و تقاضا هستند. 

پاسخ :

میلگرد و تیرآهن در روزهای چهارشنبه در بورس کالا عرضه می‌شوند.

نظرات
نایب علی جدی
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
با سلام پروانه ساختمان حداقل باید چند متر باشد که میلگرد در بورس تعلق بگیرد و آیا امکان دارد از دو ماه زودتر تحویل بدهند
صفرعلی صفی
پنجشنبه 26 اسفند 1400
با سلام من پول ۵تن بیشتر ندارم لطف کنید راهنمای کنید ارزان بگیرم در بورس نمی تونم وارد بشمدر ضمن چقدر با بازار فرق میکند
مدیر سایت
پنجشنبه 26 اسفند 1400
بورس از خرده فروشی معمولا ارزان تر بوده، اما ظرفیت خرید از بورس حداقل 10 تن است. برای خرید ظرقیت کم و قیمت ارزان با شماره تماس های شرکت آسرون تماس بگیرید تا کاشناسان ما شما را راهنمایی کنند. 02143000023
فرهود ملک زاده
جمعه 17 دی 1400
سلام وقتی فقط میلگرد ۱۸بخواهیم چه باید بکنیم و اگر نهایت ۳سابز بخریم امکان داره ؟و اینکه از زمان خرید تا تحویل در کارگاه چقدر زمان میبره
مدیر سایت
جمعه 17 دی 1400

با سلام و احترام. 

لطفا با شماره 43000023-021 تماس بگیرید.

ارسال نظر جدید