پس‌لرزه‌های انفجار بیروت در بازار طلا و نفت
پس‌لرزه‌های انفجار بیروت در بازار طلا و نفت

پس‌لرزه‌های انفجار بیروت در بازار طلا و نفت

 

انفجار مهیب در بیروت - 14 مرداد 99

 

روز گذشته، 14 مرداد، آتش‌سوزی گسترده‌ای در یکی از انبارهای واقع در بندر بیروت رخ داد که منجر به انفجاری مهیب و خسارات فراوان شد. هنوز ابهامات زیادی درباره دلایل این حادثه وجود دارد؛ ولی در گزارش‌های اولیه علت این حادثه، انفجار در انبار مواد محترقه خاص در نزدیکی بندر بیروت اعلام شده است.

این انفجار به‌قدری شدید بود که صدای آن در سراسر پایتخت لبنان و حومه‌اش شنیده شد. همچنین در ویدئوهای ضبط‌شده از هنگام حادثه، انفجار بزرگی به شکل قارچ دیده می‌شود که بعد از آن دود همه‌جا را فرامی‌گیرد و موج انفجار همه ساختمان‌ها را می‌لرزاند. به گفته شاهدان عینی موج انفجار به‌قدری شدید بوده که بعد از این حادثه برای لحظاتی، گوش‌هایشان هیچ صدایی را نمی‌شنیده است.

در گزارش‌های اولیه از تعداد مجروحان این حادثه، خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد 30 تن در این انفجار کشته شده و 3000 نفر زخمی شده‌اند؛ اما در آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت لبنان تعداد کشته‌ها به 78 نفر و زخمی‌ها به 4000 هزار نفر رسیده است.

به گزارش شبکه الجزیره، موج انفجار بیروت به جزیره قبرس در 240 کیلومتری این شهر رسیده است و اهالی قبرس هم لرزش ناشی از این حادثه را احساس کرده‌اند. برخی منابع هم از رسیدن دودهای ناشی از این انفجار به دمشق در سوریه خبر دادند. کاخ ریاست‌جمهوری لبنان نیز در این حادثه صدمه دیده و خانواده نخست‌وزیر لبنان و تعدادی از مشاورانش زخمی شده‌اند. همچنین سه روز عزای عمومی و دو هفته وضعیت فوق‌العاده در لبنان اعلام شده است.

انفجار مهیب در لبنان واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان در پی داشت. درحالی‌که دونالد ترامپ، این حادثه را شبیه یک حمله دانست، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این انفجار گفت: «هنوز زود است درباره آن اظهارنظر کنیم». وزیر امور خارجه کشورمان هم در توییتی با مردم و دولت لبنان ابزار همدردی کرد.

این انفجار مهیب در بیروت، تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای مالی جهان داشته و موجب نوسان قیمت برخی کالاهای استراتژیک شده است. این حادثه باعث رکورد زدن قیمت طلا در بازارهای جهانی شد و بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی از 2،000 دلار عبور کرد.

همچنین قیمت نفت که با شیوع کرونا کاهش زیادی یافته بود، بعد از انفجار بیروت افزایش پیدا کرد. نفت برنت بعد از حادثه دیروز، رشد 0.5 درصدی داشته و به 41 دلار و 35 سنت رسیده است. همچنین نفت شاخص آمریکا 1.5 درصد افزایش یافته و هر بشکه آن در بازارهای جهانی به قیمت 41 دلار و 63 سنت معامله می‌شود.