کارخانه ذوب آهن اصفهان؛ بزرگ ترین کارخانه فولاد کشور + عکس

ذوب آهن اصفهان بزرگترین تولیدکننده مقاطع فولادی در ایران
انتشار: 1399/11/21
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
کارخانه ذوب آهن اصفهان؛ بزرگ ترین کارخانه فولاد کشور + عکس
پادکست: معرفی کارخانه ذوب‌‍آهن اصفهان - 4:16 دقیقه

 

تحقیق در مورد کارخانه ذوب آهن اصفهان چه می‌دانید؟ یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان است. محصولات این کارخانه به دلیل کیفیت بالایشان، محبوبیت و شهرت زیادی دارند. از محبوب‌ترین محصول تولیدی کارخانه ذوب اهن می‌توان تیرآهن ساده و میلگرد آجدار را نام برد. قیمت میلگرد اصفهان با توجه به کیفیت آن، مناسب بوده و به همین دلیل استفاده از آن در پروژه‌تان توجیه اقتصادی خواهد داشت. با خواندن این مقاله به اطلاعات کاملی در مورد کارخانه ذوب آهن اصفهان و محصولات آن دست پیدا ‌کنید.

 

 

تاریخچه ذوب آهن اصفهان؛ اولین تولیدکننده فولاد ساختمانی در ایران

اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران، ذوب آهن اصفهان است که توسط روس‌ها ساخته شده است. شوروی سابق در سال ۱۳۴۴ اعلام کردند که اگر ایران گاز صادر کند، آن‌ها اقدام به احداث و راه‌اندازی کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ماشین‌سازی خواهند کرد. ایران این شرط را پذیرفت و ساخت کارخانه عظیم ذوب آهن اصفهان، از سال ۱۳۴۶ در جنوب غربی استان اصفهان شروع شد. ۴ سال بعد، در نیمه اول دی‌ماه ۱۳۵۰ با راه‌اندازی کارگاه کک‌سازی، آگلومراسیون و کوره بلند شماره یک، بهره‌برداری از کارخانه با تولید چدن آغاز شد.

 

کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

پس از گذشت 1 سال، بخش فولادسازی کارخانه راه‌اندازی و در دی‌ماه ۱۳۵۱ اولین محصولات فولادی آن تولید شدند. عملیات احداث کارخانه در سال ۱۳۵۷ به اتمام رسید و ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان افزایش یافت. این کارخانه که تا آن زمان ذوب آهن آریامهر نام داشت، پس از انقلاب به ذوب آهن اصفهان تغییر نام داد. توسعه این کارخانه بعد از انقلاب هم متوقف نشد و در دوره‌های مختلف به منظور ایجاد تنوع بیشتر در محصولات، بخش‌هایی به این کارخانه اضافه شد.

از جدیدترین بخش‌های این کارخانه، می‌توان به تصفیه‌خانه صنعتی با ظرفیت تصفیه 90 درصدی فاضلاب اشاره کرد که آب تصفیه‌شده در آن مجدداً به چرخه تولید کارخانه باز می‌گردد. یکی دیگر از بخش‌های جدید، خط تولید ریل است که امکان تولید سالانه 400 هزار تن ریل قطار شهری و بین‌شهری را دارد.

 

ذوب آهن اصفهان چند کارخانه زیرمجموعه دارد؟

مهم‌ترین کارخانه‌ها و شرکت های زیر مجموعه ذوب آهن اصفهان عبارت‌اند از:

 

شرکت های زیر مجموعه ذوب آهن اصفهان

 

1.معادن زغال‌سنگ البرز شرقی

عمده فعالیت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی اکتشاف، بهره‌برداری از معادن و فراوری زغال‌سنگ که به عنوان یکی از ترکیبات کنستانتره آهن موردنیاز ذوب آهن اصفهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. معادن طرزه واقع در شمال شرقی شهرستان دامغان تا جنوب شهرستان مینودشت در جنوب استان گلستان، تحت پوشش فعالیت‌های معادن زغال‌سنگ البرز شرقی قرار دارد.

