تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

نبشی و ناودانی؛ دو پروفیل باز با کاربردهای متفاوت
انتشار: 1399/09/12
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

 

نبشی و ناودانی دو محصول اساسی از مقاطع فولادی محسوب می‌شوند که برای بسیاری از صنایع ضروری هستند. هر دو این مقاطع فولادی جزو پروفیل‌های باز محسوب می‌شوند و شباهت‌های بسیاری با هم دارند؛ اما با تمام شباهت‌ها، نمی توان از فرق نبشی و ناودانی هم چشم‌پوشی کرد. دانستن تفاوت نبشی و ناودانی برای مهندسان ساخت‌وساز و کسانی که با این دو مقطع فولادی سروکار دارند ضروری است. برای آگاهی از تفاوت نبشی و ناودانی باید بدانیم نبشی و ناودانی چه نوع‌هایی دارند و هرکدام چه کاربردهایی دارند. نبشی و ناودانی هر دو جزو پروفیل‌های باز محسوب می‌شوند که ازلحاظ شکل ظاهری و کاربرد با یکدیگر متفاوت‌اند. از نظر ظاهری، نبشی از 2 بال تشکیل شده که می‌توانند ارتفاع‌های برابر یا نابرابر داشته باشند. ناودانی از 2 بال و یک جان ساخته شده که همواره ارتفاع بال‌ها یا لبه‌های آن باهم برابرند. اگر از علاقه‌مندان حوزه آهن و فولاد هستید و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید، به صفحه راهنمای خرید آهن و فولاد آهنگر سر بزنید.

 

 

نبشی چیست؟ (angle steel)

در پاسخ به این سؤال باید گفت نبشی‌ها مقاطع فولادی L یا V شکل هستند که دو ضلع آن‌ها به ترتیب با زاویه‌ای 90 یا 45 درجه در کنار هم قرار گرفته‌. طول اضلاع نبشی می‌تواند برابر یا نابرابر باشد.

هرچه زاویه نبشی بیشتر باشد، می‌تواند تنش و وزن بالاتری را تحمل کند. شاید به همین دلیل است که نبشی با زاویه 90 درجه متداول‌تر بوده و در بازار خریدار بیشتری دارد.

نبشی فولادی اساساً توسط فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژ با مقاومت بالا طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود.

 

 

عکس نبشی

 

نام‌گذاری نبشی به چه صورت است؟

معمولاً نبشی‌ها را با 2 مؤلفه اندازه بال و ضخامت می‌شناسند. برای نام‌گذاری نبشی‌ها از حرف L استفاده می‌شود. اگر بال‌های نبشی با یکدیگر مساوی باشند فقط اندازه یک بال را در کنار حرف L می‌نویسند به‌طور مثال L100؛ اما اگر بال‌ها مساوی نباشند، اندازه هر دو بال را در کنار L خواهند نوشت مانند L300*100.

گاهی ابعاد نبشی را به‌صورت 40×40×5 میلی‌متر نمایش می‌دهند. این اعداد نشان می‌دهد که طول بال‌های نبشی 40 میلی‌متر و ضخامت بال‌ 5 میلی‌متر است. درواقع برای نمایش ابعاد نبشی ابتدا ضخامت و سپس طول بال‌ها آورده می‌شوند.

 

انواع نبشی

 

انواع نبشی موجود در بازار:

انواع مختلف نبشی در بازار موجود است که بر اساس روش تولید، طول بال و آلیاژ استفاده‌شده طبقه‌بندی می‌شوند. برای آشنایی با این دسته‌بندی‌ها با ما همراه باشید:

 

قیمت روز نبشی

 

انواع نبشی بر اساس روش تولید:

نحوه تولید نبشی به 2 روش پرسی و فابریک است که در ادامه به شرح هریک از این روش‌ها خواهیم پرداخت:

 

روش پرسی:

در این روش ورق فولادی از وسط خم‌شده و به شکل نبشی موردنظر پرس می‌شود. معمولاً طول نبشی تولیدشده به این روش 6 متر است.

