ساخت اسکلت فلزی با قوطی آهن چگونه است؟+ نحوه استفاده از قوطی برای ستون

پروفیل در سازه فولادی چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد
انتشار: 1400/03/12
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
ساخت اسکلت فلزی با قوطی آهن چگونه است؟+ نحوه استفاده از قوطی برای ستون

 

قوطی‌ها مقاطع فولادی توخالی هستند که در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی به کار می‌روند. کاربرد قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی متنوع است و باید به درستی از آنها استفاده شود وگرنه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. فولاد تحمل وزن بالا و مقاومت خوبی دارد و به همین دلیل در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد؛ اما وزن فولاد هم بالاست و این خود می‌تواند باعث افزایش بار مرده ساختمان شود که مطلوب نیست. در طول سالیان اخیر، مهندسان تلاش کرده‌اند با طراحی متفاوت مقاطع فولادی، وزن سازه را کاهش دهند. البته قطعاً از قوطی تنها در بخش‌هایی می‌توان استفاده کرد که نیاز به استحکام بالایی وجود نداشته باشد. در این مقاله قرار است به سؤالاتی مثل «ستون 14 خوبه برای خانه» پاسخ داده و نحوه ساخت اسکلت فلزی با قوطی، استفاده از قوطی برای ستون و اتصال قوطی به قوطی را توضیح دهیم. اگر به‌کارگیری راه‌حل‌های جدید در ساختمان‌سازی برایتان جالب است  و به دنبال طراحی نقشه اسکلت فلزی با قوطی یا ساخت ویلا با قوطی فلزی هستید، با ما همراه باشید.

 

 

نقشه اسکلت فلزی با قوطی چگونه طراحی می‌شود؟ 

یک اسکلت فلزی متشکل است از یک سری ستون‌های عمودی و تیرهای افقی است که به شکل شبکه‌های مستطیلی به هم وصل شده‌اند. استفاده از قوطی در سازه‌های فولادی نیز می‌تواند جایگزین برخی بخش‌ها در این سازه باشد؛ اما بر اساس آیین‌نامه‌های ساختمانی، استفاده از قوطی برای ستون فقط برای ساختمان‌های که حداکثر دو طبقه دارند مجاز است و با این اوصاف، ساخت ویلا با قوطی فلزی منطقی‌تر است. اما بر اساس آیین‌نامه‌های ساختمانی، استفاده از قوطی برای ستون فقط برای ساختمان‌های که حداکثر دو طبقه دارند مجاز است و با این اوصاف، ساخت ویلا با قوطی فلزی منطقی‌تر است.

 

قوطی برای ساخت اسکلت فلزی

 

تاریخچه استفاده از قوطی برای ستون برایتان جالب است؟ این بخش را بخوانید

فکر می‌کنید استفاده از قوطی برای ستون از کجا شروع شد؟

 

اولین بار جیمز وایت هاوس در سال 1825 قوطی ستونی را اختراع کرد. استفاده از این محصول در ساخت پل‌های خرپایی در قرن 19 نیز آغاز کاربرد قوطی ستونی در سازه بود. از آن به بعد بود که استفاده از قوطی در سازه‌های فلزی باب شد.

 

 

قوطی ستونی چگونه تولید می‌شود؟

در ابتدا قوطی ستونی از جوش ورق‌های فولادی از طریق نورد گرم تولید می‌شد؛ اما در سال 1886 برادران مانیسمان توانستند پروفیل‌های بدون درز را به روش نورد گرم تولید کنند. با این روش استحکام قوطی ستونی بسیار بیشتر شد.

 

تولید قوطی پروفیل

 

محدودیت های استفاده از قوطی برای ستون چیست؟

کاربرد قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی با تمام مزایایی که دارد، محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد:

1. یکی از محدودیت‌های استفاده از قوطی در سازه‌های فولادی، هزینه بالای آن است؛ زیرا قوطی پروفیل جزو مقاطع گران بازار آهن و فولاد محسوب می‌شود. البته نگران نباشید، زیرا باوجود توخالی بودن و وزن کم این محصول، قیمت پروفیل مورداستفاده در سازه چندان هم زیاد نخواهد شد.

 

قیمت روز قوطی ستونی نیکان

 

2. اگر قوطی ستونی کیفیت پایینی داشته باشد می‌تواند مشکل‌آفرین شود. پس باید از قوطی باکیفیت بالا در ساخت سازه فولادی یا  ساخت ویلا با قوطی فلزی استفاده کنید.