 

2.تارابگین

تارابگین تولیدکننده انواع عایق‌های صوتی و حرارتی است که در صنایع مختلف مثل پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، سیمان‌سازی، خودروسازی و پتروشیمی کاربرد دارند. این کارخانه در سال 1356 و در نزدیکی اصفهان، شروع به کار کرد.

 

3.پالایش قطران زغال‌سنگ

عمده فعالیت پالایش قطران زغال‌سنگ، پالایش و فراوری پسماند شیمیایی واحدهای کک‌سازی و تبدیل آن به محصولات کاربردی است. از جمله محصولات این کارخانه می‌توان به مواد اولیه تولید آلومینیوم، دوده صنعتی و فراورده‌های نسوز، نفتالین، انامل و روان‌کننده بتن اشاره کرد. پالایش قطران زغال‌سنگ در اصفهان قرار دارد.

 

4.مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن

هدف از تاسیس شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن، طراحی و اجرای پروژه‌های صنعتی و عمرانی و پشتیبانی از خطوط تولید است. این شرکت داخل مجموعه ذوب آهن اصفهان قرار دارد.

 

5.پویش معادن ذوب آهن

عمده فعالیت پویش معادن ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری در معادن، ساخت تجهیزات و استحکامات معدنی و تونلی و تأمین مواد اولیه موردنیاز ذوب آهن است. این شرکت نیز در داخل مجموعه ذوب آهن واقع شده است. در ادامه می‌توانید عکس کارخانه ذوب آهن اصفهان را ببینید:

 

عکس کارخانه ذوب آهن اصفهان

عکس کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

محصولات ذوب آهن اصفهان در کدام پروژه های معروف به کار رفته است؟

از محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان در ساخت پروژه‌های مختلفی استفاده شده است؛ اما از مهم‌ترین پروژه‌هایی که خود ذوب آهن اقدام به تاسیس آن‌ها نموده، می‌توان باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن و بیمارستان شهید مطهری اصفهان را نام برد. باشگاه ذوب آهن یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران، در سال 47 تاسیس شده و قدمت بیمارستان شهید مطهری اصفهان نیز به سال 68 باز می‌گردد. معروف‌ترین پروژه‌هایی که از محصولات ذوب آهن در ساخت آن‌ها استفاده شده عبارت‌اند از:

  • ورزشگاه المپیک آتن- یونان
  • برج میلاد
  • نیروگاه بوشهر
  • نیروگاه عسلویه
  • پل صدر تهران
  • سالن اجلاس سران اصفهان
  • متروی اصفهان

 

محصولات ذوب آهن اصفهان

محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان این کارخانه دارای تنوع زیادی بوده و شامل کک، ریل، آرک معدن و انواع محصولات صنعتی و ساختمانی به شرح زیر است:

 

  • تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) در اندازه‌های 120 تا 300 میلی‌متر
  • تیرآهن بال‌پهن موازی (H) در سایز ۱۳۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر
  • تیرآهن بال باریک شیب‌دار (IPN) در سایزهای ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی‌متر
  • انواع میلگرد ساده و آجدار شاخه‌ای و کلافی و مفتول در سایز 5.5 تا 32 میلی‌متر
  • انواع نبشی بال مساوی در اندازه‌های ۳۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر
  • انواع ناودانی در اندازه‌های ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و 160 میلی‌متر
  • شمش ساختمانی
  • انواع میلگرد ساده از اندازه 32 میلی‌متر به بالا
  • انواع چهارپهلو 100×100 تا 250×250 میلی‌متر
  • ریل 33U
  • ریل UIC 60

 

کیفیت و قیمت محصولات ذوب آهن اصفهان تاکنون بدون رقیب بوده است؛ چرا که معمولاً محصولاتی که توسط کارخانه‌های دیگر و در حد کیفیت محصولات ذوب آهن ساخته می‌شوند، قیمتی به‌مراتب بالاتر دارند. برای مثال قیمت تیرآهن اصفهان تفاوت اندکی با قیمت تیرآهن سایر تولیدکنندگان دارد؛ اما از نظر کیفیت قابل‌رقابت نیست.

