از میلگرد کلاف چه می‌دانید؟ +جدول مشخصات فنی

میلگردها از لحاظ ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن را به 2 صورت شاخه‌ای و کلاف خریداری کنید.
انتشار: 1400/08/09
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
از میلگرد کلاف چه می‌دانید؟ +جدول مشخصات فنی

 

در سازه‌های ساختمانی نوع بتنی، بتن حامل نیروی فشار بسیار بالایی است که توانایی حمل نیروهای کششی را ندارد. در این میان میلگرد به کمک این بتن آمده و به نیروی بتن می‌افزاید. در نتیجه میلگرد در استحکام سازه کمک بسیاری می‌کند. میلگردها از لحاظ ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن را به 2 صورت شاخه‌ای و کلاف خریداری کنید. برای رسیدن به پاسخ سؤالاتی مثل «میلگرد کلاف چیست؟» و آشنایی با انواع میلگرد کلاف، میلگرد کلاف ساده، میلگرد کلاف آجدار، کارخانه های تولید میلگرد کلاف در ایران و نحوه حمل نقل و نگهداری میلگرد کلاف، ادامه این مقاله را بخوانید.

 

 

با انواع میلگرد کلاف آشنا شوید

میلگرد کلاف نیز همانند میلگرد شاخه‌ای، در 2 نوع ساده و آجدار تولید می‌شود.

 

میلگرد کلاف ساده

سایز میلگرد کلاف ساده از 5.5 تا 16 میلی‌متر متغیر است. به میلگردهای کلاف ساده با سایز 5.5 تا 8 میلی‌متر، وایر یا مفتول نیز می‌گویند که بر اساس میزان کربن و کاربرد، به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

•    وایر رود کم‌کربن
•    وایر رود با کربن متوسط
•    وایر رود پرکربن
•    مفتول مخصوص تولید سیم جوش و الکترود

 

میلگرد کلاف آجدار

میلگرد کلاف آجدار در 2 گرید A2 و A3 تولید می‌شود و سایز آن بین 8 تا 12 میلی‌متر متغیر است. همانند نوع شاخه‌ای آن، کاربرد اصلی میلگرد کلاف آجدار نیز در ساختمان‌سازی و آرماتوربندی است. 

 

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف نسبت به نوع شاخه‌ای، دارای انعطاف بیشتری است که به صورت در هم پیچیده در بازار برای خریداران عرضه می‌شود. انواع میلگرد کلاف در 2 نوع ساده و آجدار به فروش می‌رسد که معمولاً قیمت میلگرد کلاف آجدار از قیمت میلگرد کلاف ساده بالاتر است. به نظر شما میلگرد کلاف ساده چیست؟ میلگرد کلاف ساده نیز مانند میلگرد شاخه‌ای ساده، سطح آن صاف بوده و هیچ برآمدگی ندارد.

 

مشخصات میلگرد کلاف چیست؟

وزن هر کلاف میلگرد در حالت عادی 2.200 کیلوگرم و اندازه آن 85 سانتی‌متر است. کلاف‌های میلگرد آجدار در ایران، در گریدهای A2 و A3 تولید می‌شوند. انواع میلگرد دیگری نیز وجود دارد که در گریدهای A1 و A4 قرار دارند. هرچه عدد این گریدها بالاتر باشد، مقاومت و سختی بیشتری نیز دارد. 

 

انبار میلگرد کلاف

 

تفاوت میلگرد A1, A2, A3, A4 همان‌طور که گفته شد، در مقاومت، سختی، ضخامت و نوع آج آن‌ها است. میلگرد نوع A1 یا ساده، بدون آج بوده؛ میلگرد A2 دارای آج مارپیچ، میلگرد A3 دارای آج جناغی و میلگرد A4 دارای آج نوع دوکی است. همچنین استاندارد های میلگرد در ایران در هر نوع آن متفاوت است.

جدول مشخصات فنی میلگرد کلاف به شرح ذیل است:

 

قطر مفتول  mm

سطح مقطع mm2

وزن یک متر kg

قطر اسمی

رو اداری

5.5

0.40 +-

24

0.187

6.5

33

0.260

7

38.5

0.302

8

50.3

0.395

9

63.6

0.499

10

78.5

0.617

11

95

0.746

12

113

0.888

13

154

1.21

 

روش تولید میلگرد کلاف به چه صورت است؟

از آنجا که میلگرد کلاف نیز همانند میلگرد شاخه‌ای از جنس فولاد است، از شمش ساخته می‌شود. ابتدا شمش فولادی در کوره‌های حرارتی با دمای 1000 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند و بعد از آن توسط غلتک‌های کوره به بخش رافینگ می‌روند. سپس در نورد گرم به دلیل پایین بودن تنش‌های پلاستیک، شمش برافروخته شده و مجددا از چند غلتک عبور داده می‌شوند. سپس طی سه مرحله قطر آن کم شده و تغییر شکل می‌دهند. در آخرین مرحله نیز میلگردها به بخش خنک‌کننده منتقل‌شده و بسته‌بندی می‌شوند.

