سقف وافل چیست و چه ویژگی دارد؟ + کاربرد و نحوه ساخت

راهنمای کاربرد میلگرد در سقف وافل
انتشار: 1400/02/07
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
سقف وافل چیست و چه ویژگی دارد؟ + کاربرد و نحوه ساخت

 

سقف وافل اخیراً در سازه‌های بزرگ جایگزین سقف‌های سنتی شده است. سقف وافل و میلگرد، دو عضو جدایی‌ناپذیر هستند و به همین دلیل، هزینه اجرای سقف وافل به قیمت میلگرد و بالطبع قیمت روز آهن آلات بستگی دارد. در این مقاله که به نوعی راهنمای استفاده از میلگرد در سقف وافل است، به تعریف این سازه، ویژگی‌ها و مراحل اجرای آن پرداخته و نحوه استفاده از میلگرد در سقف وافل را به شما خواهیم گفت.

 

 

این نام از کجا آمده است؟ چرا سقف وافل؟

اسم سقف وافل از ظاهرش گرفته شده که شبیه به یک نوع غذای محبوب فرانسوی با همین نام (Waffle) است که معمولاً برای صبحانه صرف می‌شود. از نظر ساختاری، وافل سقف ساختمان ترکیبی از خطوط بتن مسلح به‌صورت مش (تار و پود) است. فضای میان این تار و پودها خالی بوده و همین موضوع، مهم‌ترین مزیت سقف وافل به شمار می‌رود.

 

وافل

 

سقف وافل بهترین انتخاب برای ساختمان‌هایی است که دهانه‌های عریض و مرتفع دارند که از میان آن‌ها می‌توان به مراکز تجاری، بیمارستان و فرودگاه اشاره کرد. سقف بتنی معمولی دارای وزن زیادی بوده و در نتیجه بار مرده زیادی را به سازه تحمیل می‌کند؛ اما سقف وافل به علت حفره‌هایی که دارد، این مشکل را حل کرده و عمر سازه را بالا می‌برد.

 

ویژگی‌های سقف وافل و کارکرد آن

همان‌طور که در بالا خواندید، مهم‌ترین ویژگی سقف وافل، سبک بودن آن در مقایسه با سقف‌های بتنی معمولی است؛ اما این به این معنی نیست که سقف وافل استحکام ندارد.

 

سقف وافل

 

همانند هر سازه بتنی دیگری، به سقف وافل نیز میلگرد اضافه می‌شود تا مقاومت کششی آن افزایش یابد. سبک بودن سقف وافل، بار مرده اضافی سازه را کاهش داده و ایمنی سازه را در برابر بارهای خارجی زیاد می‌کند.

 

 

اجرای سقف وافل به علت ایجاد استحکام کافی در متراژ بالا، تعداد ستون‌ها را کاهش داده و این موضوع در کاهش هزینه‌های پروژه تأثیر دارد. در بحث کاهش هزینه، باید به این نکته هم توجه کنید که سقف وافل به میزان بتن کمتری نیاز دارد.

 

اجرای سقف وافل

 

اجرای سقف وافل چند مرحله دارد؟

مهم‌ترین عامل در نحوه اجرای سقف وافل، قالب وافل است. قالب وافل قطعه‌ای پلاستیکی و مربعی شکل است که وظیفه ایجاد فضای خالی بین تار و پود بتنی را بر عهده دارد. این قطعه در اصل نقش همان قالب‌های بتنی سنتی را در ساخت سقف وافل ایفا می‌کند. قالب‌ها در واقع مهم‌ترین عامل برای مشخص نمودن یک طرفه یا دو طرفه بودن این نوع سقف هستند.

 

قالب وافل باعث ایجاد فضای کاملاً باز در سقف وافل نمی‌شود، چرا که روی آن نیز مش بندی میلگرد انجام شده و یک لایه نازک بتن روی این قسمت قرار می‌گیرد.

 

مراحل اجرای سقف وافل را در زیر می‌خوانید:

 

  1. >مرحله اول زیر سازی سقف وافل نام دارد. این کار با استفاده از جک و پایه اطمینان و لوله یا پروفیل انجام می‌شود.
  2. >مرحله دوم شامل قرار دادن قالب‌های وافل روی زیرسازی و بر اساس نقشه‌های سازه است.
  3. >در محله سوم آرماتوربندی بر اساس نقشه انجام می‌شود. میلگردهای بافته شده فضای بین قالب‌ها و روی آن را پر می‌کنند.
  4. >در مرحله چهارم بتن روی سقف پمپاژ می‌شود.
  5. >در مرحله پنجم یا آخر، پس از گذشت مدت‌زمان موردنیاز برای قوام بتن، قالب‌ها را باز می‌کنند.

