پرمعامله‌ترین منطقه تهران کجاست؟
پرمعامله‌ترین منطقه تهران کجاست؟

پرمعامله‌ترین منطقه تهران کجاست؟


کوچ خریداران ملک به مناطق ارزان‌قیمت، با افزایش شدید قیمت مسکن

 

به گزارش خبر آنلاین، در سه‌ماهه نخست سال 99 منطقه پنج و منطقه سه پرمعامله‌ترین مناطق تهران بودند، اما در یک ماه نخست تابستان شاهد افزایش تقاضا برای خرید خانه در مناطق ارزان‌تر تهران هستیم.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن خریداران به سمت مناطق ارزان‌قیمت کوچ کرده‌اند. بخشی از افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت تیرآهن ، میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی است. با توجه به شرایط موجود اگر فروشنده واقعاً قصد فروش ملک خود را داشته باشد، خریدار به‌راحتی پیدا می‌شود. به همین علت خریدوفروش در بازار مسکن رشد چشمگیری داشته است. فعالان بازار می‌گویند کمتر کسی حالا در پسندیدن خانه قابل‌فروش تردید به خود راه می‌دهد. آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بهار امسال منطقه ۵ تهران به‌عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران به ثبت رسید. در فروردین‌ماه سال جاری تنها 93 معامله خریدوفروش مسکن در منطقه 5 منعقدشده که طبق آمار و ارقام در این مدت متوسط قیمت مسکن در منطقه به ازای هر مترمربع برابر با ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است؛ اما در اردیبهشت‌ماه باوجود افزایش قیمت خانه تعداد معاملات با ۱،۷۱۹ مورد افزایش چشمگیری داشت. این در حالی بود که متوسط قیمت مسکن در دومین ماه سال 99 در منطقه ۵ به ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. در خردادماه نیز روند رو به رشد قیمت همچنان پابرجا بود و به‌طور متوسط هر مترمربع در این منطقه به مبلغ ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. در این ماه نیز تعداد 1،666 معامله انجام شد تا منطقه ۵ به‌عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران در سه ماه نخست سال ثبت گردد؛ اما این روند در تیرماه تغییر کرد و با افزایش بیش از ۵ میلیون تومانی قیمت در این منطقه و البته دیگر مناطق گران‌قیمت تهران، خریداران به مناطقی با محدوده قیمتی پایین‌تر از ۱۸ میلیون تومان اقبال بیشتری پیدا کرده‌اند.

در حال حاضر با رونق گرفتن کسب‌وکارهای اینترنتی بسیاری از فروشندگان مسکن، ملک خود را در سایت‌های خریدوفروش مسکن نیز ثبت می‌کنند و از این طریق خانه خود را به فروش می‌رسانند. یکی از فعالان بازار مسکن در این خصوص می‌گوید: «برخی مشتریان به ما می‌سپرند که خانه‌شان را بفروشیم و به‌طور هم‌زمان خانه‌شان را در سایت‌های آنلاین هم آگهی می‌کنند و بسیار اتفاق افتاده که ساعت ۱۰ شب مشتری به خانه فروشنده رفته و توافق میانشان حاصل شده است.»

 وی در ادامه گفت: «در حال حاضر بازار خریدوفروش مسکن در مناطق میانی تهران در حال داغ شدن است که در این میان خانه‌های ۴۰ و ۵۰ متری بیشترین طرفدار را دارند.»

اما سؤال اینجاست که آیا این خریداران مصرف‌کننده واقعی هستند یا تنها به هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خانه و ملک می‌کنند. یکی دیگر از فعالان بازار مسکن دراین‌باره توضیح می‌دهد: «این روزها باوجود افزایش قابل‌توجه قیمت مسکن باز هم جامعه انتظار افزایش قیمت بیشتری را دارد. ازاین‌رو همه می‌خواهند به هر قیمتی خانه بخرند و بسیاری از افراد به‌قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار شده‌اند چراکه بلافاصله پس از خرید خانه دوباره آن را با قیمت بالاتر برای فروش آگهی می‌کنند. وی با ذکر مثالی گفت: «در منطقه سبلان شمالی واحدی ۴۰ متری سه هفته قبل ۵۲۰ میلیون تومان فروخته‌شده و حالا بعد از سه هفته به قیمت ۶۴۰ میلیون تومان فایل شده است چراکه خریدار می‌گوید بازسازی انجام داده است.»

 

 نبض بازار مسکن در دست فروشندگان

یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه امام حسین گفت: «این روزها تعداد مشتریان مسکن افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری‌که فروشنده هر شرطی را تعیین کند؛ خریدار می‌پذیرد.»

 

وی ادامه داد: «مثلاً فروشنده‌ای گفت من حق محضر و بنگاه نمی‌دهم  و خریدار مسئولیت تسویه را عهده‌دار شد. همچنین بیشتر فروشندگان حدود ۸۰ درصد قیمت خانه را در زمان عقد مبایعه‌نامه از خریدار مطالبه می‌نمایند. از طرفی خریداران نیز مصرند که در مبایعه‌نامه بندی بگنجد تا در صورت بر هم خوردن قرارداد، فروشنده جریمه بالایی را متحمل شود که در حال حاضر این نکته نیز در قراردادها لحاظ می‌شود.»

 

این روزها در بازار مسکن دو اتفاق مهم رخ داده است، یکی پرداخت وام ودیعه مسکن و دیگری دریافت مالیات از خانه‌های خالی؛ اما هیچ‌یک تأثیر چندانی بر خریدوفروش مسکن نداشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که به دلیل وجود تورم، نزدیک به هشتاد درصد خریداران مسکن در سال‌های اخیر سرمایه‌گذارانی بوده‌اند که به‌منظور حفظ ارزش پول خود دست به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن زده‌اند. همچنین بیشتر این افراد بخشی از پول خرید ملک را از طریق رهن آن تأمین می‌کنند.-/ خبرآنلاین