فولاد گالوانیزه؛ راه‌حلی برای خوردگی و زنگ‌زدگی در رطوبت

تاریخچه فولاد گالوانیزه در صنعت خودروسازی
انتشار: 1399/08/12
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
فولاد گالوانیزه؛ راه‌حلی برای خوردگی و زنگ‌زدگی در رطوبت

فولاد گالوانیزه به دلیل دوام، کارایی، مقرون‌به‌صرفه بودن و از همه مهم‌تر مقاومت در برابر زنگ‌زدگی جزو محبوب ‌ترین و مفید ترین انواع فولاد در جهان است. البته با وجود تمام این مزایا، همواره میزان تقاضا برای فولاد گالوانیزه کم بوده است.

تقریباً از اوایل دهه 1990 بود که استفاده از فولاد برای ساخت خودرو متداول شد؛ اما به دلیل نبود تقاضای فولاد مقاوم در برابر خوردگی در بازار آمریکای شمالی، تولیدکنندگان صنعت فولاد به فکر تولید فولاد گالوانیزه نبودند.

در حقیقت در اواخر دهه 1980 بود که بازارهای غربی به فکر استفاده از فولاد گالوانیزه و مزایای آن افتادند؛ یعنی درست زمانی که ژاپنی‌ها واردات اتومبیل‌هایی با ویژگی‌های ضد‌خوردگی از آمریکا را آغاز کردند. ژاپن کشوری با آب‌وهوای ساحلی بود که اکسیداسیون و زنگ‌زدگی بیشتری را برای فولاد ایجاد می‌کرد و استفاده از فولاد گالوانیزه در ساخت خودروهایی که به این کشور صادر می‌شد، ضروری بود.

تا آن زمان، وسایل نقلیه ساخت آمریکای شمالی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در مناطق مرطوب دوام چندانی نداشتند که این مشکل با رنگ‌آمیزی مجدد نیز قابل‌حل نبود.

رفته‌رفته خودروسازان غربی استانداردهای خود را ارتقا بخشیده و تعهدات ضمانتی خاصی را نیز در مقابل مشتریان خود متحمل شدند. این اتفاق نیز به شروع استفاده از فولاد گالوانیزه در خودروسازی کمک کرد و خودروسازان باوجود صرف پول و هزینه زیاد برای راه‌اندازی خطوط تولید، شروع به استفاده از فولاد گالوانیزه نمودند؛ زیرا مجبور به رقابت در بازار جهانی بودند.

«این تغییر مهم منجر به استفاده از خطوط الکتروگالوانیزه شد.»

 

تصویر فولاد گالوانیزه

 

الکتروگالوانیزه کردن فولاد چیست؟

الکتروگالوانیزه کردن فرآیندی است که در آن یک لایه روی به فولاد اضافه می‌شود تا از آن در برابر خوردگی محافظت کند. این فرایند شامل آبکاری، با القای جریان الکتریسیته از طریق محلول آب‌نمک/روی توسط یک آند روی و یک رسانای فولادی است.

آبکاری روی در ابتدای قرن بیستم توسعه یافت که در آن زمان، محلول‌های الکترولیتی بر پایه سیانور بودند. در دهه 1960 اولین الکترولیت مبتنی بر اسید کلرید معرفی گردید که یک نوآوری مهم در آن زمان محسوب می‌شد. از آن زمان به بعد این روش برای آبکاری استفاده شد تا اینکه در دهه 1980 برای آبکاری به الکترولیت‌های قلیایی بدون استفاده از سیانور روی آوردند.

در اواسط دهه 90، الکتروگالوانیزه تنها فرایندی بود که برای گالوانیزاسیون و تأیید کیفیت صورت می‌گرفت؛ اما خودروسازان نظریه‌های دیگری نیز برای گالوانیزه کردن فولاد داشتند: روش گالوانیزه گرم. این تکنیک در آن زمان در بازارها و صنایع دیگر به کار می‌رفت؛ اما تا دهه 1990 هنوز به سطح کیفی لازم برای استفاده در خودروسازی نرسیده بود.

امروزه استفاده از بدنه‌های پوشیده از روی برای خودروها یک روش استاندارد در ساخت خودرو است. بدنه سفید (Body in White) اتومبیل حدود 80٪ از کل بدنه آن را تشکیل می‌دهد که برای ساخت آن از فولاد گالوانیزه استفاده می‌کنند. خودروسازان می‌توانند با استفاده از فولاد گالوانیزه که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است، ضمانت‌نامه‌های ضدزنگ‌زدگی به مشتریان خود ارائه دهند که می‌تواند یک ابزار بازاریابی برای صنعت خودرو نیز محسوب شود.