 

روش فابریک:

نبشی تولیدشده به این روش مستقیماً از شمش فولادی و طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود. به‌این‌ترتیب که شمش فولادی در کوره ذوب شده و به شکل و ابعاد موردنظر درمی‌آید. طول نبشی در این روش 6 یا 12 متر است.

 

انواع نبشی بر اساس طول بال:

همان‌طور که در بخش قبل هم به آن اشاره شد، بال‌های نبشی‌ها می‌توانند با یکدیگر مساوی یا نامساوی باشند. هریک از این نبشی‌ها کاربرد خاص خود را دارند.

 

انواع نبشی بر اساس آلیاژ استفاده‌شده:

نبشی‌ها در آلیاژهای مختلف تهیه می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها و بیان ویژگی‌های هریک خواهیم پرداخت:

 

.نبشی A36:

نبشی A36 جزو ارزان‌ترین فولادهای موجود در بازار است که قابلیت جوشکاری، خم‌کاری و ماشین‌کاری هم دارد. به همین دلیل در ساخت بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات به کار میرود.

 

نبشی L304 و 304:

نبشی‌های L304 و 304 مقاومت بالایی داشته و ضد خوردگی هستند. ازاین‌رو برای آب‌وهوای اسیدی و مرطوب بسیار مناسبند.

 

نبشی T316:

این آلیاژ ترکیبی از فولاد ضدزنگ و یک‌لایه نیکل بوده که ویژگی بارز آن مقاومت در برابر خوردگی و حرارت است.

 

نبشی گالوانیزه:

نبشی گالوانیزه ضدزنگ بوده و در مکان‌هایی که احتمال اکسید شدن نبشی زیاد است کاربرد دارد.

 

انواع سایز نبشی

 

نبشی در چه اندازه هایی موجود است؟

نبشی‌های فولادی دارای ابعاد زیادی برای مطابقت با کاربردهای مدنظر شما هستند. علاوه بر این، امکان تولید نبشی با اندازه‌های سفارشی هم وجود دارد.

معمولاً ضخامت نبشی‌ها در بازار بین 2 تا 20 میلی‌متر و سایز بال آن‌ها 2 تا 20 سانتی‌متر است. همان‌طور که گفته شد نبشی‌ها بسته به روش تولید خود می‌توانند در شاخه‌هایی با طول 6 یا 12 متر تولید شوند. البته نبشی‌های سایز بزرگ را فقط کارخانه‌های آریان فولاد، ناب تبریز و شکفته مشهد تولید می کنند.

 

نبشی در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟ 8 کاربرد نبشی

از نبشی‌های فولادی برای اهداف مختلفی در صنایع استفاده می‌شود. چارچوب سازی یکی از متداول‌ترین موارد استفاده از نبشی‌های فولادی است، همچنین از این محصول برای کارهای تزئینی و تقویت‌کنندگی نیز استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت پل، انبار و قفسه
  2. برج‌های ارتباطی، کابل و برق
  3. ساخت فریم تخت، صندلی، نیمکت و نردبان
  4. ساخت قاب‌هایی در سیستم تهویه هوا
  5. ساخت ستون و خرپا
  6. شاسی‌کشی آسانسور
  7. استفاده برای اتصالات ساده در سازه
  8. صنعت کشتی‌سازی و خودروسازی

 

ناودانی

 

ناودانی فولادی چیست؟

ناودانی نوار فولادی به شکل <C>  یا  <U> است که از دو بال و یک جان تشکیل می‌شود. دو بال یا لبه معمولاً با زاویه‌ای 90 درجه به جان متصل شده و یک کانال تشکیل می‌دهند. نام این محصول نیز برگرفته از همین شکل ظاهری است. ناودانی‌ها هم مانند نبشی‌ها به 2 روش پرسی و فابریک تولید می‌شونئ. همچنین ناودانی C شکل را ناودانی با استاندارد UPE و ناودانی U شکل را ناودانی با استاندارد UPN می‌نامند.

