پروفیل سپری چیست؟ ابعاد و وزن پروفیل سپری

سپری یک مقطع فولادی است که در صنعت و ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد.
انتشار: 1400/07/29
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
پروفیل سپری چیست؟ ابعاد و وزن پروفیل سپری

 

پروفیل سپری چیست؟ سپری یک مقطع فولادی است که در صنعت و ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد. اگر نام پروفیل T هم به گوشتان خورد تعجب نکنید، در بازار ممکن است سپری را با نام پروفیل T هم بشناسند. کاربرد پروفیل سپری در ساخت و اتصال پل‌ها به ستون و دیگر موارد است که در ادامه به شرح کامل آن‌ها خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با انواع پروفیل سپری، قوطی سپری، ابعاد پروفیل سپری و اطلاع از جدول وزن پروفیل سپری ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

 

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

ممکن است خیلی از شما پروفیل سپری را با نبشی اشتباه بگیرید، در اینجا باید اضافه کنیم که میان نبشی و سپری تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ اصلی‌ترین تفاوت نبشی با سپری شکل ظاهری، کاربرد و نحوه تولید آن است.

 

شکل سپری

 

فرآیند تولید پروفیل سپری به چه صورت است؟

سپری معمولاً به 2 روش فابریک (نورد گرم) و پرسی تولید می‌شود که گاهی هم با برش تیرآهن از طول، می‌توان سپری تولید کرد. این نوع سپری از تیرآهن‌های سنگین یا هاش (بال پهن) تولید می‌شود.

 

قیمت تیرآهن بال پهن

 

در تولید سپری به روش نورد گرم، شمش‌های بزرگ‌تر از 230 سانتی‌متری را در کوره با دمای بالا قرار داده و از میان غلتک برای کاهش ضخامت و افزایش طول عبور می‌دهند. سپس از محل نورد میانی عبور داده و با استفاده از دستگاه برش، طبق طول مورد نظر آن را برش می‌دهند.

 

ضخامت پروفیل سپری چقدر است؟

در بازار آهن و فولاد، سپری‌ها باضخامت 2 الی 9 عرضه می‌شوند که بیشترین کاربرد را سپری با ضخامت 2 میلی متری دارد. طول سپری‌ها نیز بین 6 الی 12 متر است که با توجه به نیازتان می‌توانید طول آن را انتخاب کنید. اگر نام پروفیل 507 یا سپری 507 به گوشتان خورد، آگاه باشید که این نوع پروفیل، دارای ضخامت ۲ تا ۴ میلی‌متر و طول ۶ تا ۱۲ متر است که اغلب در ساخت آن از ورق سیاه st37 استفاده می‌شود.

 

قیمت ورق سیاه

 

نام‌گذاری سپری بر اساس یک مورد دیگر هم صورت می‌گیرد؛ اگر اندازه لبه سپری 20 میلی‌متر باشد؛ به آن سپری شماره 2 و اگر لبه آن 100 میلی‌متر باشد، به آن سپری شماره 10 می‌گویند. این لبه‌ها ممکن است به صورت تیز یا گرد باشد. حال که باضخامت و انواع سایز پروفیل سپری آشنا شدید، بهتر است جدول وزن پروفیل سپری را هم بررسی کنید.

 

ضخامت سپری

 

وزن پروفیل سپری چقدر است؟+ جدول وزن و ابعاد پروفیل سپری

عوامل متعدد بسیاری تأثیر مستقیم روی وزن پروفیل سپری دارد؛ این عوامل عبارت‌اند از: طول، سایز و چگالی. در ادامه جدول وزن پروفیل سپری برحسب طول 6 متر و سایز، چون وزن سپری 4 گردآوری شده است، چنانچه قصد اطلاع از وزن پروفیل سپری 12 متری را دارید، ستون وزن را در عدد 2 ضرب کنید.

جدول وزن و ابعاد پروفیل سپری

ردیف

سایز سپری آهنی

وزن هر شاخه 6 متری (KG)

چگالی

1

سپری 2

5.5

7.86

 

2

سپری 2.5

8

3

سپری 3

10.5

4

سپری 3.5

14

5

سپری 4

17.5

6

سپری 4.5 

22

7

سپری 5

26

8

سپری 6

37.5

9

سپری 7

50

10

سپری 8

62

11

سپری 9

80

12

سپری 10

98

 

توجه داشته باشید که قیمت پروفیل سپری با بالا رفتن وزن آن و همچنین قیمت آهن الات بیشتر می‌شود. استاندارد ساخت سپری شامل DIN59051 و DIN10055 و DIN1022 می‌شود. لازم به ذکر است با مراجعه به جدول اشتال پروفیل که از مهم‌ترین و معتمدترین منابع برای به دست آوردن وزن و مشخصات تمامی پروفیل‌ها است، می‎توانید اطلاعات دقیق‎‌تری درباره محصول ذکر شده کسب کنید.