 

تصویر ورق گالوانیزه

 

پیشنهاد مطالعه : مقاله اگر از مشتریان ورق گالوانیزه نیستید بخوانید

 

مزایای فولاد گالوانیزه چیست؟

بسیاری از صنایع مختلف از فولاد گالوانیزه استفاده می‌کنند و برای این کار دلایل منطقی وجود دارد. ورق گالوانیزه مزایای بسیاری برای صنایع مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

تصویر لوله گالوانیزه

 

  • > ساخت فولاد گالوانیزه در مقایسه با دیگر انواع فولادهای فرآوری شده هزینه اولیه کمتری دارد.
  • > هزینه تعمیر و نگهداری فولاد گالوانیزه کمتر از بیشتر فولادهای روکش‌دار است؛ زیرا زمان کمتری برای تعمیر و تعویض نیاز دارد.
  • > استفاده از فولاد با روکش گالوانیزه دوام محصول نهایی را افزایش داده و باعث اعتماد و اطمینان مشتریان به محصول خواهد شد.
  • > گالوانیزاسیون محافظ بسیار قوی برای در امان ماندن فولاد از آسیب است به‌ویژه برای نواحی حساس ازجمله گوشه‌های تیز و شکاف‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را با سایر پوشش‌ها محافظت کرد.
  • > مناطق آسیب‌دیده پوشش گالوانیزه می‌توانند مجدداً خود را احیا کنند. درواقع این پوشش جدید، فولاد خورده‌شده‌ای است که در اثر مجاورت با رطوبت یا اکسیژن تشکیل می‌شود و محافظی برای مناطقی که آسیب‌دیده ایجاد خواهد کرد.
  • > فولاد گالوانیزه به‌محض تحویل آماده استفاده است و نیازی به آماده‌سازی اضافی سطح ازجمله نقاشی یا استفاده از سایر پوشش‌ها ندارد.

 

فولاد گالوانیزه در چه شرایطی آسیب‌پذیر است؟

مقاومت فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نسبت به نوع و ضخامت پوشش محافظ آن و نوع محیط خورنده متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است در شرایط مختلف دچار خوردگی شود.

 

تصویر زنگ‌زدگی و خوردگی ورق گالوانیزه

 

عواملی که باعث زنگ‌زدگی و خوردگی ورق گالوانیزه می‌شود، عبارت‌اند از:

1- قرار گرفتن در محیطی با رطوبت نسبی بالای ۶۰ درصد

-2 وجود کلرید سدیم در آب‌وهوا

3- قرار گرفتن در محیط‌های مرطوب یا خیس

4- افزایش دما و یا وجود عوامل خورنده مانند رطوبت و آلودگی‌های صنعتی

5- مجاورت با اسیدها به‌ویژه اسید گوگرد تولیدشده توسط سولفید هیدروژن

6- مجاورت گاز طبیعی فاضلاب، آلودگی دی‌اکسید گوگرد موجود در جو شهری

7- مجاورت با مواد قلیایی قوی

8- مجاورت با سیمان حاوی کلر و سولفات

9 - آب جاری‌شده با حاصل از باران اسیدی

 

شرایط حفظ و نگهداری فولاد گالوانیزه

برای نگهداری از فولاد گالوانیزه باید آن را در محلی که دارای تهویه مناسب و رطوبت کم باشد، نگهداری نمود. توجه به این نکته می‌تواند طول عمر ورق‌های گالوانیزه را بالا ببرد و خواهید توانست برای مدت‌زمان نسبتاً طولانی بدون نگرانی درباره هزینه‌های نگهداری از آن‌ها استفاده کنید.

 

سایت فروشگاهی آهنگر مفتخر است با ارائه بالاترین کیفیت ورق فولادی گالوانیزه را به مشتریان خود ارائه نماید. برای اطلاعات بیشتر  در مورد قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید به صفحه "ورق گالوانیزه" مراجعه کنید.

 
 
تگ ها آهن
نظرات
حامد جعفری
یکشنبه 20 تیر 1400
آیا برای نگهداری ورق گالوانیزه باید تهویه مناسبی داشت؟
مدیر سایت
یکشنبه 20 تیر 1400
بله باید تهویه مطبوعی داشته باشید.
شروین غلامی
دوشنبه 24 خرداد 1400
ورق گالوانیزه رو میشه مجددا استفاده کرد؟
مدیر سایت
دوشنبه 24 خرداد 1400
بله در صورتی که بدون آسیب دیدن از محل جدا بشه. 
احمد شفیعی
دوشنبه 13 اردیبهشت 1400
در ایران هم ورق گالوانیزه تولید میشه؟
مدیر سایت
دوشنبه 13 اردیبهشت 1400
بله کارخانه های تاراز و هفت الماس از تولیدکننده های ورق گالوانیزه در ایران هستند.
ارسال نظر جدید