ناودانی‌ها ازنظر ورق فولادی مورداستفاده نیز به 2 دسته مشبک و ساده تقسیم می‌شوند. نحوه تولید ناودانی نیز بدین صورت است که ناودانی ساده از ورق گرم معمولی ساخته‌شده و ناودانی مشبک از ورق گرم گالوانیزه تهیه می‌شود. جالب است بدانید ناودانی شکل C استحکام بیشتری دارد. همچنین در مقایسه با سایر محصولات فولادی، ناودانی فولادی اگرچه مقاومت پیچشی کمتری دارد؛ اما سبک‌تر و کمی انعطاف‌پذیرتر است.

 

 

کاربرد ناودانی در صنایع مختلف

یکی از فرق های نبشی و ناودانی به کاربرد آنها باز می گردد. ناودانی علاوه بر استفاده در سازه‌های فلزی، برای استفاده در فضای باز نیز مفید است. به‌ویژه اگر آلیاژ آن با مقادیری مس، نیکل یا کروم ترکیب گردد تا مقاومت آن در برابر خوردگی بیشتر شود. ترکیبی از مقاومت در برابر خوردگی و وزن سبک، ناودانی را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت تجهیزاتی که در معرض هوا هستند، تبدیل کرده است. از دیگر کاربردهای ناودانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت دیوارهای گاراژها، انبارها، کارگاه‌ها و دیگر ساختمان‌های فلزی
  • ساخت سقف‌های سبک، به‌عنوان تیرچه
  • ساخت قاب در و پنجره
  • ساخت قاب‌های وسایل نقلیه
  • ساخت دیوارها و سقف تریلر
  • ساخت ساختمان‌های تجاری و صنعتی مانند انبارها
  • ساخت نرده‌ها، خرپاهای پل یا ریل‌های محافظ
  • ساخت پانل‌ها و کابینت‌های ثابت

 

نبشی و ناودانی دو مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر هستند که اغلب سازندگان با آشنایی دارند. قیمت نبشی و قیمت ناودانی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تقریبا به هم نزدیکند. مهم‌ترین شباهت نبشی و ناودانی نیز در کاربرد آن‌هاست. تفاوت نبشی و ناودانی را می‌توان در شکل ظاهری، استانداردهای تولیدی و کاربردهایشان جستجو کرد که در این مقاله به‌تفصیل درباره هر یک از آن‌ها صحبت کردیم.

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

ناودانی در اجرای وال پست، ساخت دیوار انبار، کارگاه، سقف سبک و درب و پنجره کاربرد دارد. 

پاسخ :

هم نبشی و هم ناودانی به 2 روش پرسی و فابریک تولید می‌شوند. 

پاسخ :

برای نام‌گذاری نبشی‌ها از حرف L استفاده می‌شود. اگر بال‌های نبشی با یکدیگر مساوی باشند فقط اندازه یک بال را در کنار حرف L می‌نویسند. اما اگر بال‌ها مساوی نباشند، اندازه هر دو بال را در کنار L خواهند نوشت.

نظرات
سبحان محمدی
دوشنبه 18 مرداد 1400
قیمت نبشی و ناودانی چقدر تفاوت داره؟
مدیر سایت
دوشنبه 18 مرداد 1400
معمولا قیمت نبشی و ناودانی یک کارخونه تفاوت زیادی نداره. 
سبحان فلاحی
یکشنبه 6 تیر 1400
نبشی تو شاسی کشی هم کاربرد داره؟
مدیر سایت
یکشنبه 6 تیر 1400
بله. یکی از مهم ترین کاربردهای نبشی در ساختمان سازی، شاسی کشیه. 
محمد سبحانی
شنبه 8 خرداد 1400
ناودانی به چه روشهایی تولید میشود؟
مدیر سایت
شنبه 8 خرداد 1400
ناودانی هم به دو روش فابریک و پرسی تولید میشود.
ارسال نظر جدید