تفاوت میلگردهای a2 و a3 با a1 و a4 در چیست؟

میلگردهای مختلف بسته به مشخصات فیزیکی و شیمیایی خود کاربردهای متفاوتی دارند
انتشار: 1399/09/17
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
تفاوت میلگردهای a2 و a3 با a1 و a4 در چیست؟
تفاوت میلگردهای A1، A2، A3 و A4 در چیست؟ - 3:16 دقیقه

 

میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که طی فرایند نورد گرم تولید شده و به آن «تقویت‌کننده» هم گفته می‌شود. اساس طبقه بندی میلگرد بر اساس دو دسته ساده (A1) و آجدار قرار دارد. نوع آجدار خود به 3 گروه A2، A3 و A4تقسیم می‌گردد که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند؛ اما در کل می‌توان گفت که مهم‌‎ترین کاربرد میلگردهای آجدار، افزایش مقاومت کششی بتن در برابر شوک‌های وارده در هنگام زلزله است. همین موضوع باعث شده تا میلگردها نقش مهمی در صنعت ساختمان داشته باشند. کاربرد هر نوع میلگرد بسته به شکل ظاهری، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوت است. شناخت این تفاوت‌ها برای تمام فعالان حوزه ساخت‌وساز ضروری است. مثلاً تفاوت میلگرد a2 و a3 به شکل ظاهری آن‌ها باز می‌گردد. 

در این مقاله با تفاوت انواع مختلف میلگرد مثل فرق میلگرد a2 و a3 و ویژگی‌های ظاهری میلگرد a3 و میلگرد a1 آشنا می‌شوید. در انتها نیز به عوامل اثرگذار بر قیمت روز میلگرد مانند قیمت آهن پرداخته شده است.

 

 

با تعریف میلگرد a1، a2، a3 و a4 آشنا شوید

در ایران از انواع مختلف استانداردهای میلگرد استفاده می‌شود؛ اما معروف‌ترین و قدیمی‌ترین استاندارد میلگرد در ایران، استاندارد روسی GOST است. انواع میلگرد در بازار ایران بر اساس همین استاندارد به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم:

 

1. میلگرد a1 یا ساده

این میلگرد قابلیت جوشکاری و تغییر شکل را دارد. میلگرد a1 دارای استحکام کششی برابر با 360 مگاپاسکال و حداقل عملکرد مجاز 240 مگاپاسکال است.

 

2. میلگرد آجدار A2

استحکام کششی میلگرد آجدار A2 برابر با 500 و حداقل عملکرد مجازش 340 مگاپاسکال است. این میلگرد در سایزهای ۸ تا ۴۰ تولید شده که سایز‌های ۸، ۱۰ و ۱۴ آن کاربرد بیشتری دارند.

 

میلگرد A2

 

3. میلگرد a3

میلگرد a3 استحکام کششی برابر 600 و حداقل عملکرد مجاز برابر 400 مگا پاسکال دارد. این نوع میلگرد برای ساخت‌وساز به کار می‌رود؛ اما استفاده از آن برای جوشکاری توصیه نمی‌شود.

 

4. میلگرد آجدار A4

استحکام کششی میلگرد آجدار A4 برابر با 650 و قدرت عملکرد آن 500 مگاپاسکال است. استفاده از این نوع میلگرد سبب می‌شود که صرفه‌جویی زیادی (تا 25 درصد) در وزن میلگرد مصرفی شود.

 

میلگرد a4

 

میلگرد a1 یا ساده بیشتر در صنعت کاربرد دارد و میلگردهای آجدار در ساختمان‌سازی به کار می‌روند. میلگرد آجدار A2 در بتن مصلح و برای خم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛  میلگرد a3 و A4، به دلیل بالاتر بودن میزان کربن شکننده‌تر بوده و استفاده از آن‌ها برای خم‌کاری توصیه نمی‌شود.

 

فرق میلگرد a2 و a3 و a1 و a4 از نظر ظاهری چیست؟

شکل ظاهری این 4 نوع میلگرد کاملاً با یکدیگر متفاوت است به‌نحوی‌که می‌توانید با یک نگاه تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید:

 

میلگرد a1

 

1. میلگرد (S240) a1

این نوع از میلگرد شکل ساده و بدون آجی داشته و سطح آن کاملاً نرم و صیقلی است.

 

 

2. میلگرد آجدار (S340) A2

جنس فولاد این نوع میلگرد نیمه‌خشک بوده و آجی یکنواخت به‌صورت فنری، موازی، مارپیچ و دوک مانند دارد.

 

میلگرد a3

 

3. میلگرد a3 (S400)

این نوع از میلگرد در دسته فولادهای خشک و سخت قرار دارد و شکل آج آن به‌صورت دنده‌های خزدار یا یکنواخت است.

 

4. میلگرد آجدار (S500) A4

فولاد این نوع میلگرد در رده سخت قرار داشته و آج‌های آن مرکب است.

 

طبقه بندی میلگرد

علامت و مشخصه

میلگرد ساده

س 240

میلگرد آجدار مارپیچ

آج 340

آج 350

میلگرد آجدار جناغی

آج 400

آج 420

میلگرد آجدار مرکب

آج 500

 

تفاوت میلگرد a2 و a3 از نظر نوع آج در چیست؟

فرق میلگرد a2 و a3 به دو بخش تفاوت‌های ظاهری و مشخصه‌های فیزیکی و شیمیایی بازمی‌گردد. آج میلگردهای a2 به‌صورت مارپیچ است، در حالی که آج میلگرد a3 به شکل 7 و 8 است. 

