10 اشتباه بزرگ در ساخت‌وساز

به عنوان یک کارفرما از ابتدی پروژه باید چه نکاتی را در نظر بگیرید؟
انتشار: 1399/07/22
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
10 اشتباه بزرگ در ساخت‌وساز

 

در ساختمان‌سازی باید یکسری شرایط استاندارد و قانونی را رعایت نمود. علاوه بر رعایت شرایط و ضوابط قانونی باید یکسری موارد را نیز رعایت کرد تا بتوان حداکثر سود را در اجرای پروژه نمود. از طرفی انجام یکسری اشتباهات در ساخت‌وساز می‌توانند برای شما خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشند. برای اینکه بتوانید از بروز این اشتباهات جلوگیری کنید این مقاله را بخوانید. در این متن ما سعی کردیم تا 10 اشتباه بزرگ هنگام ساخت و ساز را با شما در میان بگذاریم تا از بروز اتفاقات و حوادث پیش‌بینی نشده جلوگیری کنید.

 

 

۱) مجوزهای ساختمانی را فراموش نکنید!

درصورتی‌که پروژه ساختمانی خود را بدون داشتن مجوزهای لازم شروع کنید این احتمال وجود دارد که یک دستور مقامات ذی‌ربط، پروژ‌ه‌تان متوقف شود. این امر تنها باعث تأخیر در انجام پروژه و خسارت مالی برای شما خواهد شد. ممکن است دریافت مجوزهای ساختمانی زمان‌بر باشد و منجر به پرداخت هزینه زیادی برایتان شود اما این بخش از عملیات ساختمانی چیزی نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید. شما باید قبل از شروع ساخت، مجوزهای لازم را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید تا از پرداخت جریمه و به وجود آمدن تأخیر در مراحل انجام آن در امان باشید.

اگر مجوزهای ساختمانی لازم را دریافت نکرده باشید و اتفاق غیرمترقبه‌ای هنگام اجرای پروژه بیافتد، بیمه بودن پیمانکار هم نمی‌تواند کمکی به شما کند چراکه بیمه هیچ هزینه‌ای را برای پروژه‌های بدون مجوز متقبل نمی‌شود.

بعضی از پیمانکاران مسئولیت گرفتن مجوزهای لازم را به عهده می‌گیرند که اگر چنین گزینه‌ای وجود داشته باشد بهتر است از آن استقبال نمایید. انجام پیگیری‌های اداری برای دریافت مجوز می‌تواند برایتان خسته‌کننده و زمان‌بر باشد اما معمولاً پیمانکاران به دلیل تجربه‌ای که دارند می‌توانند این کار را آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهند؛ اما اگر پیمانکار مسئولیتی در قبال دریافت مجوزهای ساخت بر عهده نگرفت، این خود شما هستید که باید در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

 

ساخت و ساز

 

۲) هرگز بدون بودجه‌بندی مشخص پروژه را شروع نکنید!

برآورد هزینه ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های انجام پروژه‌های ساختمانی است. اشتباه در این بخش می‌تواند چالش‌های فراوانی را در طول پروژه برای شما به وجود آورد.

بهتر است قبل از ملاقات با معمار و پیمانکار پروژه‌تان، بودجه‌بندی درستی داشته باشید و از مقدار وامی که می‌توانید دریافت کنید اطمینان حاصل نمایید. اگر بودجه در ساخت‌وساز از پیش مشخص نباشد، معمارتان باید برای هر اقدام اصلاحی برنامه‌ریزی دوباره کرده که این امر به معنی اتلاف وقت و پرداخت هزینه اضافی برای شما خواهد بود.

اگر بتوانید قبل از شروع کار یک‌بار برنامه‌ریزی درست و صحیحی کرده و طبق آن پیش بروید، در انتهای پروژه می‌توانید امیدوار باشید که حتی بخشی از سرمایه‌تان به شما بازگردد. در نظر داشته باشید که با شرایط اقتصادی کنونی گرفتن وام نسبت به گذشته سخت‌تر شده و اگر در بودجه‌بندی خود سهمی برای وام در نظر گرفته‌اید حتماً باید از امکان دریافت آن مطمئن شوید.

