4 تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

با عواملی که ناودانی سبک و سنگین را از یکدیگر متفاوت می‌کند، آشنا شوید
انتشار: 1400/04/31
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
4 تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

 

ناودانی نیز همانند نبشی بر اساس وزن دسته‌بندی می‌شود. تشخیص ناودانی سبک از ناودانی سنگین، به شما کمک می‌کند تا ناودانی مناسب برای کارتان را به‌راحتی انتخاب کنید. در ابتدای این مقاله مختصری به دسته‌بندی‌های ناودانی پرداخته‌شده و پس از تعریف ناودانی سبک و سنگین، در انتها 4 تفاوت ناودانی سبک و سنگین،  انواع ناودانی سبک،  وزن ناودانی سبک و وزن ناودانی سنگین نیز شرح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ناودانی می‌توانید راهنمای خرید ناودانی را مطالعه کنید.

 

 

1. ناودانی چگونه دسته‌بندی می‌شود؟

ناودانی‌ها همانند نبشی معمولاً بر اساس شکل ظاهری، روش تولید و وزن دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام از این دسته‌بندی‌ها ممکن است با دیگری در ارتباط باشد. در دسته‌بندی بر اساس شکل ظاهری، ناودانی‌ها به 2 نوع U و C تقسیم‌شده و در دسته‌بندی بر اساس روش تولید، ناودانی‌ها در 2 نوع پرسی و فابریک دسته‌بندی می‌شوند.

 

دسته بندی ناودانی

 

 

در دسته‌بندی بر اساس وزن، معیار جدول وزنی اشتال بوده و ناودانی‌ها بسته به استاندارد تولید و وزن نهایی، اگر در بازه وزنی جدول اشتال قرار بگیرند، سنگین نام‌گذاری می‌شوند و در غیر این صورت به آن‌ها ناودانی سبک می‌گویند.

 

2. ناودانی سبک چیست؟

اگر بخواهیم بر اساس جدول اشتال قضاوت کنیم، وزن هیچ‌کدام از سایزهای ناودانی سبک در محدوده وزنی متناظر با آن‌ها در جدول اشتال، قرار نمی‌گیرد و معمولاً پایین‌تر از بازه موردنظر است. ناودانی سبک به هر 2 روش پرسی و فابریک ساخته می‌شود و بر اساس زاویه گوشه‌ها، شکلی شبیه به حرف C یا U انگلیسی دارد.

 

ناودانی سبک معمولاً بر اساس استاندارد روسی GOST 8240 ساخته می‌شود، استانداردی که اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ناودانی در داخل کشور نیز از آن استفاده می‌کنند.

 

ناودانی سبک

 

به ناودانی تولیدشده بر اساس این استاندارد UPE نیز می‌گویند و معمولاً بال‌های آن با یکدیگر موازی هستند. لیست کاربردهای ناودانی سبک را در ادامه می‌بینید:

  • ساخت چارچوب در و پنجره
  • پایه ماشین‌آلات
  • اسکلت ماشین‌آلات سنگین
  • ساختمان‌سازی
  • ساخت پله

 

3. ناودانی سنگین چیست؟

علت نام‌گذاری این نوع ناودانی به این نام، قرار داشتن سایزهای مختلف آن در بازه‌های وزنی متناظر در جدول اشتال است. این نوع ناودانی بر اساس استانداردهای اروپایی DIN 1026 و EN 10279 تولید می‌شود و به همین علت به آن ناودانی اروپایی نیز می‌گویند. ناودانی سنگین یا همان ناودانی UNP بر اساس استانداردهایی که گفتیم در سایزهای 40 تا 400 میلی‌متر قابل‌تولید است.

استاندارد ملی ISIRI 4477 نیز بخشی را به ناودانی سنگین یا لبه‌گرد بال شیب‌دار اختصاص داده است. این نوع ناودانی بر اساس این استاندارد در سایزهای 80 تا 180 قابل‌تولید بوده و بال‌های آن معمولاً به سمت داخل شیب دارد. در داخل کشور کارخانه‌هایی مانند فولاد ناب تبریز ناودانی‌های خود را بر اساس استاندارد اروپایی تولید می‌کنند.

کاربردهای ناودانی سنگین را در ادامه می‌خوانید:

  • ساخت بادبند، خرپا و ستون در ساختمان‌سازی
  • ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی

 

ناودانی سنگین

 

4. تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به تفاوت ناودانی سبک با ناودانی سنگین بپردازیم، باید بگوییم که وزن ناودانی سبک و سنگین همانطور که از نامشان پیداست تفاوت بسیاری باهم دارند؛ وزن ناودانی سبک از مقادیر تعریف شده از جدول اشتال پایین‌تر و وزن ناودانی سنگین از مقدار جدول اشتال بالاتر است. جدول زیر، به نوعی جمع‌بندی مطالب بالا بوده و فرق ناودانی سبک و سنگین را نشان می‌دهد:

 

مقایسه مهم‌ترین ویژگی‌های ناودانی سبک و سنگین

ویژگی 

ناودانی سبک

ناودانی سنگین

استاندارد ساخت

GOST 8240

ISIRI 4477-2

DIN 1026

EN 10279

ISIRI 4477-1

سایز

30 تا 400 میلی‌متر

40 تا 400 میلی‌متر

شکل ظاهری

بال موازی

بال شیب‌دار

کاربرد

ساخت چارچوب در

پایه ماشین‌آلات

فریم ماشین‌آلات سنگین

ساخت بادبند، خرپا و ستون

ساخت تجهیزات صنعتی

 

 

قیمت ناودانی سبک و سنگین نیز متفاوت است. ناودانی سنگین طبیعت وزن بیشتری داشته و به همین دلیل، قیمت بالاتری هم دارد. با این که قیمت ناودانی سبک از قیمت ناودانی سنگین ارزان‌تر است، اما هنگام خرید حواستان باشد که ناودانی مناسب برای کارتان را بخرید. دانستن تفاوت ناودانی سبک و سنگین، انوع ناودانی سبک، وزن ناودانی سبک و وزن ناودانی سنگین در این موضوع به شما کمک بزرگی خواهد کرد. به این نکته نیز توجه کنید که قیمت انواع ناودانی، به قیمت آهن وابسته است.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

علت نام‌گذاری این نوع ناودانی به این نام، قرار داشتن سایزهای مختلف آن در بازه‌های وزنی متناظر در جدول اشتال است.

پاسخ :

اگر بخواهیم بر اساس جدول اشتال قضاوت کنیم، وزن هیچ‌کدام از سایزهای ناودانی سبک در محدوده وزنی متناظر با آن‌ها در جدول اشتال، قرار نمی‌گیرد و معمولاً پایین‌تر از بازه موردنظر است.

پاسخ :

ناودانی‌ها معمولا بر اساس روش تولید، جنس، وزن و شکل ظاهری دسته‌بندی می‌شوند. 

ارسال نظر جدید