قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل در اصفهان

شهر اصفهان؛ قطب فولادی ایران
انتشار: 1399/10/02
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل در اصفهان

جهت مشاهده قیمت روز هر یک از مقاطع زیر در اصفهان روی آیکون مربوطه کلیک کنید

        

 

آغاز ساخت فولاد در کشور با «کارخانه ذوب‌آهن اصفهان» آغاز شد و امروزه اصفهان قطب اصلی صنعت فولاد کشور است. کارخانه‌های فولادی بسیاری در این شهر و شهرهای اطراف آن وجود دارد که علاوه بر تأمین نیاز منطقه، بخش بسیاری از محصولات خود را به دیگر مناطق کشور و حتی سایر کشورها ارسال می‌کنند.

اصفهان شهری صنعتی در مرکز ایران و سومین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور پس از تهران و مشهد است. با این شرایط چندان دور از انتظار نیست که این شهر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد در ایران باشد.

تنوع کارخانه‌های فولادی اصفهان بسیار زیاد بوده و انواع مقاطع فولادی در این شهر تولید می‌شوند که همین امر دست خریداران را برای انتخاب باز گذاشته است. از طرفی وجود این تنوع می‌تواند شما را به‌عنوان خریدار دچار سردرگمی کرده و کار را برایتان سخت کند. در این مقاله برندهای مختلف تیرآهن، میلگرد و پروفیل در اصفهان را به شما معرفی کرده و آنها را با هم مقایسه می‌کنیم.

اگر جزو علاقه‌مندان به حوزه آهن و فولاد هستید و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید، سری به صفحه راهنمای خرید آهن و فولاد آهنگر بزنید.

 

تصویر موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان

 

موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان

اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری تهران واقع شده و به پانزده منطقه شهری تقسیم می‌شود.

 

اصفهان از غرب به خمینی‌شهر، از جنوب به فلاورجان، از شمال به سمت شاهین‌شهر و از شرق نیز به دشت سجزی متصل می‌شود.

 

تصویر کارخانه‌ آهن و فولاد در اصفهان

 

کارخانه‌های آهن و فولاد در اصفهان

اصفهان به‌عنوان قطب اصلی فولاد در ایران کارخانه‌های بسیاری را در خود جای داده است.  ذوب‌آهن و فولاد مبارکه دو کارخانه فولادی اصلی این شهر هستند. البته فولاد مبارکه و کارخانه‌های دیگری در این شهر به تولید ورق‌های فولادی مشغول‌اند و به همین دلیل خارج از بحث خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل در اصفهان هستند؛ بنابراین در این بخش تنها به معرفی کارخانه‌های فعال در حوزه تیرآهن، میلگرد و پروفیل خواهیم پرداخت:

 

1. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده مقاطع طویل فولادی در ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طويل فولادی در خاورميانه است. این کارخانه نقش مهمي در شکل‌گیری ديگر صنايع فولادي ايران داشته و به مادر صنعت فولاد ایران شهرت دارد.

محصولات ذوب‌آهن اصفهان ازلحاظ وزنی بیشترین نزدیکی را به جدول اشتال دارند و به همین دلیل از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر رقبای خود برخوردارند. ذوب‌آهن اصفهان مقاطع فولادی خود را به بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌کند. علامت اختصاری ESCO روی محصولات ذوب‌آهن اصفهان حک می‌شود.

 

 تیرآهن‌های معمولی (IPE) و بال‌پهن موازي (H)، میلگردهای آجدار و ساده، نبشي و ناوداني بال مساوي، ريل و شمش ازجمله محصولات این کارخانه هستند.

 

2. شرکت بین‌المللی سپید فراب کویر کاشان

مجتمع سپید فراب کویر کاشان در سال 1386 به‌عنوان یک واحد نورد میلگرد فولادی راه‌اندازی شد. در حال حاضر میلگرد کویر کاشان یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای موجود در بازار است.

کیفیت میلگرد کویر کاشان بسیار بالا بوده و می‌توان آن را متنوع‌ترین سبد میلگرد در کشور دانست؛ زیرا این کارخانه انواع میلگردهای آجدار و ساده را به‌صورت کلاف و شاخه‌ای تولید می‌کند. قیمت میلگرد کویر کاشان در مقایسه با سایر میلگردهای تولیدی در رده متوسط و رو به بالا قرار دارد.

 

3. مجتمع فولاد کیان کاشان

این مجموعه در سال 1380 در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان آغاز به کار کرد. این مجتمع در آغاز بیشتر در بخش فلزات آلیاژی فعالیت داشت؛ اما در سال 1394 توانست انواع میلگرد ساده و میلگرد آج‌دار  A2 وA3  با طول 12 متر و در سایزهای ۱۰ تا ۱۶ را تولید و به بازار عرضه کند.

