پل عابر پیاده چگونه ساخته می‌شود؟

با مهم‌ترین مقاطع فولادی به کار رفته در ساخت پل عابر، آشنا شوید
انتشار: 1401/01/24
اخبار بروزرسانی: 1401/05/25
پل عابر پیاده چگونه ساخته می‌شود؟

 

پل عابر پیاده جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری است که عبور و مرور در خیابان‌های شلوغ بدون آن‌ها امکان‌پذیر نیست. پل عابر پیاده در حقیقت یک سازه فولادی است که با توجه به خطوطی که خواندید، ایمنی و استحکام آن بسیار اهمیت دارد و بایستی در ساخت آن دقت زیادی به خرج داده شود. در این مقاله، با نحوه ساخت پل عابر پیاده به صورت اصولی و مقاطع فولادی به کار رفته در آن، آشنا می‌شوید:

 

 

از کدام مقاطع فولادی در ساخت پل عابر پیاده استفاده می‌شود؟

پل عابر پیاده از جمله عوامل تأثیرگذار در زندگی روزمره ما به شمار می‌رود که ساخت آن بدون بهره‌گیری از مقاطع فولادی، امکان‌پذیر نیست. لوله و پروفیل فولادی، از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در ساخت پل عابر هستند که در ادامه، با آن‌ها آشنا می‌شوید:

 

لوله فولادی:

لوله فولادی از پرکاربردترین و متنوع‌ترین انواع مقاطع فولادی است که به صورت کلی به 2 نوع درزدار و بدون درز تقسیم می‌شود. لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان، کاربرد چندانی در فضاهای شهری و صنعت ساختمان ندارد و بیشتر از آن در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود. چرا که نحوه تولید منحصر به فرد آن باعث شده که قیمت آن به مراتب از نوع درزدار بیشتر باشد.
برای تولید لوله درزدار، از ورق سیاه استفاده می‌شود. در خط تولید، ورق سیاه ابتدا با عرض موردنظر (که بعداً تبدیل به محیط لوله می‌شود) نواربری می‌شود و لبه‌های آن توسط دستگاه رول فرمینگ به یکدیگر نزدیک شده و سپس جوشکاری روی درز آن صورت می‌گیرد. پس از آن انواع تست‌های جوشکاری روی لوله انجام می‌شود تا از استحکام و کیفیت آن اطمینان حاصل شود.
برای ساخت پل عابر پیاده، از لوله درزدار نوع صنعتی آن استفاده می‌شود که معمولاً قطری بین 0.5 تا 16 اینچ دارد و ضخامت آن نیز از 2 تا 6 میلی‌متر متغیر است.

 

قوطی پروفیل:

قوطی پروفیل نیز همانند لوله تنوع و کاربرد زیادی دارد و روش ساخت آن نیز مشابه لوله درزدار است و تنها تفاوت آن، به شکل فرم دهی ورق سیاه برای تولید آن باز می‌گردد که نیاز به ایجاد زاویه‌های تیز دارد. پروفیل فولادی دارای انواع مختلفی از جمله قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل زد و ... است که همه آن‌ها در 2 دسته پروفیل باز یا بسته قرار می‌گیرند.
در بین انواع قوطی پروفیل، قوطی صنعتی یا ستونی بیشترین کاربرد را در ساخت پل عابر پیاده دارد. قوطی صنعتی دارای ضخامت بیشتر از 6 میلی‌متر بوده و طول هر ضلع آن نیز ممکن است از 12 سانتی‌متر تجاوز کند. مهم‌ترین مزیت قوطی صنعتی، مقاومت بالا در عین داشتن وزن پایین است. البته ممکن است از قوطی مربعی با سایز پایین نیز برای ساخت نرده‌های پل عابر، استفاده شود.
قیمت پروفیل شباهت زیادی با قیمت لوله دارد و قیمت هر دوی آن‌ها، تعیین‌کننده قیمت نهایی پل عابر پیاده است.

 

انواع پل عابر پیاده

 

پل عابر پیاده چه انواعی دارد؟

پل‌های عابر پیاده دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع کاربری و سیستم سازه‌ای آن‌ها، دسته بندی شده‌اند. در ادامه، با انواع پل عابر پیاده آشنا می‌شوید:

 

1. پل عابر پیاده ساده

طول دهانه در این نوع از پل عابر پیاده، حداکثر 35 متر بوده و برای ساخت آن‌ها از سیستم خرپایی استفاده می‌شود. در ساخت پل عابر پیاده ساده، از لوله‌های دارای قطر 3 و 6 اینچ استفاده می‌شود.

