بررسی نرخ تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال
بررسی نرخ تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال

بررسی نرخ تورم مصالح ساختمانی در تابستان 97


طبق گزارشات رسمی مرکز آمار ایران ، نرخ تورم در مصالح ساختمانی طی تابستان امسال ( سال ۹۷ ) افزایش کم سابقه ای داشته است که ساختمان سازی و به موازات آن قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. کمترین افزایش نرخ تورم در بین کل نهاده های ساختمانی مربوط به محصول شن، سیمان و بتن به میزان 16.8% بوده و بیشترین نرخ تورم در کل نهاده های ساختمان متعلق به قیر و ایزوگام بوده است، که رشد 169.2% برای این گروه از مصالح ساختمانی در سال ۹۷ تا به امروز به ثبت رسیده است.

 

 

 

آهن آلات و میلگرد

 

گروه آهن آلات در بین سایر مصالح ساختمانی ، از اِلِمان های بسیار تاثیر گذار قیمتی میباشد که تا به امروز شاهد تورم 94.9% در چند ماه اخیر بوده است. بطور مثال میانگین قیمت میلگرد در ابتدای تابستان ۹۷ در کارخانه 3500 تومان ثبت شده است در حالیکه در اواخر شهریور ماه ۹۷ قیمت میلگرد در کارخانه به حدود 4800 تومان رسیده بوده است.

 

نقش افزایش نرخ ارز در دوران افزایش قیمت اخیر

 

همچنین تابستان امسال شاهد نوسانات و رشد زیادی در نرخ ارز بوده ایم، از آنجایی که نرخ ارز در قیمت مسکن و مصالح ساختمانی تاثیر مستقیم دارد، یکی از اصلی ترین دلایل این افزایش قیمت ها را، میتوان کاهش ارزش پول ملی در برابر سایر ارزها دانست. و به این ترتیب افزایش قیمت مسکن و مصالح در تابستان 97 بدلیل بالا رفتن نرخ ارز موجب تشدید رکود موجود در بازار فولاد و مسکن و کاهش رونق فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی شد.
 

میانگین تورم

 

طبق گزارشات و برآورد مرکز آمار ایران ، که کارشناسان در این عرصه به بررسی آن پرداخته اند به طور کلی قیمت تمام مصالح ساختمانی ، افزایش داشته است به این صورت که طبق آمار میانگین تورم تمامی مصالح 49.1 درصد بوده است.
کلیه گزارشات اعلام شده مستند بوده و در سایت رسمی مرکز آمار اخبار کامل قابل مشاهده هستند .

قیمت روز میلگرد و قیمت روز آهن آلات را در آهنگر مشاهده نمایید.

بررسی قیمت میلگرد و آهن آلات