تفاوت نبشی و سپری چیست؟ ویژگی و کاربردهای نبشی و سپری

شکل ظاهری و روش تولید نبشی و سپری با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل کاربردهای متفاوتی داشته و درنتیجه تقاضای آن‌ها در بازار یکسان نیست.
انتشار: 1400/04/20
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
تفاوت نبشی و سپری چیست؟ ویژگی و کاربردهای نبشی و سپری

 

سپری‌ و نبشی‌ از پرکاربردترین انواع پروفیل هستند. این دو نوع پروفیل تفاوت‌ها و کاربردهایی دارند که شاید دانستن آن‌ها برای شما هم جالب باشد. برای داشتن اطلاعات کامل در مورد نبشی می‌توانید راهنمای جامع خرید نبشی را ببینید؛ اما در این مقاله با ما همراه باشید تا در ادامه توضیحات مختصری از این دو محصول گفته و شما را با ویژگی‌ها و تفاوت‌های سپری و نبشی آشنا کنیم.

 

 

1. تفاوت نبشی و سپری ازلحاظ شکل ظاهری

اولین فرق نبشی و سپری در شکل ظاهری آن‌هاست:

 

سپری چیست؟

سپری T (T-shaped bar) نوعی پروفیل فولادی طویل است که همان‌طور که از نامش مشخص است مقطعی T شکل دارد. قاعده سپری دو برابر ارتفاع آن است و در 2 نوع به بازار عرضه می‌شود:

1. سپری لبه تیز

2. سپری لبه‌گرد

ویژگی‌های سپری بر اساس شکل ظاهری آن تعیین‌شده و این پروفیل برای استفاده در پل‌ها، ستون‌ها، درب و پنجره و انواع سازه‌های فلزی مناسب است. طول سپری‌ها نیز بین 6 تا 12 متر است که بسته به سفارش شما قابل‌تغییر است. با توجه به قیمت سپری حتماً قبل از خرید مشخصات کالای موردنیاز خود را تعیین کنید.

 

 

شکل ظاهری و مشخصات سپری

 

 

نبشی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم به شما بگوییم نبشی چیست؟ نبشی (Angle) به‌عنوان پروفیلی که سطح مقطع آن به‌صورت دو ضلع عمود بر هم است، کاربرد بسیار زیادی در پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و صنعتی دارد. نبشی‌ها را با 2 ویژگی «اندازه بال» و «ضخامت» از هم متمایز می‌کنند. ویژگی‌های نبشی بر اساس همین دو پارامتر متغیر بوده و قیمت نبشی هم به همین دو فاکتور بستگی دارد.

ازنظر ظاهری نبشی‌ها هم به 2 دسته بال مساوی یا بال نامساوی تقسیم می‌شوند.

 

 

شکل ظاهری و مشخصات نبشی

 

 

 

2. فرق نبشی و سپری ازلحاظ نحوه تولید

نحوه تولید سپری و نبشی با یکدیگر متفاوت است که همین تفاوت باعث می‌شود ویژگی‌های سپری و نبشی نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در ادامه به شما خواهیم گفت که هر یک از این مقاطع فولادی چگونه تولید می‌شوند.

 

سپری چگونه تولید می‌شود؟

سپری تولیدشده به روش نورد گرم: سپری‌ها در ایران معمولاً با استفاده از پروسه نورد گرم تولید می‌شوند. به این صورت که مواد اولیه در کوره حرارت دهی شده و پس از نرم شدن، وارد مرحله نورد می‌شود. سپس مواد ذوب‌شده از درون دروازه‌هایی به شکل T عبور کرده و درنهایت به شکل مرسوم سپری‌ درمی‌آیند.

سپری تولیدشده به روش نورد سرد: این نوع سپری درواقع همان تیرآهن است که با برش طولی به دو پروفیل سپری تبدیل می‌شود. باید بگویم که این روش در حال حاضر چندان رایج نیست.

 

انواع نبشی

 

نبشی چگونه تولید می‌شود؟

نبشی‌ها، به 2 روش قابل‌تولید هستند:

نبشی پرسی: این نبشی از یک ورق با طول ۶ متر که از وسط خم‌شده ساخته می‌شود. پس درواقع این مقطع از ورق فولادی به وجود می‌آید.

نبشی فابریک: نبشی فابریک از همان ابتدا شکل‌دهی شده و به‌صورت کامل از قالب خارج می‌شود و در خط تولید نیز به‌صورت نبشی کامل است.

