کدام قطعات فولادی آسانسورها را تکمیل می‌کنند؟

به نظر شما چه نوع فولادی در ساخت و اجرای آسانسور استفاده می‌شود؟
انتشار: 1400/11/27
اخبار بروزرسانی: 1401/02/19
کدام قطعات فولادی آسانسورها را تکمیل می‌کنند؟


تا به حال به ساختار آسانسورها توجه کرده‌اید؟ به این فکر کرده‌اید که در ساخت این آسانسور چه نوع مقاطع فولادی به کار برده شده است؟ آسانسور یک وسیله فوق‌العاده کاربردی است که به دلیل ارتباط مستقیم با جان افراد باید در آن از مقاطع فولادی با کیفیت استفاده شود. اگر می‌خواهید بدانید در هر بخش از آسانسورها چه نوع مقطع فولادی به کار رفته و کاربرد هریک از آن‌ها چیست، ادامه این متن را مطالعه کنید.

 

 

پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ساخت آسانسور

راه‌اندازی اولیه آسانسور نیازمند عملیاتی به نام آهن‌کشی است؛ به بیان دیگر آسانسور برای جا به جایی نیاز به یک سری آهن‌آلات دارد تا بتواند هم وزن خود و هم وزن افرادی که در آن سوار می‌شوند را تحمل کند. در آهن‌کشی آسانسور از 4 گوشه استفاده می‌شود که برای آن از نبشی 8 و 10 استفاده می‌کنند؛ البته به خاطر داشته باشید که آهن‌کشی در ساختمان‌های بتنی با سازه‌های فلزی متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، در ساختمان فلزی می‌توان برای گوشه‌های چاه آسانسور از ستون سازه استفاده کرد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. با این تفاسیر قیمت نبشی می‌تواند در هزینه نهایی آهن‌کشی آسانسور تأثیر ویژه‌ای داشته باشد، چرا که باید از نبشی برای اتصال ریل آسانسور به ستون‌ها استفاده کرد.

 

نقش نبشی در چاه آسانسور

 

نقش نبشی در آسانسور چیست؟

نبشی که از آن برای ساخت چاله آسانسور استفاده می‌کنید باید در برابر حرکات متعدد آسانسور از بالا به پایین و بلعکس، مقاومت مطلوبی داشته باشد و در صورتی که قصد دارید 2 نبشی را در راستای طول را به هم متصل کنید، باید از ورق فولادی استفاده کنید. بیشترین کاربرد نبشی هنگامی است که قصد دارید در یک ساختمان بین 2 آسانسور فاصله ایجاد کنید. همچنین توجه داشته باشید تا برای جلوگیری از هزینه اضافی یا دوباره‌کاری، دیوارچینی را نباید قبل از اجرای نبشی آسانسور انجام دهید. رعایت نکردن این موضوع علاوه بر مشکلاتی که کمی قبل گفتیم، ممکن است باعث ایجاد مشکل در کار و پایین آمدن دقت آن شود.

 

تصویر کاربرد نبشی در چاه آسانسور

 

نحوه محاسبه میزان آهن مصرفی در چاه آسانسور چگونه است؟

میزان آهن مصرفی برای چاه آسانسور نیاز به یک فرمول دارد که عبارت است از:

 

اندازه ارتفاع یک ستون = [پیت]+[اورهد]+[(تعداد توقف‌ها – یک) × (ارتفاع طبقات)]

 

در این فرمول اورهد (overhead) به معنای فاصله کف آخرین توقف تا سقف چاه آسانسور و پیت به معنای فاصله کف چاله آسانسور تا سطح اولین توقف است که آن را با سرعت 1 متر بر ثانیه در نظر می‌گیرند.

البته توجه داشته باشید که آهن و نبشی مورد نیاز برای ستون چاه، تقریباً 4 برابر عدد به دست آمده از طریق فرمول است که دلیل آن نیز وجود 4 ستون برای ایجاد چاه آسانسور به شمار می‌رود. همچنین به کمک این فرمول می‌توانید فاصله میان کلاف‌ها و میزان ناودانی مورد نیاز برای آن‌ها را هم تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برای برآورد هزینه‌های اجرای آسانسور نیاز است تا هم میزان ناودانی مورد نیاز و هم قیمت ناودانی را در نظر بگیرید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

طبق محاسبات اگر فاصله کلاف‌ها با یکدیگر 260 سانتی‌متر بود، ارتفاع یک ستون به دست آمده از فرمول بالا را باید بر عدد 260 تقسیم کنید تا تعداد کل کلاف‌ها و محیط چاه در اندازه یک کلاف را به دست آورید. به بیان دیگر اندازه یک کلاف در تعداد کل کلاف‌ها نشان‌دهنده میزان نبشی و ناودانی مورد نیاز برای هر کلاف‌ است.

