بلندترین ساختمان‌های دنیا در سال 2019

رکورد تعداد ساختمان‌های بلند ساخته‌‌شده در سال 2019 شکسته شد
انتشار: 1399/07/21
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
بلندترین ساختمان‌های دنیا در سال 2019

دیدن یک ساختمان بلندمرتبه و لوکس برای بیشتر افراد جالب خواهد بود. به همین دلیل از جاذبه‌های توریستی هر کشوری محسوب می‌گردد. این ساختمان‌ها شامل آسمان‌خراش‌ها، هتل‌های لوکس، ساختمان‌های مسکونی و ساختمان‌های تجاری می‌شوند. بنابراین دانستن جواب سؤال‌های زیر نیز می‌تواند جذاب باشد.

بلندترین برج‌های جهان در کدام کشورها واقع شده‌اند؟ ارتفاع بلندترین برج دنیا چقدر است و چگونه و در چه سالی ساخته شده است؟ پس اگر می‌خواهید با بلندترین برج‌های جهان آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

جالب است بدانید که تا زمان تکمیل بنای تاریخی واشنگتن در سال 1884 بلندترین ساختمان‌های جهان کلیساها و کلیساهای جامع و مکان‌های عبادت مسیحیان در اروپا بودند.

پروژه‌های ساخت برج‌های بلند سال‌هاست که در سراسر جهان در دست اجرا هستند و هرروز خبرهایی از گوشه و کنار دنیا مبنی برساخت برجی بلندتر به گوش می‌رسد. آن‌طور که از شواهد امر پیداست، کشورهای مختلفی به این امر علاقه‌مند هستند و گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند تا ساختمان‌های بلندتری بسازند.

مقاله زیر به برج‌های بلندی اشاره دارد که تا سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. ارتفاعی که از ساختمان‌ها در این مقاله عنوان می‌کنیم با احتساب بلندترین نقطه‌ی آن‌ها یا آنتن است.

سال 2019 برای صنعت ساختمان‌سازی و برج‌های بلند سال قابل‌توجهی بود؛ چراکه در این سال 26 برج فوق بلند (300 متر یا بلندتر) به اتمام رسیدند که این تعداد تاکنون بیشترین رکورد ساخت برج‌های بلند در یک سال بوده است.

همان‌طور که می‌توان در نمودار زیر هم مشاهده کرد، سال 2019 ششمین سال پیاپی بود که حداقل یک برج با ارتفاع بیش از 500 متر در دنیا ساخته می‌شد.

در مورد ساختمان‌های بلند اما با حداقل ارتفاع 200 متر، در سال 2019 تعداد 126 ساختمان ساخته شد که در مقایسه با سال 2018 که 148 برج با این مشخصات ساخته شده، 13.7 درصد کاهش داشته است. این اولین سالی بعد از رکود سال‌های 2010 و 2011 است که تعداد ساخت بلندترین برج‌ها روند کاهشی داشته است. علت این روند کاهشی در 2011 رکود اقتصادی سال 2008 و به تأخیر افتادن پروژه‌های ساختمانی بود. در این سال تمام صنایع ازجمله صنعت فولاد دچار رکود شدند. صنعت ساخت‌وساز و صنعت فولاد به‌شدت به هم وابسته‌اند؛ زیرا مواد اولیه صنعت ساختمان ازجمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در صنعت فولاد تولید می‌شوند.



ساختمانهای بلند تکمیل شده تا سال 2020

 

بلندترین برج سال 2019 را می‌شناسید؟

بلندترین سازه تکمیل‌شده در سال 2019 «مرکز مالی تیانجین CTF»، با 530 متر ارتفاع بوده است. این ساختمان بلند اکنون همراه با ساختمان مشابه خود، «مرکز مالی گوانگژو CTF» با ارتفاع 530 متر، لقب سومین ساختمان بلند چین و هفتمین ساختمان بلند جهان را به خود اختصاص داده است. این پنجمین سال متوالی است که بلندترین ساختمان‌های جهان در چین ساخته می‌شوند.

