تعداد میلگرد در هر بندیل + وزن هر بندیل میلگرد

هنگام تحویل گرفتن بندیل میلگرد به این نکات توجه کنید
انتشار: 1399/08/07
اخبار بروزرسانی: 1402/07/25
تعداد میلگرد در هر بندیل + وزن هر بندیل میلگرد
تعداد میلگرد در هر بندیل چقدر است؟ - 3:05 دقیقه

 

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به خرید میلگرد کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که هر بندیل میلگرد دارای تعداد شاخه‌های متفاوتی بوده و نیاز است تا برای محاسبه تعداد شاخه در هر بندیل، وزن هر بندیل بر وزن هر شاخه تقسیم می‌شود. در این مطلب از وب سایت آهنگر قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟ به منظور پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

 

 

بندیل میلگرد چیست؟

احتمالاً هنگام خرید میلگرد، کلمه «بندیل» زیاد به گوشتان خورده است. پیش از آن که بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هر بندیل میلگرد چند شاخه است، نیاز است تا به این سوال مهم پاسخ دهیم که بندیل میلگرد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بندیل بندی ساده‌ترین و کم هزینه ترین نوع بسته‌بندی است. در این فرایند محصول توسط ورق‌های فلزی یا پلاستیکی دور پیچ می‌شود. در واقع از بندیل برای بسته‌بندی محصولات فولادی استفاده کرده و آن‌ها را دور محصول می‌پیچند. به طور مثال وقتی میلگرد می‌خرید، بندیل میلگرد تحویل می‌گیرید.

 

بندیل های میلگرد

هر بندیل میلگرد چند شاخه است و طبق چه ضوابطی بسته‌بندی می‌شود؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تعداد میلگرد در هر بندیل متفاوت بوده و این موضوع باعث شده تا وزن هر بندیل میلگرد فرق کند. میلگردها به دو صورت شاخه یا کلاف در بندیل قرار داده می‌شوند. برای اینکه بدانیم هر بندیل میلگرد چند شاخه است،  باید وزن هر بندیل میلگرد و هر شاخه را داشته باشیم که در ادامه، به آن اشاره خواهیم کرد. اما در مورد ضوابط بسته‌بندی میلگردها باید بدانید که این قوانین نسبت به گرید فولاد و قطرشان، متفاوت خواهد بود.

در حالت کلی میلگردها ازلحاظ شکل‌پذیری و مکانیکی از ۳ نوع فولاد ساخته می‌شوند:

1. فولاد نرم  (S240)

2. فولاد نیم‌سخت (S340,S400)

3. فولاد سخت (S500)

 

ویژگی‌های پلاک مشخصات میلگرد

 

بسته‌بندی میلگرد گرید S240،S340 و S400 و قطر برابر یا کمتر از ۱۲ میلی‌متر، به هر دو صورت کلاف یا شاخه انجام شده و میلگرد گرید S240، S340 و S400 با قطر 14 میلی‌متر یا بیشتر تنها به‌صورت شاخه بسته‌بندی می‌شود. همچنین تمامی میلگردهای گرید S500 تنها به‌صورت شاخه مستقیم بسته‌بندی می‌گردند.

 

 تعداد شاخه در هر میلگرد چقدر است؟

معمولاً تعداد شاخه‌ها در هر بندیل میلگرد با توجه به سایز آن متغیر است. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که تعداد شاخه در هر میلگرد چقدر است؟ نیاز است تا به صورت جز به جز در مورد انواع هر میلگرد و تعداد شاخه‌های موجود در آن صحبت کنیم. به منظور بررسی این مسئله، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

هر بندیل میلگرد 10 چند شاخه است؟

میلگردهایی که سایز 10 دارند، به نحوی تولید می‌شوند که در هر بندیل میلگرد 10، 266 شاخه میلگرد وجود دارد.


 هر بندیل میلگرد 14 چند شاخه است؟

شرکت‌های تولید کننده میلگرد 14، این دسته از محصولات را به نحوی عرضه می‌کنند که هر بندیل آن 136 شاخه میلگرد در آن وجود داشته باشد.


