نبشی کرنربید چیست؛ کاربردهای نبشی کرنربید در ساختمان سازی

از نبشی کرنربید معمولاً برای ایجاد زاویه دقیق‌تر، دقت بالاتر در اجرای کناف و محافظت از کنج‌ها در برابر ضربه‌ها، استفاده می‌شود.
انتشار: 1400/07/08
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
نبشی کرنربید چیست؛ کاربردهای نبشی کرنربید در ساختمان سازی

 

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه تعریفی از نبشی داشته باشیم، باید بگوییم که نبشی یک پروفیل با اضلاع مساوی یا نامساوی است که انواع و کاربردهای متنوعی دارد. امروز در این مقاله می‌خواهیم شما را با کاربرد نبشی کرنربید که یکی از انواع نبشی است آشنا کنیم؛ اما ابتدا باید بدانید نبشی کرنربید چیست و انواع نبشی کرنربید به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شود؟

 

 

نبشی کرنربید چیست؟

نبشی کرنربید از مهم‌ترین بخش‌های اجرای کناف در ساختمان‌سازی است. شاید این سؤال برایتان پیش ‌آمده است که کناف چیست؟ کناف یک نوع صفحه گچی روکش‌دار است؛ کناف نام شرکت تولیدکننده این نوع صفحه گچی است. همان‌طور که گفته شد، نبشی که یکی از مقاطع موردنیاز برای نصب کناف است، در پروژه‌های ساختمانی به‌عنوان dry wall یا همان ساخت‌وساز خشک، استفاده می‌شود. از این نوع نبشی به‌عنوان محافظ در کنج 90 درجه برای ستون، سقف، پارتیشن LSF، سقف کاذب یا دیوار استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که اگر نبشی کرنربید را در کناف به‌صورت صحیح اجرا نکنید، ممکن است تأثیر خود را از دست بدهد.

نبشی دارای انواع مختلفی است که هرکدام ضخامت خاص خود را دارد که با واحد میلی‌متر محاسبه می‌شود.

پرطرفدارترین و پرصرف‌ترین نبشی نیز، نبشی 4 میلی‌متری است که با نام نبشی 4 میل شناخته شده است.

برای اطلاع از قیمت نبشی 4 می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

 

عکس نبشی

 

چرا باید از کرنربید استفاده کنیم؟

از کرنربید معمولاً برای ایجاد زاویه دقیق‌تر، دقت بالاتر در اجرای کناف و محافظت از کنج‌ها در برابر ضربه‌ها، استفاده می‌شود. بیشتر موارد استفاده از مقطع فولادی در نبشی کشی ساختمان است که سازه را در برابر وزش بادهای شدید، زلزله و رانش زمین مقاوم می‌کند.

 

قیمت روز نبشی 4 - 4 میل ناب تبریز

 

دسته‌بندی انواع نبشی کرنربید بر اساس جنس چگونه است؟

نبشی کرنربید دارای انواع مختلفی است که در لیست آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

 

نبشی کرنربید

 

کرنربیدهای فلزی گالوانیزه Galvanized Metal Corner Bead

متداول‌ترین و ارزان‌ترین نوع این نبشی، از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شود. با استفاده از این نوع نبشی کرنربید، دست شما در انتخاب نوع پیچ، اتصالات و مواد نازک‌کاری، باز بوده و مقاومت آن در برابر خوردگی رطوبت، آن را ایده‌آل نموده است. کرنربید گالوانیزه برای نصاب‌های تازه‌کار بهترین گزینه به شمار می‌رود. تنها نقطه‌ضعف آن شاید نیاز به دقت بالا در هنگام حمل و نقل و جلوگیری از تاب برداشتن آن باشد.

 

کرنربید کاغذی Paper Corner Bead

نبشی کرنربید کاغذی، همان‌طور که از نامش پیداست، از نوعی کاغذ مخصوص ساخته می‌شود. 2 ردیف نوار فلزی نیز روی کرنربید کاغذی، برای قسمت‌های محدب و مقعر کنج سازه‌ها قرار دارد. نوارهای کرنربید کاغذی هم از لبه‌های کنج محافظت می‌کنند و هم زیبایی یکنواخت و خاصی را ایجاد می‌کنند. این نوع نبشی در سقف‌های کاذب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کرنر بیدهای پلیمری یا پلاستیکی PolymericCorner Bead or Plastic Corner Bead

کرنربید واینل یا کرنربید پلاستیکی، بر خلاف انواع بالا، از انواع پلاستیک ساخته می‌شود. برتری این نوع کرنربید بر انواع دیگر، آسانی حمل و نقل و مقاومت آن در برابر پیچ خوردن است. همچنین کرنربید پلاستیکی را می‌توان با انواع و اقسام روش‌ها نصب کرد.

 

انواع نبشی کرنربید

 

نبشی بر اساس سایز نیز دسته بندی می‌شود که مهندسان و طراحان با توجه به نوع سازه ضخامت و سایز آن را انتخاب می‌کنند. قبلا در متن دیگری به طور کامل درباره سایز بندی نبشی صحبت کرده‌ایم که با مراجعه به آن می‌توانید به راحتی از تمامی سایزهای نبشی مطلع شوید.

 

ضخامت نبشی کرنربید

 

با دسته‌بندی انواع کرنربید بر اساس کاربرد آشنا شوید

انواع سازه نبشی کرنربید عبارت است از:
•    نبشی کرنربید L25
•    نبشی کرنربید سقفی
•    نبشی کرنربید C شکل
•    نبشی کرنربید CD60
•    نبشی کرنربید رانر (U شکل)
•    نبشی کرنر تراز
•    نبشی کرنربید UD28

 

نبشی کرنربید L25

نبشی کرنربید نوع L25 یکی از نبشی‌های مهم برای تراز سقف است و معمولاً برای عایق صدا، کد حریق و تعمیر کردن سقف‌های شکسته به‌کاربرده می‌شود. همان‌طور که از نام این نوع نبشی پیداست، سطح مقطع آن شبیه به حرف L است.

