3 روش تولید ورق گالوانیزه را در این مقاله بخوانید

روش غوطه‌وری مذاب رایج‌ترین روش تولید ورق گالوانیزه در ایران است. برای مطالعه مزایا و معایب این روش این مقاله را بخوانید.
انتشار: 1400/04/14
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
3 روش تولید ورق گالوانیزه را در این مقاله بخوانید

 

ورق گالوانیزه یکی از مقاطع مسطح فولادی محسوب می‌شود که کاربردهای بسیاری به‌خصوص در مناطقی با آب‌وهوای مرطوب دارد. یکی از مشکلات فولاد احتمال خوردگی و زنگ‌زدگی آن است که در برخی شرایط این احتمال بسیار افزایش می‌یابد و ما ناگزیر خواهیم بود از ورق گالوانیزه استفاده کنیم. اگر شما پروژه‌ای را در این شرایط آب‌وهوایی به عهده گرفته‌اید آشنایی با روش تولید ورق گالوانیزه برایتان ضروری خواهد بود.

شما با مطالعه راهنمای خرید ورق گالوانیزه و داشتن این اطلاعات خواهید توانست یک انتخاب ایده‌آل داشته باشید و موفقیت پروژه خود را تضمین نمایید پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مراحل تولید ورق گالوانیزه آشنا کنیم.

 

 

فرایند تولید ورق گالوانیزه

تولید ورق گالوانیزه می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود و با توجه به روش تولید به شکل‌های مختلف از ورق فولادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت خواهد کرد.

 

در تمامی روش‌های تولید ورق گالوانیزه لایه‌ای پوششی روی سطح ورق قرار می‌گیرد تا از آن در برابر رطوبت و مواد خورنده محافظت کند.

 

اغلب تا زمانی که این پوشش کاملاً خراشیده یا ساییده نشود، ورق فولادی در برابر عوامل خورنده مقاوم خواهد بود. قیمت ورق گالوانیزه نسبت به ورق‌های فولادی معمولی گران‌تر است اما طول عمر و مزایای دیگر این ورق‌ها ارزش این افزایش بها را دارد.

 

 

فرایند تولید ورق‌ گالوانیزه چندان دشوار نیست و اغلب برای این کار از روش غوطه‌وری گرم استفاده می‌کنند. این روش یکی از بهترین روش‌های تولید بوده که در ادامه قصد داریم این روش را به‌طور کامل برای شما شرح داده و با دیگر روش‌های موجود مقایسه کنیم.

 

تولید ورق گالوانیزه

 

چرا از روی در فرایند تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود؟

برای انجام فرایند گالوانیزاسیون اغلب از دو فلز با ترکیب‌های الکتروشیمیایی متفاوت در حضور یک محلول الکترولیت (رسانای برق) استفاده می‌شود. در این شرایط یک فلز به‌عنوان آند و فلز دیگر به‌عنوان کاتد عمل خواهد کرد. در این صورت آند سریع‌تر دچار خوردگی می‌شود و به‌این‌ترتیب از کاتد در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

در این میان روی نسبت به اغلب فلزهای موجود گرایش بیشتری برای آند شدن دارد. پس استفاده از آن در فرایند گالوانیزاسیون کاملاً منطقی خواهد بود.

 

1. مراحل تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم چیست؟

در این بخش به معرفی مراحل تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری خواهیم پرداخت:

 

1. شستشو

مرحله اول تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم، ورق‌ها را شستشو داده تا اگر آلودگی روی سطح آن‌ها وجود دارد پاک ‌شود. خود این مرحله از سه بخش مجزا تشکیل شده است:

 

چربی‌گیری:

در این بخش باید تمامی مواد ازجمله رنگ، چربی و روغن روی سطح ورق را شستشو داد. برای این کار ممکن است احتیاج به روش‌هایی مانند سندبلاست یا ساییدن باشد.

 

اسید شویی:

در این مرحله با غوطه‌ور کردن ورق در حمام اسیدکلریدریک آلودگی‌های باقی‌مانده روی سطح آن را پاک می‌کنند و درنهایت هم در وان آب شسته می‌شوند.

 

فلاکسین:

در این مرحله ورق‌ها را در حمام گرم کلرید آمونیاکی روی قرار داده تا سطح فولاد برای انجام واکنش با مذاب روی آماده شود.

 

آنیل:

یکی از بخش‌های مربوط به مرحله شستشو که در تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم انجام می‌شود، بخش آنیل است. برای این کار ورق‌ها را وارد کوره‌های آنیل کرده و ورق‌ها سه مرحله پیش گرم، گرم شدن و هم‌دمایی را طی کرده تا عملیات بازپخت به‌درستی انجام شود.

در این مرحله اکسیدهای باقی‌مانده‌ای که پس از شستشوی اولیه هنوز روی سطح ورق باقی‌مانده‌اند از بین می‌روند.

