دسترسی سریع
6 دلیل که نشان می‌دهد خودرو‌سازی به فولاد وابسته خواهد ماند
0نظرات
چاپ صفحه 1399/08/22 آخرین بروز رسانی: 1399/11/25

6 دلیل که نشان می‌دهد خودرو‌سازی به فولاد وابسته خواهد ماند

6 دلیل که نشان می‌دهد خودرو‌سازی به فولاد وابسته خواهد ماند
تحریریه مجله آسرون
نام نویسنده: تحریریه مجله آسرون

 

فولاد همواره اولین انتخاب خودروسازان در سراسر جهان بوده است. استفاده از فولاد به عنوان ماده‌ای کم‌هزینه، به تولیدکنندگان خودرو اجازه داده تا با صرف هزینه‌های نسبتاً کم، به استانداردهای قدرت و ایمنی ایده‌آل خود برسند. استفاده از انواع ورق فولادی ازجمله ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق روغنی برای ساخت اتومبیل، در مقایسه با استفاده از سایر فلزات، به صرفه‌تر است.

خودروسازی و ساختمان‌سازی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین متقاضیان فولاد در جهان به شمار می‌روند و به همین دلیل تغییرات قیمت آهن و فولاد به‌شدت به تقاضا از سوی این صنایع وابسته است. قبل از هرگونه تحلیل و پیش‌بینی درباره آینده صنعت فولاد، بررسی دقیق روند توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی نیاز است.

 

 

طبق آمار انجمن جهانی فولاد، حدود 12٪ از کل مصرف جهانی فولاد به صنعت خودرو اختصاص دارد. همچنین سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری طبق گزارشی اعلام کرده است که در سال 2018 میلادی، 95.6 میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده است. با توجه به اینکه تقریباً در هر وسیله نقلیه 900 کیلوگرم فولاد (تقریباً 65 درصد از وزن کل یک خودرو) استفاده می‌شود؛ به راحتی می‌توانید حدس بزنید که تقاضای فولاد از سوی صنعت خودروسازی تا چه اندازه مهم است.

 

تصویر خودرو

 

در حال حاضر گرایش به سمت وسایل نقلیه‌ی عمومی، برقی و خودروهایی که نیاز به رانندگی فرد ندارند به‌سرعت در حال گسترش بوده و ایده‌های موجود در این زمینه در مسیر تجاری شدن قرار دارند. وقتی شما از وسیله نقلیه‌ای استفاده می‌کنید که نیازی به راننده ندارد، نوعی آزادی و آسایش برای شما به وجود می‌آید. نسل جدید خودروها دیگر راننده محور نیستند و طراحی آن‌ها به نحوی خواهد بود که نیازهای سرنشینان را به بهترین نحو رفع نموده و راحتی و آسایش را برای آن‌ها فراهم می‌کند. همچنین با افزایش شرکت‌های خدماتی فعال در حوزه حمل‌ونقل مانند اسنپ، اوبر، دیدی و ... عضویت در یکی از این سرویس‌ها برای حمل و نقل روزانه، جذاب‌تر از داشتن ماشین شخصی خواهد بود.

حال سؤال پیش می‌آید که باوجود گرایش‌های به وجود آمده در این دنیای جدید، آیا کاربرد آهن در خودروسازی تغییر خواهد کرد؟ برای پاسخ به این سؤال بیایید بررسی کنیم که چرا فولاد باید نظر صاحبان، سازندگان و طراحان خودرو را به خود جلب کند.

اخیراً انجمن جهانی فولاد گزارشی را منتشر نموده است که در آن به بررسی آینده صنعت خودروسازی پرداخته و تأثیرات آن بر تقاضای فولاد را مورد تحلیل قرار داده است. در این گزارش مسئله توسعه و تجاری‌سازی ایده خودروهای بدون راننده مطرح و به تلاش خودروسازان به تولید اتومبیل‌های بدون راننده و استفاده از سیستم‌های هوشمند خودرو اشاره شده است.

مهم‌ترین پرسشی که در این گزارش مطرح می‌شود این مسئله است که با توسعه صنعت خودرو آیا فولاد همچنان ماده اولیه موردنیاز خودروسازان است؟ و آیا فولاد  قابلیت این را دارد که در سال‌های آینده با تغییر نیازهای صنعت خودروسازی به آن‌ها پاسخ مناسبی دهد؟

این پرسش‌ها دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در جهان است. انجمن جهانی فولاد با ذکر 6 دلیل ادعا می‌کند که باوجود تمام پیشرفت‌ها و توسعه‌ها در صنعت خودروسازی تقاضای فولاد از سوی این صنعت همچنان پایدار خواهد بود. در ادامه این 6 دلیل را می‌خوانید:


 

1.دوام و مقرون‌به‌صرفه بودن؛ اولین دلیل پایداری تقاضای فولاد در بین خودروسازان

صاحبان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل، باید کل هزینه‌های مربوط به مالکیت خودروهای خود را مدیریت کنند؛ بنابراین برای سودآوری بیشتر به دنبال وسایل نقلیه بادوام بالا هستند که در عین حال مقرون‌به‌صرفه نیز باشند. فولاد علاوه بر ارزان‌قیمت بودن نسبت به دیگر مواد، طول عمر طولانی‌تری نیز دارد، بنابراین گزینه مناسبی برای خودروسازی و مشتریانش خواهد بود.