 

نبشی کرنربید سقفی

این نوع برای زیرسازی سقف کاذب کاربرد دارد که معمولاً نقش باربر را بر عهده دارد. نبشی کرنربید سقفی نیز در دو نوع F47 و CD60 تولید می‌شود.

 

نبشی کرنربید C شکل

نبشی‌های کرنربید C شکل، بیشتر به‌صورت عمودی استفاده‌شده و در سازه‌های خشک کاربرد دارد. در این نوع نبشی فاصله‌ها حدود 30، 40 و 60 سانتی‌متر است. عمق‌های این نوع نیز متفاوت بوده و حدود 50،70،75 و 100 میلی‌متر است. این نوع نبشی کرنربید طبق استاندارد DIN و NF ساخته می‌شود.

 

نبشی کرنربید CD60

این نوع نبشی نیز از دسته نبشی‌های سقفی محسوب می‌شود و برای زیرسازی سقف‌های کاذب نوع D112 مناسب است.

 

نبشی کرنربید رانر (U شکل)

برخلاف نبشی نوع C، این نبشی به‌صورت افقی به ‌کار می‌رود و برای ساختارهای قاب فولادی در داخل دیوار خشک، کاملاً مناسب است. کاربرد دیگر این نبشی، به عنوان هدایت‌کننده نیرو در سقف و کف است.

 

نبشی کرنر تراز

این نوع نبشی همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه تراز کردن را بر عهده داشته و از آن در بخش اتصال دیوار به سقف استفاده می‌شود. وظیفه دیگر این نبشی، تحمل نیروهایی است که در حاشیه سقف به آن وارد می‌شود. کاربرد این نبشی باعث می‌شود که عمر سازه افزایش یابد. در سازه‌هایی که می‌خواهند ساختمان را عایق‌بندی صوتی یا کد حریق کنند نیز از این نوع نبشی استفاده می‌کنند.

 

نمونه نبشی کرنربید

 

نبشی کرنربید UD28

از نبشی کرنربید UD28 در بخش مشترک سقف و دیوار، برای نشان دادن تراز سقف استفاده می‌شود که وظیفه دیگر آن نیز تکیه‌گاه گوشه سقف است. همچنین در ساختمان‌هایی که قصد عایق‌بندی کردن آن‌ها برای صدا را دارند یا می‌خواهند از ترک سقف جلوگیری کنند، از این نوع نبشی استفاده می‌کنند.

 

بسته‌بندی نبشی کرنربید به چه صورت است؟

نبشی‌های کرنربید به‌صورت کوچک بسته‌بندی و جمع‌آوری می‌شوند که بعد از آن، به‌وسیله تسمه‌های کوچک به همدیگر متصل می‌شوند و بسته‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند.

 

کاربرد نبشی کرنربید

 

مهم‌ترین نکات در نحوه بسته‌بندی و حمل نبشی کرنربید

در بسته‌بندی و حمل کرنربید نباید بسته‌های بزرگ را به‌وسیله تسمه جابه‌جا کرد؛ چرا که ممکن است به دلیل بالا بودن وزن بسته‌ها، تسمه‌ها پاره شوند. همچنین باید در هنگام برش از دستکش مخصوص برای جلوگیری از آسیب ‌دیدن، استفاده کنید.

 

نحوه نصب کرنربید چگونه است؟

نصب نبشی کرنربید در کناف، طی چند مرحله صورت می‌گیرد؛ ابتدا سطح مقطع کرنربید را می‌بایست با مواد خاص چربی زدا کاملاً تمیز کنید. سپس کرنربیدهایی که آماده کرده‌اید را در کنج دیوار به‌صورت کاملاً دقیق قرار دهید و از یک چکش لاستیکی مقاوم که مخصوص کاشت کرنربید است، کمک بگیرید. با کمک یک ماله استیل، یک‌لایه بتونه 20 سانتی‌متری را در 2 طرف کنج دیوار روی کرنربید بکشید. قبل از خرید حتما مقاله راهنمای خرید نبشی را مطالعه کنید تا انتخابی اگاهانه داشته باشید.

 

 

شایان ذکر است کارخانه‌های مختلف زیادی برای تولید انواع نبشی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این کارخانه‌ها، کارخانه کوهپایه است. حال که با تمامی راز و رمزهای نبشی کرنربید آشنا شدید و دیگر میدانید نبشی کرنربید چیست و انواع نبشی کرنربید در چه دسته‌هایی قرار دارد، برای شروع پروژه هیچ مانعی جلودار شما نیست؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برای تخمین هزینه‌های تمام شده پروژه‌تان، ابتدا از قیمت نبشی کوهپایه مطلع باشید؛ چراکه ممکن است براثر نوسانات ارز کشور و نوسانات قیمت آهن، تغییر کند.

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

انواع دیگر نبشی عبارت است از:

  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک
  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی
  • نبشی لقمه‌ای
  • نبشی اسپیرال
پاسخ :

تفاوت نبشی کرنربید با نبشی معمولی یا نبشی‌های فابریک، در نوع استفاده و کاربرد آن‌هاست. اما در روش تولید و کارخانه‌های تولید کننده تفاوت چندانی ندارند.

نظرات
حسین رستمی
پنجشنبه 3 فروردین 1402
نصب کرنربید به صورت حرفه ای در پروژه های بزرگ در خدمت شما
ارسال نظر جدید