تحلیل دی‌ماه بازار میلگرد

رکود بازار و روند صعودی قیمت میلگرد در دی‌ماه 99
انتشار: 1399/11/14
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
تحلیل دی‌ماه بازار میلگرد

اگر به تغییرات قیمت میلگرد دی‌ماه نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که قیمت میلگرد در این ماه نوسانات زیادی را تجربه کرده است. تصمیمات دولتی، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز و اتفاقات سیاسی جهان همه بر قیمت آهن و میلگرد تأثیر می‌گذارند.

هرچه اطلاعات شما در مورد موضوعی بیشتر باشد، می‌توانید با خیال آسوده‌تری تصمیم بگیرید. به همین دلیل اغلب فعالان حوزه فولاد و ساختمان‌سازی تحلیل بازار میلگرد را دنبال می‌کنند تا بتوانند موقع خرید مقاطع فولادی تصمیم درستی بگیرند.

در این مقاله قصد داریم تغییرات قیمت میلگرد دی‌ماه را به‌صورت هفتگی مورد بررسی قرار دهیم. در اینجا قیمت میلگرد سایز 20 ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان مرجع در نظر گرفته شده است.

 

قیمت میلگرد در هفته اول دی‌ماه چه تغییراتی کرد؟

در هفته‌ی اول دی‌ماه قیمت میلگرد مانند دیگر مقاطع فولادی روند صعودی داشت. درحالی‌که میلگرد روز شنبه 29 آذرماه با قیمت 11،700 تومان معامله می‌شد، روز دوشنبه اول دی‌ماه به قیمت 12،100 تومان رسید.

به نظر می‌رسد رشد قیمت جهانی فولاد و اجرای اولین گام‌های شیوه‌نامه فولاد وزارت صمت باعث افزایش قیمت میلگرد در بازار داخل شد.

 

تحلیل قیمت میلگرد هفته اول دی ماه 99

 

جالب است بدانید در ساعات پایانی روز چهارشنبه قیمت میلگرد در بازار آزاد کمتر از بورس کالا شد که نمی‌توان دلیلی جز نزدیک شدن به سررسید اعتبارات تولیدکنندگان میلگرد برای این موضوع متصور شد.

 

نوسان قیمت میلگرد در هفته دوم دی‌ماه چطور بود؟

وقتی به نمودارهای تغییرات قیمت میلگرد در هفته دوم دی‌ماه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که با وجود ثابت بودن قیمت دلار در این هفته، قیمت میلگرد حدود 300 تومان افزایش داشت.

 

تحلیل قیمت میلگرد هفته دوم دی ماه 99

از اتفاقات مهمی که در این هفته افتاد می‌توان به اجبار تولیدکنندگان میلگرد به عرضه محصولاتشان در بورس کالا متناسب با میزان شمش خریداری شده اشاره کرد. در این هفته 127 هزار تن مقطع فولادی در بورس کالا عرضه شد و 95 درصد آن نیز مورد معامله قرار گرفت.

نکته جالب‌توجه دیگر که رخ داد اختلاف قیمت میلگرد با شمش بود که تنها 110 تومان با هم اختلاف داشتند. در این هفته شایعاتی مبنی به کاهش قیمت میلگرد به زیر 12000 تومان به گوش رسید که احتمالاً همین امر باعث کاهش اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد شد. یکی دیگر از پیامدهای این شایعه کاهش تقاضای مصرف‌کننده برای خرید میلگرد بود.

 

هفته سوم دی‌ماه و کاهش تقاضای میلگرد

تغییرات قیمت میلگرد در هفته سوم دی‌ماه روند عجیبی داشت؛ ‌طوری‌که در روز شنبه سیزدهم دی‌ماه میلگرد با قیمت 13،300 تومان معامله شد و حتی روز یکشنبه قیمت این محصول به کانال 12،000 تومان بازگشت؛ اما دیری نپایید که این شیب منفی جای خود را به روند صعودی داد و قیمت میلگرد در شانزدهم دی‌ماه به 13،400 رسید. البته در روزهای پایانی هفته قیمت این محصول دوباره کاهشی شد. همین نوسانات قیمت میلگرد در هفته سوم دی‌ماه سبب شد تا مصرف‌کنندگان دچار سردرگمی شده و تقاضای میلگرد در این هفته کاهش شدیدی داشته باشد.

 

تحلیل قیمت میلگرد هفته سوم دی ماه 99

یکی دیگر از نکات جالب بالاتر بودن قیمت میلگرد در بورس کالا نسبت به بازار آزاد بود. به همین دلیل باوجود عرضه 203 هزار تن میلگرد در بورس کالا، تنها 480 تن از این محصول در بورس معامله شد. کارشناسان یکی از دلایل این امر را دعوای وزارت صمت و بورس کالا بر سر تعیین قیمت پایه می‌دانستند.

از دیگر اتفاقات این هفته تحریم صنعت فولاد ایران توسط رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ترامپ بود که به‌واسطه آن، ۱۶ شرکت و یک فرد وابسته به صنعت فولاد ایران تحریم شدند.