 

2.پایداری تقاضای فولاد در بین خودروسازان به دلیل مزیت‌های زیست‌محیطی

در جهانی که تغییر شرایط آب‌وهوایی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم است، باید وسایل نقلیه دارای ویژگی‌هایی باشند که بتواند نیازهای زیست‌محیطی را به بهترین نحو برآورده سازند. در حال حاضر فولاد تنها ماده‌ای است که به‌طور کامل قابل بازیافت است و در مقایسه با آلومینیوم و فیبر کربن بهترین عملکرد زیست‌محیطی را در کل چرخه عمر خود دارد.

درواقع فولاد را می‌توان بی‌نهایت بار بازیافت نمود. این ویژگی مزیت مهمی به شمار می‌آید زیرا موجب می‌شود تا بتوان از وسایل نقلیه قدیمی نیز به‌عنوان منبع فولاد استفاده کرد. این مسئله اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند وقتی بدانیم باوجود انجام مراحل بازیافت، کیفیت فولاد به‌هیچ‌عنوان کاهش نمی‌یابد؛ بنابراین از این فولاد که به نام فولاد ثانویه  شناخته می‌شود، می‌توان برای ساخت هر محصولی ازجمله تولید خودروهای بیشتر استفاده کرد.

 

تصویر کارخانه خودروسازی

 

3.پایداری تقاضای فولاد به دلیل محافظت و ایمنی سرنشینان 

ازآنجایی که مدت زیادی طول خواهد کشید تا تمام وسایل نقلیه موجود به شبکه وصل شوند و به‌صورت خودکار عمل کنند، در آینده‌ نزدیک همچنان نیاز به تمهیدات ایمنی سرنشینان وجود خواهد داشت. فولاد هنوز هم دارای خواص منحصربه‌فردی است که می‌تواند ایمنی سرنشینان را بالا ببرد. فولاد در تصادفات احتمالی قابلیت جذب و کاهش انرژی را دارد. همچنین اگر محفظه باتری از فولاد ساخته ‌شده باشد، یکپارچگی ساختاری را در زمان خرابی‌ها فراهم می‌کند و درعین‌حال از آسیب و نشت باتری نیز جلوگیری خواهد کرد؛ بنابراین از این نظر هم فولاد همچنان بهترین گزینه برای صنعت خودروسازی است.

 

4.انعطاف‌پذیری دلیلی برای پایداری تقاضای فولاد

انعطاف‌پذیری منحصربه‌فرد فولاد، به طراحان کمک می‌کند تا به‌طور کامل از خلاقیت خود استفاده کنند. همچنین طراحان در خودروهایی که به‌صورت اتوماتیک رانده می‌شوند، می‌توانند با برداشتن فرمان، پدال‌های پا و داشبورد معمولی، فضای بیشتری برای خلاقیت داشته باشند.

همچنین با استفاده از نسل جدید فولاد که به فولاد با استحکام بالا معروف است می‌توان ضمن نازک نگه‌داشتن قطعات، استحکام موردنیاز برای خودرو را نیز تأمین کرد و این امر باعث می‌شود فضای بیشتری برای صندلی‌های جدید فراهم شود و راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان آورد. این موارد نیز دلیل دیگری برای پایدار ماندن تقاضای فولاد از جانب خودروسازان است.

 

5.خودروسازان، متقاضیان فولادهای مستحکم و سبک

مسئله مهم در باتری خودرو حفظ تعادل بین اندازه باتری با حداکثر دامنه قدرت آن است. هنوز هم فعالان صنعت خودرو به دنبال طراحی و تولید باتری‌های کوچک‌تر و سبک‌تر باقدرت بیشتر هستند. به این منظور صنعت فولاد نسل جدیدی از محصولات خود از قبیل فولادهای پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) را ارائه کرده است که هنوز هم متخصصان این صنعت به دنبال پیشرفت در توسعه این محصول هستند. امروزه استحکام فولاد در ساختار بدنه یک وسیله نقلیه می‌تواند به 1700 مگا پاسکال برسد؛ که در مقایسه با 50 سال قبل میزان مقاومت فولاد بیش از 9 برابر افزایش داشته است. بنابراین فولاد توانسته همگام با نیاز صنعت خودروسازی پیشرفت نماید و با ادامه این روند می‌تواند همچنان به پایداری تقاضا از سوی صنعت خودروسازی امیدوار باشد.

