7 دانستنی مهم در مورد لوله جدار چاه

آیا با انواع لوله جدار چاه و کاربردهای آن آشنایی دارید؟
انتشار: 1400/08/03
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
7 دانستنی مهم در مورد لوله جدار چاه

 

همانند بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان، برای تأمین آب در اکثر نقاط کشور ما نیز نمی‌توان تنها به بارندگی و آب‌های جاری اکتفا کرد. بلکه بایستی نگاهی هم به حفر چاه به‌منظور برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی داشت. این روش برداشت آب، در طول سال‌ها دچار تغییر و تحول شده و امروزه برای بهره‌وری بالاتر و کاهش نشتی آب، از انواع لوله جدار چاه استفاده می‌کنند. در این مقاله علاوه بر پاسخ سؤال «لوله جدار چاه چیست»، در مورد وزن لوله جدار چاه نیز اطلاعات مفیدی را به دست می‌آورید:

 

 

1.    لوله جدار چاه چیست و چند نوع دارد؟

لوله جدار چاه یک استوانه فلزی است که به عنوان سازه نگه‌دارنده چاه، از آن استفاده می‌شود. لوله جدار چاه را از فولاد یا PVC می‌سازند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. استفاده از لوله جدار چاه پلی‌اتیلن، به تازگی مرسوم شده و تا پیش از آن، از نوع فولادی به صورت گسترده استفاده می‌شد. انواع لوله جدار چاه از نظر شکل ظاهری را در ادامه می‌بینید:

•    لوله جدار چاه صاف و فاقد شیار
•    لوله جدار چاه مشبک یا شیاردار

همچنین ممکن است که لوله جدار چاه فلزی معمولی، با لوله مانیسمان اشتباه گرفته شود. مطالعه مقاله «لوله مانیسمان چیست» به شما در تمییز دادن این 2 لوله از یکدیگر، کمک خواهد کرد.

 

لوله جدار چاه چیست؟

 

 

قیمت لوله مانیسمان

 

2.    چند نوع لوله جدار چاه وجود دارد؟

جدای تقسیم‌بندی بر اساس شکل و جنس، لوله جدار چاه دارای 4 نسل مختلف مطابق با لیست زیر است:

•    لوله جدار چاه هوابرشی
•    لوله جدار چاه قوسی
•    لوله جدار چاه کرکره‌ای
•    لوله جدار چاه اسکرین جانسون

هر کدام از این نسل‌ها، به ترتیب جایگزین نسل قبل شده و استفاده از آن‌ها رواج بیشتری پیدا کرده است. امروزه، از لوله جدار چاه اسکرین جانسون در ساخت بیشتر چاه‌ها استفاده می‌کنند. لوله‌های جدار چاه اسکرین یا شیاردار بر اساس استاندارد لوله آمریکایی ASTM A312 تولید می‌شوند.

 

3.    نحوه تولید لوله جدار چاه چگونه است؟

از آنجایی که لوله جدار چاه فولادی در حقیقت یک نوع لوله فولادی درزدار است، همانند این لوله‌ها از طریق برش و نورد سرد ورق سیاه ساخته شده و درز آن نیز جوشکاری می‌شود. البته ممکن است از لوله‌های اسپیرال نیز به عنوان لوله جدار چاه استفاده کنند. روش تولید لوله اسپیرال تقریباً با روش تولید لوله‌های درزدار معمولی برابر است، با این تفاوت که برای تولید لوله اسپیرال، ورق سیاه را به صورت مارپیچی خم می‌کنند.

تولید لوله جدار چاه مشبک فلزی نیز یک مرحله اضافه‌تر دارد و آن هم ایجاد شیار به روش دستی یا لیزری است. ایجاد شیار با لیزر معمولاً کاربرد بیشتری دارد، چرا که شیارهای ایجاد شده به این روش ابعاد دقیق‌تری دارند.

لوله جدار چاه پی‌وی‌سی نیز همانند سایر لوله‌های دارای جنس مشابه، به روش اکسترود تولید می‌شود. در این روش پس از میکس کردن مواد اولیه و تبدیل آن به خمیری یکدست، آن را حرارت داده و از قالب‌های مخصوص عبور می‌دهند. برای آشنایی با روش تولید سایر لوله‌های فولادی، می‌توانید نگاهی به «راهنمای خرید لوله فولادی» بیندازید.