 هر بندیل میلگرد ۱۶ چند شاخه است؟

میلگردهایی که سایز 16 دارند، به نحوی هستند که برای تولید هر بندیل آن از 105 شاخه استفاده می‌شود.


 هر بندیل میلگرد ۱۸ چند شاخه است؟

 یکی از مرسوم‌ترین انواع میلگردهای تولیدی، میلگرد 18 است. این دسته از میلگردها به نحوی تولید شده است که در هر بندیل آن 83 شاخه قرار گرفته است.


 هر بندیل میلگرد 20 چند شاخه است؟

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به خرید میلگرد 20 کنید، باید به این نکته کنید که هر بندیل میلگرد 20 دارای 67 شاخه است.

معمولاً تعداد شاخه‌ها در هر بندیل میلگرد با توجه به سایز آن متغیر است؛ در جدول زیر تعداد میلگردهای هر بندیل را با توجه به سایز آن ببینید:

سایز میلگرد

تعداد شاخه

8

400

10

266

12

187

14

136

16

105

18

83

20

67

22

56

25

43

28

34

32

26

 

وجود دو پلاک فلزی روی بندیل‌ میلگرد، ازجمله دیگر ضوابط بسته‌بندی میلگردها محسوب می‌شود. بر روی این دو پلاک باید اطلاعات زیر به‌صورت خوانا حک شده باشد:

  • شماره بسته
  • نوع میلگرد
  • نمره میلگرد (قطر اسمی)
  • وزن بسته (برحسب کیلوگرم)
  • شماره ذوب یا بهر
  • نشانه تأییدیه کنترل کیفیت از سوی کارخانه سازنده
  • نام یا نشانه تجاری کارخانه سازنده
  • علامت استاندارد ملی ایران
  • آرم کارخانه سازنده، نوع آج و روش تولید نیز باید بر روی میلگردهای داخل هر بندیل، به‌صورت یک‌درمیان حک شود.

 

انبار بندیل های میلگرد

 

وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

نمی‌توان جواب مشخصی به سؤال «وزن هر بندیل میلگرد چقدر است» داد. وزن هر بندیل میلگرد نسبت به برند تولیدکننده و سایز میلگرد متفاوت است اما در حالت کلی وزن هر بندیل میلگرد از ۲ تا ۵.۵ تن خواهد بود. هر بندیل میلگرد ذوب‌آهن بین 4 تا 5.5 تن در نظر گرفته می‌شوند. به‌طور مثال وزن بندیل میلگرد 18 و 14 کارخانه ذوب‌آهن 4 تن و 700 کیلوگرم است. همچنین هر بندیل میلگرد کارخانه‌های قزوین، بافق یزد، حسن رود و نیشابور نیز با وزنی بین 2 تا 2.5 تن بسته‌بندی می‌شوند.

 

قیمت میلگرد اصفهان

 

تعداد شاخه‌های هر بندیل میلگرد کارخانه‌های مختلف را چگونه محاسبه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم تعداد میلگردهای هر بندیل بسته به کارخانه تولیدکننده آن‌ها متفاوت است. برای محاسبه دقیق تعداد شاخه‌های هر  بندیل میلگرد کارخانه‌های مختلف، باید وزن هر بندیل میلگرد را بر وزن یک شاخه از میلگرد آن کارخانه تقسیم نمود. به‌طور مثال اگر می‌خواهید تعداد شاخه‌ در هر بندیل میلگرد اصفهان با نمره 16 را محاسبه کنید، بایستی وزن کل هر بندیل میلگرد 16 این کارخانه که برابر 4.700 کیلوگرم است را بر وزن یک شاخه میلگرد 16 ذوب‌آهن با وزن ۱۹ کیلوگرم تقسیم کنید. نتیجه عددی نزدیک به 247 شاخه خواهد بود. اگر همین فرمول را برای میلگرد سایز 14 این کارخانه استفاده کنید، باید به عددی نزدیک به ۳۱۳ برسید.

