آشنایی با شرکت‌های بورس فولاد+ ارزش سهام فولاد در بورس

برای آشنایی با بورس فولاد و ارزش سهام فولاد در بورس بخوانید
انتشار: 1399/08/05
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
آشنایی با شرکت‌های بورس فولاد+ ارزش سهام فولاد در بورس

 

فولاد یکی از صنایع مهم کشور بوده و معمولاً سهام‌های فولاد بورس پای ثابت سبد سهام‌داران بازار سرمایه هستند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار فولاد هستید، آشنایی با شرکت‌های فولادی بورس برای شما ضروری است. در این مقاله برای آشنایی با بورس فولاد و شرکت‌های حاضر در آن، به بررسی حاشیه سود این شرکت‌ها، نماد، میزان فروش داخلی و ارزش سهام فولاد در بورس پرداخته‌ایم. همچنین پیش از خرید مقاطع فولادی به هر طریق، مطالعه راهنمای جامع خرید آهن و فولاد و مطالعه مقالات تخصصی در حوزه نقش آهن و فولاد در بورس  می‌تواند راهگشا باشد. همچنین پیش از خرید مقاطع فولادی به هر طریق، مطالعه راهنمای جامع خرید آهن و فولاد و مطالعه مقالات تخصصی در حوزه نقش آهن و فولاد در بورس  می‌تواند راهگشا باشد.

 

 

صنایع فولادی در بورس

 

سهم صنایع فولاد بورس چقدر است؟

در حال حاضر 15 درصد از ارزش کل بازار بورس در اختیار گروه فلزات است که پس از گروه صنایع شیمیایی رتبه دوم بازار بورس را در اختیار دارند. فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» دومین شرکت بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که به‌تنهایی ۵.۱ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت‌ «فولاد خوزستان» با ۱.۴ درصد و شرکت «فولاد خراسان» با ۱.۳ درصد سهم از کل ارزش بازار سرمایه پس از فولاد مبارکه قرار دارند.

 

 

صنایع فولاد در بورس چقدر حاشیه سود دارند؟

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، مجتمع فولاد خوزستان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد کاویان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و… در بازار بورس فولاد و فرا بورس فعالیت دارند.
توجه داشته باشید محصولاتی چون شمش، بیلت، بلوم، اسلب و گندله نیز از مواردی هستند که در بورس قابل خرید و فروش هستند.
 

سود شرکت‌های بورسی فولادی

 

مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در بررسی حاشیه سود شرکت‌ های بورسی فولادی به شرح زیر است:

  1. نوسانا ت ارزی
  2. چگونگ ی قیمت‌گذاری محصولات فولادی
  3. قیمت م حصولات فولادی در بازارهای داخلی و خارجی
  4. قیمت   مواد اولیه و چگونگی تأمین آن
  5. ر وند  پیشرفت یا رکود در صنایع وابسته مانند صنعت ساخت‌وساز، خودروسازی، تولید  لوازم‌خانگی و  ...
  6. برنامه‌ها ی توسعه‌ای شرکت
  7. سیاس ت‌گذاری‌های دولت 
  8. فناوری‌ های استخراج و فرآوری محصولات

در جدول زیر حاشیه سود ناخالص برخی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد بورس در سال 98 با یکدیگر مقایسه شده است.

 

حاشیه سود ناخالص صنایع فولاد بورس در سال 98

نام شرکت

نماد بورسی

حاشیه سود ناخالص (به درصد)

مجتمع فولاد خراسان

فخاس

19.3%

مجتمع فولاد هرمزگان

هرمز

24.5%

فولاد کاوه جنوب کیش

کاوه

26%

مجتمع فولاد خوزستان

فخوز

26.8%

مجتمع ذوب‌آهن اصفهان

ذوب

16.3%

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

فولاد

 47.1%

 

 

در بررسی حاشیه سود سهام فولاد در بورس باید گفت که میانگین حاشیه سود شرکت‌های بررسی شده در این صنعت 23 درصد است. با نگاهی به آمار و ارقام، خواهید دید که میانگین سود خالص شرکت‌های فولادی در دوره سه‌ماهه منتهی به خرداد 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 239 درصدی داشته است. طبق گزارش‌ها مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سود خالص 3،765 میلیارد تومانی، بالاترین میزان سود خالص را داشته است. این در حالی است که بالاترین درصد افزایش سود خالص مربوط به شرکت فولاد آلیاژی ایران با رشد 788 درصدی بوده که در این مدت میزان سود خود را از 13 میلیارد تومان به 114 میلیارد تومان رساند.
 

