در فروردین 1400 در بازار تیرآهن چه گذشت؟

کاهش نرخ ارز و صعود خطرناک قیمت تیرآهن در فروردین 1400
انتشار: 1400/02/05
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
در فروردین 1400 در بازار تیرآهن چه گذشت؟

 

فروردین 1400، ماه عجیبی برای بازار تیراهن بود. سال جدید با کاهش نرخ ارز آغاز شد؛ اما به‌جای کاهش قیمت، شاهد افزایش قیمت آهن بودیم. دلیل این موضوع و تحلیل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

چرا با شروع سال جدید بازار تیرآهن رونق پیدا نکرد؟

هر ساله پس از پایان تعطیلات عید و بازگشایی مجدد کسب و کارها، انتظار می‌رود که رونق به بازار بازگردد. برای بازار آهن در سال جدید چنین اتفاقی نیفتاد و در سرتاسر فروردین‌ماه 1400، تقاضا برای انواع محصولات فولادی مثل تیرآهن، پایین بود. دلیل اصلی کاهش تقاضای تیرآهن را می‌توان افزایش روزافزون قیمت‌ها در نظر گرفت. این موضوع نشان‌دهنده این است که متأسفانه در آغاز فصل ساخت و ساز، فعالیت در این عرصه با وجود شرایط اقتصادی فعلی مقرون به‌صرفه نیست.یکی دیگر از دلایل این عدم رونق، به بلاتکلیفی بازار به دلیل کشمکش‌ها بر سر برجام باز می‌گردد.

 

وضعیت بازار تیراهن در فروردین 1400 چگونه بود؟

کنار گذاشتن فرمول‌های قبلی محاسبه قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا و جایگزین کردن میانگین قیمت معاملات در هفته گذشته به‌جای آن، منجر به رونق بازار تیرآهن نشد. دلایلی که در بالا خواندید در کنار افزایش قیمت جهانی فولاد، باعث شد که قیمت تیرآهن در سرتاسر فروردین 1400، صعودی باشد. قیمت تیرآهن اصفهان سال 1400 را با عدد 13.500 تومان آغاز کرد و با یک شیب ملایم رو به بالا، در پایان فروردین‌ماه به 14.200 تومان رسید.

 

نمودار تغییرات قیمت تیرآهن ذوب‌آهن در فروردین 1400
نمودار تغییرات قیمت تیرآهن ذوب‌آهن در فروردین 1400

 

در اردیبهشت 1400 قیمت تیرآهن افزایشی است یا کاهشی؟

بسیاری از کشورها در حال ورود به شرایط عادی پس از پاندمی کرونا هستند. به علت رونق یافتن مجدد صادرات و تولید فولاد، قیمت جهانی فولاد در حال افزایش است. این موضوع ممکن است منجر به ادامه روند افزایش قیمت تیراهن در اردیبهشت‌ماه شود.
همچنین دادن شوک به بازار توسط تولیدکنندگان و رونق گرفتن ساخت و ساز پس از پایان ماه رمضان، می‌تواند منجر به افزایش تقاضا شده و روند افزایش قیمت تیرآهن را تشدید کند.

برای خواندن تحلیل‌های بیشتر در مورد نوسانات بازار تیرآهن و تصمیم‌گیری درست در مورد خرید این مقطع فولادی، می‌توانید به صفحه تحلیل جامع بازار تیرآهن مراجعه کنید.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
ارسال نظر جدید