 

در کارخانه‌های پیشرفته از سیستم اتوماتیک برای جداسازی و بندیل بندی میلگرد استفاده می‌شود. روند این کار در ویدئو زیر نمایش داده شده است:

 

 

 

قیمت امروز میلگرد کارخانه‌های مختلف بر قیمت کل یک بندیل اثرگذار بوده و به همین ترتیب بر هزینه‌ای که باید برای خرید میلگرد از یک کارخانه در نظر بگیرید، نیز تأثیر خواهد داشت؛ اما درصورتی‌که وزن هر بندیل میلگرد دو کارخانه مشابه باشد، تفاوت وزن هر شاخه، تنها بر تعداد شاخه‌های موجود در یک بندیل اثر می‌گذارد. به‌طور مثال وزن هر بندیل میلگرد کاشان 2 تن بوده و هر بندیل میلگرد نیشابور نیز وزنی مشابه دارد. گرچه قیمت میلگرد نیشابور معمولاً از قیمت میلگرد کاشان بالاتر است، اما وزن بیشتر میلگردهای آن باعث می‌شود که تعداد میلگردهای موجود در یک بندیل آن کمتر باشد.

 

 

پس از خرید بندیل میلگرد، چگونه از آن نگهداری کنیم؟

پس از تولید میلگرد و دریافت سفارش از مشتری، نوبت به  بسته‌بندی میلگرد نحوه بارگیری و نگهداری میلگرد نیز مرحله آخری است که باید به‌دقت موردتوجه قرار بگیرد. برای مثال در بندیل میلگرد ذوب‌آهن اصفهان از ۵ تسمه و ۳ حلقه خاموت استفاده می‌شود تا بتوان آن را به‌راحتی بارگیری و جابجا نمود. پس از بارگیری محموله سفارشی، آن را جهت تحویل به مشتری به آدرس درخواستی منتقل می‌کنند. خریدار نیز باید پس از دریافت بار آن را بازرسی نماید و در صورت اطمینان از اصل بودن و کیفیت آن دستور تخلیه بار را بدهد. همچنین برای اطمینان بیشتر، محاسبه وزن بار دریافتی و مقایسه آن با وزن مندرج در فاکتور، الزامی است. بعد از انجام این مراحل نوبت به نگهداری از میلگرد می‌رسد. برای نگهداری از بندیل میلگرد به نکات زیر دقت نمایید:

  • بعد از تحویل میلگرد باید آن‌ها را در محلی تمیز و عاری از هرگونه رطوبت نگهداری کنید؛ چراکه در صورت مواجه با رطوبت میلگرد دچار زنگ‌زدگی خواهند شد.
  • روی میلگرد‌ها را می‌توان با برزنت و یا پلاستیک پوشاند تا از آسیب در امان بمانند. اگر از هیچ پوششی بر روی میلگردها استفاده نشود و میلگرد‌ها دچار زنگ‌زدگی گردند، اتصال چسبندگی میلگرد با بتن کم شده و میزان خوردگی افزایش پیدا می‌کند که درنهایت منجر به کاهش استحکام ساختمان می‌شود.
  • در صورت تماس میلگرد با موادی مانند چربی، روغن، رنگ، ضدزنگ و …، حتماً باید قبل از به‌کارگیری میلگرد در سازه، این مواد را از روی آن پاک کرد.
  • همچنین بایستی میلگردها در محلی قرار داد تا از هرگونه صدمه، ضربه و بریدگی در امان باشند.
  • در هنگام حمل میلگردها باید از خم‌شدگی آن‌ها جلوگیری کنید.
  • در نگهداری میلگردها دقت کنید که نباید آن‌ها را به‌طور مستقیم بر روی زمین انبار کنید. اغلب برای جلوگیری از تماس میلگرد با خاک و آب از چوب استفاده می‌شود.
  • بهتر است از میلگرد‎هایی که دارای قطرهای مختلفی هستند به‌صورت جداگانه در انبار نگهداری کنید.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نگهداری جداگانه میلگرد‎هایی است که از کارخانه‎های مختلف تهیه می‌گردند، زیرا ممکن است پس از کنترل کیفیت با مشکل مواجه شوند. در صورت تفکیک کردن این میلگردها تشخیص آن‌ها راحت خواهد بود.
  • نصب یک تابلو کوچک برای ثبت نوع، سایز و کارخانه تولیدکننده میلگرد در محل انبار و نگهداری میلگردها می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • باید هنگام بریدن، خم کردن و بستن میلگردها و همچنین هنگام کار با وسایل مکانیکی برش، خم‌کاری برقی و دستی، نکات ایمنی رعایت شود.
  • همچنین رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامت کارگران در هنگام تخلیه بار نیز امری ضروری است.