 

 

در گروه فلزات اساسی نیز شرکت‌هایی وجود دارند که در مقاطعی بازدهی منفی داشته باشند؛ اما بررسی حاشیه سود شرکت‌های فولاد در بورس نشان می‌دهد بیشتر آن‌ها در روزهای پررونق بازار، سودآوری قابل‌قبولی خواهند داشت. زیرا باوجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته صنعت فولاد نقش بسزایی در پایداری اقتصاد کشور داشته‌ است.

فولاد در صنایع مختلفی ازجمله ساخت‌وساز، خودروسازی، لوازم‌خانگی نقش بسزایی ایفا می‌کند. در حال حاضر رابطه مستقیمی بین مصرف فولاد در کشورهای مختلف و رشد اقتصادی آن کشور دارد. بر اساس آمارها هر کشور به ازای 1% افزایش مصرف فولاد تقریباً 0.9%  رشد اقتصادی خواهد داشت.

 

حاشیه سود ناخالص شرکت‌های فولادی بورسی

 

 

هر کدام از شرکت‌های حاضر در بورس فولاد چه نمادی دارند؟

نماد شرکت‌های بورسی صنعت فولاد معمولاً از حرف اختصاری «ف» به‌اضافه بخشی از نام آن شرکت تشکیل می‌شود. در جدول زیر نام برخی از شرکت‌های فولادی همراه با نماد و ارزش روز آن به تاریخ 2 مهر 99 سهم آورده شده است.

 

فهرست شرکت‌های فولاد بورس و فرا بورس

نام شرکت

نماد

بازار

ارزش سهم (ریال)

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

فولاد

بورس

11900

مجتمع ذوب‌آهن اصفهان

ذوب

فرا بورس

4379

مجتمع فولاد هرمزگان

هرمز

فرا بورس

13130

مجتمع فولاد خوزستان

فخوز

بورس

13290

فولاد آلیاژی ایران

فولاژ

بورس

1600

شرکت آهن و فولاد ارفع

ارفع

فرا بورس

12302

فولاد کاوه جنوب کیش

کاوه

بورس

17870

مجتمع فولاد خراسان

فخاس

بورس

26000

فولاد امیرکبیر کاشان

فجر

بورس

66120

نورد و قطعات فولادی

فنورد

بورس

223520

فولاد افزا سپاهان

فافزا

فرا بورس

57225

خدمات فنی فولاد یزد

خفولا

فرا بورس

28863

توکا رنگ فولاد سپاهان

شتوکا

فرا بورس

468539

صنایع فولاد آلیاژی یزد

فولای

فرا بورس

52400

سرمایه‌گذاری توکا فولاد

وتوکا

بورس

11190

تولیدی فولاد سپید فراب کویر

کویر

بورس

23410

فولاد کاویان

فوکا

فرا بورس

13385

 

 

میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های فولاد در بورس چقدر است؟

اطلاع از میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورسی فولادی برای آشنایی با این شرکت‌ها الزامی خواهد بود. قیمت میلگرد ، تیرآهن و سایر محصولات شرکت‌های فولادی به‌شدت به قیمت آهن، قیمت دلار و قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و بازار‌های جهانی وابسته است.

 

استعلام قیمت روز میلگرد

 

رونق‌ بخش ساخت‌وساز و دیگر صنایع پایین‌دستی نیز می‌تواند بر میزان فروش داخلی شرکت‌های بورسی فولادی تأثیرگذار باشد.

 

 

 

اطلاع از میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورس فولاد، برای آشنایی با این شرکت‌ها الزامی خواهد بود. قیمت میلگرد ، تیرآهن و سایر محصولات شرکت‌های فولادی به‌شدت به قیمت آهن، قیمت دلار و قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و بازار‌های جهانی وابسته است.
رونق‌ بخش ساخت‌وساز و دیگر صنایع پایین‌دستی نیز می‌تواند بر میزان فروش داخلی شرکت‌های فولاد در بورس تأثیرگذار باشد.

معمولاً قیمت مقاطع فولادی صادراتی بر مبنای قیمت‌های جهانی بلوم، بیلت و اسلب تعیین می‌گردد که درنهایت سودآوری شرکت‌های این گروه را به نرخ ارز نیمایی وابسته می‌کند. قیمت این محصولات در بازار داخلی نیز در بورس کالا تعیین می‌شود که قیمت‌های جهانی نیز تا حدی بر آن مؤثر خواهد بود. بنابراین پیگیری قیمت‌های بورس کالا و قیمت‌های جهانی برای بررسی سودآوری شرکت‌های فولادی‌ حاضر در بورس اهمیت زیادی دارد.