 

2. پل عابر پیاده قوسی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع از پل عابر، شکلی شبیه به نیم‌دایره دارد. برای حفظ استحکام این نیم‌دایره، 2 تکیه‌گاه به هر 2 انتهای آن اضافه می‌شود. شعاع قوس به کار رفته در پل عابر پیاده قوسی، تأثیر زیادی در میزان مقاومت آن دارد و برای تحمل بارهای قائم، باید از مقطع فولادی دارای قطر و ضخامت متناسب با شعاع آن، استفاده شود. پل عابر پیاده قوسی بهترین انتخاب برای دهانه‌های بزرگ و مکان‌هایی است که امکان استفاده از پایه‌های میانی وجود ندارد.

 

پل عابر پیاده قوسی چیست؟

 

3. پل عابر پیاده کابلی

در پل عابر پیاده، چند برج در بالای پایه‌ها و در وسط دهانه به کار رفته که انتهای این برج‌ها، با استفاده از سیم بکسل به هر دو طرف پل و به سمت پایین کشیده شده‌اند. استفاده از کابل یا همان سیم بکسل منجر به سبک‌تر شدن سازه پل و در عین حال افزایش ایمنی آن می‌شود و امکان ساخت پل‌های طولانی را میسر می‌سازد. پل عابر پیاده کابلی در مقایسه با انواع قبلی، پیچیدگی فنی بیشتر دارد.

 

4. پل عابر پیاده مکانیزه

پل عابر پیاده مکانیزه، پیشرفته‌ترین نوع پل عابر پیاده است که برای جابجایی افراد در آن، از آسانسور استفاده می‌شود. ملاحظات فنی در ساخت پل عابر پیاده مکانیزه از تمامی انواع دیگر پل عابر، بیشتر است.

 

ساخت پل عابر پیاده چه مراحلی دارد؟

پیش از ساخت پل عابر پیاده، باید با ضوابط طراحی و ساخت آن آشنا باشید. ساخت کلیه پل‌های عابر پیاده باید بر اساس ضوابط راهداری انجام شود که این ضوابط، در قالب آیین‌نامه‌ای با عنوان «راهنماي مکان‌یابی و طراحي پل‌های عابر پياده برون‌شهری و تبليغات روي آن‌ها» تدوین شده است. همچنین در تمامی مراحل ساخت پل عابر، باید ضوابط ایمنی، ترافیکی، معماری، سازه و نگهداری را در نظر گرفت.
مهم‌ترین نکته‌ای که در ساخت پل عابر پیاده باید در نظر بگیرید، این است که ساخت و فروش پل‌های عابر پیاده به صورت آماده، ممنوع بوده و کل سازه پل عابر، باید در محل بهره‌برداری مونتاژ شود. برای ساخت پل عابر پیاده، معمولاً سازمان متولی درخواست ساخت آن را به شرکت پیمانکار می‌دهد و شرکت مربوطه نیز پس از برآوردهای فنی و مالی و عقد قرارداد، اقدام به ساخت بخش‌های اصلی پل عابر پیاده در کارخانه کرده و سپس آن را در محل بهره‌برداری، مونتاژ می‌کند.

 


اگر در مورد نحوه ساخت پل‌های عابر پیاده و مقاطع فولادی به کار رفته در آن کنجکاو بودید، احتمالاً این مقاله توانسته آن را رفع کند؛ اما پیش از هر چیز بدانید که هزینه ساخت پل عابر پیاده نیز همانند هر سازه فولادی دیگری، به قیمت آهن وابسته است.
 

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

از این نوع پل عابر در مکان هایی مثل آزادراه که نیاز به دهانه های بزرگ دارد و امکان قرار دادن پایه در وسط وجود ندارد، استفاده می‌شود.

پاسخ :

قوطی پروفیل و لوله فولادی درزدار از مهم‌ترین مقاطع فولادی به کار رفته در ساخت پل عابر پیاده هستند که قیمت آن‌ها تاثیر زیادی در قیمت تمام شده پل دارد. 

ارسال نظر جدید