نحوه تولید ورق روغنی چیست؟+استانداردها

ورق سیاه ماده اولیه ورق روغنی بوده که به روش نورد سرد ضخامت کمتر و سطح صیقلی‌تری پیدا می‌کند.
انتشار: 1400/05/11
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
نحوه تولید ورق روغنی چیست؟+استانداردها

 

ورق روغنی در صنایع مختلفی ازجمله خودروسازی، لوازم‌خانگی، ساختمان‌سازی و حتی پتروشیمی و گاز کاربرد دارد، به همین دلیل احتمالاً سروکار شما هم به آن افتاده است.

اگر به دنبال خرید این محصول هستید، علاوه بر مطالعه راهنمای خرید ورق روغنی باید بدانید نحوه تولید آن به چه صورت است.

روش تولید ورق روغنی روی کیفیت و حتی قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. حتی مواردی که پیش از شروع مراحل تولید انتخاب می‌شوند مانند اینکه مواد اولیه ورق روغنی چیست نیز در تعیین کیفیت و قیمت این محصول مؤثر است.

 

قیمت ورق روغنی

 

به همین دلیل در این مطلب به شما خواهیم گفت تولید ورق روغنی به چه روشی صورت می‌گیرد؟ مواد اولیه ورق روغنی چیست؟ و کارخانه‌های مطرح تولیدکننده ورق روغنی در جهان کدام‌اند؟

با توجه به قیمت آهن شما باید ورق روغنی باکیفیتی را خریداری کنید برای این کار بهتر است در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

 

مواد اولیه ورق روغنی چیست؟

اولین قدم در شناخت فرایند تولید ورق روغنی، شناخت ماده اولیه ساخت آن است.

 

مواد اولیه ورق روغنی، ورق سیاه است که تحت فرایندهای نوردی و آنیلینگ بیشتری قرار می‌گیرد و درنهایت ضخامت کمتر و سطح صیقلی‌تری پیدا می‌کند. روش تولید ورق روغنی به نورد سرد شهرت دارد.

 

اغلب کارخانه‌های ورق روغنی همان تولیدکنندگان ورق سیاه هستند.

 

 

روش تولید ورق روغنی به چه ترتیب است؟

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم برای تولید ورق روغنی باید مراحل بسیاری طی شود؛ اما برخلاف نورد گرم نمی‌توان برای تولید ورق روغنی از روش‌هایی استفاده کرد که دمای بالایی دارند زیرا این دمای بالا باعث تیره شدن سطح خواهد شد؛ بنابراین باید از روش نورد سرد برای تولید ورق روغنی استفاده کرد.

 

روش تولید ورق روغنی

 

در ادامه روش تولید ورق روغنی را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله توضیح خواهیم داد:

 

1. واحد اسید شویی

اولین مرحله در خط تولید ورق روغنی انتقال ورق‌های سیاه به‌عنوان مواد اولیه به واحد اسید شویی است. در این مرحله با استفاده از یک ترکیب اسیدی، اکسید آهن و آلودگی‌های دیگر از روی ورق حذف می‌شود. اینکه اکسید آهن چه ترکیبی دارد و از چه انواعی تشکیل‌شده به‌سرعت مرحله خنک‌سازی ورق سیاه، پس از اتمام فرایند نورد گرم بستگی دارد.

در واحد اسید شویی در مرحله اول ورق را با آب شستشو می‌دهند البته تنها درصورتی‌که نیاز باشد. پس‌ازاین کار مراحل اصلی اسید شویی به ترتیب زیر آغاز می‌شود:

اغلب اسیدکلریدریک اسید معدنی است که از آن به‌عنوان محلول اسید شویی استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که مدت‌زمان لازم برای غوطه‌وری ورق در محلول اسیدی بر اساس غلظت محلول، دمای محلول و مشخصات اکسید روی ورق تعیین می‌شود اما این مقدار در بازه 18 تا 30 ثانیه خواهد بود.

