بورس؛ راه چاره‌ای برای نجات بازار مسکن
بورس؛ راه چاره‌ای برای نجات بازار مسکن

بورس؛ راه چاره‌ای برای نجات بازار مسکن

 

طرح پیش‌فروش متری مسکن از هفته آینده در بازار سرمایه کلید می‌خورد

 
 

به گزارش ایرنا، بازار سرمایه و بورس در چند ماه گذشته رشد بسیار مطلوبی داشته است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر شاخص بازار بورس مقدار یک‌میلیون و پانصد هزار را گذرانده است. این عامل و تورم اقتصادی موجود سبب شده تا موضوع بورس نقل محافل سیاسی، اقتصادی و عامه مردم گردد و هرکس به‌ نوبه خود گمانه‌زنی‌هایی در مورد علل رونق این بازار داشته و پیش‌بینی‌هایی را در مورد آینده آن دارد.

بازار بورس بازاری شفاف است که می‌توان امید داشت با ورود نقدینگی موجود در جامعه در این کانال دست دلالان و واسطه‌ها را در بازارهای موازی ازجمله بازار مسکن، ارز، خودرو و ... کوتاه نمود.

با توجه به روندی که در سال گذشته و امسال در بازار مسکن وجود داشته است، نگرانی‌هایی در مورد احتمال افزایش قیمت در این بازار وجود دارد. ازجمله اتفاقاتی که در سال گذشته اتفاق افتاده و می‌تواند بر بازار مسکن تأثیرگذار باشد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- افزایش قیمت زمین

افزایش نرخ عوارض ساخت‌وساز

- افزایش قیمت آهن و  دیگر مصالح ساختمانی از جمله سیمان

- افزایش قیمت ارز و طلا

- افزایش تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ تورم در کشور

 

همه این موارد می‌توانند بر قیمت مسکن اثر گذاشته و تورم صدچندانی را در این بازار به وجود آورند. ازاین‌رو دولت و مسئولین در تلاش هستند تا با به‌کارگیری طرح‌های مختلف بتوانند بازار مسکن را کنترل نمایند. با توجه به رشد بالای بازار سرمایه در چند ماه اخیر، کارشناسان بازار سرمایه طرحی را برای پیش‌فروش متری مسکن در بورس کالا ارائه کرده‌اند که می‌تواند عرصه معاملات ملکی را ساماندهی نماید.

هر کالای قابل معامله‌ای را می‌توان در بورس کالا ارائه نمود و با توجه به تجربه ارائه پیش‌فروش سکه و گواهی طلا در این بازار می‌توان نتایج خوبی را برای آن پیش‌بینی نمود.

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا در خردادماه امسال از آمادگی شرایط بورس برای اجرای طرح پیش‌فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خبر داد.

او گفت: با اجرای این طرح هر فرد می‌تواند پس‌انداز خود را هرچند اندک با توجه به نرخ تورم افزایش دهد. برای این کار تنها کافی است به‌طور مستقیم در معاملات متری مسکن در بورس کالا شرکت نماید. در حال حاضر این طرح با استقبال کارشناسان مسکن روبرو شده است. آن‌ها اعتقاد دارند با اجرایی شدن این طرح می‌توان به تحولات مثبت در انبوه‌سازی امیدوار بود.

البته به گفته حسن قالیباف، اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این طرح هنوز نهایی نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

با تبدیل کردن دارایی‌ها و کالاها به اوراق بهادار، امکان سرمایه‌گذاری آسان برای تمام جامعه را فراهم می‌کند و به همین دلیل بازاری شفاف همراه با کشف روزانه قیمت‌ها فراهم خواهد شد. با وارد شدن مسکن به بورس اوراق بهادار نیز می‌توان به خانه‌دار شدن افراد و حفظ ارزش سرمایه آن‌ها کمک کرد.

البته اجرایی شدن این طرح به حضور انبوه‌سازان به‌عنوان عرضه‌کننده اوراق نیاز دارد. درواقع انبوه‌سازان اوراق سلف موازی استاندارد را انتشار می‌دهند تا ازنظر مالی تأمین گردند. این اوراق می‌توانند قابل تحویل در سررسید باشند و خریداران نیز هنگام سررسید بتوانند حق انتخاب داشته باشند که یا به ازای متراژهای معینی که تعیین‌شده اوراق را تأمین کرده و واحد مسکونی را تحویل بگیرند و یا اینکه اوراق را در سررسید تسویه نقدی کنند.

البته یکی از الزامات اجرایی شدن این طرح، قیمت‌گذاری مسکن در بازار سرمایه است. اینکه بتوان برای تعداد قابل‌توجهی مسکن که ازنظر طبقه، امکانات، مصالح و مشاعات تفاوت‌هایی را دارند، فرمول قیمت‌گذاری درستی را ارائه نمود، دشوارترین کار است زیرا ممکن است این ساختمان‌ها ازنظر ظاهری کاملاً یکسان باشند؛ بنابراین باید در ابتدای اجرای طرح بااحتیاط پیش رفت و سازوکار دقیقی را طراحی نمود.

پیش‌ازاین نیز بحث فروش متری مسکن در تهران مطرح بوده است؛ اما اینکه این موضوع در بورس اجرایی شود تازگی دارد. حضور بازار مسکن در بورس ضوابط حقوقی خاص خود را دارد که با شرایط حال حاضر کمی دشوار به نظر می‌رسد و احتمالاً عملی شدن این ایده زمان‌بر خواهد بود.

اما اگر بتوان این ایده را عملی نمود می‌توان به رونق بازار مسکن و به‌تبع آن صنایع وابسته ازجمله آهن و فولاد نیز امیدوار بود؛ زیرا ساخت مسکن نیاز به مصالحی ازجمله سیمان، بتن، نبشی، ناودانی و ... دارد که باید در صنایع دیگر تأمین گردند. هدایت صحیح نقدینگی به بازار مسکن، می‌تواند سرمایه ساخت مسکن برای انبوه‌سازان را تأمین نموده و با تلفیق نقدینگی و تقاضا، تعادلی در میزان عرضه و تقاضای بازار مسکن به وجود آورد.

پیشنهاد مطالعه : مقاله خرید میلگرد از بورس