 

بلندترین ساختمان‌ها سال 2019 در کدام کشورها واقع‌ شده‌اند؟

پیش‌بینی سازمان CTBUH برای پایان سال 2019، تکمیل 120 تا 150 برج بلند بود که سهم چین از این تعداد، ساخت 57 برج بود که تقریباً 45 درصد از تعداد کل ساختمان‌های بلند را تشکیل می‌داد. این مقدار نسبت به سال 2018 روند کاهشی داشته؛ چراکه چین در سال 2018 توانست 92 برج از بلندترین برج‌های جهان را تکمیل نموده و سهم 63 درصدی در این زمینه داشته باشد.

سهم آسیا (به‌جز خاورمیانه) در سال 2019 ساخت 87 برج از 126 ساختمان بلند جهان بوده است و با 69 درصد سهم، بیشترین مشارکت را در ساخت بلندترین ساختمان‌های جهان داشته است.

آمریکا نیز با ساخت 14 برج از بلندترین ساختمان‌های جهان، 11 درصد از کل بلندترین برج‌های تکمیل‌شده سال 2019 را به خود اختصاص داد و دومین کشور فعال در این حوزه لقب گرفت. آمریکای شمالی با تکمیل 20 ساختمان از بلندترین برج‌های جهان سهم 15.9 درصدی از کل آمار جهان را داشت.

خاورمیانه 11 ساختمان بلند را تکمیل کرد که نسبت به 13 ساختمان بلند تکمیل‌شده در سال 2018 روند کاهشی داشته است. جالب است بدانید 9 برج از این 11 ساختمان بلند در امارات متحده عربی ساخته شده است. مالزی و هند ساخت 7 برج را در آمار بلندترین ساختمان‌های تکمیل‌شده خود ثبت نمودند و کشور فیلیپین نیز 5 برج به ساختمان‌های بلند تکمیل‌شده در سال 2019 اضافه کرد. این پیشرفت در حالی است که در سال 2018 مالزی تنها 7 و فیلیپین تنها یک ساختمان بلند را تکمیل کرده بودند و هند نیز هیچ نقشی در ساخت بلندترین ساختمان‌های جهان در این سال نداشته است.

در مقایسه شهرها، شهر شنزن چین برای چهارمین سال متوالی رتبه یک در تکمیل بلندترین ساختمان‌های جهان را به خود اختصاص داد. این شهر به‌تنهایی 15 برج از بلندترین برج‌های جهان را ساخته و سهم 11.9 درصد از کل جهان را به دست آورد.



تعداد شهرها و کشورهایی با ساختمانهای بلندتر از 200 متر

 

روند پروژه‌های ساخت بلندترین ساختمان‌های دنیا

 

روند پروژه‌های ساخت بلندترین ساختمان‌های دنیا

 

سازه‌های حمل‌ونقل محور

سال 2019 برای توسعه ساختمان‌های بلند حمل‌ونقل محور سال بزرگی بود. در شنزن چین، قسمت شمالی شهر شاهد دو پروژه در امتداد شرقی خود بود. «برج هیود» و «برج 1 ایستگاه شنزن شمالی» که هر دو از بلندترین برج‌های جهان محسوب می‌شدند و دارای ارتفاعی بیش از 200 متر بودند. همچنین «ایستگاه فیوتیان» این شهر، ارتفاعی مشابه با این دو برج بلند داشته و بخش اصلی چین را به هنگ‌کنگ متصل می‌کند. این سازه بلند در حال حاضر جزو سازه‌های اتصالی مرتفع محسوب می‌شود؛ اما ایستگاه جدید هم ‌ظرفیت ریلی و هم اراضی قابل ساختن بیشتری دارد.