در حال حاضر بانک مسکن تسهیلات ساخت واحد مسکونی را با عناوین زیر ارائه می‌کند:

 

> از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم

 

شهر  

سق ف تسهیلات برای هر واحد (ریال)

حداق ل زمان انتظار

تهران  

800 میلیو ن

دو دو ره 6 ماهه

شهرهای بز رگ

600 میلیو ن

دو دو ره  6 ماهه

سایر شهرها

400 میلیو ن

دو دو ره 6 ماهه

 

> از محل اوراق ممتاز

 

شهر  

سقف تسهیلات برای هر واحد (ریال)  

تهران  

1000 م یلیون

شهرهای ب زرگ

800 میل یون

سایر شهر ها

600 میلیون

 

> از محل حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن

 

سقف تسهیلات برای  هر واحد (ریال)

حداقل  زمان انتظار

300 میلیون  

دو دور ه 6 ماهه

 

> مجتمع سازی و انفرادی

 

شهر

مقدار تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی (ریال)

سازندگان عادی

سازندگان حرفه‌ای

سازندگان حرفه‌ای به‌شرط استفاده از فناوری‌های نوین جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی

تهران

700 میلیون

2000 میلیون

2500 میلیون

شهرهای بزرگ

600 میلیون

1700 میلیون

2200 میلیون

سایر شهرها

500 میلیون

1400 میلیون

1800 میلیون

 

> تسهیلات بافت فرسوده

 

شهر

مقدار تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی (ریال)

سازندگان عادی

سازندگان حرفه‌ای

سازندگان حرفه‌ای به‌شرط استفاده از فناوری‌های نوین جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی

تهران

100 میلیون

200 میلیون

250 میلیون

شهرهای بزرگ

80 میلیون

180 میلیون

230 میلیون

سایر شهرها

60 میلیون

140 میلیون

180 میلیون

 

> تسهی لات  مسکن مهر

 

شهر جدید پردیس

500 میلیون

سایر شهرها

450 میلیون

 

همچنین دریافت وام‌های دیگری برای احداث مسكن روستايي به میزان 400 میلیون ریال، تسهیلات ساخت دو فقره‌ای و وام از محل اعتبار بدون سپرده امکان‌پذیر است.

 

۳) همیشه اولین برآورد مالی بهترین نیست!

می‌توانید از چندین پیمانکار برای برآورد هزینه‌های ساخت‌وساز کمک بگیرید. برای پیمانکاران این امری عادی است که در مرحله تحقیق برای ساختمان‌سازان برآورد هزینه کنند. هنگام صحبت با پیمانکار به‌درستی برایش شرح دهید که دقیقاً در کجای کار قرار دارید. بیشتر پیمانکاران قیمت‌های رقابتی اعلام می‌کنند که می‌تواند برای شما به‌شدت مفید باشد و با کمترین هزینه ممکن بهترین کیفیت را به دست آورید. مثلاً برای خرید میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و سایر مصالح مورد نیازتان می‌توانید پس از تخمین مقدار موردنیاز، از چند شرکت‌ فروش معتبر درخواست پیش فاکتور نمایید و با مقایسه قیمت‌ها یک تأمین‌کننده را برای پروژه خود برگزینید.

 

۴) پیمانکار پروژه خود را به‌درستی انتخاب کنید!

در ساخت‌وساز انتخاب یک پیمانکار معتبر و دارای بیمه بسیار مهم است. اگر پیمانکاری را انتخاب کنید که بیمه نداشته باشد و مشکلی در طول پروژه اتفاق بیافتد یا پیمانکار به هر دلیلی نتواند به تعهدات خود عمل کند، قطعاً با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد.

