افت بی‌سابقه بورس در هفته گذشته
افت بی‌سابقه بورس در هفته گذشته

افت بی‌سابقه بورس در هفته گذشته

 

مقاومت روانی سرمایه‌گذاران و شایعات اقتصادی، افت بورس را رقم زد

 

در هفته اخیر اوضاع سهام‌های بورسی چندان مناسب نبود و بیشتر سهام‌های شاخص‌ساز بورس که معمولاً سبزپوش بودند، در هفته گذشته رخت قرمز به تن نمودند. شرایط به نحوی پیش رفت که در آخرین روز کاری بورس در هفته اخیر شاخص کل بورس تهران افت شدیدی را تجربه کرد و رکورد بدترین نزول تاریخی بورس را ثبت نمود. این افت بی‌سابقه در مرز شاخص 2 میلیون تومان، سهامداران را دچار شوک کرد. کارشناسان بازار سرمایه یکی از دلایل اصلی این شرایط نوسانی را مقاومت روانی موجود در مرز ۲ میلیون می‌دانند. از طرفی دیگر احتمالاً تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دولت در حوزه فروش فولاد نیز در ایجاد این شرایط بی‌تأثیر نبوده است. با توجه به اختلافات و مشکلاتی که در هفته‌های اخیر برای فروش فولاد به وجود آمده احتمال دارد دولت سیستم فروش فولاد را حواله‌ای نموده و این محصول از بورس کالا خارج شود. این شایعه نیز بر افت بازار سرمایه تأثیر داشته و در صورت قطعی شدن این خبر حتماً بازار افت شدیدتری را نیز تجربه خواهد کرد.

 

مقاومت روانی در مرز ۲ میلیونی شاخص

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دلیل اصلی افت بورس در هفته گذشته مقاومت روانی بر سر شاخص 2 میلیونی بوده است. البته شاخص برای رشد و پیشرفت، احتیاج به استراحت نیز دارد تا بتواند با توان بیشتر و به شکلی محکم‌تر مسیر صعود خود را طی کند. بسیاری از سهام‌های شاخص‌ساز مانند سهام پالایشگاهی و خودرو در چند ماه اخیر رشد بسیار خوبی داشتند که به نظر می‌رسد در حال حاضر توان افزایش بیش از این را ندارند. سهام این شرکت‌ها برای ادامه روند رو به رشد خود نیاز به اصلاح خواهند داشت که در شرایط کنونی اصلاح زمانی محتمل‌ترین اتفاق ممکن است. این در حالی است که به نظر می‌رسد بقیه سهام‌های بازار سرمایه در روزهای آتی وارد فاز مثبت خواهند شد و می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. انتظار می‌رود در هفته جاری نیز مقاومت روانی 2 میلیونی در شاخص کل وجود داشته باشد، اما شاخص نهایتاً تا دو هفته آینده این مقاومت را پشت سر خواهد گذاشت.

 

تاثیر خروج فولادی‌ها از بورس کالا بر افت بورس

طی چند هفته گذشته شایعات بسیاری منتشرشده که آن‌ها نیز بر شرایط نوسانی بازار سرمایه در هفته اخیر دامن زده‌اند. یکی از تأثیرگذارترین شایعه‌ها در روند بازار سرمایه خارج شدن فولادی‌‌ها از بورس بوده است. سهام شرکت‌های فولادی از سهام‌های شاخص‌ساز بورس هستند و این‌ شایعات می‌تواند فضای روانی بازار را تحت تأثیر قرار دهد. شنیده‌ها حاکی از این است که دولت تصمیم دارد سیستم فروش حواله‌ای فولاد را راه‌اندازی نماید که در این صورت فروش محصولات فولادی مثل میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی و ... خارج از بورس کالا انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود خروج این محصولات فولادی از بورس کالا تأثیر منفی نیز روی بازار سرمایه داشته باشد. البته تاکنون صحت این خبر هم از سوی شرکت‌های فولادی و هم از سوی مقامات دولت تکذیب شده است.

یکی دیگر از شایعات مهم روزهای گذشته که بر بازار سرمایه تأثیر گذاشت، شایعه تعلیق صندوق‌های ETF از سوی دولت بوده است. همچنین عرضه سهام عدالت و تغییرات نرخ ارز در بازار نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر افت تاریخی شاخص بورس بوده‌اند. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داد که در هفته گذشته تعداد زیادی از سهامداران فروشنده شوند که باعث ایجاد جو منفی در بازار شد.

اما آنچه روشن است و می‌توان با اطمینان از آن سخن گفت این موضوع است که نوسانات اخیر بازار سرمایه در هفته گذشته یک اصلاح بوده تا ریزش کل بازار و با توجه به نقدینگی که به‌صورت مداوم به بازار سرمایه وارد می‌شود، بروز این‌چنین اصلاحات مقطعی دور از انتظار نیست و در آینده هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.