وزن میلگرد ابرکوه و اطلاعاتی که قبل از خرید آن باید بدانید

میلگرد ابرکوه، دارای وزن زیاد اما مقرون به صرفه است
انتشار: 1399/11/27
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
وزن میلگرد ابرکوه و اطلاعاتی که قبل از خرید آن باید بدانید

 

کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یزد، یک واحد صنعتی است که به صورت اختصاصی، میلگرد آجدار تولید می‌کند. این کارخانه از جمله مجتمع‌های صنعتی تازه تأسیس است که محصولات آن در بازار با نام «میلگرد ابرکوه» شناخته می‌شوند. با توجه به قیمت میلگرد ابرکوه، این محصول در دسته میلگردهای ارزان قیمت قرار می‌گیرد و از این نظر، به میلگرد ابهر شباهت دارد. از نظر وزنی نیز این میلگرد در مقایسه با سایر میلگردهای موجود در بازار، وزن بیشتری داشته و همین موضوع باعث می‌شود که خرید میلگرد ابرکوه، منطقی به نظر برسد. با خواندن این مقاله، به اطلاعاتی که پیش از خرید میلگرد ابرکوه نیاز دارید، دست پیدا می‌کنید.

 

 

فولاد سرمد ابرکوه در چه سالی شروع به کار کرد؟

صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یزد، در سال 91 توسط دو شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تأسیس شد. هدف از تأسیس این کارخانه، تولید میلگرد آجدار ساختمانی بود. نخستین محصولات این کارخانه، در سال 95 وارد بازار شد و در مدتی کوتاه مشتریان زیادی پیدا کرد. فولاد سرمد ابرکوه، در جاده ابرکوه به یزد قرار دارد.

ظرفیت تولید میلگرد آجدار ساختمانی این کارخانه 450 هزارتن در سال است و به زودی خط تولید کلاف و فولادسازی با ظرفیت 600 هزارتن در سال و خط تولید شمش به خطوط تولیدی سرمد ابرکوه اضافه خواهد شد.

 

روش تولید میلگرد ابرکوه

 

میلگرد ابرکوه با چه روشی تولید می‌شود؟

کارخانه فولاد سرمد ابرکوه میلگردهای خود را به شیوه نورد گرم و با استفاده از شمش‌های فولادی کربنی تولید می‌کند. خطوط تولید میلگرد این کارخانه با بهره‌گیری از تکنولوژی شرکت STG ایتالیا تجهیز شده‌اند. سرمد ابرکوه مدعی است که از شمش‌های کارخانه‌های معتبر برای ساخت میلگردهای خود استفاده می‌کند و به زودی خود نیز دست به تولید شمش فولادی خواهد زد.

 

خطوط تولید میلگرد ابرکوه، با بهره گیری از تکنولوژی روز شرکت STG ایتالیا تجهیز شده‌اند.

 

کدام استاندارد در ساخت میلگرد ابرکوه استفاده می‌شود؟

همانند تمامی تولیدکنندگان میلگرد در ایران، مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه نیز ملزم به رعایت الزامات استاندارد ملی ISIRI 3132 در تولید میلگرد آجدار است. این استاندارد با عنوان کامل «میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن– ویژگی‌ها و روش‌های آزمون»، برگرفته از استانداردهای بین‌المللی، آمریکایی، اروپایی و استاندارد روسی GOST 5781 است. استاندارد روسی GOST 5781 قدیمی‌ترین استانداردی است که برای ساخت میلگرد در ایران، به کار رفته است.

 

بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132، دسته‌بندی میلگردهای ساده و آجدار به شکل زیر است:

 

دسته‌بندی

علامت مشخصه

میلگرد ساده

س 240

میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی)

آج 340

آج 350

میلگرد آج‌دار جناغی (یکنواخت یا دوکی)

آج 400

آج 420

میلگرد آج‌دار مرکب

آج 500

آج 520

 

 

میلگرد ابرکوه در دسته میلگرد آجدار جناغی با آج 400 و 420 قرار می‌گیرد که مقاومت تسلیم آن‌ها باید حداقل 400 و 420 نیوتن بر میلی‌متر مربع و مقاومت کشش آن‌ها بایستی 600 نیوتن بر میلی‌متر مربع باشد.