وثیقه و بیمه دو امر جداگانه هستند و شما باید پیمانکاری را انتخاب نمایید که هر دو این‌ها را داشته باشد. در صورت داشتن وثیقه از پیمانکار، درصورتی‌که به تعهداتش عمل نکند می‌توانید از محل وثیقه این خسارت را جبران نمایید. بیمه بودن پیمانکار نیز می‌تواند به شما در مشکلات پیش‌بینی‌نشده نظیر آسیب دیدن کارگران کمک کند. درصورتی‌که پیمانکار بیمه نباشد، ممکن است هزینه زیادی بابت اقدامات پزشکی متحمل شوید.

انتخاب پیمانکار معتبر در پروژه ساخت وساز

 

۵) به هر قیمتی در ساخت‌وساز مشارکت نداشته باشید!

قطعاً ممکن است بتوانید بخشی از کارهای مربوط به نوسازی ساختمان خود را بدون کمک گرفتن از پیمانکار انجام دهید. اگر بتوانید این کار را به‌درستی انجام دهید هزینه‌های شما به‌شدت کاهش خواهد یافت؛ اما قبل از شروع کار اطمینان حاصل کنید که تصور درستی از چیزی که می‌خواهید انجام بدهید دارید. اگر نتوانید کاری را به‌درستی انجام دهید، نه‌تنها پولی پس‌انداز نمی‌کنید بلکه ممکن است مجبور شوید خسارت مالی را نیز متحمل شوید.

اینکه خودتان بتوانید برخی از کارهای پروژه را انجام دهید ایده بسیار خوبی خواهد بود اما باید مطمئن شوید خودتان را در مقابل چه‌کاری قرار می‌دهید و آیا از پس انجام درست آن برمی‌آیید یا خیر؟

 

۶) از اینکه دائماً از پیمانکار سؤال کنید نترسید!

اگر در طول اجرای پروژه احساس ناخوشایندی نسبت به بخشی از کار دارید حتماً در مورد آن سؤال بپرسید. یک پیمانکار خوب قطعاً به سؤال‌های شما در هنگام ساخت‌وساز توجه می‌نماید و آن‌ها را جدی می‌گیرد. شما با پرسیدن سؤال‌هایتان و بیان خواسته‌های دقیق خود می‌توانید از انجام یک اشتباه گران‌قیمت در پروژه جلوگیری کنید.

اینکه کار از ابتدا به‌درستی انجام شود بسیار کم‌هزینه‌تر از آن خواهد بود که پس از اجرا، آن را مجدداً بازسازی کرد. پس نگران مطرح کردن درخواست‌ها، نظرات و سؤالات خود نباشید. بهتر است در هنگام انجام پروژه هر روز یا چند روز یک‌بار به آن سر زده تا در جریان جزئیات آن قرار بگیرید.

اگر فکر می‌کنید این کار بیهوده است کافی است به برج پیزا در ایتالیا فکر کنید؛ اگر زمانی که پروژه برج پیزا در حال انجام بود، دانا برتا برناردو سؤال‌های چالش‌برانگیزی را مطرح کرده بود، امروز این برج به‌صورت کج و تکیه زده بود؟ برناردو در سال 1172 برای ساخت برج پیزا هزینه زیادی را متحمل شد اما دقت کافی در اجرای آن را نداشت و برج روی زمینی بسیار نرم احداث شد که مدتی پس از شروع پروژه شروع به کج شدن نمود. ساخت این برج چندین بار به دلایل مختلف متوقف شد و اجرای آن صدها سال طول کشید، اما می‌توان ادعا کرد که تا سال 2008 نیز به‌طور کامل به پایان نرسیده بود. در این سال بود که تیمی از مهندسین و معماران باهم همکاری کردند تا پایه این برج را تقویت نموده تا از غرق شدن ضلع جنوبی آن در لجن و ماسه جلوگیری کنند.

 

سوال از پیمانکار در طول اجرای ساخت و ساز

 

۷) برای تاریخ اتمام پروژه تضمین بخواهید!