 

6.فولادهای الکتریکی عاملی برای پایداری تقاضای فولاد خودروسازان

فولاد الکتریکی آلیاژی از آهن است که ممکن است از صفر تا ۶٫۵ درصد سیلیکون داشته باشد. سیلیکون باعث افزایش مقاومت هسته شده که این امر کاهش تلفات جریان گردابی و پسماند را تضمین می‌کند. با توجه به نیاز روزافزون صنعت به انرژی الکتریکی و با توجه به حذف یارانه‌های انرژی در صنعت، استفاده از مواد و تجهیزاتی که حداقل اتلاف انرژی الکتریکی در آن‌ها وجود داشته باشد، بیش‌ازپیش لازم و ضروری به نظر می‌رسد. فولادهای الکتریکی ماده اصلی در ساخت ژنراتورها و موتورهای مخصوص وسایل نقلیه برقی هستند. در حقیقت، هیچ‌گونه تحرک برقی بدون فولاد وجود نخواهد داشت. به همین دلایل، ما اطمینان داریم که فولاد به دلیل دوام، استحکام و مزایای زیست‌محیطی، در این تغییر نقش محوری خواهد داشت.

 

تأثیر افزایش قیمت فولاد، بر صنعت خودروسازی ایران!

فولاد و خودرو، دو صنعت بنیادی در اقتصاد ایران هستند که به‌شدت به یکدیگر وابسته‌اند؛ به‌طور مثال رونق خودروسازی باعث افزایش تقاضای فولاد شده و افزایش قیمت فولاد نیز باعث تغییرات اساسی در قیمت خودرو خواهد شد. صنعت خودروسازی یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان انواع فولاد به‌ویژه ورق روغنی است.

 

تصویر کارخانه خودروسازی

 

افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر سبب شده تا قیمت مقاطع فولادی ازجمله ورق بسیار بالا رود، به‌طوری‌که قیمت برخی از محصولات زنجیره فولاد دو برابر شده است. مثلاً قیمت هر ورق روغنی باضخامت یک میلی‌متر تنها در تیرماه سال 99 از حدود 17،500 تومان به حدود 21،700 تومان افزایش یافت.

بنابراین می‌توان گفت با رشد بی‌سابقه قیمت محصولات فولادی و با توجه به تناژ عظیم مصرف روزانه فولاد در ساخت خودرو، این افزایش قیمت به‌عنوان یک شوک بزرگ در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آید.

معمولاً در این شرایط خودروسازان برای مقابله با این مشکل از سه راهکار زیر کمک می‌گیرند:

1. یکی از اصلی‌ترین پیامدهای افزایش قیمت فولاد در صنعت خودروسازی، پایین آمدن تیراژ خودرو تولیدی است.

2. کاهش کیفیت خودروهای تولیدی و قطعات آن‌ها می‌تواند از دیگر نتایج افزایش قیمت فولاد در صنعت خودروسازی باشد.

3. افزایش قیمت خودرو نیز آخرین راهکار در مواجه با بالا رفتن قیمت ورق‌های فولادی است.

 

 

در گزارش بالا سعی شده است تا با استفاده از دلایل منطقی، پایدار بودن تقاضای فولاد از سوی صنعت خودروسازی در سال‌های آتی به اثبات برسد. بنا به دلایلی که انجمن جهانی فولاد ذکر کرده احتمالاً صنعت فولاد از قافله توسعه خودروسازی در جهان عقب نمی‌ماند.

در حال ‌حاضر به نظر می‌رسد کشور چین جلوتر از آمریکا در رتبه اول جهان در زمینه تحقیق و توسعه خودروهای با قابلیت رانندگی اتوماتیک قرار گرفته است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است و بنابراین می‌توان گفت که توسعه صنعت خودروهای بدون راننده در بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده فولاد دنیا، پایداری تقاضای فولاد در صنعت خودروسازی را تضمین می کند. انتظار می‌رود با افزایش بسیار سریع تولید خودرو در چین، این کشور تا ۱۵ سال آینده به بزرگ‌ترین بازار خودروی بدون راننده جهان نیز تبدیل ‌شود. این در حالی است که احتمالاً طی 5 سال آینده اینترنت 5G در سراسر چین برقرار می‌شود. با برقراری این سیستم اینترنتی، استفاده از خودروی بدون راننده در این کشور احتمالاً آغاز خواهد شد. قرار است در ابتدای انجام این پروژه از خودروهای بدون راننده برای تاکسی‌ها استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : telegram twitter linkedin google+ facebook pintress

دیدگاه شما