پیش‌بینی بازار آهن و فولاد در ۲۰۲۰و ۲۰۲۱
پیش‌بینی بازار آهن و فولاد در ۲۰۲۰و ۲۰۲۱

پیش‌بینی بازار آهن و فولاد در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

 

انجمن جهانی فولاد با انتشار خبری پیش‌بینی خود در مورد بازار آهن و فولاد در سال آینده را اعلام کرد. به گفته این انجمن، به دلیل شیوع ویروس کرونا، احتمالاً بازار آهن و فولاد در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۶.۴ درصدی مواجه خواهد شد و به 1.654 تن در سال خواهد رسید؛ اما در سال 2021 اوضاع بازار آهن و فولاد بهبود نسبی خواهد داشت و با 3.8 درصد رشد نسبت به سال 2020، به تولید 1717 تن در سال خواهد رسید.

انتظار می‌رود بهبود شرایط بازار آهن و فولاد در چین نسبت به کشورهای دیگر با سرعت بیشتری صورت بگیرد. در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی در اثر کرونا، شرکت‌های بزرگ تولید فولاد جهان کاهش چشمگیری در تولیدات خود خواهند داشت؛ اما به نظر می‌رسد در موج دوم این ‌همه‌گیری این شرکت‌ها کمتر به‌صورت مستقیم تحت تأثیر این ‌همه‌گیری قرار بگیرند.

آن‌طور که رئیس کمیته اقتصاد جهان اظهار داشته‌ است: «بحران کرونا، علاوه بر پیامدهای فاجعه‌بار در حوزه سلامت عمومی، بحران عظیمی برای اقتصاد جهانی خواهد بود. بازار آهن و فولاد نیز نقش بزرگی در اقتصاد جهانی داشته و از این رکود در امان نخواهد بود؛ بنابراین انتظار می‌رود تقاضای فولاد در اکثر کشورها به‌ویژه در سه‌ماهه دوم سال 2020 کاهش چشمگیری داشته باشد. با کاهش محدودیت‌هایی که از ماه می آغاز شده است، انتظار می‌رود وضعیت به‌تدریج بهبود یابد؛ اما ممکن است روند این بهبود به‌کندی صورت پذیرد. البته اگر این بیماری موج‌های دوم و سومی نداشته باشد و دولت‌ها اقدامات سخت‌گیرانه کمتری داشته باشند این بهبودی روند سریع‌تری خواهد داشت.»
 

چشم‌انداز بهبود:

در حال حاضر با توجه به بازگشایی صنایع و واحدهای تولیدی در اواسط ماه می، پیش‌بینی می‌شود شرایط اقتصادی بهبود یافته و به‌مرور به شرایط قبل بازگردد. در این میان حوزه‌های ماشین‌آلات مکانیکی و خودرو که یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ آهن و فولاد هستند به‌شدت در معرض شوک طولانی‌مدت تقاضا و همچنین اختلال در زنجیره‌های عرضه جهانی قرارگرفته‌اند.
 

تأثیر ویروس کرونا بر بازار آهن و فولاد چین:

بهبود اقتصادی چین در اواخر ماه فوریه آغاز شده و تمام بخش‌های اقتصادی این کشور، به‌جز بخش‌های گردشگری به‌سرعت در حال بازگشت به شرایط عادی هستند. کاهش فعالیت‌های اقتصادی در چین به دلیل شیوع کرونا منجر به کاهش 6.8 درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. در پایان ماه آوریل، تمام صنایع مصرف‌کننده فولاد خام در چین به بهره‌وری کامل بازگشتند و در حال حاضر به 100٪ بهره‌وری رسیده‌اند.

وضعیت احیای تقاضای فولاد کشور چین در نیمه دوم سال 2020 بسیار بهتر خواهد بود. دولت چین در این راستا چندین طرح زیربنایی جدید را برای بهبود اقتصاد مطرح کرده و قرار است ساخت‌وسازهای بیشتری به‌ویژه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها صورت گیرد که به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند. به‌هرحال در حال حاضر به دلیل رکود شدید در اقتصاد جهانی، بهبود در تولید کند خواهد بود.
 

 

ویروس کرونا و بازار آهن و فولاد در اقتصادهای توسعه‌یافته:

انتظار می‌رود تقاضای فولاد در اقتصادهای توسعه‌یافته در سال 2020 به میزان 17.1 درصد كاهش یابد. این كاهش بیشتر مربوط به کاهش تقاضا خواهد بود. در سال 2019 تقاضای فولاد اتحادیه اروپا به دلیل رکود پایدار تولید، دچار انقباض 5.6٪ شد. پیش‌بینی می‌شد در اوایل سال 2020 بخش تولید وارد مرحله بهبودی شود، اما با شیوع کرونا دچار رکود عمیق‌تری شد.

در ایالات‌متحده آمریکا، شیوع کرونا ویروس باعث رکود شدید اقتصادی شده است. سقوط قیمت نفت نیز فشار نزولی دیگری را بر سرمایه‌گذاری بخش انرژی وارد کرده است. بیکاری در حال افزایش منجر به کاهش درآمد و کاهش ساخت‌وسازهای مسکونی شده است؛ البته ساخت‌وسازهای غیرمسکونی شرایط نسبتاً به‌مراتب بهتری دارند.

تقاضای فولاد ژاپن از نیمه دوم سال 2019 کمتر شده است و با کاهش دو برابری در سال 2020 همچنان روند کاهشی دارد. این کاهش به دلیل کاهش صادرات و کاهش سرمایه‌گذاری‌های سنگین در بخش‌های خودرو و ماشین‌آلات بوده است.

در کره، انتظار می‌رود که بخش‌های عمده استفاده از فولاد به دلیل سقوط بازارهای صادراتی و اقتصاد داخلی، شاهد کاهش دورقمی تولید باشند. پیش‌بینی می‌شود بخش کشتی‌سازی بیشترین ضربه را در این کشور بخورد.
 

ویروس کرونا و بازار آهن و فولاد در اقتصادهای درحال‌توسعه:

کشورهای درحال‌توسعه به دلیل کمبود امکانات و ظرفیت بهداشتی، ممکن است اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را در مقابل ویروس کرونا داشته باشند و پیامدهای اقتصادی سنگین‌تری را متقبل شوند.

محدودیت مالی برای حمایت از اقتصاد، کاهش قیمت کالاها، کاهش ارز در این کشورها باعث کاهش تقاضای فولاد خواهد شد. انتظار می‌رود تقاضای فولاد در اقتصادهای درحال‌توسعه به‌استثنای چین در سال 2020 با کاهش 11.6 درصدی روبرو شود؛ اما شاهد بهبود قابل‌توجهی به میزان 9.2٪ در سال 2021 خواهیم بود.

انتظار می‌رود هند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن، بسیار تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گیرد. به ‌احتمال ‌زیاد هند در سال 2020 با 18 درصد کاهش تقاضای فولاد روبرو خواهد شد که در سال 2021 با 15.0 درصد افزایش، رشد مجددی خواهد داشت.

با توجه به مشکلات آمریکای لاتین ازجمله مشکلات ساختاری داخلی، بی‌ثباتی سیاسی و ... این کشورها در مقابل همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود این منطقه در سال 2020 شاهد کاهش چشمگیر تقاضای فولاد و تنها بهبود کمی در سال 2021 باشد.