 

حمل بندیل میلگرد

 

اگر شما هم از فعالان حوزه ساخت‌وساز هستید و با خرید میلگرد سروکار دارید، باید بدانید هر بندیل میلگرد چند شاخه است و  وزن هر بندیل میلگرد چقدر است. در این صورت هنگام تحویل سفارش خود می‌توانید بازرسی دقیق‌تری را صورت دهید و از اصل بودن محصول خریداری‌شده نیز اطمینان یابید.

 

خرید انواع میلگرد با کمترین قیمت

اگر قصد دارید تا اقدام به خرید میلگرد در سایزهای مختلف کنید، می‌توانید از طریق وب سایت اینترنتی آهنگر این دسته از محصولات را خریداری کنید. وب سایت آهنگر امکان خرید اینترنتی انواع میلگرد، تیرآهن، قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی، ورق لوله و اتصالات را فراهم کرده است. در صورتی که نیاز دارید تا هر یک از این محصولات را خریداری از سایت آهنگر تهیه کنید، می‌توانید با شماره 02143000023 تماس بگیرید.


حرف آخر
در این مطلب از وب سایت آهنگر به این سوال پاسخ دادیم که هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟ بررسی موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا پیش از خرید انواع میلگرد، بدانید که در هر بندیل میلگرد چند شاخه وجود دارد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. 

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟
هر بندیل میلگرد دارای تعداد شاخه‌های متفاوت بوده و برای محاسبه تعداد شاخه‌ در هر بندیل، وزن هر بندیل بر وزن هر شاخه تقسیم می‌شود. به‌ طور کلی وزن هر بندیل میلگرد می‌تواند از ۲ تا ۵٫۵ تن متغیر باشد که بسته‌بندی این محصول بسته به سایز و کارخانه تولیدکننده، متفاوت خواهد بود.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

خیر. برای مثال وزن بندیل میلگرد کارخانه‌های مثل ذوب آهن 4 تا 5.5 تن بوده و وزن میلگرد برخی دیگر بین 2 تا 2.5 تن است. 

پاسخ :

برای این کار باید وزن کل بندیل را بدانید. سپس باید وزن کل بندیل را بر وزن یک شاخه میلگرد از سایزی که در آن بندیل موجود است، تقسیم کنید. 

پاسخ :

با قرار دادن میلگردها در مکان های سرپوشیده، قرار دادن چهارتراش چوبی زیر آن‌ها و کشیدن گونی روی آن‌ها، می‌توان روند زنگ زدن آن‍‌ها را کند کرد. 

نظرات
محمد پویش
شنبه 23 مرداد 1400
گرید میلگرد هم روی پلاک مشخصات درج میشه؟
مدیر سایت
شنبه 23 مرداد 1400
بله. گرید هم یکی از مشخصاتیه که روی پلاک مشخصات درج میشه.
کاظم محمدی
شنبه 16 مرداد 1400
به غیر از پلاک مشخصات فنی، چه مدارک دیگه ای باید با میلگردها ارسال بشه؟
مدیر سایت
شنبه 16 مرداد 1400
برگه آنالیز فنی که باید با بارهای بالای 22 تن ارسال بشه. تو این برگه، ترکیب شیمیایی میلگردها باید درج بشه. 
آرش پویان
دوشنبه 11 مرداد 1400
بندیل میلگرد بافق چند تنه؟
مدیر سایت
دوشنبه 11 مرداد 1400
هر بندیل میلگرد بافق بین 2 تا 2.5 تنه.
ارسال نظر جدید