انواع ورق آلیاژی چیست؟+ کاربرد ورق آلیاژی و مزایا

یکی از انواع ورق‌های فولادی، ورق آلیاژی است که کاربردهای متعددی دارد.
انتشار: 1400/09/16
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
انواع ورق آلیاژی چیست؟+ کاربرد ورق آلیاژی و مزایا

 

ورق جزو اولین مقاطع فولادی اختراع شده بعد از آهن است؛ کاربرد بسیار این محصول در صنایع مختلف باعث شده تا انواع مختلفی در سایز و ضخامت‌های متفاوت داشته باشد. یکی از انواع ورق‌های فولادی، ورق آلیاژی است که کاربردهای متعددی دارد. بنابراین شما باید ابتدا از انواع ورق و کاربردهای ورق آلیاژی مطلع باشید و بدانید کدام نوع از این ورق‌ها، مناسب پروژه شما هستند. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربرد ورق آلیاژی و مزایای ورق آلیاژی آشنا کنیم. همچنین اگر نمی‌دانید ورق آلیاژی چیست، در این مقاله به طور کامل به آن می پردازیم:

 

 

انواع ورق به چند دسته تقسیم می شود؟

ورق‌های فولادی امروزه انواع مختلفی برای استفاده در بخش‌های مختلفی دارند که عبارت‌اند از:
•    ورق سیاه
•    ورق روغنی
•    ورق اسید شویی
•    ورق گالوانیزه
•    ورق رنگی
•    ورق آجدار
•    ورق آلیاژی
•    ورق استیل
•    ورق استنلس استیل
•    ورق ضد سایش
•    ورق پانچ
•    ورق قلع اندود
•    ورق شادولاین

 

هرکدام از این ورق‌ها دارای مشخصات و ویژگی‌های مختلفی هستند که در ادامه به شرح 3 مورد از آن‌ها چون: ورق آلیاژی، ورق سیاه و ورق ضد سایش خواهیم پرداخت.


 

انواع ورق آلیاژی

 

ورق آلیاژی چیست؟

در علم فلزات، زمانی که چندین عنصر مختلف باهم ترکیب می‌شوند، به ماده نهایی آلیاژ گفته می‌شود؛ این ترکیب با هدف ارتقا و بهینه سازی خواص فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود. با این وجود می‌توان گفت ورق آلیاژی به نسبت دیگر ورق‌ها از مقاومت بیشتری در برابر دما و رطوبت برخوردار است. پس اگر محل پروژه شما در معرض حرارت بالا یا خوردگی و رطوبت است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از ورق آلیاژی استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق که استفاده از آن را برای مصرف‌کنندگان راحت کرده و باعث شده تا برای خرید آن (حتی از بورس) بیشتر ترغیب شوند، این است که می‌توان ورق آلیاژی را بازیافت نمود. ورق آلیاژی بر اساس آلیاژهای استفاده شده در آن دارای 2 نوع فولاد پر آلیاژ و فولاد کم آلیاژ است. 

 

 

در تولید فولاد آلیاژی از عناصر مختلفی چون: سیلیسیوم، منگنز، آلومینیوم، سدیم، نیکل، مس، کربن، منیزیم، مولیبدن، کلسیم، کروم و کبالت با درصدهای مختلفی استفاده می‌شود. ورق آلیاژی دارای انواع مختلف دیگری هم هست که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را نام برده و به توضیح هریک از آن‌ها برای شما خواهیم پرداخت. هریک از عنصرهایی که در این بخش درباره آن‌ها صحبت کردیم، ویژگی‌هایی به ورق می‌افزاید؛ به عنوان مثال استفاده از تیتانیوم در ورق آلیاژی، سختی و استحکام آن را بهبود خواهد داد. در ادامه جدول متداول‌ترین عناصری که به ورق آلیاژی اضافه می شوند را ببینید:

 

ردیف

عنصر

موارد اضافه شده به فولاد آلیاژی

1

آلومینیوم

اکسیژن زدایی فولاد

2

بیسموت

بهبود تراش پذیری فولاد

3

کروم

افزایش پایداری، سختی و مقاومت در برابر سایش

4

کبالت

افزایش سرعت تشکیل گرافیت آزاد و پایداری

5

مس

افزایش سختی و مقاومت در برابر خوردگی

6

مگنز

افزایش قابلیت‌های شکل پذیری، مقاومت و سختی در دمای بالا

7

مولیبدن

کاهش غلظت کربن و افزایش استحکام در دمای معمولی

8

نیکل

افزایش استحکام و مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی

9

سیلیکون

افزایش خاصیت مغناطیسی و استحکام

10

تنگستن

افزایش سختی و مقاومت

11

وانادیوم

افزایش پایداری، مقاومت در برابر خوردگی و ضربه

 

ورق آلیاژی چگونه تولید می‌شود؟

ورق آلیاژی نیز همانند اکثر مقاطع فولادی، به 2 صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود. معمولاً به ورق‌های آلیاژی تولید شده با نورد گرم، ورق سیاه نیز می‌گویند. 

 

تولید ورق آلیاژی

 

با انواع ورق آلیاژی فولادی آشنا شوید!

