گزارش وضعیت بازار آهن در هفته سوم بهمن‌ 99

آرامش نسبی در بازار آهن و فولاد
انتشار: 1399/11/18
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
گزارش وضعیت بازار آهن در هفته سوم بهمن‌ 99

در هفته سوم بهمن‌ماه آرامش نسبی در بازار ارز و آهن برقرار بود و بیشتر قیمت‌ها یا روند کاهشی داشتند یا از ثبات نسبی برخوردار بودند. خوشبختانه در چند هفته اخیر اثری از التهاب و هیجان در بازار دیده نمی‌شود و همین امر کار را برای خریداران و فروشندگان آسان‌تر خواهد کرد. در ادامه به تحلیل بازار ارز و آهن در هفته سوم بهمن می‌پردازیم:

 

تحلیل بازار ارز در هفته سوم بهمن 99

نرخ اغلب ارزها در هفته سوم بهمن با روند کاهشی همراه بود و به کمترین مقادیر خود در هفته‌های اخیر رسیده است. البته برخی کارشناسان معتقدند هنوز هم می‌توان کاهش بیشتری برای قیمت دلار و دیگر ارزها انتظار داشت. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارز هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تحلیل‌های هفتگی این بازار را از دست ندهید. برای خواندن این تحلیل‌ها می توانید به صفحه تحلیل ماهانه بازار آهن و فولاد مراجعه کنید.

 

نرخ دلار آزاد در هفته سوم بهمن 99

در هفته‌ی گذشته، نرخ دلار روند کاهشی داشت و با قیمت 23850 تومان در روز پنجشنبه معامله شد. از سوی دیگر قیمت دلار نیمایی افزایش یافته و در روز پنجشنبه به قیمت 23656 تومان رسید. به نظر می‌رسد رفته‌رفته نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد در حال برابر شدن با یکدیگرند. در ادامه نمودار تغییرات قیمت دلار آزاد در هفته سوم بهمن را می‌بینید:

 

تحلیل قیمت دلار هفته سوم بهمن

 

قیمت یورو در هفته سوم بهمن 99

قیمت یورو نیز به‌جز روز چهارشنبه در طول هفته روند کاهشی داشت و درمجموع از کانال 30000 تومان به کانال 28000 تومان رسید. در نمودار زیر روند قیمت یورو در هفته سوم بهمن را مشاهده می‌کنید:

 

تحلیل قیمت یورو هفته سوم بهمن 99

 

تحلیل بازار آهن و فولاد در هفته سوم بهمن 99

تجربه ثابت کرده وقتی بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است، آرامش در بازار آهن نیز برقرار خواهد بود. این دقیقاً همان اتفاقی است که در هفته گذشته رخ داد و با ثبات نرخ ارز، قیمت اغلب مقاطع فولادی روند پایداری را داشتند.

البته کاهش قیمت جهانی فولاد نکته مهم دیگری بود که بر ثبات قیمت‌های بازار آهن و فولاد تأثیر قابل‌توجهی داشت. به‌طور مثال در هفته گذشته قیمت میلگرد جهانی با 50 تا 60 دلار کاهش به مقدار 590 دلار رسید. در ادامه برای تحلیل قیمت تیرآهن، میلگرد، نبشی و قوطی در هفته سوم بهمن‌ماه با ما همراه باشید.

 

1. تحلیل بازار تیرآهن در هفته سوم بهمن 99

در هفته‌ای که گذشت قیمت تیرآهن با روند افزایشی شروع و درنهایت به ثبات نسبی در پایان هفته رسید. در نمودار زیر قیمت تیرآهن معمولی سایز 16 ذوب‌آهن اصفهان را مشاهده می‌کنید که از قیمت 12600 تومان در روز شنبه بازگشایی شد و با روند صعودی به قیمت 13300 تومان در روز دوشنبه رسید و درنهایت تا پایان هفته در همین نرخ باقی ماند.

 

تحلیل قیمت تیرآهن هفته سوم بهمن 99

 

2. تحلیل بازار میلگرد در هفته سوم بهمن 99

در هفته گذشته انواع برندهای میلگرد در بازار با قیمتی مابین 12300 تا 13200 معامله شدند که نشان‌دهنده ثبات قابل‌قبول بازار میلگرد بود. در ادامه این بخش نمودارهای مربوط به قیمت میلگرد اصفهان و قیمت میلگرد بناب با سایز 20 آورده شده‌اند که شما می‌توانید پایداری قیمت آن‌ها را در طول هفته گذشته ببینید. معامله میلگرد 20 ذوب‌آهن اصفهان با قیمت 12700 تومان در آغاز هفته شروع و در روز پنجشنبه با قیمت 12800 به پایان رسید. قیمت میلگرد 20 ظفر بناب نیز با اندکی تغییر شرایط مشابهی را در هفته سپری شده داشت.

