کرونا نتوانست رشد تولید فولاد را در ایران متوقف کند
کرونا نتوانست رشد تولید فولاد را در ایران متوقف کند

کرونا نتوانست رشد تولید فولاد را در ایران متوقف کند

 

رشد تولید آهن اسفنجی و فولاد خام ایران در چهارماهه ابتدایی امسال

 

طی چهار ماه ابتدای سال 99، میزان تولید محصولات زنجیره فولاد شرکت‌های بزرگ در ایران افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید کنسانتره، گندله، ‌آهن اسفنجی و فولاد خام به ترتیب با 1،‌ 2، 11 و 8 درصد افزایش همراه بوده است.

آن‌طور که روابط عمومی ایمیدرو گزارش داده است، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه میزان تولید کنسانتره و گندله به ترتیب به بیش از 16 میلیون و 14.7 میلیون تن رسید. از سوی دیگر میزان تولید آهن اسفنجی و فولاد خام نیز از 10.5 میلیون و 7.4 میلیون تن عبور کرده که نشان می‌دهد میزان تولید کنسانتره آهن شرکت‌های بزرگ در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد رشد داشته است. شرکت‌های میدکو با (67 درصد رشد)، سناباد (33 درصد) و چادرملو (27 درصد) بیشترین میزان تولید در بین شرکت‌ها را داشته‌اند. در احتساب آمار مجموع تمام شرکت‌های فولادی کشور در تیرماه امسال، تولید کنسانتره آهن بیش از چهار میلیون و 130 هزار تن بوده است.

میزان تولید گندله شرکت‌های بزرگ نیز با 4 درصد رشد همراه بوده که در این میان شرکت‌های فولاد خراسان و میدکو به ترتیب با 36 و 21 درصد رشد، بیشترین سهم را در تولید این محصول داشته‌اند. مجموع تولید گندله شرکت‌ها در تیرماه، بیش از سه میلیون و 559 هزار تن بوده است.

تولید آهن اسفنجی تنها در تیرماه به میزان دو میلیون و ۳۶۹ هزار و ۴۴۷ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۶ درصدی نشان می‌دهد که رکورد جدیدی را برای خود ثبت نموده است. در این میان شرکت‌های فولاد خوزستان با رشد 17 درصدی و فولاد مبارکه با رشد 5 درصدی به ترتیب رتبه اول و دوم میزان تولید این محصول در مدت یادشده را داشته‌اند.

شرکت‌های بزرگ طی تیرماه سال جاری در تولید شمش نیز عملکرد خوبی را ارائه داده و با تولید یک‌میلیون و 815 هزار تن شمش فولاد، رشد 8 درصدی این محصول را رقم زدند.

همچنین بررسی آمار شرکت‌های بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد که مقدار ۱۰ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۳۴۶ تن آهن اسفنجی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه تولیدشده که این میزان تولید، رشد ۱۱ درصدی این محصول را در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.

درمجموع مجتمع فولاد مبارکه با دو میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۶۸ تن تولید و رشد سه‌درصدی در این مدت، در مقایسه با چهار ماهه سال گذشته، بهترین عملکرد را در میان رقبای خود داشت. فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های ورق‌های فولادی سیاه، روغنی و گالوانیزه در کشور است. همچنین مجتمع فولاد خوزستان با میزان تولید یک‌میلیون و ۵۹۴ هزار و ۲۷۳ تن انواع محصولات فولادی و ثبت رشد ۱۶ درصدی و شرکت چادرملو نیز با افزایش تولید خود به میزان ۵۵۹ هزار و ۶۲۲ تن و رشد ۱۷ درصدی در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

همچنین شرکت فولاد بافت نیز با ۲۶۳ هزار و ۹۱۰ تن تولید و رشد ۲۱۱ درصدی، بهترین رشد را در تولید آهن اسفنجی در مقایسه با سال گذشته داشت. بر اساس این گزارش، در چهار ماهه امسال تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های فولاد هرمزگان با ۵۴۶ هزار و ۲۲۸ تن تولید و رشد ۲ درصدی، فولاد سفیددشت با ۲۶۱ هزار و یک‌تن تولید و افت سه‌درصدی، شرکت فولاد سبا با تولید ۴۶۵ هزار و ۵۳۷ تن و رشد ۳۲ درصدی، فولاد کاوه جنوب با ۵۳۱ هزار و ۵۵۳ تن تولید و رشد 8 درصدی، میدکو با ۱۷۹ هزار و ۸۲۵ تن و افت ۳۴ درصدی، فولاد سبزوار با ۲۳۱ هزار و ۲۷۷ تن و رشد یک‌درصدی، فولاد شادگان با تولید ۲۵۰ هزار و ۳۹۹ تن و رشد ۳۴ درصدی، صبا فولاد ۹ هزار و ۸۵ تن و افت سه‌درصدی، صبا فولاد (بریکت گرم) با ۲۲۶ هزار و ۴۱۲ تن تولید و رشد ۱۰۵ درصدی، فولاد نی‌ریز با ۲۵۳ هزار و ۴۷۸ تن تولید و رشد ۱۰ درصدی، آهن و فولاد ارفع ۲۶۵ هزار و ۴۷۶ تن و رشد یک‌درصدی، آهن و فولاد گل گهر (طرح گوهر) با تولید 510 هزار و ۳۲۰ تن و با رشد ۱۵ درصدی، همچنین آهن و فولاد گل گهر (طرح کوثر) با ۵۴۱ هزار و ۷۹۷ تن و رشد ۱۰ درصدی، جهان فولاد سیرجان با ۳۴۵ هزار و ۹۷۷ تن تولید و رشد ۵۲ درصدی و آهن و فولاد غدیر با ۲۵۱ هزار و ۴۶۴ تن تولید و بدون تغییر نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است.