همچنین در این هفته گمرک ایران صادرات کارخانه ذوب‌آهن که بزرگ‌ترین تولیدکننده میلگرد در ایران است را متوقف کرد. همین امر سبب شد مسئولان به دنبال لغو قوانین مربوط به محدودیت صادرات محصولات فولادی شوند و عملاً بخشی از بندهای شیوه‌نامه جدید ملغی شد.

 

بازار میلگرد هفته پایانی دی‌ماه 99 را چگونه گذراند؟

هفته پایانی دی‌ماه نیز شرایط پر نوسانی را سپری کرد. در این هفته نیز قیمت میلگرد مانند هفته گذشته با روند کاهشی آغاز و سپس روند افزایشی به خود گرفت و در آخر هفته دوباره با کاهش قیمت میلگرد در بازار مواجه بودیم.

درمجموع می‌توان گفت قیمت میلگرد در هفته پایانی کاهشی بود و از قیمت 13،250 تومان در روز شنبه، به قیمت 12،900 تومان در روز پنج‌شنبه رسید.

 

تحلیل قیمت میلگرد هفته پایانی دی ماه 99

با ریزش نرخ ارز در این هفته، قیمت دلار به کانال 23،000 تومان رسید. این موضوع و افزایش عرضه در بورس باعث شد تا مصرف‌کنندگان فولاد انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داشته باشند و خرید نکنند که همین امر خود منجر به رکود بازار آهن و فولاد شد.

عجیب‌ترین اتفاق هفته پایانی دی‌ماه 99 کمتر بودن 200 تا 300 تومانی قیمت میلگرد از شمش به‌عنوان ماده اولیه‌اش بود. به نظر می‌رسد تصویب طرح جدید مجلس با عنوان کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در اتفاقات هفته چهارم دی‌ماه بی‌تأثیر نبوده است.

 

به طور کلی دی‌ماه 99 برای بازار میلگرد چطور پیش رفت؟

در مجموع قیمت میلگرد در دی‌ماه نوسانات زیادی را تجربه کرد. قیمت میلگرد در اول دی از 12،100 تومان آغاز و با فراز و نشیب‌های بسیار به 12،500 تومان در روز سی‌ام دی‌ماه رسید.

قیمت میلگرد در روز دهم دی با رقم 13،600 تومان بیشترین مقدار خود را تجربه کرد. در نمودار میله‌ای زیر قیمت میلگرد در طول دی‌ماه نشان داده شده است.

 

تحلیل قیمت میلگرد دی ماه 99

به نظر می‌رسد با وجود تمام نقاط قوتی که شیوه‌نامه فولادی وزارت صمت داشت، اجرای نادرست آن سبب آشفتگی بیشتر بازار در دی‌ماه شد. این شیوه‌نامه قیمت‌گذاری مقاطع فولادی را به فولاد صادراتی منطقه CIS وابسته کرد. به همین دلیل افزایش قیمت فولاد کشورهای مشترک‌المنافع، موجب بالا رفتن قیمت فولاد در بازار داخل شد.

در حال حاضر با کاهش نرخ ارز و نزدیکی به تعطیلات سال نو انتظار می‌رود که بازار آهن و فولاد بهمن و اسفند در رکود سپری کند و قیمت میلگرد در کانال 12،000 تومان باقی بماند یا حتی روند کاهشی داشته باشد.

ندا حیدری
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

در حال حاضر با کاهش نرخ ارز و نزدیکی به تعطیلات سال نو انتظار می‌رود که بازار آهن و فولاد بهمن و اسفند در رکود سپری کند و قیمت میلگرد در کانال 12،000 تومان باقی بماند یا حتی روند کاهشی داشته باشد.

پاسخ :

به نظر می‌رسد با وجود تمام نقاط قوتی که شیوه‌نامه فولادی وزارت صمت داشت، اجرای نادرست آن سبب آشفتگی بیشتر بازار در دی‌ماه شد. این شیوه‌نامه قیمت‌گذاری مقاطع فولادی را به فولاد صادراتی منطقه CIS وابسته کرد. به همین دلیل افزایش قیمت فولاد کشورهای مشترک‌المنافع، موجب بالا رفتن قیمت فولاد در بازار داخل شد.

پاسخ :

در مجموع قیمت میلگرد در دی‌ماه نوسانات زیادی را تجربه کرد. قیمت میلگرد در اول دی از 12،100 تومان آغاز و با فراز و نشیب‌های بسیار به 12،500 تومان در روز سی‌ام دی‌ماه رسید.

نظرات
صمد حسینی
سه شنبه 18 خرداد 1400
بازم خوب بوده قیمت میلگرد اون موقع. الان که بالای 15000 تومانه.
مدیر سایت
سه شنبه 18 خرداد 1400
بله چند وقت اخیر افزایش زیادی داشته.
حسین صمدی
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
ممنون از تحلیلهای دقیقتون. امیدوارم در سال جدید شرایط بهتر بشه
مدیر سایت
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
سپاس از توجهتون.
ارسال نظر جدید