کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با شیوع کرونا
کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با شیوع کرونا

کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با شیوع کرونا

 


ویروس کرونا سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را تا 33 درصد کاهش داده است


به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نیمه اول سال 2020 میلادی به دلیل اثرات مخرب همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصادها، معاملات و صنایع کشورهای مختلف جهان، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در کل جهان ۳۳ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که منطقه آسیا-پاسیفیک بیشترین آسیب را از شیوع این همه‌گیری داشته است؛ چراکه مبدأ این همه‌گیری این منطقه از جهان بود. در نیمه اول سال 2020 سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در منطقه آسیا-پاسیفیک 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهند این روند کاهشی در دیگر بخش‌های جهان نیز وجود دارد. قاره آمریکا در بخش سرمایه‌گذاری مسکن تا 36 درصد و اروپا، خاورمیانه و آفریقا تا 19 درصد کاهش را متحمل شده‌اند.

این روند کاهشی علاوه بر بازار مسکن بر دیگر صنایع و بازارها نیز تأثیرگذار بوده است. صنعت گردشگری به دلیل مهار گسترده ویروس کرونا تعطیل شده که این تعطیلی‌ها سبب متوقف شدن رشد این صنعت شده است. در همین راستا و باوجود این شرایط هتل‌ها شاهد 41 درصد کاهش سرمایه‌گذاری بوده‌اند. خرده‌فروشی‌ها هم از این قاعده مستثنا نبوده و در این مدت 41 درصد کاهش یافته‌اند.

صنعت فولاد هم که یکی از صنایع وابسته به صنعت ساختمان‌سازی بوده در این شرایط دچار رکود شده است. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی حجم تولید خود را کاهش داده‌اند. صنعت ساختمان یکی از مشتریان اصلی محصولات فولادی ازجمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ... است ، بنابراین قیمت روز تیرآهن ،میلگرد و سایر مقاطع تاثیر مستقیمی بر قیمت ساختمان دارد. 

در حال حاضر انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ادامه سال 2020 همچنان پایین‌تر از سطحی باشد که قبل از بحران شیوع ویروس کرونا بوده است؛ زیرا باوجود شرایط بازار فعالان این عرصه برای سرمایه‌گذاری تردید دارند و منتظر روشن شدن شرایط بازار هستند.

اخیراً صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف، تولید ناخالص داخلی در کل جهان 4.9 درصد در سال جاری میلادی کاهش یابد. گیتا گوپیناک، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول عقیده دارد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی و سال آینده به خاطر رکود به وجود آمده 12.5 تریلیون دلار از دست می‌دهد.

البته باوجود تمام مشکلات هنوز کاهش سرمایه‌گذاری به‌شدت آغاز بحران مالی نیمه اول 2008 نرسیده است. در آن زمان به دلیل رکود اقتصادی که در دنیا اتفاق افتاد سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و ساخت‌وساز تا 49 درصد کاهش یافت و روند نزولی آن تا اواسط 2009 ادامه داشت.

برای اطلاع از آخرین قیمت‌های مقاطع فولادی و خبرهای روز این حوزه می‌توانید به منوی سایت آهنگر مراجعه فرمایید.