انواع ورق‌های آلیاژی فولادی عبارت‌اند از:
•    ورق CK45 (ضد سایش)
•    ورق MO40
•    ورق St52 (ورق سیاه)
•    ورق A516
•    ورق A283
•    ورق آلیاژی ST44
•    ورق آلیاژی ST37 
•    ورق آلیاژی A283 
•    ورق آلیاژی A36

به نظر شما ورق هاردوکس یا ضد سایش چیست؟ ورق سیاه st52 چه کاربردی دارد؟ ورق برشی به کدام ورق‌ها گفته می‌شود؟ در ادامه پاسخ تمامی این سؤالات را می خوانید.

 

ورق آلیاژی St52 یا سیاه چیست؟

ورق آلیاژی ST52 یا همان ورق سیاه، از ترکیب 2 عنصر منگنز و سیلیسیم تولید می‌شود که با مراجعه به جدول بالا در می‌یابید که این دو عنصر باعث می‌شوند تا این ورق بسیار شده و در عین حال برای جوشکاری مناسب باشد. وزن ورق سیاه از عوامل مهم و تأثیرگذار روی قیمت این محصول است، پس قبل از اقدام به خرید به خاطر داشته باشید تا ابتدا قیمت ورق st52 را مورد بررسی قرار دهید.

 

قیمت ورق سیاه

 

دو کلمه S و T در نام این ورق، به معنای استفاده از کربن و آهن در این ورق است؛ همچنین عدد 52 نیز به معنی استحکام کششی در هر میلی‌متر مربع برابر با 52 کیلوگرم است. ورق آلیاژی ST52 در ساخت دیواره ریل‌ها، چارچوب پل، ماشین آلات صنعتی و برخی از لوله‌ها کاربرد دارد. در مقاله راهنمای خرید ورق سیاه تمامی پارامترهای مربوط به این ورق را به طور کامل توضیح داده‌ایم که با مطالعه آن می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید.

 

ضخامت ورق آلیاژی

 

ورق آلیاژی ST37 چیست؟

این ورق با ترکیب 2 فولاد ST37 و ST52 تولید می‌شود که اصطلاحاً به آن‌ها ورق‌های برشی نیز گفته می‌شود. ورق‌های برشی که از تجهیزات CNC برای برش آن‌ها استفاده شده است، قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع ورق برشی دارند. بنابراین قبل از خرید استعلام قیمت ورق برشی را به یاد داشته باشید. این نوع ورق دارای انعطاف بالا، مقاومت کششی و خمشی مطلوب و وزن سبک است. کاربرد ورق آلیاژی st37 یا برشی در ساختمان سازی و اتصالات ساختمانی (متصل کردن تیرآهن‌ها و میلگردها)، پل سازی، ساخت لچکی و تیرچه، تانکرسازی، خودروسازی، کشتی‌سازی و صنایع سنگین فلزی است.

 

ورق ضد سایش یا ورق CK45 چیست؟

همان‌طور که از نام این ورق پیداست، مقاومت چشمگیری در مقابل سایش دارد و این مقاومت در برابر سایش به لطف عنصرهایی چون منگنز و کربن صورت می‌گیرد؛ نام دیگر این ورق، ورق هاردوکس است. تنها تولید کنندگان ورق آلیاژی ضد سایش در ایران، کارخانه فولاد مبارکه و فولاد اکسین اهواز هستند که برای اطلاع از قیمت ورق ضد سایش این دو کارخانه می‌توانید به صفحه مربوط آن‌ها در وب‌سایت آهنگر بروید. ورق ضد سایش این 2 کارخانه به صورت شیت فابریک، با دو عرض 1000 و ۲۰۰۰ میلی‌متر و در طول 6 متر به فروش می‌رسد.

 

ورق ضد سایش

 

انواع ورق آلیاژی بر اساس شکل 

ورق آلیاژی بر اساس شکل ظاهری به 2 دسته زیر تقسیم می‌شود:

1.    ورقه‌های کویل (رول فرم)
2.    ورقه‌های بریده‌شده (شیت فرم)

 

شکل ورق آلیاژی

 

با توجه به موارد بالا، نتیجه گرفتید که تنوع در ورق‌های آلیاژی بسیار زیاد است و از کاربرد ورق آلیاژی و مزایای ورق آلیاژی مطلع شدید. همچنین در پاسخ سؤال ورق آلیاژی چیست نیز به شما گفتیم این ورق از ترکیب چندین عنصر شیمایی در مقادیر مختلف به وجود می‌آید که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. پیشنهاد آهنگر به شما قبل از شروع هر پروژه‌ای، استعلام قیمت اهن الات است.
 

مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آهنگر. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

این ورق مقاومت چشمگیری در مقابل سایش دارد و این مقاومت در برابر سایش به لطف عنصرهایی چون منگنز و کربن صورت می‌گیرد.

پاسخ :

در تولید ورق آلیاژی، از آلیاژهایی چون: سیلیسیوم، منگنز، آلومینیوم، سدیم، نیکل، مس، کربن، منیزیم، مولیبدن، کلسیم، کروم و کبالت با درصدهای مختلفی  استفاده می‌شود.

ارسال نظر جدید