قیمت و خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل در تبریز

آذربایجان شرقی 24 درصد از نیاز فولاد کشور را تأمین می‌کند
انتشار: 1399/09/23
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
قیمت و خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل در تبریز

 

خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل از هر شهر بسته به موقعیت جغرافیایی آن شهر صورت می‌گیرد. در شهرهای بزرگی مانند تبریز به دلیل ساخت‌وساز زیاد، خرید مقاطع فولادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و معمولاً سازندگان به دنبال بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین برندهایی هستند که می‌توانند مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را از آنجا تهیه نمایند. از آنجایی‌که وزن آهن و فولاد بالاست، هزینه حمل‌ونقل تأثیر زیادی در قیمت تمام‌شده این مقاطع برای خریدار خواهد داشت؛ بنابراین اغلب توصیه می‌شود خریداران مسافت تولیدکننده تا پروژه را در نظر گرفته و در درجه اول کارخانه‌های موجود در شهر خود را بشناسند. این مقاله برای راهنمایی مدیران پروژه‌های واقع در شمال غرب کشور، به‌خصوص شهر تبریز نوشته شده است. در ادامه در مورد خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل از این شهر صحبت خواهیم کرد. موقعیت جغرافیایی، کارخانه‌های آهن و فولاد تبریز و شهرهای اطراف از مهم‌ترین مسائلی است که باید در خرید مقاطع فولادی در هر شهری به آن توجه نمود. در این مقاله پس از بررسی این موارد، پیشنهادات آهنگر را برای خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل در تبریز به شما ارائه خواهیم داد

اگر جزو علاقه‌مندان حوزه آهن و فولاد هستید و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید، سری به صفحه راهنمای خرید آهن و فولاد آهنگر بزنید.

 

 

موقعیت جغرافیایی شهر تبریز

تبریز یکی از کلان‌شهرها و قطب‌های اقتصادی ایران بوده که در شمال غرب ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد. تبریز پس از تهران و مشهد، سومین شهر بزرگ ایران است و طبق آخرین تقسیمات کشوری ۲ بخش، ۴ شهر، ۶ دهستان و ۶۷ روستا دارد.  تبریز در شمال شرق دریاچه ارومیه و در فاصله ۶۱۹ كیلومتری از تهران قرار دارد.

 

تبریز از شمال به اهر و شبستر، از شرق به سراب و میانه، از جنوب به مراغه و از غرب به دریاچه ارومیه و آذربایجان غربی محدود می‌شود.

 

این شهر دارای راه‌های ارتباطی بسیاری بوده و به همین دلیل معمولاً از نظر تجاری بسیار موردتوجه است.

 

خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل در تبریز

 

کارخانه‌های آهن و فولاد تبریز و شهرهای اطراف را بشناسید

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های اصلی فولاد در کشور است که دارای 30 واحد تولیدی با فرآوری سالیانه 5.5 میلیون تن فولاد بوده و سالانه بیش از 100 میلیون دلار صادرات دارد. این استان حدود 24 درصد از نیاز انواع مقاطع فولادی بازار داخل را تأمین می‌نماید. در ادامه مهم‌ترین کارخانه‌های تولید تیرآهن، میلگرد و پروفیل آذربایجان می‌پردازیم:

 

1. فولاد آذربایجان (میانه)

کارخانه فولاد آذربایجان یا مجتمع فولاد میانه در سال 1368 در شهرستان میانه به‌منظور تولید میلگرد تأسیس شد. این مجموعه برای سهولت در حمل‌ونقل مقاطع فولادی خود، جاده‌ای به طول 6 کیلومتر احداث کرده است. محصولات فولاد میانه با آرم حک‌شده «دو F روبروی هم» تولید و به بازار عرضه می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین محصولات این کارخانه عبارتند از:

  • سایزهای ۱۴ تا ۵۰ میلی‌متر میلگرد ساده با استاندارد AIN 1013
  • سایزهای ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر میلگرد آجدار A3 با استاندارد ملی  ISIRI 1332
  • سایزهای 15*۳۰ تا ۶۰*۱۴۰ میلی‌متر ناودانی با استاندارد DIN 1026
  • سایزهای ۳*۳۵ تا ۱۰*۱۰۰ میلی‌متر نبشی فولادی با استاندارد DIN 1028
  • سایز ۵*۳۲ تا ۱۲*۱۲۰ میلی‌متر تسمه‌های فولادی با استاندارد DIN 1017

 

کاخانه میانه آذربایجان

 

 شرکت فولاد مهر سهند

این شرکت از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در ایران بوده که در سال 1387 در 30 کيلومتری شمال غرب تبريز تأسیس شد. فولاد مهر سهند دارای ظرفیت 320 هزار تن توليد انواع لوله، مقاطع و پروفيل فولادي در سال است.