در نیویورک سیتی، «ایستگاه پنسیلوانیا» یک قطب حمل‌ونقل است که در یک دهه گذشته بخش ریلی آن ساخته شده و بخش‌های «هادسون یاردز» و «منهتن وست» بعد از ساخت‌وساز ساختمان گشوده شدند. در فهرست نهایی اتمام بلندترین ساختمان‌های امسال، «منهتن وست» و «هادسون یارد» نیز که دارای ارتفاعی بیش از 200 متر هستند به چشم می‌خورد.

«ایستگاه شیبویا» توکیو با 228 متر ارتفاع، در حال حاضر یکی از بلندترین برج‌های اداری و خرده‌فروشی است. شیبویا در مرکز یک تقاطع واقع شده و کنترل ترافیک آن را بر عهده دارد.

 

 سازه‌های حمل‌ونقل محور

 

​پل‌های آسمان‌خراش‌ها

پروژه‌هایی که در سال 2019 به بهره‌برداری رسیده‌اند، حاکی از علاقه روزافزون کشورها به ساخت پل‌هایی برای ارتباط بین آسمان‌خراش‌ها است. «رافلز سیتی» چونگ کینگ، یک پروژه عظیم با هشت برج است که در ماه سپتامبر افتتاح شد. این ساختمان یکی از بلندترین مجموعه برج‌های جهان خواهد بود که در حال حاضر در دست ساخت است. در این پروژه، یک پل آسمان‌خراش به طول 296 متر به‌صورت خمیده، از پشت‌بام‌های چهار برج گذشته و از طریق پل‌های کوتاه‌تر به دو قسمت دیگر وصل می‌شود. قسمت‌های متنوعی ازجمله استخر، باغ‌ها، رستوران‌ها، سالن بدن‌سازی و ... در این مجموعه در نظر گرفته ‌شده است.

یک پل آسمان‌خراش سه‌طبقه‌ای به نام «اسکای سویت» نیز در کوالالامپور وجود دارد که سه برج مسکونی را به یکدیگر متصل می‌کند. در وسط این پل یک سالن ورزشی و یک سالن رقص قرار دارد. امکانات بیشتر شامل آبگرم درمانی، سونای بخار، استخر، رستوران، کافه و مناطق استراحتگاهی نیز در این مجموعه ساخته شده است.

«ایگل گلد تیوندی» در نانجینگ نیز یکی دیگر از بلندترین سازه‌هاست که سه تا از بلندترین برج‌های جهان را به همراه مجموعه هتل‌ها و ساختمان‌هایش را به هم متصل کرده است. این پل دارای یک سقف گنبدی شکل بوده و فضای سبزی به‌صورت باغ در پشت‌بام این ساختمان ساخته شده است. ساخت پلی با این شکل و در این ارتفاع، شاهکار چشمگیری به حساب می‌آید.

پل‌های آسمان‌خراش‌ها

 

نمونه‌هایی از بلندترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

«ليزا سوها»، یکی از بلندترین برج‌های اداری در منطقه‌ای در جنوب غربی پکن است که ارتفاع آن به بیش از 190 متر می‌رسد. یکی دیگر از بلندترین ساختمان‌های جهان، «برج منطقه‌ توسعه اقتصادی و فناوری تیانجین» است که در مرکز این شهر قرار دارد. فرم خمیده آن به دلیل بهینه‌سازی طراحی و کاهش اثرات باد است؛ درحالی‌که شکل مربعی با گوشه‌های گرد، طراحی داخلی منحصربه‌فرد و سفارشی‌سازی شده‌ای را برای ساکنان این برج فراهم می‌کند.

شکل برج «53 وست 53» واقع در نیویورک دارای لبه‌ای تیز است. در طبقه‌های زیرین این برج موزه هنرهای معاصر واقع شده.

