وزارت صمت در تنظیم بازار فولاد چه کرده است؟
وزارت صمت در تنظیم بازار فولاد چه کرده است؟

 

وزارت صمت در تنظیم بازار فولاد چه کرده است؟

 

قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی به‌جای تنظیم بازار، باعث آشفتگی بیشتر بازار فولاد شده است

 

خبرگزاری تسنیم به نقل از یکی از کارشناسان بازار سرمایه گزارش داد که عامل اصلی عرضه کم‌رنگ محصولات فولادی (ازجمله ورق سیاه، ورق روغنی و ...) در بورس، اقدامات کارشناسی وزارت صمت است. فردین آقابزرگی ادامه داد: «متأسفانه دخالت وزارت صمت در قیمت انواع محصولات فولادی باعث شده تا انگیزه شرکت‌ها برای عرضه‌های پرحجم و مستمر در بورس کالا کاهش یابد.»

 

طی هفته‌های گذشته قیمت میلگرد در بازار بورس کالا کیلویی 7 هزار تومان معامله می‌شد، درحالی‌که بهای آن در بازار آزاد 11 هزار تومان بود؛ اما با نزدیک شدن قیمت این محصول در بورس کالا به قیمت بازار آزاد طی هفته گذشته، واکنش شدید وزارت صمت را در برابر این افزایش قیمت شاهد بودیم که مثل همیشه این واکنش‌ها نتیجه عکس داشته و سبب شد شرکت‌ها از عرضه کالای خود در بورس کم کنند و بیشتر محصول خود را در بازار آزاد به فروش برسانند.

وی ادامه داد: «به دلیل عدم وجود قوانین درست در رابطه با حضور فولادسازان در بورس کالا، این مسئله مشکل‌ساز است. در حال حاضر شرکت‌های فولادی تنها ملزم هستند بخشی از تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند، از سوی دیگر خریداران نیز توسط وزارت صنعت معرفی می‌شوند که ابهامات زیادى را به وجود آورده است؛ به‌این‌ترتیب وزارت صمت در سه حوزه قیمت کالاها، نظارت بر عرضه‌ها و پایش خریداران عملکرد قابل قبولی نداشته است.»

به نظر می‌رسد اصلاح قوانین این حوزه ضرورت بسیار زیادی دارد. قانون‌گذاری‌ها باید به نحوی باشد که شرکت‌ها مکلف شوند تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و این بازار تنها مکانی باشد که فولاد در آن عرضه می‌شود. همچنین وزارت صمت نباید عاملی در روند اجرایى بازار باشد و تنها قیمت‌گذاری واقعی برای اصلاح روند بازار کافی به نظر می‌رسد.

در این راستا دیگر نباید خریداران از سوی وزارت صمت معرفی گردند و همه خریداران باید بتوانند در بورس کالا نیاز خود را تأمین کنند. همچنین ارائه کامل محصولات فولادی در بورس کالا سبب می‌شود این بازار از شفافیت کافی برخوردار باشد و قیمت‌ها بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین گردند. همچنین یک فضای رقابتی مناسب شکل می‌گیرد که می‌تواند به تحقق واقعى جهش تولید بیانجامد.

در این میان شاید گفته شود با واقعى‌سازی قیمت، محصولات در بورس کالا با رشد نرخ مواجه می‌شود که دراین‌باره باید پرسید امروز عمده مصرف‌کنندگان محصول را با قیمت بورس یا نرخ بازار آزاد تأمین می‌کنند؟ پاسخ روشن است؛ بر اساس نرخ‌های بازار آزاد.در حال حاضر نیز افزایش نرخ ارز باعث افزایش افسار گسیخته قیمت محصولات فولادی شده است و کارشناسان معتقدند در صورت عدم کنترل قیمت ارز این روند صعودی ادامه خواهد داشت.

آقابزرگی با تأکید بر اینکه تابه‌حال وزارت صمت در حوزه تنظیم بازار فولاد بسیار ناموفق عمل کرده، گفت: «دراین‌باره باید قیمت‌گذاری دستوری که تاکنون باعث شده عرضه فولاد در بورس کالا با افت‌وخیزهای زیادی همراه باشد، کنار گذاشته شود و قیمت‌ها در یک فضای رقابتی و بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود.»

برای اطلاع از آخرین قیمت آهن و محصولات فولادی به منوی آهنگر مراجعه فرمایید.