 

 

با انواع پروفیل سپری بر اساس جنس آشنا شوید

پروفیل سپری نیز مانند دیگر پروفیل‌های فولادی دارای انواع مختلفی است. دسته بندی سپری براساس جنس شامل موارد زیر می‌شود:
•    آهن
•    مس
•    آلومینیوم
•    برنج
•    استیل

بیشترین استفاده سپری از نوع آلومینیومی آن است که در ادامه این مقطع فولادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

انواع پروفیل سپری

 

پروفیل سپری آلومینیومی چیست؟

این نوع پروفیل به وسیله روش اکسترود تولید می‌شود که در شرایط متنوع آب و هوایی دارای استحکام بسیار بالا، وزن مناسب و پایین، انعطاف پذیر، مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی و همچنین قابلیت جوشکاری است. اگر نگاه دقیقی به اطراف خود کنید، متوجه می‌شوید که از سپری آلومینیومی در موارد زیادی استفاده شده است؛ چراکه بیشترین استفاده از این پروفیل در ساخت نمای شیشه‌ای، درب و پنجره، نورگیرها، آشپزخانه، اسکلت گلخانه‌ها، ستون و خرپا، ساخت سازه‌های فلزی، حمام، پروژه‌های سدسازی و اتصالات پل به ستون است.

 

کاربرد انواع سپری

 

قوطی سپری چیست؟

قوطی سپری را با نام پروفیل 507 یا کلاهی نیز می‌شناسند. قوطی سپری در حقیقت نوعی قوطی پروفیل مربعی است که 2 گوشه آن کمی امتداد پیدا کرده است. از این قوطی سپری یا پروفیل 507 در ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود.

 

کاربرد پروفیل سپری چیست؟

کاربرد پروفیل سپری در ساخت و تولید موارد زیر به چشم می‌خورد:

•    ساخت خرپا
•    ساخت مهارکننده
•    اسکلت گلخانه‌ها
•    نورگیر ساختمان
•    صنایع سدسازی

 

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل سپری چیست؟

کارخانه‌های بسیاری امروزه مشغول تولید پروفیل در وزن‌های مختلف هستند که قیمت محصول هر یک از کارخانه‌ها با دیگری متفاوت است و دلایل زیادی هم دارد. وزن پروفیل یکی از مهم‌ترین عواملی است که تأثیر مستقیم روی قیمت پروفیل دارد؛ علاوه بر وزن، قیمت آهن الات، نرخ ارز، وضعیت بازار بورس، سایز، ضخامت، جنس و طول پروفیل سپری نیز از عوامل مؤثر روی قیمت آن است.

 

با مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده سپری در ایران آشنا شوید

کارخانه‌های برتر تولید پروفیل سپری در ایران عبارت‌اند از:

•    پروفیل کیان پرشیا- تهران
•    شرکت جهان پروفیل پارس- تهران
•    شرکت نورد لوله یاران- تهران
•    کارخانه لوله و پروفیل آپادانا- اصفهان
•    شرکت صدرا پروفیل- تهران
•    شرکت لوله و پروفیل صابری- تهران
•    کارخانه تهران شرق- تهران
•    گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو
•    شرکت پروفیل نیکان- اصفهان

 

در این مطلب آموختید که پروفیل سپری چیست و جدول وزن پروفیل سپری به چه صورت است. اکنون پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارید، قبل از شروع پروژه و انتخاب مناسب نوع پروفیل سپری یا قوطی سپری خود، حتماً مطلب راهنمای خرید پروفیل را مطالعه کنید تا با تمامی پارامترهای این مقطع فولادی، کارخانه تولیدکننده، نحوه خرید از بورس، انواع پروفیل سپری و غیره آشنا شوید.

مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آهنگر. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

پروفیل سپری از یک بال و یک جان باریک و بلند تولید شده است که قسمت جان آن، طول سپری را مشخص می‌کند.

پاسخ :

خیر. تمامی انواع پروفیل سپری به روش نورد گرم یا Hot Rolling تولید می‌شوند.

ارسال نظر جدید