 

 

تحلیل قیمت میلگرد ذوب هفته سوم بهمن 99

 

  • تغییرات قیمت میلگرد آجدار 20 ظفر بناب

 

تحلیل قیمت میلگرد ظفر هفته سوم بهمن 99

 

3. تحلیل بازار نبشی در هفته سوم بهمن 99

در هفته گذشته بازار نبشی نیز مانند دیگر مقاطع فولادی از ثبات نسبی برخوردار بود و معامله این محصول نیز با نرخی تقریباً ثابت در طول هفته پیگیری شد. به‌طور مثال همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، قیمت نبشی در روز شنبه 11 بهمن، 13050 تومان بود که در روز پنجشنبه به قیمت 13150 تومان رسید.

 

تحلیل قیمت نبشی هفته سوم بهمن 99

 

4. تحلیل بازار قوطی پروفیل در هفته دوم بهمن 99

شاید در میان تمام مقاطع فولادی قوطی پروفیل بیشترین نوسان قیمت را در هفته گذشته داشته است. بااین‌حال در نمای کلی قیمت پروفیل در شروع و پایان هفته با تفاوت چندانی همراه نبود.

 

 

برای نمونه قیمت قوطی 40*40 ضخامت 2.5 کارخانه فولاد گستر حداد با قیمت 19700 تومان در روز شنبه عرضه و با افزایش 400 تومانی به قیمت 20100 تومان در روز یکشنبه رسید. در ادامه در روز دوشنبه قیمت این محصول کاهشی تا قیمت 19600 تومان داشت. درنهایت معامله قوطی 2.5 فولاد گستر حداد با افزایش و کاهش قیمتی که به ترتیب در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه داشت با قیمت 19700 تومان در روز پنجشنبه به پایان رسید.

 

تحلیل قیمت قوطی هفته سوم بهمن 99

 

پیش‌بینی قیمت مقاطع فولادی در هفته آینده

آن‌طور که شرایط و پیش‌بینی‌های بازار به ما می‌گوید، اگر هفته ‌آینده اتفاق خاصی نیافتد همچنان ثبات در بازار آهن و فولاد باقی خواهد ماند. البته باید دید اصلاح نواقص شیوه‌نامه فولادی که قرار است بر مبنای نامه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اتفاق بیافتد چه نتایجی را در پی خواهد داشت. بسته به اینکه این تغییرات چه باشند، ممکن است اجرای آن‌ها منجر به اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی در بازار شود.

از طرفی در هفته گذشته بازار بورس فولاد نیز روند خوبی را طی کرد، به‌نحوی‌که برخلاف هفته‌های قبل‌تر از آن نزدیک به 50 درصد از مقاطع فولادی عرضه‌شده در بورس معامله شد. به‌طور مثال از 29800 تن تیرآهن عرضه‌شده در بورس کالا، 15800 تن و از 102000 تن میلگرد عرضه‌شده مقدار 58000 تن مورد معامله قرار گرفتند. با این شرایط احتمال دارد که قیمت پایه مقاطع فولادی در بورس کالا 5 درصد افزایش داشته باشند و بر مبنای 80 درصد قیمت CIS محاسبه شوند.

درهرصورت انتظار می‌رود در هفته پیش رو قیمت میلگرد در کانال 12000 و قیمت قوطی در کانال 21 هزار تومان قرار داشته باشند و بازار ثبات خود را حفظ کند البته به شرطی که اتفاق خاصی پیش نیاید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار میلگرد و همچنین اطلاع از وضعیت قیمت ارز و بازار آهن در هفته‌های گذشته، تحلیل جامع بازار میلگرد را مطالعه کنید.

 

ندا حیدری
- نویسنده
نظرات
رضا خطیبی
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
شما قیمتها رو از کجا استعلام میکنید؟
مدیر سایت
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
آسرون شرکت بازرگانی فروش آهن و آلات است و تقریبا تمامی قیمتها از کارخانه ها استعلام میشود.
ارسال نظر جدید