 

4. کارخانه فولاد کوهپایه اصفهان

فولاد کوهپایه در سال ۱۳۷۹ به‌منظور تولید انواع مقاطع به روش نورد گرم در کیلومتر ۵ اصفهان-نائین آغاز به کار کرد. ازجمله محصولات فولاد کوهپایه می‌توان به نبشی بال مساوی در اندازه‌های ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵ و ۶۰، نبشی بال غیرمساوی در اندازه‌های ۳۰، ۴۵ و ۵۰، نبشی صنعتی در اندازه‌های ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵ و ۶۰، ناودانی در سایزهای ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰، سپری، میلگرد در سایزهای ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۲۰، ۲۵ و ۲۸ و تسمه فولادی اشاره کرد.

 

5. کارخانه تعاونی فولاد علویجه

تعاونی فولاد علویجه، بزرگ‌ترین تعاونی تولید لوله و پروفیل در کشور نام دارد که در سال 1374 باهدف تولید انواع لوله و پروفیل فولادی در اصفهان آغاز به کار نمود.

انواع قوطی‌های مربعی در سایزهای ۲۰*۲۰ تا ۹۰*۹۰ میلی‌متر باضخامت ۱ تا ۴ میلی‌متر، لوله‌های صنعتی در سایزهای ۱۹ تا ۱۱۴ میلی‌متر باضخامت ۱ تا ۴ میلی‌متر، قوطی‌های مستطیل در سایزهای ۲۰*۱۰ تا ۱۰۰*۴۰ میلی‌متر باضخامت ۵/۱ تا ۴ میلی‌متر، پروفیل درب و پنجره در سایزهای ۷*۵ تا ۹*۵ میلی‌متر باضخامت ۲ تا ۵/۲ میلی‌متر و پروفیل‌های باز جزو سبد محصولات این کارخانه هستند.

 

6. شرکت فولاد قائم رازی

شرکت قائم پروفیل رازی در سال ۱۳۸۷ باهدف تولید انواع محصولات فولادی ازجمله میلگرد در شهرک رازی شهرضای اصفهان راه‌اندازی شد. میلگردهای آجدار این مجموعه با گرید A3 و در سایزهای ۸ تا ۳۲ تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

 

7. شرکت پروفیل اصفهان

این شرکت با بيش از 30 سال تجربه در توليد و عرضه پروفيل فولادی در استان اصفهان واقع شده است. انواع چهارچوب فلزی، نبشی، تسمه، لوله، ناودانی، کرکره، کرومیت، زهوار، نوار برشی، ورق شیت، پروفیل درب و پنجره، قوطی، سپری آهنی و تجهیزات گالوانیزه جزو سبد محصولات این کارخانه محسوب می‌شوند.

 

8. کارخانه لوله و پروفیل فولاد آپادانا

کارخانه لوله و پروفیل فولاد آپادانا در سال 1383 به‌منظور تولید انواع پروفیل فولادی در شهرک صنعتی جِی استان اصفهان تأسیس شد.

 

9. کارخانه پروفیل نیکان اصفهان

در سال ۱۳۷۴ کارخانه پروفیل نیکان به‌منظور تولید پروفیل در اصفهان تأسیس شد. در حال حاضر این کارخانه به تولید انواع زهوار، چهارچوب‌های فلزی، پروفیل و قوطی فولادی به‌صورت سبک، پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی و قوطی‌های نیمه سنگین مشغول است.

 

10. کارخانه پروفیل فولادی پایا

این شرکت در سال ۱۳۸۴ باهدف تولید انواع لوله‌های فولادی و پروفیل در شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان تأسیس شد. چهارچوب، زهوار، انواع لوله‌های فولادی و قوطی و پروفیل باز جز محصولات این کارخانه به شمار می‌روند.

 

11. گروه صنعتی به فلز سپاهان

شرکت نورد و لوله سپاهان در سال ۱۳۸۴ به‌منظور تولید انواع مقاطع باز، چهارچوبی فرانسه، نبشی، زهوار، انواع ورق و انواع پروفیل درب و پنجره در اصفهان آغاز به فعالیت کرد.

 

تصویر ساخت و ساز در اصفهان

 

آمار ساخت‌وساز در اصفهان چه ارتباطی با مصرف فولاد در این شهر دارد؟

همان‌طور که همه میدانیم، ساختمان‌سازان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی فولاد در جهان است. در یک سال اخیر شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای مختلف را تحت تأثیر قرار داده؛ اما خوشبختانه ساخت‌وساز اصفهان با تدابیر ویژه و برنامه‌ریزی مطلوبی که مدیران شهری در نظر گرفته‌اند، از عواقب شیوع این بیماری در امان مانده است. در حال حاضر آمارها رشد میزان ساخت‌وساز در اصفهان را طی یک سال اخیر نشان می‌دهند.

ارائه الکترونیکی بسیاری از مجوزهای مرتبط با ساخت‌وساز در شهرداری اصفهان و تعریف بسته‌های تشویقی با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان سبب شده تا تعداد پروانه ساختمان در هفت‌ماهه سال جاری نسبت به هفت‌ماهه مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته باشد. همچنین ازلحاظ متراژ نیز رشد 21 درصدی را نسبت به هفت‌ماهه مشابه سال گذشته شاهد بودیم.

