جدول استاندارد ورق گالوانیزه، ابعاد، سایز و اندازه ورق گالوانیزه

رعایت استانداردهای ورق گالوانیزه میتواند بر کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار باشد. شما اگر دانش کافی در این مورد داشته باشید میتوانید ورق گالوانیزه باکیفیت را تشخیص دهید.
انتشار: 1400/04/16
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
جدول استاندارد ورق گالوانیزه، ابعاد، سایز و اندازه ورق گالوانیزه

 

ورق گالوانیزه ورقی است که سطح آن دارای پوششی از جنس روی است که سبب می‌شود در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشند. این خاصیت باعث شده تا این ورق‌ها در صنایع مختلف کاربرد بسیاری داشته باشند.

البته اگر راهنمای خرید ورق گالوانیزه را مطالعه کرده باشید میدانید که باید ورقی را انتخاب کنید از استانداردهای کافی برخوردار باشد؛ اما استاندارد ورق گالوانیزه چیست؟

برای آشنایی با استانداردهای ورق گالوانیزه، انواع ورق گالوانیزه، اندازه ورق گالوانیزه و سایز ورق گالوانیزه، 5 دقیقه آینده را در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

 

با انواع جدول استاندارد ورق گالوانیزه آشنا شوید


در این بخش قصد داریم شما را با انواع استانداردهای ورق گالوانیزه آشنا کنیم. محصولات گالوانیزه در اغلب استانداردها دارای بخشی مجزا برای خود هستند و یکی از پارامترهای تعیین قیمت ورق گالوانیزه رعایت هرچه بیشتر این استانداردهاست.

 

ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان


در جدول زیر انواع استانداردهای محصولات گالوانیزه آورده شده‌اند:

 

جدول استاندارد ورق گالوانیزه در انواع مختلف

ردیف

استانداردها

کیفیت کاملاً سخت

کیفیت با سختی CQ

کیفیت با سختی DQ

1

JIS

G 3141

-

-

-

2

G 3302

SGCL

SGCC

SQCDI

3

DIN

1623

-

-

-

4

EN 10130/99

-

-

-

5

EN 10142/95

-

DX51D+Z

DX52D+Z

6

17162/85

 

ST01Z

ST03Z

7

ASTM

A 361

A 526

A 528

8

ISO 3575

-

01

03

9

ISIRI

7597

-

1

3

10

5723

-

-

-

 

همچنین در ایران تمامی کارخانه های تولیدکننده ورق گالوانیزه ملزم به رعایت استاندارد ملی به شماره 8549 هستند.

 

استانداردهای ورق گالوانیزه

دقت داشته باشید که در مورد جدول استانداردهای ورق گالوانیزه باید به نکات زیر توجه کنید:

1. ورق‌های گالوانیزه کاملاً سخت، دارای انعطاف‌پذیری پایین و استحکام بالایی است و در ساخت پروفیل و پوشش سقف به کار می‌روند.

2. ورق‌های گالوانیزه با درجه کیفی CQ دارای انعطاف‌پذیری و استحکام نسبتاً مناسبی بوده و برای مصارف عمومی ازجمله پوشش سقف موج‌دار، کابینت، کانال، لوازم‌خانگی به کار می‌روند.

3. ورق‌های گالوانیزه با درجه کیفی DQ دارای استحکام کمتر، کشش خوب، قابلیت خمش بسیار عالی و انعطاف‌پذیری خوبی است که در شکل‌دهی قطعات پیچیده، قطعات داخلی اتومبیل و پرس‌کاری کاربرد دارد.

 


ورق‌های گالوانیزه بعد از ساخت طبق چه استانداردهایی سنجیده می‌شوند؟

پس از تولید ورق گالوانیزه نیز باید کیفیت‌ها آن‌ها مطابق با استاندارد استاندارد ورق گالوانیزه سنجیده شود.

1. برای سنجش ضخامت ورق و ابعاد ورق گالوانیزه از استاندارد DIN EN ISO 2360 استفاده می‌کنند.

2. تست رنگ ورق گالوانیزه نیز بر اساس استاندارد ISO7724 صورت می‌گیرد.

3. ارزیابی بعدی مربوط به تست چسبندگی است که مطابق با استاندارد DIN EN ISO2409 انجام می‌شود. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارزیابی کیفیت ورق گالوانیزه است.

 

در مورد وزن و ابعاد ورق گالوانیزه باید چه استانداردهایی را رعایت کرد؟

دو نکته مهم در مورد ساخت انواع مقاطع فولادی ازجمله ورق گالوانیزه، وزن و ابعاد است.

 

وزن ورق فولادی

وزن ورق‌های فولادی باید مطابق با جدول اشتال باشد، البته در مورد ابعاد ورق گالوانیزه باید جرم پوشش روی، لایه کروماته و روغن سطح را نیز در نظر گرفت. برای استاندارد ورق گالوانیزه، بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌اند که باید به آن‌ها توجه کرد.

حداقل جرم پوشش در استانداردهای ورق گالوانیزه ازجمله JIS، ASTM، ISO، DIN، EU و ISIRI تعیین شده‌اند که باید در تست‌های کیفیت ورق‌های گالوانیزه نیز در نظر گرفته شوند.

 

استاندارد وزنی ورق گالوانیزه

 

اندازه ورق گالوانیزه

برای تولید انواع ورق گالوانیزه ابعاد مشخصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. بعد از ساخت نیز باید سایز ورق گالوانیزه مورد بازرسی قرار گیرد و تنها درصورتی‌که میزان تلورانس آن بیشتر از حد مشخصی نباشد مورد تأیید قرار می‌گیرند.

هر کارخانه تلورانس اندازه ورق گالوانیزه خود را بر اساس استانداردهایش تعیین می‌کند. به‌طور مثال کارخانه امیرکبیر کاشان تلورانس ابعاد ورق گالوانیزه خود را مطابق با استاندارد JIS G 3302 در نظر می‌گیرد. تنها در صورتی این ورق‌ها برای بسته‌بندی و عرضه در بازار مجوز می‌گیرند که محدودیت‌های این استاندارد را در نظر گرفته باشد.

*نکته: در نظر داشته باشید تلورانس سایز ورق گالوانیزه که در استاندارد ورق گالوانیزه قید شده، برای هر ضخامت مقادیر خاص خود را دارد.

 

حالا که میدانید استانداردهای ورق گالوانیزه چیست و انواع ورق گالوانیزه بر اساس استاندارد چگونه تولید می‌شوند، بهتر می‌توانید خرید خود را انجام دهید. فقط قبل از خرید استعلام قیمت آهن را فراموش نکنید زیرا اغلب قیمت انواع مقاطع فولادی به‌صورت روزانه با نوسان همراه است.

ندا حیدری
- نویسنده
ارسال نظر جدید