 

نقش میلگرد در سقف وافل

 

سقف وافل یک طرفه

از قالب سقف وافل یک طرفه برای اجرای سقف‌های بتنی در اسکلت به صورت موقت استفاده می‌شود و پس از بتن ریزی سقف وافل، این قالب خارج خواهد شد. در واقع سقف وافل یکطرفه همان تیرچه یکطرفه است که در اجرای آن از قالب‌های غیرماندگار پلاستیکی به جای یونولیت استفاده می‌کنند.

 

سقف وافل دو طرفه

قالب‌های سقف وافل دو طرفه طوری طراحی شده‌اند که انتقال بار را در 2 جهت انجام می‌دهند؛ همچنین مکانیزم استفاده از این نوع سقف، همانند سقف وافل یک طرفه است و پس از عملیات بتن ریزی، قالب ها برداشته می‌شوند.

 

نحوه استفاده از میلگرد در سقف وافل چگونه است؟

استفاده از میلگرد در سقف وافل، تنها یک مثال از کاربرد میلگرد در ساختمان است. در مرحله اجرای میلگرد، ابتدا شمع بندی انجام می‌شود. برای این کار ساپورت‌های عمودی را در مکان‌های مناسب قرار داده و آن‌ها را با اتصالات مخصوص به یکدیگر متصل می‌کنند. مرحله بعد نصب و اتصال ساپورت های افقی به یکدیگر است. ساپورت های افقی در کنار ساپورت های عمودی، وزن بتن مسلح را تحمل می‌کنند.

پس از آن نوبت به قرار دادن قالب وافل بر اساس نقشه می‌رسد. در انتها نیز مش بندی میلگرد روی قالب‌ها و ساپورت های افقی و عمودی انجام می‌شود.

 

وافل سقف ساختمان

 

مزایای استفاده از سقف وافل با میلگرد چیست؟

اجرای سقف وافل با میلگرد، مزایای زیر را دارد:

 

  • >استفاده از میلگرد نیاز به استفاده از سایر مقاطع فولادی سنگین همچون تیرآهن در سقف را از بین می‌برد.
  • >وزن کلی سقف وافل را کاهش می‌دهد.
  • >مقاومت کششی و تحمل بار سقف را بیشتر می‌کند.
  • >هزینه‌های پروژه به دلیل کاهش استفاده از مقاطع فولادی سنگین، کمتر می‌شود.

 

معایب سقف وافل

معایب استفاده از سقف وافل عبارت است از:

  • نیاز به ابزارهای خاص برای اجرا
  • هنگام عبوراز تاسیسات اگر به خوبی نگهداری نشود، دال دچار آسی می‌شود.
  • نیاز به نیروی ماهر برای اجرا
  • مناسب نبودن برای سطح‌های شیب‌دار

 

مزایا و معایب سقف وافل

 

امیدواریم با مطالعه این راهنمای استفاده از میلگرد در سقف وافل و اطلاع از مزایای سقف وافل به پاسخ سؤالات خود در زمینه سقف وافل و میلگرد رسیده باشید. برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه استفاده از میلگرد در سقف وافل لازم است که با کارشناس سازه خود نیز مشورت کنید.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

اجرای سقف وافل به علت ایجاد استحکام کافی در متراژ بالا، تعداد ستون‌ها را کاهش داده و این موضوع در کاهش هزینه‌های پروژه تأثیر دارد. در بحث کاهش هزینه، باید به این نکته هم توجه کنید که سقف وافل به میزان بتن کمتری نیاز دارد.

پاسخ :

از نظر ساختاری، سقف وافل ترکیبی از خطوط بتن مسلح به‌صورت مش (تار و پود) است. فضای میان این تار و پودها خالی بوده و همین موضوع، مهم‌ترین مزیت سقف وافل به شمار می‌رود.

پاسخ :

اسم سقف وافل از ظاهرش گرفته شده که شبیه به یک نوع غذای محبوب فرانسوی با همین نام است که معمولاً برای صبحانه صرف می‌شود.

ارسال نظر جدید