 

خرید مقاطع فولادی از بورس

 

از دیگر عوامل مهم بر میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورس فولاد، سیاست‌گذاری‌های دولت است. به‌عنوان‌مثال دولت می‌تواند با اتخاذ تصمیمات درست تورم را کنترل نموده و در نظام اقتصادی ثبات برقرار کند. همین امر می‌تواند به فروش داخلی و صادرات شرکت‌های فولادی بورسی کمک کند.
نکته مهم دیگری که باید در این زمینه در نظر گرفته شود، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری و کنترل قیمت مواد اولیه و محصولات تولیدی در صنعت فولاد است. در این صورت شرکت‌های فولادی می‌توانند با شرایط بهتری فعالیت‌های اقتصادی خود در بازار آزاد را انجام دهند.

در چند سال اخیر با اعمال شرایط تحریمی، صادرات محصولات فولادی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. در ابتدای تحریم‌ها فروش صنایع فولاد در بورس کاهش داشت اما به‌مرورزمان این شرکت‌ها توانستند تدابیری برای حل این مشکلات در نظر بگیرند و نگرانی‌ها در این زمینه کاهش یافت.

 

سهام های فولادی بورس

 

در میان شرکت‌های فولادی حاضر در بورس کالا، بیشترین حجم صادرات به کارخانه‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، کاوه جنوب و فولاد هرمزگان اختصاص دارد. محصولات شرکت‌هایی مانند فولاد کاویان، نورد و قطعات فولادی، فولاد آلیاژی ایران و صنایع فولاد آلیاژی یزد به‌طور کامل در داخل کشور مصرف می‌شوند.

در جدول زیر میزان فروش داخلی و صادراتی هر یک از شرکت‌های بورس فولاد آورده شده است:

 

فهرست شرکت‌های تولیدکننده فولاد در بورس و فرا بورس

نام شرکت

نماد

فروش داخلی (به درصد)

فروش خارجی (به درصد)

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

فولاد

88.9%

11.1%

مجتمع ذوب‌آهن اصفهان

ذوب

57.7%

42.3%

مجتمع فولاد هرمزگان

هرمز

59.1%

40.9%

مجتمع فولاد خوزستان

فخوز

43%

57%

فولاد آلیاژی ایران

فولاژ

100%

0%

شرکت آهن و فولاد ارفع

ارفع

84%

16%

فولاد کاوه جنوب کیش

کاوه

26.8%

73.2%

مجتمع فولاد خراسان

فخاس

82%

18%

فولاد امیرکبیر کاشان

فجر

89.5%

10.5%

نورد و قطعات فولادی

فنورد

100%

0%

صنایع فولاد آلیاژی یزد

فولای

100%

0%

تولیدی فولاد سپید فراب کویر

کویر

88.4%

11.6%

فولاد کاویان

فوکا

100%

0%

 
 

در حال حاضر شرکت‌های فولادی در ایران برای ادامه فعالیت‌های خود با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ اما با بررسی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده فولاد بورس در سال‌های آینده با سودآوری بیشتری همراه شوند. در این صورت سهامداران این شرکت‌ها نیز سود بیشتری خواهند داشت. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این مسئله است که برای خرید و فروش سهام فولاد در بورس، باید به مواردی مانند شاخص‌های کلان و تأثیرگذار در این صنعت، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی به کار گرفته شده توجه کنید تا ریسک سرمایه‌گذاری خود در بورس فولاد را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

 
تگ ها آهن
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

اطلاع از میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورسی فولادی برای آشنایی با این شرکت‌ها الزامی است. قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات شرکت‌های فولادی به‌شدت به قیمت آهن، قیمت دلار و قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و بازار‌های جهانی وابسته است.

پاسخ :

در حال حاضر 15% از ارزش کل بازار بورس در اختیار گروه فلزات است که پس از گروه صنایع شیمیایی رتبه دوم بورس کالا را دارد. فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» دومین شرکت بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که به‌تنهایی ۵.۱% از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت‌ «فولاد خوزستان» با ۱.۴% و «فولاد خراسان» با ۱.۳% سهم از کل ارزش بازار سرمایه پس از فولاد مبارکه قرار دارند.

نظرات
صمد رضایی
سه شنبه 12 مرداد 1400
نماد مجتمع فولاد خراسان در بورس چیه؟
مدیر سایت
سه شنبه 12 مرداد 1400
نماد فولاد خراسان «فخاس» هستش.
صادق پناهی
شنبه 26 تیر 1400
چند درصد از سهامهای بورس مربوط به فولاد هستند؟
مدیر سایت
شنبه 26 تیر 1400
15 درصد
احمد جعفری
شنبه 5 تیر 1400
ذوب آهن جزو بورس یا فرابورس؟
مدیر سایت
شنبه 5 تیر 1400
فرابورس
ارسال نظر جدید