وضعیت بازار تیرآهن در اسفند 99 چگونه بود؟

قیمت تیرآهن در آرامش
انتشار: 1399/12/28
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
وضعیت بازار تیرآهن در اسفند 99 چگونه بود؟

 

بازار آهن و فولاد اسفند 99 را در آرامش گذارند. به عنوان نمونه، قیمت مقطع فولادی مهم و پرکاربردی مثل تیرآهن در این ماه نوسان چندانی نداشت و حتی در مقطعی ثابت باقی ماند. البته این موضوع به معنای رونق بازار نیست، بلکه برخلاف سال‌های قبل، در اسفندماه تقاضا برای این مقطع فولادی چندان بالا نبود.

در این مقاله، ابتدا به دلایل پایین بودن تقاضا و ثبات نسبی قیمت تیرآهن اشاره شده و پس از آن تحلیل قیمت اسفندماه بازار تیرآهن را می‌خوانید:

 

چرا بازار تیرآهن در اسفند 99 رونق نداشت؟

برای این که بدانید چرا بازار تیرآهن در اسفندماه 99 رونق چندانی نداشته، باید به عقب‌تر بازگشته و اتفاقات مهم این بازار در سال 99 را مرور کنید. چرا که این اتفاقات منجر به شکل‌گیری وضعیت فعلی در بازار تیرآهن شده‌اند.

 

 پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: 4 اتفاق مهم در بازار آهن در سال 1399

عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل، به ویروس کرونا تعلق می‌گیرد. سال 99 با همه‌گیری این ویروس آغاز شد و این همه‌گیری، بر تمامی مناسبات اقتصادی در جهان تأثیرگذار بود. کرونا موجب شد که مرزها بسته ‌شده و صادرات و واردات در اکثر اوقات سال جاری تعطیل شود. در کنار این موضوع، تأثیر خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌های این کشور علیه ایران را نیز نباید نادیده گرفت. همین اتفاقات سبب شد که علی‌رغم افزایش 13.4 درصدی تولید فولاد ایران، میزان صادرات آن نسبت به انتهای سال 2019 میلادی، 20 درصد کاهش یابد.

همچنین الزام تولیدکنندگان فولاد به عرضه محصولات خود در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری دولت، روشن نبودن وضعیت برجام و رفع تحریم‌ها، منجر به عدم رونق بازار آهن‌آلات در انتهای سال شد.

 

در اسفند 99 در بازار تیرآهن چه گذشت؟

البته انتهای سال 99 خالی از اتفاقات مثبت نبود. در بهمن‌ماه شیوه‌نامه فولادی کنار گذاشته شد. بر اساس شیوه جدید قیمت‌گذاری بورس کالا، قیمت آهن در منطقه CIS و قیمت دلار نیمایی، تأثیر چندانی ندارند. این اتفاق باعث شد که علی‌رغم نوسان این قیمت‌ها، قیمت مقاطع فولادی و به‌خصوص تیرآهن، نوسان چندانی نداشته باشد. قیمت تیرآهن 16 ذوب‌آهن در ابتدای اسفندماه به ازای هر کیلو 13.650 تومان بود و در انتهای این ماه با کاهش اندک 350 تومانی، به 13.300 تومان رسید.

 

نوسانات قیمت تیرآهن در اسفند 99

 

در سال آینده قیمت تیرآهن چگونه خواهد بود؟

با توجه به این که در اسفندماه قیمت شمش فولادی در بازار جهانی افزایش یافته و در بورس کالا نیز اختلاف قیمت مواد اولیه و مقاطع فولادی به حداقل رسید، به نظر می‌رسد که در سال آینده باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. از طرف دیگر، در برخی از کشورهای واردکننده فولاد ایران، به جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعرفه‌های سنگینی وضع شده که این موضوع در سال آینده می‌تواند بازار آهن و فولاد کشورمان را تحت تأثیر قرار دهد.

 

برای خواندن تحلیل‌های بیشتر در مورد وضعیت بازار تیرآهن در سال 99، به صفحه تحلیل جامع بازار تیرآهن مراجعه کنید.

 

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
نظرات
کامبیز چراغی
دوشنبه 28 تیر 1400
ممنون از تحلیل خوبتون.
مدیر سایت
دوشنبه 28 تیر 1400
ممنون از توجه شما.
ناصر روستایی
پنجشنبه 27 خرداد 1400
فعلا که قیمت ها بالا رفته، اما کسی نمیخره.
مدیر سایت
پنجشنبه 27 خرداد 1400
بله متاسفانه به علت بلاتکلیفی ناشی از وضعیت سیاسی، تقاضا به شدت پایینه. 
منصور پناهی
شنبه 18 اردیبهشت 1400
متاسفانه پیش بینیتون درست از آب دراومد و تو فروردین 1400 دوباره شاهد افزایش قیمتها بودیم
مدیر سایت
شنبه 18 اردیبهشت 1400
بله البته روند افزایش قیمت در اردیبهشت 1400 بسیار کند شده و حتی در برخی مواقع با کاهش قیمت مواجه بودیم.
ارسال نظر جدید