 

میزان تولید مقاطع ذوب آهن اصفهان چقدر است؟

کارشناسان شوروی با توجه به محدودیت منابع مالی و مواد اولیه، مخصوصاً ذخیره‌های زغال‌سنگ ایران، ظرفیت کارخانه را در فاز اول، 550 هزار تن فولاد در سال تعیین کردند؛ اما با شروع ساخت کوره بلند شماره ۲ و توسعه بخش‌های دیگر، ظرفیت ذوب آهن به بیش از یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال رسید. در حال حاضر ظرفیت اسمی فعلی تولیدات این شرکت بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال است که بر اساس سایت این شرکت، قرار است به عدد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال برسد. البته این حجم بالا فقط برای مصرف داخل نیست، بلکه طبق خبرها، نزدیک به ۵۰ درصد آن به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود.

در حال حاضر حجم تولیدات واقعی ذوب آهن اصفهان در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است. از این میزان تولید، چیزی در حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن مربوط به محصولات ساختمانی می‌شود. حجم تولید میلگرد این کارخانه، عددی بیش از ۶۰۰ هزار تن در سال است.

 

کارخانه ذوب اهن اصفهان

 

حجم صادرات سالانه ذوب آهن اصفهان چقدر است؟

کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مقاطع فولادی در کشور است که حجم صادرات سالانه آن به بیش از 3 میلیون تن می‌رسد. در 5 ماهه نخست سال 99، حجم صادرات مقاطع فولادی کشور 1.700.000 تن بوده که بخش بزرگی از آن متعلق به ذوب آهن اصفهان است. همچنین ارزش صادرات این مجموعه در 9 ماهه نخست همین سال، حدود 48.000.000 میلیون ریال بوده است. قیمت آهن و فاکتورهای دیگر مثل قیمت ارز، تحریم‌ها و ... بر میزان صادرات ذوب آهن اصفهان تأثیرگذار هستند.

 

چگونه از کارخانه ذوب آهن اصفهان خرید کنیم؟

به طور کلی برای خرید انواع مقاطع فولادی، سه راه برای شما وجود دارد:

  1. خرید از کارخانه
  2. خرید از بنگاه
  3. خر ید از بورس  

خرید از کارخانه، این امکان را به شما می‌دهد که به دلیل خرید مستقیم از تولیدکننده، هزینه کمتری را برای مقاطع فولادی بپردازید؛ اما مشکلاتی نیز دارد. برای مثال بایستی حداقل میزان تعیین‌شده توسط کارخانه که معمولاً چند بندیل است را بخرید یا ممکن است کارخانه برخی از کالاهای موردنیاز شما را موجود نداشته باشد. در خرید از بنگاه علاوه بر داشتن تنوع در انتخاب، امکان خرید در تعداد کم نیز وجود دارد؛ اما قیمت مقاطع فولادی در بنگاه ممکن است به دلیل هزینه انبارداری، بالاتر باشد. در هر دو روش خرید، بایستی هزینه حمل و نقل را در نظر بگیرید.

خرید از بورس نیز دارای مزایا و معایب خود است. از مزایای آن می‌توان به پایین‌تر بودن قیمت و از معایب آن می‌توان به طولانی بودن فرایند ثبت‌نام و خرید اشاره کرد.

 

چگونه محصولات ذوب آهن اصفهان را از بورس کالا بخریم؟

برای خرید مقاطع فولادی از بورس کالا، باید پس از انتخاب یک کارگذاری و طی فرایند ثبت‌نام، کد معاملاتی دریافت کنید. کد معاملاتی این امکان را به شما می‌دهد تا در روز عرضه یک محصول فولادی خاص مانند میلگرد، اقدام به خرید آن از طریق کارگذاری کنید. البته خرید مقاطع فولادی از بورس کالا، برای اشخاص حقیقی با محدودیت‌هایی روبرو است.

