در اردیبهشت 1400 قیمت نبشی چقدر نوسان داشت؟

افزایش قیمت و رکود بازار نبشی در اردیبهشت 1400
انتشار: 1400/03/03
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
در اردیبهشت 1400 قیمت نبشی چقدر نوسان داشت؟

 

در نگاه اول شاید وضعیت بازار آهن و فولاد در اردیبهشت 1400 ایده‌آل به نظر برسد، اما در حقیقت این وضعیت بازار اصلاً برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی ایده‌آل نبود.

 

قیمت نبشی آریان فولاد

 

قیمت نبشی هم مانند سایر مقاطع فولادی، در این ماه افزایشی نسبی را نسبت به ماه قبل تجربه کرد اما میزان تقاضا برای آن، کاهش یافت.
 

 

دلایل رکود بازار نبشی در اردیبهشت 1400 چه بود؟

در اردیبهشت‌ماه 1400، دلایل زیادی موجب رکورد بازار نبشی شدند. دلیل اصلی، انتظار مصرف‌کنندگان فولاد برای روشن شدن وضعیت برجام و نتایج انتخابات ریاست جمهوری است که احتمالاً تا اواخر بهار اثر خود را بر بازار می‌گذارد. بازار آهن و فولاد از ابتدای سال با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند.

دلیل دوم هم انتظار بازار برای کاهش قیمت مقاطع فولادی است. قیمت ارز از ابتدای سال روندی کاهشی داشته و انجام توافق مجدد برای برجام نیز محتمل به نظر می‌رسد. در مقابل تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت جهانی فولاد، قیمت محصولات خود مثل نبشی را بالا بردند که نتیجه، کاهش تقاضا در بازار بود.

 

وضعیت قیمت نبشی در اردیبهشت 1400 چگونه بود؟

قیمت نبشی در اردیبهشت 1400 بیشتر حول و حوش 14.000 تومان نوسان داشت. برای مثال قیمت نبشی ناب تبریز، اردیبهشت 1400 را با عدد 14.200 تومان آغاز کرد و تا اواخر ماه در همین حدود قیمت داشت. وضعیت برای قیمت نبشی آریان فولاد هم مشابه بود، محدوده قیمتی آن در بیشتر روزهای ماه بین 14.000 تا 14.300 تومان بود. نمودار نوسانات قیمت نبشی سایز 4 هر دو کارخانه را در زیر می‌بینید:

 

نوسانات قیمت نبشی ناب تبریز در اردیبهشت 1400

نمودار تغییرات قیمت نبشی 4 ناب تبریز در اردیبهشت 1400

 

نوسانات قیمت نبشی آریان فولاد در اردیبهشت 1400

نمودار تغییرات قیمت نبشی 4 آریان فولاد در اردیبهشت 1400

 

قیمت نبشی در خردادماه 1400 افزایشی است یا کاهشی؟

احتمالاً در خردادماه هم بلاتکلیفی بازار برای روشن شدن وضعیت سیاسی و تصمیمات اقتصادی مبتنی بر آن، ادامه خواهد داشت. گرچه به نظر می‌رسد که صبر برخی از فعالان این عرصه تمام شده و همین موضوع، موجب افزایش نسبی تقاضا در بورس کالا در هفته آخر اردیبهشت شده است. آن‌هم در حالی که قیمت‌ها بازهم بالا رفته بود.

همچنین اقدامات چین برای کنترل بازار، احتمالاً مؤثر خواهد بود و در ماه آینده شاهد کاهش قیمت جهانی فولاد هستیم. اتفاقی که می‌تواند کمی ثبات را به بازار بازگرداند.

 

توصیه می‌کنیم پیش از خرید نبشی، مقاله تحلیل جامع بازار نبشی را حتماً مطالعه کنید تا بتوانید با یک دید بازتر، اقدام به خرید کنید.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
ارسال نظر جدید