میزان اسیدکلریدریک مورداستفاده برای مرحله اسید شویی نیز بستگی به جرم اکسید موجود روی ورق دارد. به ازای هر گرم اکسید ایجادشده روی ورق نیاز به 1.306 گرم اسیدکلریدریک وجود خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که خوب است بدانید، افزایش سرعت اسید شویی با افزایش دماست. البته بازه مجاز برای این فرایند 50 تا 85 درجه سانتی‌گراد است زیرا در دمای بالاتر از 85 درجه دیگر سرعت اسید شویی چندان بالا نمی‌رود و با توجه به مصرف انرژی و استهلاک تجهیزات، بالا بردن دما بیش از این مقدار مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

 

2. مرحله شستشوی آبشاری

این بخش شامل دو تانک فرایند (5 مرحله‌ای) و سیر کوله (6 مرحله‌ای) در خط تولید ورق روغنی است. تانک‌های سیر کوله مقدار آب موردنیاز در هر مرحله را تأمین می‌کنند که به‌طور پیوسته در طول فرایند شستشوی آبشاری جریان داشته باشد. در مرحله آخر هم باید آب روی لبه‌های ورق کاملاً پاک و خشک شود.

 

نورد سرد ورق روغنی

 

3. مرحله نورد سرد

در این مرحله چند غلتک رفت و برگشتی برای کاهش ضخامت ورق اسید شویی شده وجود دارد. برای انجام این مرحله در ابتدا کلاف رول‌ها توسط دستگاه‌های مخصوصی بازشده و با عبور از غلتک‌های نوردی تحت کشش و نیروهای فشاری قرار گرفته و ضخامتشان کم می‌شود تا به مقدار موردنظر برسد.

 

4. شستشوی الکترولیتی

در حین عملیات نورد سرد نیز ممکن است یکسری آلودگی‌هایی روی ورق ایجاد شود. به این منظور در برخی کارخانه‌های تولید ورق روغنی از مرحله شستشوی الکتریکی جهت پاک‌سازی مجدد سطح ورق سرد استفاده می‌شود.

 

5. واحد باز پخت هیدروژنی

در این مرحله کلاف‌های خارج شده از مرحله نورد باز پخت می‌شوند. انجام این مرحله باعث کاهش زمان عملیات حرارتی و افزایش کیفیت محصول خواهد شد؛ زیرا با عملیات حرارتی که در این مرحله انجام می‌شود، ورق فولادی ویژگی‌های متالورژیکی و مکانیکی اولیه خود را به دست می‌آورد.

 

6. نورد پوسته‌ای

احتمالاً در مرحله باز پخت هیدروژنی یک تغییر فرم ناخواسته‌ای در کلاف ایجاد می‌شود، از طرفی ممکن است روی سطح ورق‌های روغنی موج‌های ریزی وجود داشته باشد. به همین دلیل نیاز به یک مرحله نورد وجود خواهد داشت که در این مرحله موج ورق‌ها کمتر شده و خواص مکانیکی آن‌ها بهبود بخشیده می‌شود.

 

7. خط بازرسی و اصلاح کلاف

در این مرحله تولید ورق روغنی، ورق‌های نوردشده را مورد بازرسی قرار داده و عیوب سطحی مانند عدم یکنواختی سطح و موج‌های مرکزی و کناری را اصلاح می‌کنند.

همچنین یک برش کناری برای ورق‌ها ایجاد می‌کنند تا تلورانس ابعادی ورق را تا حد ممکن کاهش دهند. درنهایت نیز سطح ورق را روغن‌کاری می‌کنند.

 

8. خط بسته‌بندی

در پایان نیز ورق‌های روغنی دوباره به‌صورت کویل پیچیده می‌شود و آماده عرضه در بازار می‌شوند.

 

تولید ورق روغنی بر اساس چه استانداردهایی صورت می‌گیرد؟

ورق روغنی بر اساس استانداردهای EN 10130، JIS3141، ASTM1008، EN 10139 و‌ استاندارد ملي ايران به شماره‌های INSO 5723 و INSO 5722 تولید می‌شود.

 

کارخانه‌های مطرح تولیدکننده ورق روغنی

 

کارخانه‌های مطرح تولیدکننده ورق روغنی در جهان

کارخانه‌های آرسلور میتال، بائو استیل، پوسکو و شاگانگ از کارخانه‌های مطرح تولیدکننده ورق روغنی در جهان هستند. در حال حاضر هم ورق روغنی چین به‌عنوان یک محصول وارداتی در بازار موجود است.

 

 

حال که مواد اولیه ورق روغنی و روش تولید آن را میدانید، بهتر می‌توانید دلیل اینکه چرا قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه است را درک کنید. روش تولید ورق روغنی تقریباً برای تمامی کارخانه‌های تولیدکننده یکی است اما بعضی از آن‌ها برخی مراحل را حذف می‌کنند.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
ارسال نظر جدید