تفاوت ظاهری میلگرد a2 و a3 بیشتر به نوع جناغ‌های آن‌ها برمی‌گردد که میلگرد a2 دارای آج مارپیچ و میلگرد a3 آج جناغی دارد. 

 

تفاوت میلگرد a2 و a3

 

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر قیمتی چیست؟

قیمت میلگرد A2 و A3 بسیار نزدیک به هم بوده و در شرایط کاملاً یکسان قیمت میلگرد a3 با تفاوت اندکی بالاتر خواهد بود.

 

تفاوت میلگرد a2 و a3 از نظر وزنی چیست؟

یکی از مواردی که هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه کنید، محاسبه وزن میلگرد است.

 

واضح است که وزن میلگردهای آجدار به دلیل وجود آج‌هایشان نسبت به میلگرد ساده با سایز مشابه بیشتر خواهد بود؛ اما این تفاوت بسیار اندک است. در کل می‌توان گفت که میلگردهای دارای سایز یکسان در گریدهای A1، A2، A3 و A4 تقریباً وزنی برابر دارند.

 

وزن میلگرد در استاندارد DIN با این فرمول محاسبه می‌شود:

 

فرمول محاسبه وزن میلگرد

 

قیمت انواع مختلف میلگرد چه تفاوتی دارد؟

انواع میلگرد در بازار به‌صورت شاخه‌ای یا کیلویی به فروش می‌رسند. البته قیمت میلگرد برحسب کیلوگرم اعلام می‌گردد و مانند دیگر مقاطع فولادی به نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد، قیمت مواد اولیه و سیاست‌های کلان اقتصادی کشور بستگی دارد. همچنین قیمت میلگردها به جنس فولاد و مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها و کاربرد هر نوع میلگرد وابسته است. به‌طورکلی می‌توان گفت قیمت میلگردهای ساده از میلگردهای آجدار گران‌تر است. در بین میلگردهای آجدار، قیمت میلگرد A4 نسبت به میلگرد a3 و a2 بیشتر بوده و میزان آن بسته به سایز آرماتور متفاوت خواهد بود.

 

قیمت میلگرد اصفهان

 

همان‌طور که گفته شد طبق استانداردهای موجود برای هر سایز مشخص، وزن معینی تعریف می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر وزن انواع میلگرد از مقدار استاندارد پایین‌تر باشد، سطح مقطع میلگرد کوچک‌تر بوده و میزان بار کمتری را تحمل خواهد کرد که موجب ضعیف شدن سازه می‌شود.

با کمی دقت در مطالب بالا در می‌یابید که تفاوت میلگرد a2 و a3 در نوع آج آن‌ها است. در ساختمان سازی نیز بیشتر از میلگرد a3 و A4 استفاده می‌شود که این بدین معنا نیست که از میلگرد a2 یا میلگرد a1 در این حوزه استفاده نخواهد شد؛ اما عمده استفاده از میلگردهای نوع a3 و a4 است. توجه داشته باشید که فرق میلگرد a2 و a3 به استاندارد تولید میلگرد نیز بستگی دارد.  

میلگردهای A1، A2، A3 و A4 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
اساس طبقه بندی میلگرد بر اساس دو دسته ساده (A1) و آجدار قرار دارد. نوع آجدار خود به 3 گروه A2، A3 و A4تقسیم می‌گردد که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. نواع میلگرد در بازار ایران نیز بر اساس همین استاندارد به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شود.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

فرق میلگرد a2 و a3 به 2 بخش تفاوت‌های ظاهری و مشخصه‌های فیزیکی و شیمیایی بازمی‌گردد. تفاوت ظاهری میلگرد a2 و a3 بیشتر به نوع جناغشان برمی‌گردد که میلگرد a2 دارای آج مارپیچ و میلگرد a3 آج جناغی دارد.
از طرفی قیمت میلگرد A2 و A3 بسیار نزدیک به هم بوده و در شرایط کاملاً یکسان قیمت میلگرد A3 با تفاوت اندکی بالاتر خواهد بود.

پاسخ :

میلگرد ها بر اساس استاندارد روس GOST به چهار نوع A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند.

پاسخ :

قیمت میلگرد برحسب کیلوگرم اعلام شده و مانند دیگر مقاطع فولادی به نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد و ... بستگی دارد. قیمت میلگردها به جنس فولاد و مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها نیز وابسته است. اما به‌طورکلی می‌توان گفت قیمت میلگردهای ساده از میلگردهای آجدار گران‌تر است.

نظرات
نادر اشتری
سه شنبه 12 مرداد 1400
میزان کربن تو کدوم گرید بیشتره؟
مدیر سایت
سه شنبه 12 مرداد 1400
گرید a4 میزان کربن بیشتری داره. 
کمیل صباحی
یکشنبه 27 تیر 1400
فرق بین انواع مختلف میلگرد چیه؟
مدیر سایت
یکشنبه 27 تیر 1400
فرقشون به دلیل نوع آجهاشون هستش
حمید فرحی
یکشنبه 6 تیر 1400
از کدوم میلگرد در ساختمانسازی بیشتر استفاده میشه؟
مدیر سایت
یکشنبه 6 تیر 1400
در ایران بیشتر از میلگرد آجدار A3 برای ساختمانسازی استفاده می شود.
ارسال نظر جدید