نبشی چگونه ساخته می‌شود؟ فرایند تولید نبشی

آیا با 2 روش اصلی تولید نبشی آشنایی دارید؟ آیا می دانید به غیر از فولاد، نبشی با چه مواد دیگری ساخته می‌شود؟
انتشار: 1400/01/23
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
نبشی چگونه ساخته می‌شود؟ فرایند تولید نبشی
فرایند تولید نبشی - 5:17 دقیقه

 

اگر می‌خواهید نبشی بخرید، باید بدانید که فرایند تولید نبشی روی کاربرد آن تأثیر زیادی دارد؛ حتی قیمت نبشی بسته به اینکه این مقطع به چه روشی تولید شده متفاوت است. البته قیمت آهن آلات نسبت به روش تولید، فاکتور مهم‌تری بوده و تاثیر بیشتری روی قیمت نبشی می‌گذارد. برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نوع نبشی مناسب، باید بدانید نبشی چگونه تولید می‌شود و مزایا و معایب هر روش تولید کدام است:

 

 

معرفی نبشی + مهم‌ترین کاربردهای آن

به مقاطع فولادی با سطح مقطع شبیه به حرف L انگلیسی، «نبشی» می‌گویند. هرکدام از اضلاع این نبشی، بال نام دارند. بسته به هم‌اندازه بودن یا نبودن بال‌ها، نبشی را به 2 دسته بال مساوی و بال نامساوی، تقسیم می‌کنند. البته این تنها روش دسته‌بندی نبشی نیست؛ یکی از روش‌های دسته‌بندی نبشی فولادی، بر اساس روش تولید آن است که در این مقاله در مورد آن می‌خوانید. نبشی تقریباً در هرجایی کاربرد دارد، از خانه و وسایلی که همیشه جلو چشمتان است گرفته تا ساختمان‌سازی و صنعت. مهم‌ترین کاربردهای نبشی را در زیر می‌بینید:

>ساخت ستون
>اتصال ستون به کف در فونداسیون ساختمان
>ساخت پل و خرپا
>ساخت ماشین‌آلات صنعتی
>ساخت دکل‌های برق و مخابرات
>ساخت وسایل منزل مثل میز و صندلی
>قفسه‌سازی

 

کاربردهای نبشی

 

صفر تا صد تولید نبشی: چگونه فولاد خام تبدیل به نبشی می‌شود؟

در بررسی مراحل تولید نبشی، متوجه خواهید شد که فرایند تولید آن بسیار شبیه به تولید ناودانی است، با این تفاوت که در ساخت نبشی، هدف تبدیل فولاد خام به مقطعی به شکل حرف L است؛ اما در تولید ناودانی، فولاد خام باید به مقطعی به شکل حرف U یا C انگلیسی تبدیل شود. نبشی را همانند هر مقطع فولادی دیگر می‌توان از انواع مختلف فولاد ساخت؛ اما پرکاربردترین نبشی‌ها، نبشی‌هایی هستند که از فولاد با کربن متوسط یا فولاد St37 ساخته می‌شوند. به‌طور کلی، فرایند تولید نبشی به 2 روش انجام می‌شود: پرسی و فابریک.

 

نبشی پرسی: پرکاربردترین نوع نبشی

در فرایند تولید نبشی به روش پرسی، از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. ورق فولادی پس از ورود به خط تولید، ابتدا به صورت نوار برش می‌خورد. پس از نواربری، فرایند رول فرمینگ روی ورق اعمال می‌شود. در این مرحله، ورق‌های برش خورده را از بین چندین غلتک و طی چند مرحله، عبور می‌دهند تا لبه‌های ورق به سمت بالا خم شده و در نهایت دو ضلع عمود بر هم ایجاد شود. در آخر هم نوبت دستگاه گیوتین است که نبشی‌های تولید شده را در اندازه‌های 6 یا 12 متر برش می‌زند. تمامی این فرایند در دمای اتاق رخ می‌دهد. در تولید نبشی پرسی، از استاندارد DIN 1022 استفاده می‌شود.

 

نبشی پرسی

 

نبشی ضدزنگ یا همان نبشی گالوانیزه نیز به همین روش تولید می‌شود. در تولید نبشی گالوانیزه، یک مرحله اضافه‌تر وجود دارد و آن هم فرایند گالوانیزه کردن است که معمولاً به روش غوطه‌وری است. نبشی پرسی، دارای گوشه‌ گرد بوده و بیشتر در ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

 

نبشی فابریک: ظاهر زیبا، هزینه بالا

در تولید نبشی فابریک، از بیلت فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. بیلت فولادی را ابتدا حرارت داده و سپس به روش نورد گرم و با عبور از بین غلتک‌های عمود بر یکدیگر، به مرور به صورت ورق درآورده می‌شود.

 

نبشی فابریک

 

سپس این ورق‌ها از بین قالب‌های مخصوص عبور داده شده و تبدیل به نبشی می‌شوند.

 

در تولید نبشی فابریک، معمولاً از استاندارد GOST 8510 استفاده می‌شود، گرچه استفاده از استاندارد BS EN 10056-1 به تازگی باب شده و به نبشی فابریک تولید شده بر اساس این استاندارد، نبشی اروپایی می‌گویند.

 

نبشی تولید شده به این روش، دارای گوشه تیز بوده و بیشتر در صنعت به کار می‌رود.

 

انواع نبشی

 

کدام بهتر است؟ نبشی پرسی یا نبشی فابریک؟

هرکدام از روش‌های پرسی و فابریک دارای مزایا و معایبی هستند که کاربرد آن‌ها را متفاوت می‌کند؛ بنابراین بطور دقیق نمی‌توان گفت خروجی کدام روش تولید، نبشی بهتری هست:

 

نوع نبشی

مزایا

معایب

نبشی پرسی

  • >هزینه تولید پایین
  • >امکان تولید نبشی از فولاد ضدزنگ
  • >امکان تولید نبشی به صورت گالوانیزه
  • >امکان ساخت نبشی تنها با بال مساوی
  • >محدودیت ضخامت تا 6 میلی‌متر
  • >محدودیت عرض بال بین 20 تا 50 میلی‌متر
  • >کیفیت و دقت ابعادی پایین‌تر

نبشی فابریک

  • >کیفیت و دقت ابعادی بالاتر
  • >عدم محدودیت در ضخامت و طول بال
  • >عدم محدودیت در نوع فولاد مورد استفاده
  • >امکان تولید هر 2 نوع نبشی بال مساوی و نامساوی
  • >هزینه تولید بالا
  • >فرایند طولانی‌تر به علت فرایند خنک‌سازی
  • >قیمت بالاتر

 

 

آشنایی با انواع خط تولید نبشی و دانستن این‌که نبشی چگونه تولید می‌شود، به شما کمک می‌کند تا کاربردها، مزایا و معایب هر نوع نبشی را شناخته و بر اساس آن، نوع نبشی موردنظرتان را انتخاب کنید. مطالعه راهنمای خرید نبشی به شما کمک می‌کند تا علاوه بر فرایند نبشی، با سایر عوامل مؤثر بر قیمت آن آشنا شوید؛ اینکه با توجه به کاربردی که مد نظر شماست، کدام نبشی را بخرید.

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

هنگام تولید نبشی فابریک از استاندارد GOST 8510 و در تولید نبشی پرسی از استاندارد DIN 1022 استفاده می‌شود.

پاسخ :

نبشی به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شود.

ارسال نظر جدید