با توجه به این آمارها می‌توان گفت که مصرف فولاد در اصفهان باوجود تحریم‌ها و شیوع کرونا همچنان روند رو به رشدی داشته و می‌توان همچنان ساختمان‌سازی در اصفهان را یکی از مصرف‌کنندگان اصلی فولاد دانست.

 

تصویر محصولات فولادی

 

مقایسه محصولات فولادی کارخانه‌های مختلف برای خریداران در اصفهان

در خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل باید 3 فاکتور موقعیت جغرافیایی، وزن و قیمت را در نظر بگیرید. در انتخاب مقاطعی مانند میلگرد و تیرآهن در نظر داشته باشید که معمولاً محصولاتی با وزن بالاتر، کیفیت بهتری خواهند داشت. در حال حاضر تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن اصفهان باکیفیت‌ترین میلگرد و تیرآهن کشور محسوب می‌شوند.

میلگرد کویر کاشان نیز ازلحاظ کیفی در رده دوم قرار دارد. در جدول زیر وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف واقع در اصفهان با وزن میلگرد ذوب‌آهن و وزن میلگرد ظفر بناب مقایسه شده است:

 

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف (کیلوگرم)

نام کارخانه

وزن هر سایز میلگرد

8

10

12

14

16

18

20

ذوب‌آهن اصفهان

4.74

7.3

10.6

14.5

18.96

24

29.64

ظفر بناب

4.2

6.2

10.2

13.6

17.3

22.1

28

کویر کاشان

4.35

7.5

11

14.8

19.2

24.6

30

قائم رازی

-

-

9.6

13.6

17.7

21.7

27.7

کیان کاشان

-

7.2

10-10.5

14-14.5

18

-

-

 

 

همان‌طور که از جدول بالا مشخص‌ است، وزن میلگرد کویر کاشان و میلگرد ذوب‌آهن بالا بوده و مقدار آن‌ها به جدول اشتال نزدیک‌تر است. البته قیمت میلگرد این دو کارخانه نیز بالاست و اگر می‌خواهید میلگردی با قیمت مناسب‌تر بخرید می‌توانید میلگرد ظفر بناب را نیز در نظر داشته باشید.

در مورد تیرآهن نیز کارخانه ذوب‌آهن بهترین گزینه خرید برای سازندگان اصفهانی خواهد بود. البته اگر به دنبال قیمت‌های پایین‌تر هستید می‌توانید به تیرآهن فایکو ساری نیز فکر کنید.

اصفهان و تهران دو مرکز اصلی پروفیل در ایران به شمار می‌روند. اگر شما برای پروژه خود که در اصفهان واقع است نیاز به پروفیل دارید با خیال راحت می‌توانید میان گزینه‌های موجود یکی را انتخاب نمایید.

 

تصویر محصولات فولادی

 

پیشنهاد آهنگر برای خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل از اصفهان

درنهایت آهنگر برای خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل در شهر اصفهان به شما پیشنهاد می‌کند:

 

  • بی‌شک برای خرید میلگرد باکیفیت در اصفهان میلگرد ذوبی و میلگرد کویر کاشان دو گزینه ایده‌آل خواهند بود. البته اگر به دنبال میلگردهایی با قیمت پایین‌تر هستید می‌توانید میلگرد بافق یزد و ظفر بناب را نیز تهیه نمایید.
  • برای خرید تیرآهن در اصفهان نیز می‌توانید تیرآهن ذوب‌آهن را انتخاب نمایید و اگر به دنبال قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید تیرآهن فایکو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • برای خرید پروفیل نیز بهترین گزینه‌ها برای خریداران اصفهانی پروفیل‌ فولاد گستر حداد، آپادانا و به فلز خواهند بود.

 

 

استان اصفهان به‌عنوان مرکز صنعتی و پرجمعیت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد در کشور به شمار می‌رود. سازندگان برای خرید تیرآهن، میلگرد و پروفیل پروژه‌های خود در اصفهان مشکل چندانی ندارند زیرا کارخانه‌های بسیاری در این شهر و شهرهای اطراف آن وجود دارند.

نظرات
صادق بهرامی
سه شنبه 15 تیر 1400
کارخونه ذوب آهن قدیمی تره یا کارخونه فولاد مبارکه؟
مدیر سایت
سه شنبه 15 تیر 1400
کارخونه ذوب آهن قدمت بیشتری داره. 
بهرام جمشیدی
یکشنبه 30 خرداد 1400
علت وجود این همه کارخونه پروفیل سازی تو اصفهان چیه؟
مدیر سایت
یکشنبه 30 خرداد 1400
به علت این که می خوان از ورق فولاد مبارکه برای ساخت محصولاتشون استفاده کنن. 
جمشید صدری
شنبه 29 خرداد 1400
چرا اصفهان رو قطب فولاد کشور میدونن؟
مدیر سایت
شنبه 29 خرداد 1400
چون کارخونه های ذوب آهن، فولاد مبارکه و بسیاری دیگر از کارخونه های فولادی کشور در این استان واقع شده اند.
ارسال نظر جدید