سبد این مجموعه بسیار متنوع بوده که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پروفیل‌های مربع و مستطیل شکل
  • انواع قوطی و پروفیل
  • سیم مفتولی
  • توری مش
  • ورق گالوانیزه و سیاه
  • نبشی
  • ناودانی
  • میلگرد
  • تیرآهن
  • انواع لوله فولادی

 

کارخانه فولاد مهرسند

 

 صنایع آذر فولاد امین (تیکمه داش)

کارخانه آذر فولاد امین در سال 1390 در منطقه تیکمه داش با نام تجاری AFA steel  احداث شد. انواع میلگرد آجدار A2 و A3  جزو سبد محصولات فولاد امین است. در حال حاضر این کارخانه تنها میلگرد A2 سایزهای 8 و 10 را تولید می‌کند.

 

کارخانه فولاد آذر امین

 

 کارخانه فولاد ارگ تبریز

فولاد ارگ تبریز در سال 1386 جهت تولید میلگرد به روش نورد گرم در شهر تبریز تأسیس شد. این میلگردها به‌صورت آجدار با گرید A3 از سایزهای 16 الی 28 با طول 12 متر مطابق با استانداردهای روسی تولید می‌شوند. علامت انحصاری این کارخانه FAT بوده که بر روی شاخه میلگردها حک می‌شود.

 

 شرکت فولاد ناب تبریز

شركت فولاد ناب تبريز در سال 1382 در شهر تبریز به ثبت رسید و به تولید انواع نبشي، ناودانی و تیرآهن بر اساس استانداردهاي ملی و جهاني پرداخت. محصولات این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردارند.

 

شرکت جاوید بناب

فولاد جاوید بناب در سال 1383 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع نبشی و پروفیل‌های ساختمانی از سایز 40*40*3 تا 60*60*6 آغاز نموده است.

 

مجتمع فولاد ظفر بناب (شهرک صنعتی بناب)

کارخانه فولاد ظفر بناب یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید میلگرد و تیرآهن بوده که در سال 1386 در شهرک صنعتی بناب تأسیس شد. این کارخانه انواع میلگردها در گریدهای A2 و A3 با سایز 8 تا 22، تیرآهن سایز 14 و 20 و نبشی و ناودانی را در سبد محصول خود دارد.

 

کارخانه فولاد ظفر بناب

 

 شركت گروه صنعتی درپاد تبریز

کارخانه درپاد تبریز در سال 1380 به‌منظور تولید انواع ورق، لوله، میلگرد و پروفیل در تبریز تأسیس شد. میلگردهای تولیدی این کارخانه در گرید A2  و A3 و در سایزهای 8 تا 32 تولید می‌شوند.

در این میان میلگرد آجدار 16 گرید A3 درپاد تبریز، یکی از پرفروش‌ترین میلگردهای آجدار در بازار است.

 

مجتمع فولاد شاهین بناب

مجتمع فولاد شاهین بناب در سال ۱۳۸۳ در بناب تبریز به‌منظور تولید انواع شمش، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ميلگرد آجدار آغاز به کار کرد. میلگردهای آجدار شاهین بناب در سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر و با گریدهای A2 و A3 تولید می‌شوند.

 

ساخت و ساز در تبریز

 

آمار ساخت‌وساز در تبریز چه ارتباطی با مصرف فولاد در این شهر دارد؟

همان‌طور که گفته شد، تبریز سومین شهر پرجمعیت ایران است و به همین دلیل واضح خواهد بود که میزان ساخت‌وساز در این شهر بالا باشد. شاید به همین دلیل است که در حال حاضر این شهر یکی از قطب‌های تولید فولاد در کشور است.

جالب است بدانید تا قبل از شیوع کرونا باوجود رکود در بخش ساخت‌وساز در کل کشور، آمارها رشد ساخت‌وساز در تبریز را نشان می‌دادند. سازندگان این شهر اعتقاد داشتند که اگر بتوانند پروژه‌های خود را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به پایان ببرند، می‌توانند از سود خوبی برخوردار شوند. البته شیوع ویروس کرونا در جهان سبب رکود صنعت ساخت‌وساز در تبریز هم بود. ولی شاید بتوان گفت این تأثیر کمتر از دیگر شهرها بوده است.

 

تصویر کارخانه آهن و فولاد در تبریز

 

مقایسه میلگرد تبریز با دیگر شهرها

موقعیت جغرافیایی، وزن و قیمت 3 فاکتور مهم برای انتخاب و خرید مقاطع فولادی محسوب می‌شود. معمولاً هرچه وزن میلگرد و تیرآهن بالاتر و به جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، آن محصول کیفیت بهتری دارد. 

میلگرد اصفهان، میلگرد نیشابور و میلگرد میانه از نظر کیفی و وزنی جزو برندهای برتر ایران به شمار می‌روند. البته برای کسانی که بار سبک بخواهند میلگرد راد همدان، ظفر بناب و آناهیتا گیلان گزینه بهتری خواهند بود. در جدول زیر وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف واقع در آذربایجان شرقی و میلگرد ذوب‌آهن آورده شده است:

 

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف (کیلوگرم)

نام کارخانه

وزن هر سایز میلگرد

14

16

18

20

22

25

28

ذوب‌آهن

14.5

18.96

24

29.64

35.76

46.2

57.96

ظفر بناب

13.6

17.3

22.1

28

35.5

45.9

-

شاهین بناب

13.88-14.36

18.29-18.77

23.16-23.76

28.06

34.05

44.75

55.92

آذر فولاد امین

13.9

18.13

23

28.3

34.2

44.6

56

ارگ تبریز

14.5

18.5-19

23-24

29.5

35-35.5

-

-

فولاد میانه

14.5

19

24

29.5

36

46.5

-

 


