مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت خانه های هوشمند چیست؟

ساخت خانه های هوشمند، نیازمند پیشرفت و تغییر در انواع مصالح و مواد
انتشار: 1399/05/05
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت خانه های هوشمند چیست؟

 

تقریباً بیشتر افراد می‌دانند خانه هوشمند چیست و چگونه سروکله آن‌ها در زندگی امروزی پیدا شده است. این انقلاب در هوشمندسازی ساختمان‌ها بسیار سریع اتفاق افتاده و در حال حاضر مزایای خانه‌های هوشمند آن‌قدر زیاد و ملموس است که نیازی به بازگو کردن آن‌ها در این مطلب وجود ندارد؛ مانند هر نوع پروژه ساخت‌وساز دیگری، انواع مصالح ساختمانی که در ساخت خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار زیاد هستند و ممکن است قبلاً چیزی در مورد این مواد نشنیده باشید. چراکه کاملاً با مواد معمول استفاده‌شده در ساخت‌وساز از قبیل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ... متفاوت هستند. با این وجود، پیش از هر چیز باید بدانید که مصالح ساختمانی چیست. 

 

 

مصالح ساختمانی چیست؟ 

مصالح ساختمانی به کلیه مواد و متریال‌هایی گفته می‌شود که برای ساخت یک ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از این مواد مثل خاک رس، ماسه، چوب و سنگ به‌صورت طبیعی به دست می‌آیند و برخی از آن‌ها مثل مقاطع فولادی، توسط انسان ساخته می‌شوند. انواع مصالح ساختمانی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده، ترکیبی از مصالح ساختمانی سنتی (مثل سیمان، فولاد و گچ) و  مصالح ساختمانی مدرن هستند.

 

چگونه انواع مصالح ساختمانی نانو به کمک ساخت خانه های هوشمند آمد؟

در ابتدا مواد مبتنی بر فناوری نانو تنها در تحقیقات فضایی، داروسازی و صنایع الکترونیک مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه کاربرد این مواد در صنعت ساختمان نیز پذیرفته شده است. با شرایطی که در حال حاضر در مورد کمبود منابع انرژی با آن مواجه هستیم، اغلب فعالان حوزه ساخت‌وساز به دنبال روش‌ها و مصالح ساختمانی نوین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و حتی تولید آن در ساختمان‌های ساخته‌شده هستند. البته تولید انرژی در ساختمان نیاز به فناوری‌های جدیدی درزمینه منابع انرژی تجدید پذیر برای ساختمان‌سازی دارد که باید متناسب با شرایط اقلیمی نیز باشد.

 

مصالح ساختمانی هوشمند

 

استانداردهای انرژی ساختمان‌ها این روزها بسیار سخت‌گیرانه شده است. استفاده از انواع مصالح ساختمانی سنتی برای عایق‌سازی معمولاً به معنای افزایش لایه‌های عایق در دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها است؛ اما در شرایطی که ایده‌های جدید در فن‌آوری هوشمندسازی ساختمان‌ها به‌درستی در ساختمان‌ها انجام شود، تمام موارد فوق را به‌خوبی پوشش خواهد داد.

استفاده از مواد بر پایه فناوری نانو می‌تواند در میزان بهره‌وری انرژی خانه‌های هوشمند و همچنین در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت قابل‌توجهی به وجود آورد. فناوری نانو با در نظر گرفتن موازنه زیبایی‌شناسی همراه با محدودیت‌های معماری، بدون آسیب زدن به عملکرد ساختمان همه جوانب را در نظر می‌گیرد. این علم که با عنوان نانوتکنولوژی یاد می‌شود، مواد عایق پیشرفته مانند فیبرهای تقویت‌شده با الیاف فیبری و پانل‌های عایق خلأ که نسبت به فناوری پیشین بسیار نازک هستند را معرفی می‌کند. این مواد عایق علاوه بر معماری زیبا، وزن ساختمان را کاهش می‌دهند. همچنین می‌توان از این مواد عایق در لوله‌کشی خانه‌های هوشمند استفاده نمود و پل‌های حرارتی را کاهش داد.

خاصیت خود تمیز شوندگی و ضد انعکاس بودن برای دستیابی به حداکثر درخشانی از دیگر مزایای انواع مصالح ساختمانی مبتنی بر نانو فناوری است. ناگفته نماند که مصالح ساختمانی هوشمند در حال تغییر صنعت ساختمان هستند. برخی از خلاقانه‌ترین مصالح ساختمانی که در ساخت خانه‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرند، در فهرست زیر قرارگرفته‌اند.
 

 

بتن‌های جدید؛ یکی از مصالح ساختمانی مناسب برای خانه‌های هوشمند

بسیاری از فرایندهای معماری امروز بازتاب وقایعی است که درگذشته اتفاق افتاده است. سازندگان ایده‌های زیادی را از ساختمان‌هایی که مدت‌ها قبل ساخته‌شده‌اند، گرفته‌اند. اتخاذ این شیوه‌ها در هوشمندسازی ساختمان‌های امروزی بسیار رواج یافته است. پیشرفت واقعی در استفاده از بتن از زمانی آغاز می‌شود كه بتن بتواند به‌طور مداوم مانیتور، تنظیم و سازگار شود. همچنین نکته قابل‌توجه این است که بتن بتواند به‌خودی‌خود و بدون نیاز به دخالت انسانی تعمیر شود.