متأسفانه در پروژه‌های ساختمانی ممکن است تاریخ اتمام پروژه بارها و بارها تغییر کند. بعضی‌اوقات این تأخیرها دلایل موجهی دارند؛ مثلاً اگر طوفانی اتفاق بیافتد و کل شهر را دچار اختلال کند، این اتفاق از دست پیمانکار خارج است و نمی‌توان او را مقصر دانست؛ البته این اتفاق بسیار نادر است. تجربه ثابت کرده که مشوق‌های مالی از یک‌سو و جریمه‌های مالی تأخیر از سوی دیگر راه‌حلی کارآمد برای تکمیل به‌موقع پروژه است. تاریخ اتمام پروژه باید به‌عنوان بخشی از قرارداد در نظر گرفته شود و برای هر روز تأخیر در تحویل پروژه، پیمانکار موظف به پرداخت مبلغ مشخصی به کارفرما باشد. هیچ‌چیز مانند یک اهرم مالی برای اتمام به‌موقع پروژه وجود ندارد!

همه پیمانکاران تاریخ اتمام پروژه را تضمین نمی‌کنند، اما اگر بتوانید چنین قراردادی با یک پیمانکار ببندید بخش زیادی از دردسرهای ساخت‌وساز خود را کاهش خواهید داد.

 

اعلام تاریخ اتمام پروژه

 

۸) ارتباطات خود را قوی کنید!

ممکن است در حین ساخت‌وساز بین شما و معمار یا پیمانکار سوءتفاهم‌هایی رخ دهد که درنهایت سبب صرف هزینه اضافه‌ای برای شما شود یا موجب نارضایتی شما در انتهای پروژه گردد. واقعیت این است که معمار یا پیمانکار نمی‌تواند ذهن شما را بخواند و شما باید به‌طور مداوم با آن‌ها در ارتباط بوده و نظرات خود را به‌درستی بیان کنید. اگر بندهایی در قرارداد وجود دارد که متوجه آن نشده‌اید حتماً در مورد آن توضیح بخواهید تا پس از شروع پروژه سؤالی باقی نماند.

همچنین اطمینان حاصل کنید که پیمانکار شماره تلفن همراه و محل کارتان را داشته تا بتواند در مواقع لزوم دسترسی سریع به شما داشته باشد. مثلاً ممکن است هنگام خرید یک محصول از دو کارخانه بین هزینه تمام‌شده و کیفیت کالا بر سر دوراهی باشند. ممکن است پیمانکار بین خرید ناودانی از کارخانه شکفته مشهد یا کارخانه فولاد ناب تبریز دچار تردید باشد و شما بتوانید به‌سرعت عمل او در سفارش مصالح کمک کنید. این امر نه‌تنها از بروز اشتباه جلوگیری می‌کند بلکه سبب خواهد شد تا پروژه شما طبق برنامه زمان‌بندی انجام شود. شما نیز می‌توانید از پیمانکار درخواست اطلاعات بیشتر نمایید یا با مراجعه به سایت این کارخانه‌ها اطلاعات کلی در مورد این محصول به دست آورید.

در کشورهای خارجی بهترین راه برای برقراری ارتباط با پیمانکاران را ارتباط ایمیلی می‌دانند، چراکه علاوه بر جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در کارهای روزمره، این امکان را به کارفرما می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، مدارک کتبی از توافقات خود با پیمانکار داشته باشد.

 

۹) انتظار موارد غیرمنتظره را داشته باشید!

در پروژه‌های ساختمانی همیشه ممکن است هنگام اجرا یا پس از اتمام آن مشکلی رخ دهد. اگر در حال بازسازی خانه‌ای قدیمی هستید، به یاد داشته باشید که هنگام خراب کردن یک دیوار یا کف، احتمال وقوع اتفاقات غیرمنتظره‌ زیاد است چراکه از استحکام سازه قبلی اطلاعی ندارید.

