گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم بهمن‌ 99

تحلیل بازار آهن، تغییرات قیمت مقاطع مختلف فولادی و قیمت ارز در هفته ای که گذشت
انتشار: 1399/11/11
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم بهمن‌ 99

در هفته‌ای که گذشت، شاهد افزایش نسبی قیمت دلار و بالا رفتن آن تا کانال 24.000 تومان در روز چهارشنبه بودیم؛ که در روز پنج‌شنبه قیمت آن مجدداً به کانال 23.000 تومان بازگشت. قیمت دلار نیمایی نیز با اندکی افزایش وارد کانال 23.000 تومان شد و تا آخر هفته در همین کانال ثابت باقی ماند.

 

  • نرخ دلار آزاد در هفته دوم بهمن 99

قیمت دلار در هفته دوم بهمن 99

 

قیمت یورو نیز علی‌رغم ثبات نسبی در بیشتر روزهای هفته، روز پنج‌شنبه با کاهش حدود 2000 تومانی مواجه شده و وارد کانال 28.000 تومان شد.

 

  • قیمت یورو در هفته دوم بهمن 99

 

 

1.تحلیل بازار تیرآهن در هفته دوم بهمن 99

در هفته‌ای که گذشت، اثر مثبت تغییرات سیاسی در آمریکا بر اقتصاد ایران همچنان ادامه داشت و این عامل در کنار دنباله‌دار بودن کاهش تقاضا در بازار آهن‌آلات، باعث شد که افزایش نسبی قیمت ارز، اثر چندانی بر قیمت تیرآهن نداشته باشد. قیمت تیرآهن معمولی سایز 16 ذوب‌آهن اصفهان علی‌رغم افزایش 600 تومانی در اوایل هفته، از اواسط هفته با کاهش مواجه شد. قیمت این مقطع فولادی در روز پنج‌شنبه با کاهش 300 تومانی نسبت به روز شنبه، به 12.700 تومان رسید.

 

  • قیمت تیرآهن معمولی 16 ذوب آهن

قیمت تیرآهن در هفته دوم بهمن 99

 

2.تحلیل بازار میلگرد در هفته دوم بهمن 99

قیمت میلگرد ذوب‌آهن اصفهان در تمام طول هفته، بر روی عدد 12.500 تومان ثابت بود و میلگرد آجدار نمره 20 ظفر بناب نیز با کاهش 100 تومانی در اوایل هفته، به همان عدد 12.500 تومان رسید و تا آخر هفته تغییری نکرد.

 

  • تغییرات قیمت میلگرد آجدار 20 ذوب‌آهن

تغییرات قیمت میلگرد آجدار 20 ذوب‌آهن

 

  • تغییرات قی مت میلگرد آجدار 20 ظفر بناب

تغییرات قیمت میلگرد آجدار 20 ظفر بناب

 

 

قیمت نبشی نیز مانند قیمت میلگرد، در تمام طول هفته ثابت بود. به عنوان مثال نبشی 3 کارخانه آریان فولاد، در هر روز  12.850 تومان قیمت‌گذاری شد.

 

تغییرات قیمت نبشی 3 آریان فولاد

 

4.تحلیل بازار قوطی و پروفیل در هفته دوم بهمن 99

بر خلاف میلگرد، ناودانی و نبشی که قیمت آن‌ها در تمام طول هفته ثابت بود، قیمت پروفیل با کاهش نسبی مواجه شد. برای نمونه قیمت قوطی 40*40 ضخامت 2.5 کارخانه فولاد گستر حداد در اواسط هفته حدود 800 تومان کاهش یافت و در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 19.400 تومان قیمت‌گذاری شد.

 

تغییرات قیمت قوطی 40*40 با ضخامت 2.5 فولاد گستر حداد

 

تغییرات قیمت قوطی 40*40 با ضخامت 2.5 فولاد گستر حداد

 

هفته‌ آینده روند قیمت‌ محصولات فولادی صعودی است یا نزولی؟

پیش‌بینی ما برای هفته ‌آینده، ادامه روند ثبات قیمت مقاطع فولادی است.

در هفته‌ای که گذشت بورس کالا با استفاده از اختیارات جدید خود، قیمت پایه شمش فولادی را در اواسط هفته کاهش داد که منجر به افزایش تقاضا برای خرید این مقطع فولادی شد. این کاهش قیمت از 5 درصد تعیین شده در شیوه‌نامه فولادی بیشتر بود؛ چرا که در صورت کاهش 5 درصدی قیمت پایه شمش به علت کمبود تقاضا، باز هم قیمت آن برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نبود.

بالا رفتن تقاضا برای خرید شمش فولادی، به این معناست که تولیدکنندگانی که از شمش به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که بازار دچار ثبات شده و افزایش حجم تولید منطقی به نظر می‌رسد. این عامل در کنار بلندتر شدن روزها و کاهش برودت هوا، به احتمال زیاد منجر به افزایش تقاضا در هفته جاری خواهد شد.

بنا به دستور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، شیوه‌نامه اقتصادی مجدداً بررسی خواهد شد و تنها در صورت انتشار نسخه اصلاح شده آن یا رخ  دادن اتفاقی خاص، شاهد افزایش یا کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار میلگرد و همچنین اطلاع از وضعیت قیمت ارز و بازار آهن در هفته‌های گذشته، راهنمای جامع بازار میلگرد را مطالعه کنید. مطالعه تحلیل‌های هفتگی بیشتر نیز در صفحه تحلیل ماهانه بازار آهن و فولاد امکان‌پذیر است.

نظرات
حمید شکری
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
ممنون از تحلیلهای خوبتون
مدیر سایت
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
سپاس از توجهتون
ارسال نظر جدید