جدول اشتال نبشی+ راهنمای استفاده از جدول اشتال نبشی آلیاژی و ...

همه‌چیز در مورد جدول اشتال نبشی و کاربرد آن
انتشار: 1400/03/27
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
جدول اشتال نبشی+ راهنمای استفاده از جدول اشتال نبشی آلیاژی و ...

 

یکی از چالش‌های همیشگی مهندسان طراح و ناظر سازه، محاسبه وزن و مساحت موردنیاز از یک مقطع فولادی است. خانم مارتا اشنایدر بورگر که نخستین مهندس ساختمان زن در آلمان بود، در سال 1938 با تدوین کتاب جداول اشتال، کار را برای سایر مهندسان عمران آسان کرد. در این کتاب، به نبشی هم به‌عنوان یکی از پروفیل‌های فولادی اصلی، پرداخته شده و وزن نبشی را از آن استخراج می‌کنند.

 

قیمت نبشی آریان فولاد

 

یکی از ابزارهای مهم در هر راهنمای خرید نبشی، جدول وزنی نبشی یا همان جدول اشتال نبشی است که بدون آن، محاسبه قیمت نبشی ممکن نیست. در این مقاله، به 5 سؤال مهم در مورد جدول اشتال نبشی پاسخ داده‌ایم:

 

 

عکسی نبشی

 

1. جدول اشتال نبشی چیست؟

جدول اشتال نبشی بخشی از کتاب جداول پروفیل‌های اشتال بوده که به نبشی اختصاص دارد. در این جدول علاوه بر وزن هر سایز از نبشی در واحد متر، به ممان اینرسی، گشتاور مقاوم، سطح مقطع، ژیراسیون و نیروی برشی پلاستیکی نیز اشاره شده است. اگر کتاب جداول اشتال پروفیل‌های فولادی را باز کنید، با 2 نوع جدول اشتال نبشی روبرو خواهید شد:

 

  • جدول اشتال نبشی با بال مساوی
  • جدول اشتال نبشی با بال نامساوی

 

اگر تجربه خرید و استفاده از نبشی را داشته باشید، می‌دانید که نبشی از نظر ظاهری به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود.

 

2. جدول اشتال نبشی چه کاربردی دارد؟

در صورتی که بخواهید از نبشی در ساختمان‌سازی استفاده کنید، به جدول اشتال نبشی حتماً نیاز پیدا می‌کنید. به‌عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این مقطع فولادی، نبشی کشی یا شاسی کشی است که به‌منظور انتقال نیروهای وارده بر دیوارها به زمین و افزایش ایمنی ساختمان به کار می‌رود.

برای دانستن این که چه ضخامتی از نبشی برای این کار لازم است، بایستی ابتدا لنگر وارده بر بال نبشی را محاسبه کنید که یکی از ستون‌های جدول اشتال نبشی، به این نیرو اختصاص دارد. همچنین با کمک جدول اشتال نبشی، می‌توانید مساحت کل نبشی موردنیاز برای پروژه‌تان را بفهمید.

 

وزن نبشی

 

3. چگونه با استفاده از جدول اشتال، محاسبه وزن نبشی را انجام دهید؟

یکی از ستون‌های هر دو جدول اشتال نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی، به وزن در واحد متر اختصاص داده‌ شده است. در سطرهای این جدول نیز سایزها و ضخامت‌های مختلف نبشی درج شده و با پیدا کردن سایز و ضخامت نبشی موردنظرتان، می‌توانید بفهمید که یک متر از آن چقدر وزن دارد.

محاسبه وزن یک شاخه از نبشی با استفاده از جدول اشتال ساده است و با استفاده از فرمول زیر انجام می‌شود:

 

فرمول محسابه وزن نبشی با استفاده از جدول اشتال

 

از آنجایی که نبشی در طول‌های 6 و 12 متری تولید می‌شود، به‌جای طول باید یکی از اعداد 6 یا 12 را قرار دهید. وزن یک متر از نبشی موردنظر بر اساس سایز و ضخامت آن را هم می‌توانید از جدول اشتال استخراج کنید. جدول اشتال نبشی بال مساوی و بال نامساوی در انتهای این مقاله، در دسترس است.

 

عوامل موثر بر وزن نبشی

 

4. نحوه محاسبه تقریبی وزن نبشی بدون جدول اشتال چگونه است؟

در صورتی که به جدول اشتال دسترسی ندارید یا اعداد و پارامترهای متعدد موجود در آن گیجتان می‌کند، می‌توانید با استفاده از فرمول‌های زیر، وزن تقریبی یک شاخه از نبشی بال مساوی یا بال نامساوی را محاسبه کنید:

 

فرمول محاسبه وزن نبشی بال مساوی:

 

فرمول محاسبه وزن نبشی بال مساوی

 

فرمول محاسبه وزن نبشی بال نامساوی:

 

فرمول محاسبه وزن نبشی بال نامساوی

 

در فرمول‌های بالا، بایستی چگالی فولاد را عدد 7.86 و اعداد مربوط به ضخامت و طول را به میلی‌متر وارد کنید تا وزن یک نبشی در واحد کیلوگرم به دست بیاید.

 

 

5. چگونه قیمت نبشی را با استفاده از فرمول محاسبه وزن نبشی حساب کنید؟

در صورتی که با استفاده از جدول اشتال یا فرمول محاسبه وزن نبشی، وزن یک شاخه نبشی را به دست آورید، محاسبه قیمت یک شاخه از آن برایتان آسان خواهد بود. قیمت نبشی همانند سایر مقاطع فولادی، در واحد کیلوگرم اعلام می‌شود. با ضرب قیمت یک کیلو در وزن یک شاخه، قیمت یک شاخه از نبشی موردنظرتان به دست می‌آید. عوامل متعددی مثل قیمت ارز، قیمت جهانی فولاد و قیمت روز آهن آلات بر قیمت نبشی تأثیر دارند و همواره پیش از خرید، بایستی آن‌ها را در نظر بگیرید.

اگر پاسخ سؤال‌های خود در مورد جدول اشتال نبشی را گرفته‌اید، دیگر محاسبه وزن نبشی برایتان آسان خواهد بود. همچنین استفاده از جدول اشتال یا جدول وزنی نبشی هنگام خرید این مقطع فولادی می‌تواند به شما در مقایسه وزن نبشی خریداری شده با وزن استاندارد و تشخیص نبشی با کیفیت، کمک زیادی کند. در انتهای این صفحه می‌توانید جدول اشتال نبشی را به صورت pdf دانلود کنید.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

یکی از ستون های جدول اشتال نبشی وزن در واحد متر است. چند سطر این جدول نیز مربوط به سایزها و ضخامت‌های مختلف نبشی است.

پاسخ :

2 نوع جدول اشتال وجود دارد؛ جدول اشتال نبشی بال مساوی با جدول اشتال نبشی بال نامساوی متفاوت است.

ارسال نظر جدید