روند ساخت ساختمان‌های بلند چگونه است؟

به نظر می‌رسد در این سال‌ها حرکت کلی ساخت‌وساز ساختمان‌های بلند در کشورهای پرجمعیت جهان ازجمله چین سال‌به‌سال کندتر شده است؛ اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که بسیاری از این برج‌ها پنج یا چند سال پیش طراحی و ساخت آن‌ها آغاز شده است؛ بنابراین منعکس‌کننده شرایط توسعه کشورها در نیم دهه قبل هستند. همچنین، در هر کشوری مشاهدات و آمار شهر به شهر کاملاً متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، در میان روند کلی رو به کاهش آشکار ساخت‌وساز ساختمان‌های بلند در چین، شهر شنزن بیش از هر زمان و هر مکان دیگری موفق به ساخت ساختمان‌های بلند با ارتفاع بیش از 200 متر شده است.

برخی کشورها مانند هند در سال 2018 موفق به ساخت هیچ ساختمان بلندی با ارتفاع بیش از 200 متر نشده‌اند، اما این کشور در سال 2019 با ساخت و تکمیل 7 برج از بلندترین ساختمان‌های جهان، به رتبه سوم صعود کرد.

در همین حال، کشورهایی هم مانند برزیل وجود داشته‌اند که هرگز ساختمان و برجی به ارتفاع 200 متر نساخته‌اند. به نظر می‌رسد در حال حاضر آمریکا به وضعیت توسعه پایدار در این حوزه رسیده است؛ شهر نیویورک با تسلط، بلندترین و باریک‌ترین ساختمان‌ها و برج‌های جهان را به نام خود ثبت کرده است.

نمونه های ساختمان بلند در دنیا 

 

پیش‌بینی تکمیل بلندترین ساختمان‌های جهان در سال 2020:

سال 2019 ششمین سال متوالی بود که حداقل یک ساختمان بلند با ارتفاع بیش از 500 متر در آن کامل شد. در حال حاضر سازمان CTBUH آمار مشابهی را برای سال 2020 پیش‌بینی کرده است. این مرکز تعداد ساختمان‌های بلند با ارتفاع بیش از 200 متر را مشابه سال 2019 بین 115 تا 145 پیش‌بینی کرده است. از این تعداد پیش‌بینی می‌شود بین 17 تا 30 ساختمان ارتفاعی معادل 300 متر و یا حتی بالاتر داشته باشند. منطقه مالی شنجینگ در شنیانگ چین، دارای 15 ساختمان بلند است که سه مورد از آن در سال 2018 به اتمام رسیده است و بقیه در حال حاضر در دست ساخت هستند و قرار است همه آن‌ها در سال 2020 تکمیل شوند – همه این ساختمان‌ها به‌جز یکی ارتفاعی بالاتر از 200 متر دارند و جزو بلندترین ساختمان‌های جهان محسوب می‌شوند.

در خاورمیانه، منطقه مالی پادشاه عبدالله در شهر ریاض از عربستان سعودی، به‌طور چشمگیری تکمیل خواهد شد که می‌تواند تا پنج ساختمان بلند 200 متر به بالا را به آمار بلندترین ساختمان‌های جهان اضافه کند. در آمریکای شمالی و در شهر نیویورک نیز به‌احتمال‌زیاد در سال 2020، 10 ساختمان بلند با ارتفاع بیش از 200 متر به پایان خواهد رسید که دو مورد از آن‌ها ابر ساختمان بلند هستند.

تگ ها آهن
نظرات
کامران به نیا
شنبه 12 تیر 1400
بلندترین برج سال 2019 کدوم بود؟
مدیر سایت
شنبه 12 تیر 1400
مرکز مالی تیانجین بلندترین برج جهان در سال 2019 بوده است.
محراب محمدی
دوشنبه 17 خرداد 1400
برج های تجارت جهانی چقدر ارتفاع داشتند؟
مدیر سایت
دوشنبه 17 خرداد 1400
این مرکز دارای چندین برج بود که بلندترین آن ها 200 متر ارتفاع داشت.
محمد محرابی
شنبه 4 اردیبهشت 1400
برج میلاد چه ارتفاعی داره؟
مدیر سایت
شنبه 4 اردیبهشت 1400
ارتفاع برج میلاد 435 متر است و بلندترین برج ایران به شمار میرود.
ارسال نظر جدید