 

میلگرد ابرکوه

 

سرمد ابرکوه یزد چند نوع میلگرد تولید می‌کند؟

دسته‌بندی میلگردهای موجود در بازار، بر اساس استاندارد روسی GOST انجام می‌شود. بر اساس این استاندارد، میلگردها به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که گرید A1 مربوط به میلگردهای ساده و گریدهای A2، A3 و A4 مربوط به میلگردهای آجدار است. میلگرد ابرکوه، تنها در گرید A3 و در سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر تولید می‌شود.

جدول زیر، وزن میلگرد ابرکوه یزد در سایز و گریدهای مختلف را نشان می‌دهد:

 

جدول وزن میلگرد ابرکوه

سایز (mm)

گرید

وزن شاخه 12 متری (Kg)

جدول اشتال

12

A3

11

10.7

14

14.5

14.6

16

19

18.9

18

24

24

20

29.5

29.7

22

36

35.6

25

46.5

46.2

28

56.5

58

32

76

75

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، وزن میلگرد 14 ابر کوه یزد با اختلاف بسیار کمی از جدول اشتال تولید شده؛ اما وزن میلگرد ۲۵ ابرکوه حدود 300 گرم از جدول اشتال سنگین‌تر است. این کارخانه با اینکه وزن میلگردهای تولیدی‌اش نسبت به دیگر کارخانه‌هایش بیشتر است، بازهم قیمت مناسبی دارد.

 

تشخیص اصالت میلگرد ابرکوه

بندیل میلگرد ابرکوه در دسته‌ بندیل‌های 2 تا 2.2 تنی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید تعداد شاخه‌های میلگرد ابرکوه موجود در یک بندیل را محاسبه کنید، بایستی اول وزن یک شاخه را به دست آورید و وزن بندیل را بر آن تقسیم کنید.

علامت اختصاری میلگرد ابرکوه یزد، SAIS بوده که در کنار آن، علامت اختصاری مربوط به روش تولید، روی بدنه میلگرد ابرکوه درج می‌شود.

 

علامت اختصاری میلگرد ابرکوه

 

چطور از قیمت میلگرد ابرکوه مطلع شوید؟

از عوامل مؤثر بر قیمت امروز میلگرد، برند کارخانه تولیدکننده آن است که در کنار سایر عوامل مثل قیمت آهن و ارز قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفتیم، میلگرد ابرکوه در دسته میلگردهای ارزان‌قیمت قرار می‌گیرد؛ اما پیش از خرید، بایستی بالا بودن وزن میلگرد ابرکوه را در مقایسه با سایر میلگردهای موجود در بازار، در نظر بگیرید. نقش اساسی میلگرد در استحکام سازه، اهمیت کسب اطلاعات ضروری پیش از خرید آن را روشن می‌کند. پیش از خرید میلگرد، حتماً با کارشناس و طراح سازه مشورت کنید.

 

انتخاب شما کدام است؟ میلگرد بافق یا ابرکوه!
اگر می خواهید بدانید میلگردهای بافق و ابرکوه چه سایزبندی دارند، کیفیت و وزن آنها چطور است، تحویل آنها چند روزه است و علامت اختصاریشان چیست این ویدئو را از دست ندهید.
مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

فرمول عبارت است از:

7.8/1000 * 3.14 * طول * قطرمیلگرد به توان 2 = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

پاسخ :

میلگرد ابرکوه یزد توسط استاندارهای ملی ISIRI 3132، استاندارد روسی GOST 5781 است. استاندارد روسی GOST 5781 تولید می‌شوند.

نظرات
حمید محمدی
دوشنبه 20 اردیبهشت 1400
میلگرد سایز 16 چه گریدی موجوده؟
مدیر سایت
دوشنبه 20 اردیبهشت 1400
کارخانه ابرکوه یزد میلگرد سایز 16 را تنها در گرید A3 تولید میکند.
ارسال نظر جدید