انواع تیرآهن، میلگرد و شمش مهم‌ترین محصولات ذوب آهن اصفهان هستند که به صورت منظم در بورس کالای ایران عرضه می‌شوند. در حال حاضر زمان عرضه میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان روز چهارشنبه بوده و زمان عرضه شمش‌های تولیدی این کارخانه یکی از روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه است. این کارخانه ریل فولادی نیز تولید می‌کند که با توجه به محدودیت تولید این مقطع فولادی، به صورت محدود در بورس کالا عرضه می‌شود.

 

کارخانه ذوب اهن

 

تحلیل قیمت محصولات ذوب آهن چه کمکی به شما می کند؟

پیش از خرید هر نوع مقطع فولادی، بایستی اطلاعات کاملی در مورد آن کسب کنید تا هم خرید پرسودی داشته باشید و هم کیفیت ساخت در پروژه شما، پایین نیاید. یکی از موارد مهمی که کسب اطلاعات در مورد آن لازم است، وضعیت قیمت محصولات آن کارخانه در بازار و مقایسه آن با محصولات مشابه است. همچنین در کنار مشورت با طراح سازی و کارشناس پروژه، بایستی در مورد کارخانه سازنده مقطع فولادی موردنیازتان، استانداردها و کیفیت محصولات آن نیز تحقیق کنید. مطالعه یک راهنمای جامع خرید آهن و فولاد، به شما کمک زیادی در این زمینه می‌کند.

کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی است که خرید محصولات آن می‌تواند خیال شما را از بابت استحکام و ایمنی پروژه‌تان راحت کند؛ چرا که این محصولات بارها در پروژه‌های معتبر و مشهور، استفاده شده و مورد آزمون قرار گرفته‌اند.

 

کارخانه ذوب آهن اصفهان را بیشتر بشناسید!
برای خرید مقاطع فولادی، همیشه نام «کارخانه ذوب آهن اصفهان» در دسته باکیفیت‌ترین تولیدکنندگان به گوشتان خورده است. این کارخانه در استان اصفهان واقع شده و انواع مقاطع فولادی را تولید می‌کند؛ اما درباره چگونگی راه‌اندازی، ظرفیت تولید سالانه و تفاوت آن با دیگر کارخانه‌‌های فولادی چیزی می‌دانید؟
مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مقاطع فولادی در کشور است که حجم صادرات سالانه آن به بیش از 3 میلیون تن می‌رسد.

پاسخ :

تیرآهن، میلگرد، شمش ساختمانی و فولادی ، نبشی، ناودانی و ریل از جمله محصولات کارخانه ذوب آهن هستند.

 

پاسخ :

مهم‌ترین کارخانه‌های زیرمجموعه ذوب آهن عبارتند از: معادن زغال‌سنگ البرز شرقی،تارابگین، پالایش قطران زغال‌سنگ، مهندسی و پویش ساخت ذوب‌آهن و پویش معادن ذوب‌آهن

نظرات
مهدی جهانی
یکشنبه 20 تیر 1400
کارخانه ذوب آهن علاوه بر میلگرد و تیرآهن محصولات دیگه ای هم تولید میکنه؟
مدیر سایت
یکشنبه 20 تیر 1400
بله کارخانه ذوب آهن سابقه تولید نبشی، ناودانی و ریل را نیز دارد.
مهدی همایی
دوشنبه 24 خرداد 1400
میتونم میلگرد ذوب آهن رو از درب کارخونه هم بخرم؟
مدیر سایت
دوشنبه 24 خرداد 1400
بله. فقط باید مسافت پروژه تون تا کارخونه رو در نظر بگیرید. همچنین اکثر کارخونه ها یه حداقل باری رو برای ارسال در نظر میگیرن. 
شاهرخ اسلامی
دوشنبه 13 اردیبهشت 1400
ذوب آهن ریل قطار هم تولید می کنه؟
مدیر سایت
دوشنبه 13 اردیبهشت 1400
بله. ریل قطار به تازگی به محصولات ذوب آهن اضافه شده. 
ارسال نظر جدید