همان‌طور که از جدول بالا مشخص است، وزن میلگرد میانه و ارگ تبریز درباره وزن میلگرد ذوب‌آهن و وزن میلگرد ظفر بناب و شاهین بناب سبک‌تر است. قیمت میلگردها به‌صورت کیلویی اعلام شده و هرچه میلگرد سبک‌تر باشد قیمت هر کیلو آن بالاتر خواهد بود؛ بنابراین قیمت هر کیلو میلگرد ظفر بناب و شاهین بناب از میلگردهای میانه و ارگ تبریز بالاتر است.

البته درصورتی‌که قیمت میلگرد را به‌صورت شاخه‌ای محاسبه کنیم، میلگرد شاهین بناب و ظفر بناب مقرون‌به‌صرفه تر خواهند بود.

 

استفاده از میلگرد کارخانه ها در ساختمان

 

پیشنهاد آهنگر برای خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل از تبریز

درنهایت شرکت آهنگر برای خریداران تیرآهن، میلگرد و پروفیل در شهر تبریز بر اساس موقعیت جغرافیایی، قیمت و وزن پیشنهادات ویژه‌ای دارد:

  • انتخاب مقرون‌به‌صرفه میلگرد در تبریز، میلگرد ظفر بناب و شاهین بناب است. البته اگر میلگردی باکیفیت بالاتر در نظر داشته باشید می‌توانید از میلگردهای کارخانه فولاد میانه استفاده نمایید که از نظر کیفی بسیار به میلگرد ذوب‌آهن نزدیک هستند.
  • برای خرید تیرآهن در تبریز می‌توانید به ۲ گزینه تیرآهن ظفر بناب و تیرآهن ناب تبریز فکر کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است سایز موردنظر شما جزو سبد محصولات این کارخانه‌ها نباشد که در آن صورت تیرآهن ذوب‌آهن و تیرآهن کرمانشاه بهترین گزینه‌های جایگزین خواهند بود.
  • حضور کارخانه ناب تبریز تردیدی برای خریداران نبشی و ناودانی در این شهر باقی نمی‌گذارد.
  • در خرید قوطی نیز می‌توانید محصولات مهر سند را انتخاب نمایید.

 

خرید میلگرد، تیرآهن و پروفیل از تبریز

 

استان آذربایجان شرقی و مرکز آن، شهر تبریز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل معمولاً دست خریداران و سازندگان این شهر باز است و می‌توانند با توجه به قیمت و کیفیت موردنظر خود محصولی را در بین کارخانه‌های موجود در این استان انتخاب و خریداری نمایند. قبل از استارت پروژه خود حتما از قیمت میلگرد در تبریز، قیمت پروفیل در تبریز، قیمت تیرآهن در تبریز و در نهایت قیمت آهن آلات در تبریز مطلع باشید.

شما میلگرد کدامیک از کارخانه های شمالغرب کشور را میخرید؟
اگر پروژه شما در شمال غرب کشور است و قصد خرید میلگرد را دارید، این ویدیو برای شماست. در این ویدیو میلگرد کارخانه های آذر امین ، کاوه تیکمه داش ، ارگ تبریز، ظفر بناب، شاهین بناب، درپاد تبریز و میانه رو با یکدیگر مقایسه شده اند.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

کارخانه فولاد ناب تبریز مهمترین تولیدکننده نبشی و ناودانی فولادی در نزدیکی تبریز است.  

پاسخ :

شرکت فولاد مهر سهند، جاوید و درپاد تبریز از مهمترین تولیدکنندگان قوطی پروفیل در نزدیکی تبریز هستند. 

پاسخ :

کارخانه های ظفر بناب، شاهین بناب، ارگ تبریز، آذر امین و تیکمه داش از مهمترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در نزدیکی تبریز هستند.

نظرات
حمید چراغی
شنبه 12 تیر 1400
خرید تیرآهن در تبریز از چه کارخونه ای هزینه حمل کمتری میخوره؟
مدیر سایت
شنبه 12 تیر 1400
ناب تبریز و ظفر بناب دو کارخانه تولیدکننده تیرآهن هستند که از لحاظ جغرافیایی به شهر تبریز نزدیک هستند.
امید فرحبخش
دوشنبه 17 خرداد 1400
میلگردهای کارخانه کاوه تیکمه داش از نظر وزنی چجوری اند؟
مدیر سایت
دوشنبه 17 خرداد 1400
وزن میلگردهای این کارخانه به بخش پایینی بازه وزنی جدول اشتال نزدیک تر است. 
فرزاد امیدی
شنبه 4 اردیبهشت 1400
متاسفانه کارخانه پروفیل در شمالغرب وجود نداره
مدیر سایت
شنبه 4 اردیبهشت 1400
کارخانه مهرسهند تولیدکننده پروفیل در شمالغرب کشور است.
ارسال نظر جدید