3. برای اتصال قوطی به قوطی نیاز به تجربه و تخصص زیادی وجود دارد که هم زمان‌بر است و هم باید هزینه بیشتری برای دستمزد پرداخت کرد.

4. نیروی کار زیادی برای اجرای اتصالات نیاز است.

5. استفاده از قوطی برای ستون تنها برای ساختمان‌های یک طبقه مناسب است؛ زیرا برای سازه‌های چندطبقه باید داخل مقطع ستون در محل اتصالش به تیر تقویت شود؛ اما انجام این کار در مقطع قوطی که توخالی است غیرممکن خواهد بود.

 

انواع قوطی ستونی کدم‌اند؟

انواع قوطی ستونی بر اساس کاربرد به 2 دسته قوطی ستونی ساختمانی و قوطی ستونی صنعتی تقسیم می‌شوند که ضخامت‌های متفاوتی هم دارند.

 

اسکلت فلزی با قوطی

 

1. قوطی ستونی ساختمانی

قوطی ستونی ساختمانی اغلب مربع بوده و ابعادی حدود 100 تا 140 میلی‌متر با ضخامت 2 تا 6 میلی‌متر دارد. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای قوطی ستونی ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ساخت اسکلت فلزی بزرگ

2. استفاده از قوطی برای ستون

 

2. قوطی ستونی صنعتی

ضخامت قوطی ستونی صنعتی بیش از 6 میلی‌متر بوده و به همین دلیل وزن شاخه آن بالاتر از قوطی ستونی ساختمانی است. جالب است بدانید قوطی ستونی صنعتی هم در ساخت سازه‌های فولادی کاربرد دارد البته سازه‌هایی مانند سوله، کارگاه و انبار. از این محصول برای ساخت ویلا با قوطی فلزی نیز استفاده می‌شود.

 

انواع قوطی ستونی

 

مزایای استفاده از قوطی در سازه های فولادی و ساخت ویلا با قوطی فلزی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم ببینیم چرا کاربرد قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی تا این حد محبوب شده است. در شکل زیر مزایای کاربرد قوطی در سازه فولادی و ساخت ویلا با قوطی فلزی را می‌بینید:

 

مزایای کاربرد قوطی در سازه فلزی

 

نحوه اجرای سازه فولادی با قوطی پروفیل و اتصال قوطی به قوطی چگونه است؟

استفاده از قوطی در سازه‌های فولادی سبب می‌شود تا از هر 2 جهت، ممان اینرسی بالایی داشته باشیم که برای قاب‌های خمشی بسیار مناسب است. بنابراین استفاده از قوطی برای ستون مناسب است که نیاز به مقاومت در برابر ممان اینرسی در دو محور دارند؛ اما برای تیرها استفاده از تیرآهن معمولی که تنها حول محور اصلی ممان اینرسی بالایی دارد هم کافی خواهد بود. 

برای اتصال قوطی به قوطی باید از صفحه‌ستون استفاده کرد و اتصال این صفحه به قوطی ستون و قوطی دال، باید با استفاده از سوراخ‌کاری و پیچ و مهره انجام شود. در پاسخ به سؤال «ستون 14 خوبه برای خانه» هم باید گفت که با توجه به این‌که قوطی 140*140 در دسته قوطی صنعتی قرار می‌گیرد و مقاومت آن از قوطی ستونی ساختمانی بیشتر است، می‌توان از این قوطی برای ساخت ستون استفاده کرد.

 

تولید قوطی پروفیل

 

هرچه کاربرد قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی بهتر آشنا باشید، می‌توانید نقشه اسکلت فلزی با قوطی را بهتر طراحی کنید. البته دقت کنید که قوطی مناسبی را برای این کار انتخاب کنید و به عنوان مثال، بدانید که «ستون 14 خوبه برای خانه» یا خیر. برای این کار کافی است راهنمای خرید پروفیل را بخوانید یا به طور کامل با مواردی چون استفاده از قوطی برای ستون، ساخت ویلا با قوطی فلزی و اتصال قوطی به قوطی آشنا باشید.

ندا حیدری
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

استفاده از قوطی ستونی تنها در ساختمان‌های یک طبقه امکان پذیر است.

پاسخ :

قوطی ستونی دارای 2 نوع ساختمانی و صنعتی است.

ارسال نظر جدید