 

2. غوطه‌وری در حمام روی مذاب

با گذراندن دو مرحله شستشو و آنیلینگ، ورق‌ها آماده ورود به کوره مذاب روی خواهند بود. دقیقاً در این بخش است که بر دو سطح ورق، لایه نازکی از روی قرار می‌گیرد. تنها نکته مهم این مرحله تنظیم ضخامت روی است که با کمک دستگاه جت هوا صورت می‌گیرد.

 

 

غوطه وری در حمام روی مذاب در فرایند گالوانیزاسیون

 

3. خنک کاری

در گام بعدی باید ورق‌های گالوانیزه را خنک کرد که این کار در دو مرحله صورت می‌پذیرد. مرحله اول مربوط به بخش کاهش دما با دمش هواست. در مرحله بعدی ورق‌های گالوانیزه را از تانک آب عبور می‌دهند تا دمای آن کاملاً پایین بیاید. البته درنهایت برای خشک کردن ورق‌ها مجدداً از دمش هوا استفاده می‌کنند. درنهایت هم سطح ورق‌ها را با یک لایه کروماته پوشش می‌دهند تا در برابر شوره زدن مقاوم باشد.

 

*نکته: کنترل پیوسته ضخامت روی در تمامی مراحل تولید ورق گالوانیزه ضروری است.

 

مزایای روش تولید ورق گالوانیزه با غوطه‌وری گرم

استفاده از روش غوطه‌وری گرم در تولید ورق گالوانیزه دارای مزایای بسیاری است و به همین دلیل استفاده از آن بسیار رایج است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای ورق‌های گالوانیزه تولیدشده با این روش اشاره شده است:

1. داشتن ضخامت مناسب

2. مقاومت و استحکام بالا

3. چسبندگی بالای لایه روی

4. مقرون‌به‌صرفه بودن با در نظر گرفتن مزایایش نسبت به روش‌های دیگر

 

*نکته: یکی از مهم‌ترین معایب این روش عدم یکنواختی ضخامت روی است.

 

 

2. تولید ورق گالوانیزه به روش الکتروگالوانیزاسیون

آبکاری یکی از روش‌های تولید ورق گالوانیزه است که توسط آن بر سطح ورق فولادی، روکشی کاتیونی شکل می‌گیرد و به‌این‌ترتیب آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌سازد. این فرایند با استفاده از جریان الکتریکی در یک محلول الکترولیتی انجام می‌شود.

* توجه: می‌توانید از پالاینده‌های دانه‌ای در این محلول استفاده کرد تا پوشش روی نهایی که بر سطح ورق فولادی ایجاد می‌شود سطح صافی داشته باشد.

 

مزایای تولید ورق گالوانیزه به روش الکتروگالوانیزاسیون

در روش تولید ورق گالوانیزه به روش الکتروگالوانیزاسیون، درنهایت پوششی یکنواخت با ضخامت دقیق به دست می‌آید.

 

ورق گالوانیزه

 

معایب تولید ورق گالوانیزه به روش الکتروگالوانیزاسیون

باوجوداینکه در این روش سطح یکنواخت‌تری از فلز روی بر سطح ورق فولادی تشکیل می‌شود، اما معایبی هم در این روش وجود دارد که در لیست زیر به آن‌ها اشاره شده است:

1. نازک بودن لایه روی به‌عنوان سطح پوششی

2. کم بودن مقاومت در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی

 

3. تولید ورق گالوانیزه به روش گالوانیزه سازی فابریک

روش تولید ورق گالوانیزه با استفاده از گالوانیزاسیون فابریک کاملاً شبیه به روش غوطه‌وری گرم است با این تفاوت که در این روش کلاف ورق باز شده بعد از تمام شدن فرایند گالوانیزه دوباره به حالت ابتدایی خود کلاف پیچ می‌شود.

با استفاده از این روش می‌توان پوشش یکنواخت‌تری روی سطح ورق فولادی ایجاد کرد؛ اما در برش کلاف‌هایی که به این روش پوشش داده شده‌اند به مشکل بر خواهید خورد زیرا نواحی برش داده شده، پوششی نخواهند داشت.

 

در ایران بیشتر از غوطه‌وری گرم به‌عنوان روش تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. حالا که با مراحل تولید ورق گالوانیزه آشنا شدید می‌توانید محصول موردنیاز خود را بهتر انتخاب کنید. فقط کافی است با توجه به قیمت آهن در زمان درست اقدام به خرید ورق گالوانیزه نمایید.

ندا حیدری
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

کارخانه‌های فولاد مبارکه، هفت الماس، امیرکبیر کاشان و ورق خودرو شهرکرد از بزرگترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه هستند. 

پاسخ :

دسته‌بندی ورق گالوانیزه بر اساس روش تولید، نوع گل یا اسپانگل، شکل ظاهری، نوع لایه روی و کاربرد آن انجام می‌شود.

پاسخ :

ورق گالوانیزه در اصل نوعی ورق سیاه است که پوششی از جنس فلز روی دارد. هدف از به کار بردن فلز روی برای پوشاندن ورق سیاه، جلوگیری از زنگ زدن آن در مواجهه با هوای آزاد و افزایش استقامت و عمر آن است.

ارسال نظر جدید