نوسان قیمتی به بازار مسکن هم رسید
نوسان قیمتی به بازار مسکن هم رسید

نوسان قیمتی به بازار مسکن هم رسید

 

پس‌لرزه‌های نوسانات قیمت ارز، طلا و سکه، بازار مسکن را لرزاند

 
 

در چند روز اخیر بازارهای ارز، سکه و طلا دچار نوسانات هیجانی بی‌شماری گردیده‌اند. بازار مسکن نیز که یکی از بازارهای جذب سرمایه مهم در ایران است، رشدی موازی با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری کشور را تجربه کرده است. با نوسانات اخیری که در دیگر بازارها در روزهای اخیر رخ داد، تحت تأثیر قرار گرفتن بازار مسکن از این هیجانات دور از انتظار نبود و خبرها حاکی از قیمت‌گذاری‌های جدید به شکل هیجانی در این بازار هستند.
به گزارش خبرگزاری روز نو، در حال حاضر مالکان قیمت‌های عجیب ‌و غریبی را برای ملک‌های خود به واسطه‌گران و خریداران پیشنهاد می‌کنند که متأسفانه از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کند. این شرایط به نحوی شده که حتی ممکن است قیمت‌ها در یک منطقه خاص و با شرایط یکسان نیز از آپارتمانی به آپارتمان دیگر متفاوت باشد و این روزها نمی‌توان رشد قیمتی معینی را برای بازار مسکن بیان کرد. در برخی موارد این اختلاف قیمت برای آپارتمان‌هایی با شرایط یکسان به 15 درصد نیز می‌رسد.

برای مثال گروهی از مالکان واحدهای نوساز در محله نظام‌آباد تهران، قیمت متری ۱۸ میلیون تومانی را برای فروش آپارتمان خود پیشنهاد داده‌اند درحالی‌که گروهی دیگر مبلغ ۲۰ میلیون تومان و حتی قیمت‌های ۲۱ میلیون تومانی را برای ملک خود تعیین کرده‌اند که نشانگر آشفتگی بازار مسکن حال حاضر است.

این افزایش قیمت‌ها در شرایطی صورت گرفته که بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و تعداد فروشندگان به طرز محسوسی کم است. گویا در این نوع قیمت‌گذاری هیجانی فروشندگان به وجود تقاضا در این سطح قیمت نیز توجهی ندارند که البته با توجه به تورم روزانه موجود در بازار، این نوع قیمت‌گذاری بی‌قاعده بعید به نظر نمی‌رسد.
افزایش 
نرخ عوارض ساخت‌وساز ، افزایش قیمت تیرآهن، میلگرد، سیمان و دیگر مصالح ساختمانی و افزایش قیمت زمین را نیز می‌توان ازجمله عوامل افزایش نرخ مسکن دانست. البته این در حالی است که پیش‌تر مسئولین اعلام نموده بودند که حداقل تا پایان تابستان امسال بازار مسکن با افزایش قیمت روبرو نخواهد شد؛ اما گویا نوسانات و هیجانات بازارهای مرتبط با مسکن زودتر از آنچه پیش‌بینی شده بود بر نرخ بازار مسکن تأثیرگذار بوده‌اند.

باید دید با شرایط موجود مسئولین چه تدابیری را خواهند اندیشید تا قیمت مسکن به ثبات قیمتی خود رسیده و نرخ افزایش منطقی را دنبال کند.