برش لوله‌های فولادی چه نکاتی دارد؟+معرفی 6 روش برای برش لوله فولادی

برش دادن لوله‌های فلزی روش‌های مختلفی داشته و عوامل بسیار زیادی بر روی انتخاب نوع برش لوله‌های فولادی تأثیر می‌گذارد.
انتشار: 1400/06/01
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
برش لوله‌های فولادی چه نکاتی دارد؟+معرفی 6 روش برای برش لوله فولادی

 

برش دادن لوله‌های فلزی روش‌های مختلفی داشته و عوامل بسیار زیادی بر روی انتخاب نوع برش لوله‌های فولادی تأثیر می‌گذارد. این عوامل عبارت‌اند از: ماده اولیه ساخت لوله، ضخامت دیواره، قیمت لوله فولادی، الزامات تهویه مطبوع، حجم تولید، بازده برش، هزینه‌های سربار و قیمت آهن آلات. برای آشنایی با انواع روش‌های برش لوله فولادی در ادامه این متن ما را همراهی کنید. 

برش لوله فولادی

 

برش لوله فولادی به روش وایر کاتینگ

روش وایر کاتینگ یکی از روش‌های برش لوله فولادی بوده که سرعت برش در آن بسیار کند است و باید ساعت‌های طولانی را برای این کار اختصاص دهید؛ اما نکته بسیار مهم در این روش این است که باید پس از انجام مراحل برش، لوله مجدد صیقل داده شود. چراکه پس از برش رنگ لوله تغییر پیدا می‌کند.

 

برش لوله فولادی به روش وایر کاتینگ


 برش لوله فولادی به روش دستگاه جوشکاری

به دنبال استفاده از این روش، دود، غبار و اشعه الکترود زیادی تولید خواهد شد که این مواد برای انسان بسیار ضرر دارد. با استفاده از این روش داخل لوله فولادی ذوب‌شده و پس از اتمام کار و خنک شدن لوله، قسمت‌های ذوب‌شده به لوله می‌چسبد و جدا کردن آن‌ها کار دشواری است.

 

روش شعله‌ یا هواگاز برای برش لوله فولادی

یکی دیگر از انواع روش‌های برش لوله فولادی استفاده از برش شعله‌ای است؛ اما این روش معایبی هم به دنبال دارد. با استفاده از این روش، دهانه لوله تغییر رنگ خواهد داد. چراکه نقطه ذوب در این روش از نقطه ذوب مواد سازنده لوله بسیار بالاتر است و باعث تغییر رنگ لوله فولادی خواهد شد.

 

برش لوله فولادی به روش هواگاز


برش لوله فولادی با استفاده از روش دستگاه فرز سنگین

می‌توان گفت این روش یک روش مناسب برای برش لوله فلزی است. همه ما کمی با دستگاه برش فرز آشنایی داریم؛ اما تفاوت این روش برش لوله فولادی با روش‌های دیگر، این است که به‌جای تیغه‌های معمولی، باید از صفحه برش مخصوص استفاده نمود. مهم‌ترین مزیت استفاده از فرز، ساییده شدن و صاف شدن لبه‌های تیز و براده‌های آهن و هزینه کمتر آن در مقایسه با سایر روش‌های برش لوله فولادی است. پیشنهاد ما این است که برای استفاده از این روش سعی کنید لوله‌هایی که قصد برش آن‌ها را دارید، در ابعاد کوچک باشند. در غیر این صورت، مقدار زیادی دیسک مصرف خواهد شد.

 

قیمت لوله فولادی
 

استفاده از روش ماشین تراش اتوماتیک برای برش لوله فولادی

این روش، برای برش لوله فولادی باکیفیت و با قطر نازک و کم مناسب بوده و  این دستگاه از ابتدا برای لوله‌های نازک طراحی شده است. شاید هنگام خرید این دستگاه کمی با قیمت آن به چالش بر بخورید، اما لازم به ذکر است که این دستگاه بسیار با کیفیت بوده و دوام بالایی دارد. نکته بعدی و مثبت این روش، صاف و هموار بودن لبه‌های فولاد و تیز نبودن آن‌ها بعد از برش است.
برای استفاده از این دستگاه حتماً باید آموزش‌دیده باشید یا از یک فرد آموزش‌دیده کمک بگیرید تا اطلاعات کافی برای تنظیم لوله زیرین و مقدار جابه‌جایی آن داشته باشید. همچنین فرد آموزش دیده باید قدرت کافی برای جابه‌جایی لوله را داشته باشد. این دستگاه برای برش لوله‌های فولادی طویل مناسب نیست.
 

برش لوله فولادی با دستگاه اتوماتیک

 

برش لوله فولادی با دستگاه چرخشی اتوماتیک

استفاده از دستگاه چرخشی اتوماتیک شباهت زیادی با روش روش ماشین تراش اتوماتیک برای برش لوله فولادی دارد؛ با این تفاوت که در این روش لوله فولادی است که ثابت باقی مانده و دستگاه نیاز به جابه‌جایی دارد. دهانه بزرگ این دستگاه برای برش، مناسب با دهانه لوله تنظیم می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت این روش نیز امکان برش لوله‌های فولادی با سایز بزرگ و طول بسیار است. این دستگاه دارای 2 تیغه برای برش است که یکی برای برش بدنه اصلی و دیگری برای هموار و صاف کردن لبه‌های فولادی به کار می‌رود.
این تیغه‌ها دارای امکان تیز کردن توسط دستگاه‌های فرز سنگی هستند  که کیفیت برش را بالاتر می‌برد و امکان استفاده طولانی‌مدت را خواهد داد. با توجه به ثابت ماندن لوله در این روش، امکان ایجاد خطا کمتر است؛ چراکه نیازی به جا‌به‌جایی لوله‌های فولادی سنگین‌وزن نیست.

 


لوله‌های فولادی در صنعت و ساخت‌وساز کاربردهای زیادی دارند که بهتر است قبل از خرید، با راهنمای خرید لوله فولادی آشنایی کامل داشته باشید. حال که با راهنمای روش‌های برش لوله فولادی آشنا شدید، می‌توانید برای استعلام قیمت آهن به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید و اقدام به خرید انواع آهن آلات کنید. همچنین برای استعلام قیمت لوله نیز می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

ارسال نظر جدید