 

استفاده از نی به عنوان یکی از مصالح ساختمانی هوشمند!

نی ماده باستانی دیگری است که دوباره در ساخت خانه‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده بادوام، مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست است که ارتباط آن با ساخت خانه‌های هوشمند ثابت شده است. دیوارهای ساخته‌شده از نی ساختمان را تا دو برابر بیشتر از مقررات موجود در برخی از كشورها، عایق‌بندی می‌کنند. خوب است به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که استفاده از این نی‌ها می‌تواند مصرف سوخت را تا 90٪ کاهش دهد.

 

استفاده از نی به عنوان مصالح ساختمانی هوشمند

 

از لحاظ محیط‌زیستی نیز استفاده از این نی‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ زیرا هیچ اثری از کربن پس  از استفاده از این نی‌ها به جا نمی‌ماند. نی محصولی کم‌هزینه و به‌طور گسترده‌ای در دسترس است. اهمیت دو مورد فوق را نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا نی نه‌تنها سازگار با محیط‌زیست است، بلکه یکی از بهترین مصالح ساختمانی در دسترس و مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند به ما کمک کند تا رویای ساخت خانه‌های هوشمند را هرچه بهتر و هوشمندانه‌تر به تحقق برسانیم.

 

3-استفاده از چوب شفاف در هوشمندسازی خانه‌ها

توسعه و پیشرفت بتن و انواع مصالح ساختمانی این روزها چشمگیر بوده است و یکی از برجسته‌ترین موادی که برای خود اعتباری ایجاد کرده، چوب شفاف است. این ماده خاصیت عایق‌بندی بهتری نسبت به شیشه دارد و نسبت به آن نیز قوی‌تر است. همچنين تجزيه زيستي بهتري از پلاستيك دارد که مجموعه این خواص آن را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت خانه‌های هوشمند تبدیل کرده است.

 

استفاده از چوب شفاف برای ساخت خانه

 

فلزات با خاصیت ارتجاعی، یکی از انواع مصالح ساختمانی پرکاربرد در هوشمندسازی ساختمان

در حال حاضر فلزاتی وجود دارند که شکل آن‌ها در مواقعی که فشاری به آن‌ها وارد می‌شود تغییر می‌کند ولی مدتی بعد به شکل اولیه خود بازمی‌گردند. این فلزات به‌عنوان مصالح ساختمانی سودمند در ساخت خانه‌های هوشمند در مناطق طوفانی و زلزله‌خیز به کار گرفته می‌شوند.

 

سنسورها ابزاری مهم برای هوشمندسازی ساختمان

در هنگام هوشمندسازی یک‌خانه، مهم‌ترین نکته‌ای که باید بررسی گردد این موضوع است که سنسورها در کجا قرار می‌گیرند. موقعیت استراتژیک دستگاه‌های متصل به اینترنت برای ارسال و دریافت داده‌ها و اطلاعات مفید، مسئله مهمی است. بیشتر سازندگان خانه‌های هوشمند به استفاده بهینه از منابع توجه ویژه‌ای دارند، زیرا به دنبال ایده‌هایی هستند که خانه‌های هوشمند آن‌ها را نسبت به بقیه متمایز نماید؛ اما استفاده از تمام عناصر فوق با هزینه‌ همراه خواهد بود.

 

ساخت خانه‌ با انواع مصالح ساختمانی مدرن، انتخاب هوشمندانه ای است!

بدون شک ساخت خانه‌های هوشمند نسبت به خانه‌های سنتی هزینه بالاتری خواهد داشت؛ اما اگر یک‌ خانه فن‌آوری هوشمند  مجهز شده باشد، هزینه‌های عملیاتی بعدی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. فقط تصور کنید که قبض سوخت را تا 90٪ کاهش دهید؛ این رقمی بسیار بزرگ خواهد بود. به همین ترتیب، چندین هزینه سربار دیگر نیز وجود دارد که به دلیل استفاده مؤثر از انواع مصالح ساختمانی و فناوری به‌روز در خانه‌های هوشمند، می‌توان شاهد کاهش آن‌ها باشیم که درمجموع صرفه‌جویی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. 


در این مقاله، به سؤال «مصالح ساختمانی چیست» پاسخ روشنی دادیم و توصیه ما به شما این است که اگر قصد خرید فضای اداری یا خانه مسکونی را دارید، به دنبال ساختمان‌های هوشمند ساخته‌شده با انواع مصالح ساختمانی مدرن باشید؛ زیرا تاکنون مزایای آن‌ها برای زندگی پیشرفته‌تر بسیار امیدوارکننده بوده است.
 

تگ ها آهن
نظرات
سهیل بازغی
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
استفاده از نی تو ساختمون سازی چقدر جالبه
مدیر سایت
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
بله استفاده از نی میتواند هزینه های ساختمان سازی را کاهش دهد و برای آسیبی هم به محیط زیست نمیرساند.
ارسال نظر جدید