پیش‌بینی بروز این مشکلات هنگام اجرای پروژه‌های ساختمانی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش استرس شما شود. بیشتر پیمانکاران در برآورد هزینه اولیه خود این مشکلات غیرمنتظره را پیش‌بینی می‌کنند و معمولاً 10 درصد بودجه را برای همین منظور در نظر می‌گیرند و اگر هیچ مشکلی در طی عملیات ساخت‌وساز پیش نیاید 10% از هزینه به شما بازگردانده می‌شود.

 

​۱۰) ارزش‌افزوده پروژه ساختمانی را در نظر بگیرید!

  • > قبل از اینکه قراردادی را امضا کنید تحقیقات کافی در مورد بازده احتمالی سرمایه‌گذاری خود انجام دهید. به‌عنوان‌مثال اگر قصد دارید اتاق‌خواب یا حمامی به خانه خود اضافه کنید، این امر می‌تواند قیمت خانه شما را افزایش دهد، اما مهم است بدانید این افزایش قیمت تا چه میزان است؟ اگر با انجام پروژه نوسازی قیمت خانه شما تغییر چندانی نمی‌کند باید تصمیم بگیرید که آیا باز هم حاضر هستید هزینه‌ای را بابت تغییر خانه خود به شکل دلخواه بپردازید؟

  • > انجام پروژه نوسازی می‌تواند پرهزینه، استرس‌زا، مختل‌کننده و پرسروصدا باشد، اما در پایان پروژه تماشای تغییر خانه به شکل دلخواه و ورود به خانه‌ای منطبق باسلیقه خودتان و حتی انجام برخی کارهای پروژه توسط خودتان نیز بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.
  • > برای مشاهده و مقایسه قیمت محصولات ساختمانی می‌توانید به فروشگاه آهنگر مراجعه نمایید.

 

این 5 اشتباه را در ارتباط کارفرما با پیمانکار نکنید
رابطه پیمانکار و کارفرما خیلی پیچیده هست و سرنوشت پروژه ساختمانی شما را تعیین می‌کند؛ برای موفق بودن پروژه‌تان، جلوی این ۵ اشتباه را بگیرید.
تگ ها آهن
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

تجربه ثابت کرده که مشوق‌های مالی از یک‌سو و جریمه‌های مالی تأخیر از سوی دیگر راه‌حلی کارآمد برای تکمیل به‌موقع پروژه است.

پاسخ :

وثیقه و بیمه دو امر جداگانه هستند و شما باید پیمانکاری را انتخاب نمایید که هر دو این‌ها را داشته باشد. در صورت داشتن وثیقه از پیمانکار، درصورتی‌که به تعهداتش عمل نکند می‌توانید از محل وثیقه این خسارت را جبران نمایید.

پاسخ :

اگر مجوزهای ساختمانی لازم را دریافت نکرده باشید و اتفاق غیرمترقبه‌ای هنگام اجرای پروژه بیافتد، بیمه بودن پیمانکار هم نمی‌تواند کمکی به شما کند چراکه بیمه هیچ هزینه‌ای را برای پروژه‌های بدون مجوز متقبل نمی‌شود.

نظرات
محمد شکری
دوشنبه 14 تیر 1400
چه ویدئو خوبی. ممنون
مدیر سایت
دوشنبه 14 تیر 1400
سپاس از توجه شما
ناصر الهی
دوشنبه 17 خرداد 1400
با این شرایط وام مسکن بازم باید بالاتر بره
مدیر سایت
دوشنبه 17 خرداد 1400
باید دید مسئولان چه تدابیری در نظر میگیرند
نریمان نکیسا
دوشنبه 6 اردیبهشت 1400
بزرگترین معضل هر پروژه ای در ایران پیمانکاره!
مدیر سایت
دوشنبه 6 اردیبهشت 1400
بله، ولی اگه توصیه هایی که کردیم رو به کار ببندید، معضلتون کمنر میشه. 
ارسال نظر جدید