نوسانات قیمت فولاد، عاملی اثرگذار بر قیمت خودرو
نوسانات قیمت فولاد، عاملی اثرگذار بر قیمت خودرو

نوسانات قیمت فولاد، عاملی اثرگذار بر قیمت خودرو

 

خودروسازان در انتظار مصوبه‌های جدید قیمتی سه ماهه دوم سال هستند

 

صنعت خودروسازی یکی از مشتریان اصلی بازار آهن و فولاد است. نوسانات قیمت مقاطع فولادی ازجمله ورق سیاه ، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ... می‌تواند بر قیمت نهایی خودرو اثرگذار باشد. در روزهای اخیر شاهد بازار نوسانی در صنعت فولاد بودیم که می‌تواند تأثیراتی را بر بازار خودرو نیز داشته باشد. در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی آماده دریافت قیمت‌های جدید برای فروش و اجرای طرح‌های جدید خود هستند.

به گزارش تسنیم، رئیس شورای رقابت اعلام کرد برای خودروسازان این امکان فراهم ‌شده است که هر سه ماه یک‌بار با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت‌ها را داشته باشند که این افزایش قیمت باید به تأیید ستاد تنظیم بازار هم برسد. درخواست خودروسازان به استناد افزایش هزینه‌های تولید به وزارت صمت ارسال می‌گردد و این وزارت با مطالعه نرخ تورم افزایشی که از طرف بانک مرکزی گزارش شده است این درخواست را بررسی می‌نماید. پس ‌از آن ممکن است وزارت صمت با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، انجام تغییراتی را لازم بداند؛ اما برای اجرایی شدن این تغییرات باید به دستورالعمل‌های شورای رقابت توجه شود و این تغییرات باید به تأیید ستاد تنظیم بازار نیز برسد.

در حال حاضر نگرانی‌هایی در رابطه با قیمت جدید خودرو برای فصل دوم سال وجود دارد و کارشناسان معتقدند این قیمت‌ها باید زودتر اعلام شوند. در این راستا مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرده است تأخیر در اعلام قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی برای فصل دوم امسال، فرآیند عملیات شرکت‌ها را با اختلال مواجه کرده است و تأخیر در ارائه قیمت می‌تواند روند عرضه محصولات به بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

قیمت محصولات خودروسازان در فصل اول سال بر اساس رویه حاکم اعلام شد و طرح‌های فروش خودروسازان بر همین اساس برگزار شد؛ اما در حال حاضر با گذشت دو هفته از فصل دوم سال هنوز قیمت‌های تابستان 99 اعلام نشده که همین امر باعث به وجود آمدن تأخیر در طرح‌های پیش‌فروش شرکت‌های خودروسازی نیز گردیده است. درواقع این تأخیر می‌تواند روند تأمین منابع مالی و اجرای برنامه خودروسازان را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت نبود جریان مستمری از منابع مالی برای خودروسازان عملیات آن‌ها مختل شده و این مشکل می‌تواند در تحقق برنامه‌های زنجیره تأمین صنعت خودرو تاثیر منفی بگذارد.

سهیل معمارباشی در ادامه بیان کرد که بر اساس قانون، شورای رقابت متولی تدوین و اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری بوده و لازم است آخرین ویرایش را در اختیار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دهد. در این میان بانک مرکزی هم باید شاخص‌ها و ضرایب به روز شده بخشی را اعلام نماید تا ستاد تنظیم بازار پس از محاسبه قیمت‌ها توسط سازمان حمایت قیمت‌های جدید محصولات را به خودروسازان اعلام کند.

او اضافه کرد دارایی‌های خودروسازان باید تجدید ارزیابی شود تا ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی اصلاح گردد. در این میان اگر به دلیل عدم ورود جریان نقدینگی مستمر هرگونه عدم ایفای تعهدات و برگشت چک‌های پشت باجه اتفاق بیافتد، می‌تواند دستاورد بزرگ اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها را از بین ببرد.

در حال حاضر برنامه خودروسازان به‌گونه‌ای است که آن‌ها 60 درصد تولید خود را به تعهدات قبلی و 40 درصد به تعهدات جاری اختصاص داده‌اند. هم‌اکنون از تعهدات گذشته تعدادی در حال تحویل است اما تولید در قبال تعهدات جاری و 40 درصدی که باید به‌صورت فوق‌العاده می‌فروختند در حال دپو شدن در پارکینگ‌ها است و این موضوع هزینه‌های بسیار زیادی بر دوش این شرکت‌ها تحمیل کرده است. از طرفی نوسانات قیمت فولاد به‌عنوان ماده اولیه برای ساخت خودرو می‌تواند برای شرکت‌های خودروسازی و مصرف‌کنندگان نهایی خودرو نگران‌کننده باشد؛ بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن قیمت خودرو در فصل دوم سال برای محصولات شرکت‌های خودروسازی اعلام شود.

برای مشاهده قیمت ورق روغنی ، ورق سیاه و دیگر محصولات فولادی کاربردی در صنعت خودرو می توانید به منوی سایت آهنگر مراجعه فرمایید.