 

تولید لوله جدار چاه

 

4.    اصلی‌ترین کاربرد لوله جدار چاه چیست؟

وظیفه اصلی لوله جدار چاه، جلوگیری از نفوذ خاک و ماسه موجود در اطراف چاه به داخل آن است. استفاده از این لوله کیفیت آب استخراج‌شده از سفره‌های زیرزمینی را بسیار بالا می‌برد و از نشتی آب نیز جلوگیری می‌کند. همچنین لوله جدار چاه کاربرد بهداشتی نیز دارد و مانع ورود انواع باکتری و قارچ به داخل آب می‌شود.

تمامی کاربردهایی که در بالا ذکر شد، در هر کدام از نسل‌های جدید لوله جدار چاه ارتقا یافته است. مزیت و کاربرد اصلی لوله جدار چاه مشبک، کاهش نیاز به انرژی برق و گاز برای استخراج آب و کنترل بخش‌های کم‌فشار و پرفشار چاه است.

 

5.    مشخصات لوله جدار چاه چیست؟

در ساخت لوله جدار چاه معمولاً از ورق آلیاژی استفاده می‌شود. این فولاد آلیاژی، دارای ترکیباتی است که آن را در برابر رطوبت مقاوم می‌کند، چرا که بدون این ویژگی، ماهیت این لوله زیر سؤال خواهد رفت. قیمت لوله جدار چاه با توجه به عمر طولانی و مقاومت آن در برابر فرسایش، موجب می‌شود که خرید آن مقرون به‌صرفه باشد.

البته برای خرید لوله جدار چاه، جدای از قیمت لوله، بایستی ویژگی‌هایی مثل ضخامت، قطر خارجی، نسبت قطر به ضخامت، طول و نسبت طول به قطر خارجی لوله را نیز در نظر بگیرید. طول لوله جدار چاه معمولاً 6 یا 12 متر بوده و قطر آن از 10 تا 16 اینچ متغیر است.

 

مشخصات لوله جدار چاه

 

6.    مزایای لوله جدار چاه چیست؟

اصلی‌ترین مزیت لوله جدار چاه، مقاومت در برابر رطوبت، عدم فرسایش و زنگ‌زدگی است. البته این لوله فقط در جدار چاه به کار نمی‌رود و برای جدا کردن طبقات مختلف در مخازن صنعتی نیز از آن استفاده می‌شود. سایر مزایای لوله جدار چاه را در ادامه می‌بینید:

•    به حداقل رساندن هزینه لایروبی چاه
•    محافظت از ابزار درون‌چاهی مانند لوله مغزی
•    جلوگیری از نفوذ سیالات و اجرام به داخل چاه

 

7.    وزن لوله جدار چاه چقدر است؟

لوله جدار چاه معمولاً در سایزهای 6 تا 16 اینچ و ضخامت‌های 5 تا 8 میلی‌متر تولید می‌شود. همچنین طول استاندارد این لوله‌ها معمولاً 6 متر است. جدول وزنی انواع مختلف لوله جدار چاه را در زیر می‌بینید:

 

جدول وزن انواع مختلف لوله جدار چاه

ردیف

سایز لوله (inch)

ضخامت (mm)

وزن یک متر (kg)

1

6

5

20

6

24

8

32.5

2

8

5

26

6

31.5

8

42.5

3

10

5

32.5

6

39.5

8

53

4

12

5

39

6

48

8

52

5

14

6

62

6

16

5

50

 

مشهورترین تولیدکننده لوله جدار چاه در ایران، شرکت کالوپ اصفهان است. لوله‌های این شرکت در بازار با نام لوله کالوپ شناخته می‌شوند. اگر قصد دارید تا از وزن سایر انواع لوله مطلع شوید، مقاله «وزن لوله» را مطالعه کنید.

 

 

امیدواریم حالا که می‌دانید لوله جدار چاه چیست، بتوانید با خیالی آسوده‌تر نسبت به خرید این مقطع فولادی، اقدام کنید. برای خرید انواع لوله جدار چاه و اطلاع از وزن لوله جدار چاه، می‌توانید با کارشناسان فروش آهنگر تماس بگیرید. فقط این نکته را نیز در نظر بگیرید که همانند سایر مقاطع فولادی، قیمت لوله جدار چاه نیز به قیمت آهن آلات بستگی دارد.
 

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

از لوله جدار چاه در چاه برای جلوگیری از ریزش دیوار آن استفاده می‌شود.

پاسخ :

مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده لوله جدار چاه فولاد و پی وی سی است.

ارسال نظر جدید