 

استفاده از ورق فولادی در کابین آسانسور

 

میزان آهن مورد نیاز برای آسانسور

در جدول زیر لیست کاملی از آهن‌آلات مورد نیاز به همراه مقدار آن‌ها برای اجرای آسانسور با توقف‌های گوناگون تهیه شده است:

 

نوع آهن‌آلات

توضیحات

5 توقف

6 توقف

7 توقف

8 توقف

نبشی 10

ارتفاع ساختمان +2/5 متر*4

80 متر 12 شاخه

95 متر 15 شاخه

105  متر 17 شاخه    

120 متر 20 شاخه

ناودانی 8

کلاف‌های دور چاله

11 شاخه

13 شاخه

14 شاخه

15 شاخه

تیرآهن 18 یا 20

آخرین کلاف برای بتن‌ریزی

1 شاخه 12 متر

نبشی 5

جهت شابلون بستن

3 شاخه

نبشی 4 و 5

در صورت داشتن درب‌های لولایی

3 شاخه از هرکدام

4 شاخه از هرکدام

نبشی 8

در صورت داشتن درب‌های اتوماتیک

5 شاخه

پیلت 10 (30*30)

جهت پلیت‌گذاری کف چاله آسانسور (در صورتی که قبلاً تعبیه نشده)

6 عدد

پیلت 10 (15*10)

جهت اتصال نبشی‌ها به یکدیگر

25 عدد

30 عدد

35 یا 40 عدد

لقمه نبشی

اتصال آهن‌کشی به سقف

20 عدد

25 عدد

30 یا 35 عدد

 

نقش ورق فولادی در ساخت آسانسور چیست؟

ورق‌های فولادی یکی از اجرای بسیار مهم در ساخت کابین آسانسور هستند؛ تقریباً می‌توان گفت این میزان مقاومت و کیفیت ورق فولادی انتخاب شده است که در میزان عمر آسانسور تأثیر مستقیم دارد. هرچه طراحی داخل کابین آسانسور زیباتر و چشمگیرتر باشد، رضایت خریدار و مصرف‌کننده نیز بیشتر خواهد بود. مهم‌ترین عاملی که روی این زیبایی تأثیر خواهد داشت، هارمونی رنگ کابین با دیگر اجزای آسانسور است. برای این کار باید از ورقی استفاده کنید که رنگ‌های متنوع یا قابلیت رنگ‌آمیزی داشته باشد.

در میان ورق‌های فولادی که تاکنون با آن‌ها آشنا شده‌اید، ورق گالوانیزه مناسب‌ترین نوع ورق فولادی مقاوم و ضدزنگ است که اتفاقاً نوع رنگی آن، رنگ‌های زیبایی دارد. ماده اولیه تولید ورق گالوانیزه ورق سیاه است که طبق فرآیندهای خاصی به نام گالوانیزاسیون، در برابر رطوبت و عوامل محیطی مقاومت آن افزایش می‌یابد؛ بنابراین نوسانات قیمت ورق سیاه می‌تواند یکی از عوامل نوسانات قیمت در ساخت کابین آسانسور باشد.

 

نقش ورق گالوانیزه در کابین آسانسور

 

توجه داشته باشید که کابین آسانسور می‌بایست با توجه به ابعاد چاه آن طراحی گردد. ابعاد کابین‌ها معمولاً با توجه به تعداد نفراتی که از آن استفاده می‌کنند، تولید می‌گردد. شما نیز به عنوان یک مهندس ساختمان باید چاه آسانسور را به صورت استاندارد اجرا کنید. به عنوان مثال به مشخصات یک کابین 8 الی 10 نفره و قطعات مورد نیاز آن به صورت لیست که در ادامه برای شما تهیه شده است، توجه فرمایید:

 

  • ساخت شاسی کابین با ورق گالوانیزه یک و نیم میلی‌متری و پیچ و مهره شده
  • ساخت روکش آسانسور از فولاد
  • ساخت چارچوب و قاب به صورت پیچ و مهره شده و رنگ‌شده
  • کابین باید دارای ترمز اضطراری استاندارد باشد
  • سقف کابین از ورق 2 میلی‌متری گالوانیزه
  • وجود تهویه هوا
  • وجود آینه کریستالی سفیدرنگ 6 میلی‌متری
  • روکش آسانسور باد تماماً از فولاد باشد
  • دستگیره‌ها باید از فولاد باشند
  • ساخت شاسی کف از یک لایه از فولاد به اندازه 2 میلی‌متر و یک لایه از ام دی اف به اندازه میلی‌متر
  • نورپردازی کابین باید به صورت غیرمستقیم باشد
  • استفاده از نبشی در سقف کابین، گوشه و قرنیزها ضروری است
  • ساخت دیواره‌های کابین با ترکیب mdf و فولاد
  • ساخت پاخور کابین از فولاد خش‌دار با ضخامت 2 میلی‌متر

همان‌طور که در لیست بالا اشاره شد، در طراحی، ساخت و اجرای یک آسانسور، از چاه تا کابین و طراحی‌های ظاهری، از قطعات فولادی مختلف و متعددی استفاده می‌شود. مهم‌ترین قطعه در آسانسور نیز، ورق فولادی گالوانیزه است؛ بنابراین اگر کابین آسانسوری که قصد نصب آن را دارید، نیاز به ورق گالوانیزه در حجمی بیشتر از مقدار مشخص شده در طراحی داشت، حتماً قبل از اقدام به استارت پروژه، قیمت ورق گالوانیزه را هم در نظر داشته بگیرید.

مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آسرون. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

معمولا در ساخت چاه آسانسور از نبشی سایز 8 و 10 استفاده می‌شود.

پاسخ :

از مقاطعی چون: نبشی، ناودانی، تیرآهن، پیلت، لقمه نبشی، ورق گالوانیزه و ورق استیل در ساخت آسانسور استفاده می‌شود.

ارسال نظر جدید