نحوه ساخت و فرایند تولید ناودانی؛ نحوه ساخت ناودانی با ورق

ناودانی پرسی بهتر است یا فابریک؟
انتشار: 1400/04/28
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
نحوه ساخت و فرایند تولید ناودانی؛ نحوه ساخت ناودانی با ورق

 

اگر بخواهیم برای نبشی و ناودانی شباهتی در نظر بگیریم، قطعاً باید به روش تولید آن‌ها اشاره کنیم. هم نبشی و هم ناودانی به 2 روش فابریک و پرسی تولید می‌شوند و نحوه ساخت و تولید ناودانی و نبشی به‌جز محصول نهایی و فرم دهی، تفاوت دیگری ندارد. در این مقاله به نحوه تولید ناودانی و فرایند تولید ناودانی پرداخته شده که هر کدام از فرم‌های متنوع این محصول فولادی، به یکی از این 2 روش ساخته می‌شود. اگر نمی‌دانید نحوه ساخت ناودانی با ورق چگونه است، این مقاله برای شماست. اگر قصد خرید ناودانی را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که پیش از خرید آن، علاوه بر این مقاله، راهنمای خرید ناودانی را نیز مطالعه کنید.

 

 

1. چند نوع ناودانی داریم؟

پیش از پرداختن به روش‌های تولید ناودانی، دانستن نحوه دسته‌بندی آن ضرورت دارد، چرا که برخی از اشکال ناودانی تنها با یک روش خاص تولید می‌شوند.همانند نبشی، ناودانی‌ها نیز معمولاً بر اساس وزن و شکل ظاهری دسته‌بندی می‌شوند.

در دسته‌بندی بر اساس وزن، شکل ناودانی نیز دخالت دارد. به ناودانی‌هایی که بال‌های کاملاً موازی و دارای ضخامت یکسان دارند، ناودانی سبک گفته می‌شود. علت این موضوع هم سبک‌تر بودن وزن آن در مقایسه با وزن استاندارد جدول اشتال است. خود این ناودانی به دو نوع U و C تقسیم می‌شود که تفاوت ناودانی نوع U و C در زاویه گوشه‌های آن‌ها نهفته است. این زاویه، سطح مقطع آن‌ها را به این حروف انگلیسی شبیه می‌کند.

 

انواع ناودانی

 

در مقابل، ناودانی سنگین قرار دارد که به آن ناودانی اروپایی یا UNP نیز می‌گویند. ضخامت بال‌های این ناودانی با دور شدن از جان آن، کاهش می‌یابد و کاملاً با یکدیگر موازی نیستند. وزن این ناودانی در محدوده استاندارد جدول اشتال قرار دارد. همچنین قیمت ناودانی اروپایی از ناودانی بال موازی بیشتر است. کارخانه‌های داخلی، هر 2 نوع ناودانی سبک و سنگین را تولید می‌کنند.

 

انواع ناودانی

 

2. فرایند تولید ناودانی به روش فابریک چگونه است؟

تقریباً تمامی انواع ناودانی از نظر وزن، شکل و جنس را می‌توان به این روش تولید کرد. روش تولید فابریک، همان روش نورد گرم است که بسیاری از مقاطع فولادی مثل تیرآهن، میلگرد و ورق سیاه به این روش تولید می‌شوند.

 

فرایند تولید ناودانی فابریک شباهت زیادی با فرایند تولید تیرآهن دارد. تنها تفاوت، اعمال فشار کمتری است که بر جان ناودانی وارد می‌شود و بیشتر تمرکز، روی شکل‌دهی به بال ناودانی قرار دارد.

 

تولید ناودانی فابریک، خود به 2 روش عمده تقسیم می‌شود. مرحله مشترک در هر 2 روش، استفاده از شمش فولادی و حرارت دادن آن است. در روش اول، از چند غلتک استفاده می‌شود. شمش فولادی که در کوره گرم شده، به مرور و با عبور از بین چند غلتک عمودی و افقی، باریک‌تر شده و به‌صورت ناودانی در می‌آید. در روش دوم، از قالب یا پرس استفاده می‌شود. در این روش شمشی را که حرارت داده‌اند با چند ضربه پرس، به شکل ناودانی در می‌آورند. این‌که ناودانی به‌صورت بال موازی، اروپایی، U یا C تولید شود، به شکل قالب و غلتک بستگی دارد.

 

تولید و بسته بندی انواع ناودانی

 

خط تولید ناودانی گالوانیزه و ناودانی مشبک، یک مرحله اضافه‌تر دارد که این مرحله به‌صورت سرد و در دمای اتاق انجام می‌شود. همانند نبشی فابریک و پرسی، کیفیت ساخت ناودانی فابریک نیز بالاتر است. از تولیدکنندگان ناودانی فابریک می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد:

  • فولاد ناب تبریز
  • آریان فولاد
  • شکفته مشهد
  • فولاد البرز غرب

 

ناودانی پرسی

 

3. نحوه تولید ناودانی به روش پرسی؛ ساخت ناودانی با ورق

روش پرسی همان فرایند نورد سرد است که برای تولید نبشی و قوطی پروفیل نیز از آن استفاده می‌شود. ماده اولیه در خط تولید ناودانی پرسی، ورق سیاه بوده و به علت مساوی بودن ضخامت آن در تمامی نقاط، امکان تولید ناودانی UNP به این روش وجود ندارد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، نقش اصلی در فرایند تولید ناودانی پرسی را دستگاه پرس بازی می‌کند. البته به تازگی استفاده از دستگاه رول فرمینگ نیز برای تولید ناودانی به روش سرد، مرسوم شده است.

در خط تولید ناودانی به روش سرد، ورق فولادی ابتدا در ابعاد موردنظر که مساوی با مجموع عرض بال‌ها و جان ناودانی است، به‌صورت نوار بریده می‌شود. سپس نوارهای ورق وارد دستگاه رول فلمینگ شده و توسط چند غلتک و اعمال فشار، به شکل ناودانی در می‌آید. از جمله تولیدکنندگان ناودانی پرسی نیز می‌توان به صبا فولاد منظومه اشاره نمود.

نحوه تولید ناودانی می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت ناودانی باشد. آشنایی با نحوه ساخت و تولید ناودانی به همراه روش و فرایند تولید ناودانی و جزییات مربوط به آن، به شما کمک می‌کند تا بتوانید صحت هرگونه ادعایی در مورد کیفیت ناودانی خریداری‌شده خود را بسنجید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که قیمت بالا لزوماً تعیین‌کننده کیفیت بالا نیست و ممکن است نوسانات قیمت آهن منجر به بالا رفتن قیمت تمامی انواع ناودانی شود.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

در این روش از دستگاه رول فرمینگ یا پرس برای فرم دهی به ورق فولادی و تبدیل آن به ناودانی، استفاده می‌شود. 

پاسخ :

تولید ناودانی به روش فابریک شبیه به تولید تیرآهن بوده و توسط چند پرس صورت می گیرد. 

پاسخ :

ناودانی از نظر روش تولید به 2 دسته پرسی و فابریک تقسیم می‌شود.

ارسال نظر جدید