 

نحوه بسته بندی کلاف میلگرد

 

استانداردهای میلگرد

همان‌طور که میدانید، برای تولید هر محصولی نیازمند استانداردهای لازم آن هستید. برای تولید میلگرد نیز استانداردهای مختلفی موجود است که تولیدکنندگان آن، طبق این استانداردها، میلگرد را تولید می‌کنند. با رعایت قوانین و چهارچوب‌های تعیین‌شده برای تولید میلگرد، می‌توانید میلگرد باکیفیت‌تری تولید کنید.

 

قیمت میلگرد کلاف و حرارتی

 

انواع استاندارد میلگرد عبارت است از:
•    ISIRI (استاندارد ملی ایران)
•    ATSM (انجمن مواد و آزمون آمریکا)
•    JIS (ژاپن)
•    DIN (آلمان)
•    ISO (سازمان بین‌المللی)

 

 

 

کاربرد میلگرد کلاف چیست؟

کاربرد میلگرد کلاف شامل موارد زیر است:
•    سازه‌های ساختمانی
•    تولید خرپا و تیرچه
•    سیم بکسل
•    سیم‌خاردار
•    زنجیر فلزی
•    میخ و پیچ و پرچ
•    صنایع الکترود سازی
•    جوشکاری
•    توری حصاری و فنس و گابیون
•    صنایع فنر سازی

 

یکی از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد کلاف، ساخت مفتول است. برای ساخت مفتول کافیست تا قطر میلگرد از 6 میلی‌متر کمتر باشد. مفتول‌ها از طریق روش نورد سرد و سپس کشش مفتول ساخته می‌شوند؛ فرآیند کشش مفتول بدین صورت است که ابتدا میلگردهای ۵.۵ تا 8 را توسط دستگاه‌های کشش مفتول، تا قطر ۱.۵ تا پنج میلی‌متر باریک کرده و در نهایت به صورت کلاف آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.

کارخانه‌های مختلفی میلگرد کلاف تولید می‌کنند که مشهورترین آن‌ها شامل کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد نطنز، کاشان و یزد می‌شود. در حال حاضر قیمت میلگرد اصفهان بسیار مناسب است و طرفداران بسیاری دارد. 

 

حمل و نقل و نگهداری میلگرد کلاف به چه صورت است؟

در کل، حمل و نقل هر میلگردی قوانین و مقررات مربوط به خود را دارد که در صورت رعایت نکردن آن‌ها، ممکن است متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شوید. برای حمل و نقل میلگرد تا سایز 10 می‌توانید از حالت کلاف استفاده کنید. چرا که حمل و نقل میلگرد کلاف به‌مراتب راحت‌تر است. میلگرد کلاف را پس از تحویل، در کارگاه به‌وسیله دستگاه مخصوص باز می‌کنند. 

نکته بعدی در حمل میلگردهای کلاف، عدم استفاده از پوشش نایلونی است؛ چرا که ممکن است پوشش نایلونی رطوبت ایجاد کند. اگر مصمم هستید که برای حمل و نقل میلگرد کلاف، از یک پوشش برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن استفاده کنید، بهتر است از پوشش برزنتی استفاده کنید.

برای انبار کردن میلگرد کلاف نیز می‌بایست از خرک‌های چوبی استفاده کنید که از رطوبت و هرگونه زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. 

 

میلگرد کلاف بسته بندی شده

 

با کارخانه های تولیدکننده میلگرد کلاف در ایران آشنا شوید

این روزها کارخانه‌های بسیاری مشغول تولید این مقطع فولادی هستند؛ معتبرترین کارخانه های تولیدکننده میلگرد کلاف عبارت‌اند از:
•    فولاد کویر کاشان
•    نورد کوثر اهواز
•    گروه صنعتی فولاد یزد
•    شرکت شیراز پولاد نورد
•    مجتمع فولاد الیگودرز
•    کارخانه امیر آباد
•    میلگرد کلاف ابهر
•    نورد فولاد گلستان
•    فولاد نطنز

 

مفتول تولید شده از میلگرد کلاف

 

در این مقاله آموختید میلگرد کلاف چیست و با روش تولید میلگرد کلاف، انواع میلگرد کلاف، تولیدکنندگان میلگرد کلاف در ایران، میلگرد کلاف ساده، میلگرد کلاف آجدار و نحوه حمل و نقل و نگهداری میلگرد کلاف آشنا شدید؛  حال اگر قصد شروع یک پروژه ساختمانی را دارید، قبل از هر اقدامی می‌بایست با تمامی مراحل خرید مقاطع فولادی آشنا باشید تا با چالش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه نشوید. برای جلوگیری از این امر باید از راهنمای خرید میلگرد آگاه باشید. از آنجا که میلگرد کلاف یک نوع مقطع فولادی است که برای استحکام سازه فایده بسیاری دارد، قیمت آن بر اثر نوسانات قیمت آهن مدام در حال تغییر است. پس بهتر است قبل از اقدام به شروع پروژه، از قیمت روز میلگرد مطلع باشید. 

مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آهنگر. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

میلگرد کلاف پس از رسیدن به محل پروزه باید توسط دستگاه و در کارگاه باز شود.

پاسخ :

اصلی ترین کاربرد میلگرد کلاف برای ساختمان سازی تقویت استحکام سازه‌های بتنی، بلوک های نسوز، اتصالات گازی و تقویت ستون‌ها است.

ارسال نظر جدید