 

3. تفاوت نبشی و سپری در کاربرد

با توجه به قیمت آهن، مقاطع فولادی کاربردهای فراوانی دارند. در این میان نبشی‌ها و سپری‌ها هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

کاربردهای سپری‌

سپری‌ها در موارد زیر استفاده می‌شوند:

 

کاربرد سپری‌

 

سقف‌ کاذب باربر

برای داشتن سقف‌های زیبا، پایدار و بادوام لازم است که در سازه از سپری‌ آهنی به‌عنوان عضو باربر استفاده کنید؛ چراکه شکل ظاهری و مقاومت خمشی مناسبی دارد. در این نوع سقف‌ سپری‌ها را با فاصله یکسان از هم قرار داده و در بین آن‌ها کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند؛ و به‌جای گچ از ملات ماسه و سیمان استفاده می‌کنند که یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید. چراکه هم پایداری بیشتری دارد و هم در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد.

 

سازه‌های مدرن

سپری در معماری امروز نقش زیادی داشته و ساختمان‌های مدرن زیادی با استفاده از این پروفیل طراحی و ساخته می‌شوند. سپری در میان معماران برای استفاده در نمای ساختمان و معماری تیغه‌های نازک بسیار محبوب است. گوشه‌های تیز و خطوط صاف این پروفیل باعث جلب‌توجه ساختمان‌سازان شده است. شرکت‌های نماسازی شیشه‌ای نیز به دلیل صاف و همسان بودن سطح سپری از این نوع پروفیل استقبال می‌کنند. سپری برای نماسازی فروشگاه‌ها انتخاب مناسبی است؛ زیرا در برابر زنگ‌زدگی مقاوم بوده، طول عمر بالایی دارد و ازلحاظ زیبایی هم بسیار مناسب است.

 

دکوراسیون و طراحی داخلی

سپری‌ها در دیزاین و زیباسازی دکوراسیون خانگی کاربرد دارند. این پروفیل‌ها در سایزهای بسیار کوچک‌تر تولید شده و به‌عنوان اتصال بین کاشی‌های گرانیتی کاربرد دارند. جزئیات ساخت این پروفیل‌های تی شکل باعث شده در طراحی دکوراسیون نیز کاربردهای فراوانی برای آن یافت شود، این پروفیل‌های ظریف شیوه‌های ساخت متفاوتی نسبت به پروفیل‌های صنعتی دارند.

 

کاربردهای نبشی

نبشی‌ها کاربردهای زیادی در صنعت و ساختمان‌سازی دارند. نبشی برای متصل نمودن پل‌ها به ستون‌ها، تیرآهن‌ها به بیم‌های باربر و اتصال ستون‌ها به صفحه‌های فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد دیگر نبشی، ایجاد اتصالات ساده در سازه است. انواع اتصال ساده عبارت‌اند از: اتصال نبشی جان، اتصال با نبشـی نشیمنی (تقویت نشده و تقویت‌شده)، اتصال نیم گیردار (نیم صلب)، اتصال گیردار (صلب) و ...

 

شکل ظاهری نبشی

 

احتمالاً در بازار آهن اصطلاح «نبشی لقمه» را شنیده‌اید. نبشی لقمه هم نوعی نبشی است که درواقع خرد شده و در آسانسورسازی استفاده می‌شود.

 

4. تقاضا در بازار برای نبشی بیشتر از سپری است!

جالب است بدانید خریداران بیشتر به دنبال نبشی می‌گردند تا سپری! این را می‌توان از میزان جستجوی گوگل در یک سال گذشته دید. احتمالاً تجربیات شما هم این موضوع را تائید می‌کند.

 

مقایسه تقاضای نبشی و سپری

 

همان‌طور که در مقاله بالا اشاره شد، نبشی و سپری می‌توانند از جهاتی مانند شکل ظاهری، نحوه تولید، کاربرد و میزان تقاضا با یکدیگر فرق کنند. حال که میدانید تفاوت نبشی و سپری چیست؟ بهتر می‌توانید محصول موردنظر خود را انتخاب کنید.

 

ندا حیدری
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

هر سپری دارای طول 6 و 12 متری است.

پاسخ :

سپری ها دارای 2 نوع سپری لبه تیز و سپری لبه گرد هستند.

ارسال نظر جدید